صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 15 اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): انتظار، یعنى دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگى بشر. ممکن است کسانى آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنندـ فاصله هست‌ـ اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عیدـ که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است‌ـ درست نقطه‌ مقابل آن چیزى است که دشمن مى‌خواهد به وجود بیاورد.(1376/9/25)
 
 
▼ حرف روز
آیا نتیجه سفر گروسی مهم است؟
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «منتظر نتایج سفر گروسی به تهران قبل از تصمیم‌گیری هستیم». حال سؤال این است که گروسی چه سوغاتی برای آنها خواهد برد؟ آیا گزارش وی درباره ایران مثبت خواهد بود یا منفی؟ در هر کدام از این وضعیت‌ها، جمهوری اسلامی چگونه با آن مواجه می‌شود؟ 
بی‌شک جمهوری اسلامی نهادهایی دارد که به این موضوعات فکر می‌کنند و سناریوهای خوبی هم برای مواجهه با هر رویکردی از سوی غربی‌ها دارند؛ چرا که اگر این گونه نبود الان در اینجا نایستاده بودیم و باید مسیری همانند کشورهای دیگر از جمله لیبی می‌پیمودیم که از همان ابتدای بازی، با اعتماد بیجا به آمریکا تمام تجهیزات هسته‌ای خود را بار کشتی کرد و به آمریکا ‌فرستاد بی‌آنکه چیزی دریافت کند! حال اگر تجربه و عقلانیت را لحاظ کنیم اساسا نباید پاسخ به سؤال اصلی این نوشته سخت باشد. مروری بر ادامه رفتار سینوسی غربی‌ها و اظهارات اخیر رابرت مالی، مسئول میز ایران در آمریکا به پاسخ‌دهی کمک می‌کند. وی در ادامه جمله بالا می‌گوید: «صرف‌نظر از هر اقدامی که انجام دهیم نگرانی‌های ما در خصوص ایران وجود دارند و مرتفع نخواهند شد». این جمله نشان می‌دهد نتیجه سفر تحقیقاتی گروسی برای آنها خیلی هم مهم نیست و آنها از قبل تصمیم خود را گرفته‌اند و نگاهی مستثنی از رویه‌ها و روندهای حقوقی به ایران دارند! 
البته گزارش گروسی برای ما و دنیا مهم است؛ زیرا هنوز مختصر امیدی به مناسبات و ترتیبات سازمان‌های بین‌المللی داریم اما واقعیت و ماهیت این سازمان‌ها همواره نگران‌کننده است و چیزی جزء وابستگی به قدرت‌های بزرگ و مشروع جلوه دادن اقدامات یک‌جانبه و قلدرمآبانه آنها در این بازی‌ها از آنها دیده نشده است. به همین دلیل مسئولان ایرانی از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار رفتاری حرفه‌ای و بدون تأثیرپذیری از قدرت‌های سیاسی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی شدند تا آبروی آژانس را هزینه اعمال فشار حداکثری بر مردم ایران نکند. لذا گزارش وی حتما به گونه‌ای خواهد بود که آمریکا و اسرائیل از آن راضی باشند. البته ایران در این دولت تا حدودی موفق شده شیب تأثیرگذاری روندهای هسته‌ای بر زندگی مردم را نزولی نماید و با تقویت زیرساخت‌ها و ارتقاء‌ مؤلفه‌های قدرت داخلی و منطقه‌ای، زمین بازی را در جای دیگر تعریف نماید. به عبارت دیگر، ملت ایران تنها زمانی اجازه امضای احیای برجام را به مسئولانش می‌دهد که ضمن حفظ مؤلفه‌های قدرت داخلی از جمله توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌ای، از منافع اقتصادی برجام هم برخوردار باشد.
 
▼ گزارش روز
اقتدار دریایی ایران از منطقه تا اطلس
 نخستین حضور نظامی ایران در قاره آمریکا با پهلوگیری ناوگره ۳۶۰ ارتش در ریودوژانیرو برزیل رقم خورد. امری که با واکنش آمریکا مواجه شد.
گزاره‌های خبری: ۱ـ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا گفت: «ما از این ادعاهای نیروی دریایی ایران آگاه هستیم. ما به نظارت بر تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در نیمکره غربی ادامه می‌دهیم.»
۲ـ مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز مدعی شد: توانایی تهران برای گسترش حضور نظامی در نیم‌کره ما یک زنگ هشدار است، زیرا این کشور به دنبال حمایت از رژیم‌های مارکسیست چپ‌گرا است که صلح و ثبات را در سراسر منطقه تضعیف خواهد کرد.»
گزاره تحلیلی: حضور این کشتی‌ها در برزیل به مثابه شکست آمریکا در برابر ایران است که با وجود تلاش‌های گسترده نتوانست مانع پهلوگیری ناوگروه ایران شود. به گونه‌ای که آمریکایی‌ها تلاش بسیاری انجام دادند تا از این اقدام جلوگیری کنند،‌ اما تنها توانستند مدت کوتاهی پهلوگیری این ناوها را به تأخیر بیاندازند و قادر به جلوگیری از رسیدن ناوهای ارتش به مقصد خود نشدند. آمریکایی‌ها مدعی هستند که این اقدام ایران در راستای دورزدن تحریم‌ها است و این امر مسبوق به سابقه بوده است، زیرا ایران با ارسال چندین کشتی نفتکش به ونزوئلا تحریم‌های آمریکا را دور زده است. بنابراین اقدام اخیر برای آمریکایی‌ها از چند منظر نشانه شکست در برابر ایران است:
الف‌ـ ایران به راحتی تحریم‌ها را دور خواهد زد و این امر منجر به از بین رفتن اثرات تحریمی خواهد شد؛ ب‌ـ‌ باتوجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه‌های آینده، این امر برای واشنگتن بسیار نگران‌کننده شده که ایران در مراحل بعدی به ارسال تسلیحات اقدام کند. در واقع آمریکایی‌ها معتقدند که این اقدام همان‌گونه که در گذشته از نفت شروع شده و اکنون به مسائل نظامی رسیده در آینده می‌تواند به ارسال تسلیحات نظامی توسط ایران منجر شود. ج‌ـ حضور ایران در مرزهای آمریکا برای این کشور بسیار نگران‌کننده است. زیرا تاکنون آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس حضور داشتند و به نوعی کنار ایران بودند، اما اکنون ایران در کنار مرزهای آمریکا است و این از منظر آمریکایی‌ها تهدید است. دـ راهبرد منزوی‌سازی ایران با اینگونه اقدامات از بین می‌رود. آمریکایی‌ها تاکنون این شعار را مطرح می‌کردند که به دنبال منزوی کردن ایران هستند و ایران نهایتا در سطح منطقه بماند. اما اکنون ایران در پهنه گسترده‌ای از مناطق مختلف جهان حضور دارد و همین امر برای آمریکایی‌ها بسیار نگران‌کننده شده است.
نکته پایانی؛ مؤلفه‌های قدرت ایران برای آمریکا محرز شده و اکنون ایران به عنوان یکی از شش قدرت برتر دریایی در جهان، توان خود را با اینگونه اقدامات نشان داده و این امر می‌تواند در آینده در سایر سطوح همچون اقتصادی نیز تکرار شود و شکست دیگری بر آمریکا علاوه بر عرصه انرژی و نظامی در عرصه اقتصادی نیز وارد شود.    
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
پرونده هسته‌ای روی میز آژانس
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش شامگاه یک‌شنبه در پیامی توئیتری از آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه خبر داد. وی در پیام توئیتری خود نوشت: «تمرکز دستورالعمل نشست فردا، مواردی نظیر قرارداد زیردریایی هسته‌ای آمریکاـ انگلیس‌ـ استرالیا، برنامه هسته‌ای ایران و پادمان‌های امنیتی و ایمنی هسته‌ای در اوکراین خواهد بود». حال باید منتظر گزارش گروسی از سفر ایران ماند و دید که آیا مدیر کل مسیر فنی را در پیش خواهد گرفت یا بر بازی سیاسی خود اصرار خواهد کرد.
 
▼ اخبار 
1ـ جزئیاتی از عفو پدرانه
رئیس قوه قضائیه گفت: جنبه رحمانیت الهی از اول انقلاب و زمان امام(ره) تا امروز بوده. مکرر این را از زبان رهبر انقلاب شنیدم که فرمودند: «حواس‌تان باشد ما باید روز قیامت پاسخگو باشیم، مراقب باشید.» این یک مسئله سیاسی مقطعی نیست؛ این جزو ذات انقلاب ماست. پیشنهاد عفو با شناختی بود که از مبانی رهبر انقلاب داشتیم. ۴۰ روز قبل از پیشنهاد و زمانی که اغتشاشات تقریباً تمام و شکست دشمن مشخص شده بود پیشنهاد دادیم طبق معیارها، کسانی که مرتکب خطا یا جرمی شده‌اند، پرونده‌شان در هر مرحله‌ای که قرار دارد بسته شود. بستن پرونده به این معنا که ادامه‌ رسیدگی به آن دنبال نمی‌شود. فرد گناهی مرتکب شده و تعهدی داده است. اگر تعهدش را نقض کرد این‌طور نیست که بی‌تأثیر باشد اما در صورتی که تکرار نکند بخواهد جایی شغلی بگیرد نمی‌گویند سابقه کیفری مؤثر دارد.
 
2ـ جولان نئونازی‌ها در آلمان
آمار حملات نژادپرستانه در آلمان به‌گونه‌ای تصاعدی و نگران‌کننده افزایش یافته و بنابر اعلام منابع رسمی، در سال ۲۰۲۲ این حملات ۷۰ درصد بیش از سال قبل به اقامت‌گاه‌های پناه‌جویان ثبت شده است. طبق اطلاعات وزارت کشور آلمان بیشتر این حملات با انگیزه‌های راست‌گرایانه و نئونازیستی بوده است. تمرکز دولت شولتز بر مسائل داخلی کشورهایی مانند ایران یا ایفای نقش مخرب در جنگ اوکراین موجب شده تا برلین به یکی از کانون‌های اصلی پمپاژ خشونت در جهان امروز تبدیل شود. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ همه ساله آمار حملات به پناه‌جویان سیر نزولی داشته و این برای اولین بار است که آمار ثبت‌ شده در یک سال، نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.
 
3ـ یک گام تا ورود ۱۰۰ میلیارد دلاری به صنعت نفت
اوجی، وزیر نفت گفت: ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم برای تکمیل پروژه‌های بخش بالادستی و پایین‌دستی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضای شده که از این رقم ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و 4/5 میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های روس امضا شده است. همچنین پروژه بزرگ ایران ال‌ان‌جی که بیش از ۸ سال زیر باران و گرمای سوزان منطقه ویژه پارس رها شده بود را توانستیم فعال کنیم و پیش‌بینی می‌شود بخش شیرین‌سازی آن اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.
 
4ـ دستمزد ۱۰۰ هزار دلاری مصی علینژاد از آمریکایی‌ها
داده‌های سایت اطلاع‌رسانی بودجه دولت آمریکا نشان می‌دهد: «آژانس رسانه‌های جهانی» آمریکا برای یک‌ سال مالی از اول مارس ۲۰۲۳ (۱۰ اسفند ۱۴۰۱) تا ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ (۱۰ اسفند ۱۴۰۲) مبلغ ۸۶ هزار و ۴۰۰ دلار برای مصی علینژاد در نظر گرفته است. این سایت نشان می‌دهد که علینژاد که خود را حامی و دلسوز مردم ایران نشان می‌دهد پارسال مبلغ ۱۰۸ هزار دلار از این آژانس برای خوش‌خدمتی به دولت آمریکا پاداش دریافت کرده است.
 
5ـ کارت‌های بدون بازرگانی
 براساس آمارهای اعلامی اتاق بازرگانی ایران، تعداد کارت‌های بازرگانی کشور از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا تیرماه ۱۳۹۸ از ۱۷ هزار و ۵۰۰ فقره کارت به ۳۸ هزار و ۵۷۰ فقره کارت رسیده است. به‌عبارتی طی ۱۰ سال تعداد کارت‌های بازرگانی کشور ۲/۲ برابر شده است. رشد ۲/۲ برابری یا ۱۲۰ درصدی تعداد کارت‌های بازرگانی معتبر کشور طی ۱۰ سال در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ رشد تجارت بدون نفت ایران حدود ۳۰ درصد بوده است.
 
6ـ پیشنهاد سعودی‌ها برای محو فلسطین
شبکه هفت رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «عربستان پیشنهاد داده بخش‌هایی از کرانه باختری و غزه به اردن ملحق شود تا پادشاهی فلسطین هاشمی تشکیل شود. حکام کنونیِ اردن بر فلسطین هاشمی حکومت خواهند کرد و پایتخت آن نیز امان خواهد بود، نه قدس. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نتانیاهو برای برررسی این طرح مذاکرات محرمانه داشته‌اند. این اقدام به معنای نابودی کامل راهکار دو دولتی است.»
 
▼ اخبار کوتاه
آشفتگی بی‌بی‌ از اظهارات مدیر کل/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات مدیر کل آژانس که هرگونه حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای را غیرقانونی خوانده گفت: گروسی فردی شایسته است که اظهارات نامناسبی را بیان کرد. خارج از چه قانونی؟ آیا برای ایران که آشکارا خواستار نابودی ماست، جایز است ابزار کشتار برای نابودی ما را سازماندهی کند؟ آیا ما از دفاع از خود منع شده‌ایم؟ بدیهی است که مجاز به انجام این کار هستیم.
 
فضیلت ترامپ در باغ‌وحش آمریکایی/ دونالد ترامپ در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» گفت: «من تنها رئیس‌جمهوری در تاریخ مدرن ایالات متحده بودم که هیچ جنگی نداشته‌ام، هیچ جنگی.» امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در توئیتی با اشاره به اظهارات ترامپ نوشت: «برای «آمریکای همیشه در جنگ» این که کسی در جایگاه رئیس‌جمهوری آمریکا باشد و در دوره ریاست‌جمهوری خود، جنگی را راه نیانداخته باشد، افتخار هم به شمار می‌آید.»
 
لطفاً شما ساکت باشید/ کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: «آمریکا زمانی از رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی حمایت می‌کرد و سازمان سیا (CIA) به آن رژیم برای دستگیری ماندلا کمک کرد. اکنون نیز هم‌پیمان راهبردی و حامی بی‌قید و شرط رژیم آپارتاید صهیونیستی است. آمریکا استحقاق دفاع از دموکراسی و حقوق بشر را ندارد؛ چون اصلا هیچ باوری بدان ندارد.»
 
ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان/ فائو از رشد ۲۸ درصدی تولید گندم ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و ایران را سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان در این سال معرفی کرد. فائو همچنین پیش‌بینی کرده است ایران در سال جاری ۱۳ میلیون تن گندم تولید کند که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ تغییری نخواهد داشت.
 
کمک به اوکراین کافی است/ استیو بنن مدیر رسانه‌ای آمریکایی و مشاور دونالد ترامپ، در نشست «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» گفت: ما 200 میلیارد دلار به اوکراین داده‌ایم و به اندازه کافی در جنگ‌های اروپا پول خرج کرده‌ایم. کافی‌ست! ما که یک قدرت اروپایی نیستیم.
 
زمین رایگان برای طرح جوانی جمعیت/ نمایندگان مردم در مجلس با اختصاص یک قطعه زمین یا واحد مسکونی رایگان به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر که سن فرزندان آنها زیر ۲۰ سال باشد، موافقت کردند.
 
حقوق ۵ میلیونی برای سربازان/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای حداقل حقوق سربازان در سال آینده را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات