صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۴۴

عصبانیت رژیم صهیونیستی از پهلو گیری کشتی‌های ایران در برزیل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت پایگاه خبری حضور ۲ ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در برزیل اتفاقی بود که چندان به مذاق غربی‌ها و صهیونیست‌ها خوش نیامد و باعث ناراحتی آن‌ها شد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت پایگاه خبری حضور ۲ ناو نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در برزیل اتفاقی بود که چندان به مذاق غربی‌ها و صهیونیست‌ها خوش نیامد و باعث ناراحتی آن‌ها شد

جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و ما بدنبال تقویت و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی و سیاسی با تهران هستیم.

این صحبت‌ها در خصوص ایران از سوی لولا داسیلوا رئیس جمهور جدید برزیل در روز تحلیف و سوگند وی در کاخ ریاست جمهوری این کشور و در دیدار با محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور مطرح شد.

در این دیدار داسیلوا ضمن اشاره به سفر گذشته خود به تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و ما بدنبال تقویت و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی و سیاسی با تهران هستیم.

رئیس جمهور برزیل تصریح کرد: فضای سیاسی کنونی حاکم بر دو کشور را مهیای توسعه همکاری‌های همه جانبه می‌دانم و تصمیم داریم از این شرایط برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.

حالا ۲ ماه از آن روز و از گفت و گوی معاون رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور برزیل گذشته و این صحبت‌ها اکنون در فضای واقعی سیاسی ۲ کشور به واقعیت پیوسته است. واقعیتی که با پهلوگیری دو ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران در سواحل برزیل نشان از جدیت ۲ کشور در این زمینه آن هم در دوره جدید ریاست جمهوری برای برزیلی‌ها دارد.

"میدل ایست مانیتور" در گزارشی به پهلوگرفتن دو کشتی جنگی ایرانی به نام های "دِنا" و "مکران" در بندر ریودو ژانیرویِ برزیل پرداخته و به این نکته اشاره کرده که این تحول در شرایطی اتفاق افتاده که هم رژیم صهیونیستی و هم دولت آمریکا اقدامات زیادی را انجام دادند تا مانع از تحقق آن شوند و پس از وقوع آن نیز مواضع تند و انتقادی را علیه دولت برزیل به ریاست جمهوری "لولا ایناسیو داسیلوا" اتخاذ کرده‌اند. 
میدل ایست مانیتور  بر این نکته تاکید دارد که لولا داسیلوا با این اقدام خود جدای از اینکه از ماهیت و کلیت روابط برزیل با ایران حمایت کرده، در عین حال، به دولت آمریکا و متحدان بین المللی آن نیز این پیام را رسانده که با بازگشت وی به قدرت، برزیل بنا ندارد تا در مقام حیات خلوت سیاست های آمریکا ظاهر شود و صرفا تابع رویه ها و دستورکارهای واشنگتن باشد. موضوعی که نگرانی های جدی را هم در آمریکا و هم رژیم‌صهیونیستی ایجاد کرده است. 

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد:

 «وزارت خارجه اسرائیل به تازگی در بیانیه‌ای تند و انتقادی به تصمیم دولت برزیل در اجازه دادن به دو ناوچه ایرانی "مکران" و "دِنا" جهت لنگرانداختن در بندر ریودو ژانیروی این کشور در فاصله میان روزهای 26 فوریه تا 4 مارس، حمله کرده است. اسرائیل به برزیل هشدار داد که این اقدامِ برازیلیا "یک گام خطرناک" است و می تواند پیامدهای پشیمان کننده ای را برای برزیل به همراه داشته باشد. اسرائیلی ها از دولت برزیل به ریاست جمهوری لولا ایناسیو داسیلوا درخواست کرده اند تا از پهلوگرفتن کشتی های جنگی ایران در بنادر برزیل جلوگیری کند و از تکرار این اتفاق در آینده نیز خودداری کند. 

"لیور هایات"، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در پیامی توئیتری گفته است: "کشتی های ایرانی که در برزیل پهلو گرفته اند پیشتر از طرف دولت آمریکا تحریم شده اند و بخشی از نیروی دریایی ایران هستند". وی در ادامه از دولت برزیل خواسته که تا زمان هست، کشتی های جنگی مذکور را وادار به ترک بندر ریودو ژانیرو کند. 

لیور هایات در ادامه تصریح کرده: "برزیل نباید برای ایران هیچ امکاناتی را فراهم سازد". کشوری که به ادعای او حقوق بشر را زیر پا می گذارد و در عین حال به واسطه نیروهای نیابتی و پیشرفت های اتمی خود، تهدیدی برای جهان است. 
پیشتر نیز یک روزنامه برزیلی گفته بود که توسعه روابط و مناسبات نظامی میان ایران و برزیل در دولت جدید این کشور می تواند تنش هایی را در روابط برزیل با آمریکا به ویژه اکنون که دولت بایدن مشتاقانه به دنبال تقویت پیوندهای خود با دولت لولا داسیلوا است، ایجاد کند. 

لولا داسیلوا که در ژانویه گذشته در برزیل به قدرت رسید، پس از سفر اخیر خود به واشینگتن و ملاقات با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، مجوز پهلوگرفتن کشتی های جنگی ایران در بندر ریودو ژانیرو را صادر کرده است. "الیزابت باگلی" سفیر آمریکا در برزیل در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ 15 فوریه از دولت برزیل خواهش کرد تا به دو کشتی جنگی ایرانیِ دنا و مکران اجازه پهلوگرفتن در بندر ریو را ندهد. 

وی مدعی شده است که: "کشتی های مذکور، در گذشته، زمینه را برای تجارت غیرقانونی و فعالیت های تروریستی هموار کرده اند. برزیل یک دولت متعهد و مستقل است با این حال ما بر این باوریم که کشتی های مذکور به هیچ عنوان نباید در هیچ جای جهان لنگر بیندازند". 
چهارشنبه گذشته نیز سناتور آمریکایی "تد کروز" خواستار اعمال تحریم های آمریکا علیه دولت لولا داسیلوا شد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت آمریکایی ها خطاب کرد. وی گفته است: "دولت بایدن ملزم به اعمال تحریم‌های گسترده علیه دولت برزیل است و در عین حال باید در روابط امنیتی دو کشور نیز بازنگری کند. تمامی این اقدامات نیز باید زمانی ملغی شوند که برزیل به کشتی های نظامی ایرانی اجازه پهلوگرفتن در بنادر خود را ندهد و به تعهدات ضدتروریستی‌اش در بنادر خود پایبند باشد". 
"مارکو تنوریو" تحلیلگر مسائل سیاسی از برزیل معتقد است که "درخواست آمریکا از دولت برزیل جهت مقابله با پهلوگیری کشتی های ایرانی در بنادر برزیل کاملا غیرموجه است و دخالتی صریح در امور داخلی کشور برزیل به حساب می آید". 
تنوریو به پایگاه خبری میدل ایست مانیتور گفته است که "بیانیه های وزارت خارجه اسرائیل علیه روابط برزیل و ایران نیز کاملا مبتنی بر اطلاعات و مفروضات غلط هستند. حضور کشتی های ایرانی در بنادر برزیل حامل هیچ تهدید و خطری برای برزریل و یا دیگر کشورها نیستند. کشتی های ایرانی حافظ صلح هستند و ماموریت صلح‌آمیز دارند و هدفِ اصلیشان نیز جشن گرفتن و گرامیداشتِ دوستی میان دو کشور ایران و برزیل است. ایران و برزیل روابط دوستانه طولانی مدتی را با یکدیگر تجربه کرده اند و ایران از این نظر، از جایگاهی ویژه در چهارچوب سیاست خارجی برزیل برخوردار است". 
تنوریو در عین حال معتقد است که: "لولا داسیلوا رئیس جمهور کنونی برزیل سیاستمداری ماهر، با تجربیات گسترده و قالب توجه در زمینه میانجی گری در قالب منازعات و مناقشات میان طرف های درگیر در عرصه بین‌المللی است. از نگاهِ من، لولا داسیلوا می خواست این پیام را برساند که دولت برزیل تغییر کرده است و بر پایه منافع راهبردی منطقه ای و جهانی برزیل اقدام به کنشگری می کند. این برزیل است که تعیین می کند روابط آن با دیگر دولت ها و اساسا سیاست خارجی اش باید چگونه باشد و واشینگتن باید سهم توهمی خود در این رابطه را به دست فراموشی بسپارد".
روابط خوب و سازنده میان ایران و برزیلِ لولا ایناسیو داسیلوا به هیچ عنوان موضوع جدیدی نیست. دیپلماسی و تعامل با ایران یکی از اصلی ترین بنیان های سیاست خارجی لولا داسیلوا جهت ارتقا جایگاه بین المللی کشورش در دوره پیشین حضور وی در قدرت بود. سال 2010، لولا داسیلوا به ایران سفر کرد و با رئیس جمهور وقت ایران محمود احمدی نژاد دیدار کرد. دیداری که در راستای رایزنی های وی جهت کسب یک توافق با محوریت معادله اتمی تهران میان ایران و آمریکا انجام گرفت. 
اکنون نیز پهلوگرفتنِ اخیر کشتی های ایرانی در برزیل بخشی از گرامیداشت 120 سال روابط دیپلماتیک و تجاری میان تهران و برازیلیا است. »

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات