صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۳۰

شرمن: آمریکا نگران روابط روسیه و ایران است

وندی شرمن هم که طبق گزارش‌ها به اوکراین سفر کرده، گفت که «ایالات متحده نگران روابط روسیه و ایران است، بر تولید داخلی موشک در روسیه نظارت خواهد کرد و تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد». 
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

 وندی شرمن معاون وزیر خارجه و کالین کال معاون وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره روابط ایران و روسیه ابراز نگرانی کردند. 
معاون وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که روسیه همچنان به درخواست از ایران و کره شمالی ادامه می‌دهد زیرا با کمبود واقعی توانایی‌های موشکی و کمبود پهپادها مواجه است. وی ضمن این ادعا که «صادقانه بگویم، این واقعیت که روسیه به ایران و کره شمالی متوسل می‌شود، ناامیدی آن را نشان می‌دهد»، افزود: در زمینه هواپیما، فکر می‌کنم باید انتظار داشته باشیم که ایران و روسیه روابط خود را تعمیق کنند، روسیه به شکلی فزاینده متکی به کمک از سایر کشورها برای به دست آوردن تسلیحاتی است که با کمبود آن‌ها مواجه است. 

وندی شرمن هم که طبق گزارش‌ها به اوکراین سفر کرده، گفت که «ایالات متحده نگران روابط روسیه و ایران است، بر تولید داخلی موشک در روسیه نظارت خواهد کرد و تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد». 
جاناتان فاینر معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا هم خاطرنشان کرد که «رویکرد ایالات متحده نه تنها بر مبنای تحریم‌ها قرار دارد، بلکه بر تدابیر کنترل صادرات استوار است که بر اقتصاد روسیه و صنعت دفاعی این کشور اعمال شده تا توانایی تهدید مسکو علیه نه تنها اوکراین بلکه سایر همسایگان را محدود و مهار کند». 
 
پیش‌تر هم سخنگوی کاخ سفید ضمن بیان این که روابط دفاعی میان ایران و روسیه رو به تعمیق است، آن را نگران‌کننده خواند. این اظهارنظرها در شرایطی مطرح شده که اوکراین و حامیان غربی آن طی هفته‌های اخیر بارها ادعاهایی درباره ارسال پهپادهای ایران به روسیه مطرح کردند.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اخیرا در رد این ادعاها گفته بود که اوکراین هیچ مدرکی دال بر استفاده روسیه از پهپاد ایرانی ارائه نکرد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها ادعاهای اوکراین و کشورهای غربی درباره ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.
 
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه اخیراً در یک مصاحبه با رسانه روس اعلام کرد که همکاری نظامی دو کشور به صورت سازنده ادامه خواهد یافت و در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌زنی‌های اوکراینی و حامیان غربی آن به ایران مبنی بر تامین پهپاد برای روسیه جهت استفاده در جنگ، تصریح کرد که موضع تهران بارها از سوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام شده است. وی افزود: «یک گروه از متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست‌های ویژه‌ای در این خصوص برگزار کردند».
 
سفیر ایران در روسیه تاکید کرد که تهران از کی‌یف و مسکو می‌خواهد برای پایان دادن به درگیری‌ها وارد گفت‌وگو شوند. به گفته جلالی، ایران بیش از یک بار آمادگی خود را برای کمک به چنین گفت‌و‌گوهایی به عنوان میانجی اعلام کرده است. دیپبمات ارشد ایرانی مستقر در مسکو بر این موضوع هم تاکید کرد که بحران اوکراین ریشه «در سیاست‌های تحریک آمیز ناتو و غرب» دارد

برچسب ها: بصیرت ، تسلیحات ، تحریم ، صادرات
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات