صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تا در بین مردم حضور نداشته باشید، نمی‌توانید واقعیات را بفهمید. سفر‌های استانی دولت کار بسیار با ارزش و گره‌گشا است. مردمی بودن خیلی مهم است، اما یکی از مهم‌ترین مسائل مردمی بودن، مردمی ماندن است. این طور نباشد که اول کار مردمی باشد و کم‌کم خسته شوید. (۲۳/۰۱/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

تیری که به سنگ خورد

وزارت اطلاعات خبر داد که دو فرد اروپایی که با هدف سوءاستفاده از مطالبات برخی از صنوف داخلی و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام بازداشت شدند. مستندات منتشرشده نشان می‌دهد که افراد دستگیرشده بلافاصله پس از ورود به ایران با حلقه‌های اولیه تحصن و آشوب‌های طراحی شده ارتباط گرفته و به توجیه و آموزش آن‌ها پرداخته‌اند. این خبر را می‌توان دریچه‌ای بر رفتارشناسی و نحوه مواجهه غرب با پرونده ایران خصوصاً در تحولات جاری دانست.

گزاره‌های تحلیلی: 1- اعزام نیروهای میدانی برای تولید آشوب نشان می‌دهد که غربی‌ها بر اساس مدل سال ۸۸ و ۹۸ به دنبال پیاده‌سازی سناریوی دولت ضعیف پایه به‌واسطه ایجاد بحران داخلی در ایران هستند؛ دولتی که در مواجهه با بحران‌ها، قوه عاقله و تصمیم‌گیری‌اش با چالش مواجه شود؛ این هم می‌تواند در عرصه داخلی و سست کردن حکمرانی مؤثر باشد و هم در امتیازگیری در مذاکرات فی‌مابین. 2-چیدن جورچین‌های تحلیلی در کنار همدیگر نشان می‌دهد که سیکلی که برای این موضوع طراحی شده و آمریکایی‌ها خصوصاً دموکرات‌ها در برهه‌های مختلف پیاده کرده‌اند بر دو اصل استوار است؛ آشوب از داخل، امتیازگیری و تحریم از خارج. 3- در این زمینه بر اساس مشابهت‌های سایر پرونده‌های این چنین داخلی، با یک سه‌ضلعی مواجهیم؛ عوامل داخلی، شبکه‌های امنیتی، پروپاگانداسازان رسانه‌ای؛ عوامل امنیتی طراحی می‌کنند، مزدوران داخلی فاز اجرایی را بر عهده دارند و رسانه‌ای‌ها بر آتش ناآرامی می‌دمند.4- اما به نظر می‌رسد که شکست سناریوی غربی‌ها در مواجهه با مسائل پس از حذف ارز ترجیحی، حاکی از آن است که غربی‌ها با اشتباهات محاسباتی سه‌گانه در برخورد با ایران مواجه‌اند؛ اولاً دولت در شرایط حاضر برخلاف سال 98، دولت آرامش ساز است نه مسئله‌ساز، ثانیاً تعدد آشوب‌آفرینی‌های غربی‌ها به تجربه نهادهای امنیتی در پیشگیری و یا مواجهه با پدیده‌های این‌چنینی افزوده است؛ و نکته سوم، واکسینه شدن و کسب تجربه جامعه ایرانی از نقشه شوم دشمن، با توجه به پرونده‌های گذشته است.

نکته پایانی: با وجود برخی نقدهای مشفقانه برخی منتقدین، تحولات حاضر نشان می‌دهد که دولت سیزدهم مسیر درستی را برای عادلانه سازی پرداخت یارانه‌ها انتخاب کرده است که نیازمند هم‌افزایی همه ظرفیت‌های داخلی برای اجرای بهتر برنامه دولت است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                        

غصّه سربازو نخور آقا

هم‌زمان با میلاد ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، سرودی با عنوان «سلام فرمانده» ابتدا در فضای مجازی و سپس در شبکه‌های سراسری پخش شد که مهم‌ترین مخاطب آن کودکان و نوجوانان بودند، اما به‌تدریج جوانان و خانواده‌ها هم با آن سرود همراه شدند. از آن روز تاکنون میلیون‌ها پویش در فضای مجازی و مدارس و گروه‌های فرهنگی خودجوش برگزار شده است و در همه این موارد استقبال‌های بی‌نظیری در فضای مجازی و حقیقی شکل گرفته است. در روزهای گذشته مراکز بسیاری از استان‌ها مانند اصفهان و مشهد تجمعاتی از این منتظران نسل ظهور به چشم خود دیده‌اند که سابقه نداشته است و امید می‌رود که در بزرگ‌ترین این تجمعات که پنجشنبه ۵ خرداد در ورزشگاه یک‌صد هزارنفری آزادی برگزار می‌شود شاهد این رخداد مهم فرهنگی در یک عرصه ملی باشیم.

گزاره‌های خبری: 1- مقام معظم رهبری در تیرماه سال 96 از نیروهای فرهنگی کشور خواسته بودند که با کارهای خودجوش فرهنگی، آتش به اختیار و آثار تمیز فرهنگی فضای کشور را دگرگون کنند. معظم له در سخنرانی عید فطر 96 فرمودند که «ما خلل و فرج فرهنگی زیادی داریم؛ جاهایی که نفوذگاه دشمن است؛ این را هم مجموعه‌های مسئول دولتی، هم مجموعه‌های گسترده عظیم مردمی موظف‌اند پیگیری کنند». 2- در روزهای گذشته جریان‌های ضدانقلاب که از این پدیده فرهنگی عجیب نگران شده‌اند، به روش‌های گوناگون در حال تبلیغ برای کاهش استقبال مردم از آن هستند که این دست‌وپا زدن‌های آنان باعث گسترش فوق‌العاده آن در میان برخی از اقشاری شده است که در سال‌های گذشته از سروده‌های انقلابی به دور بوده‌اند. نمونه این تخریب‌ها را می‌توان در تحلیل ویژه رسانه صدای آمریکا و شبکه بهایی من و تو دید. 3- در سکوت بسیاری از رسانه‌ها و اشخاص داخلی یا انتشار مطالب نیش‌دار و بعضاً تخریبی مانند آنچه وب‌سایت جماران وابسته به موسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره) نگاشت و این اثر فاخر را به امام زدایی متهم کرد، این کار به یک موج فرهنگی در شیعیان منتظر دیگر ملل مانند کشمیر، عراق، نیجریه و ... تبدیل شد.

گزاره‌های تحلیلی: 1-برخلاف نگاه رایج که کار فرهنگی را نیازمند بودجه‌های کلان فرهنگی با حضور سازمان‌های عریض و طویل می‌دانند؛ سلام فرمانده نشان داد که می‌توان به‌دوراز بودجه‌های کلان و دخالت این سازمان‌ها یک کار فاخر مردمی تولید کرد. 2- این‌گونه تولیدات علاوه بر اینکه می‌تواند خلأ کم‌کاری ساختارهای متولی را کم کند، می‌تواند با ایجاد موج‌های فرهنگی، منجر به بازتولید و ارتقاء هویت ایرانی اسلامی در اقشار جوان جامعه به‌عنوان نسل آینده‌ساز شود. 3- اما نکته حیرت‌آور اینکه جریان غرب‌گرای داخلی و برخی رسانه‌های معاند هم بیکار ننشسته و در یک هم‌افزایی با یکدیگر با پخش کلیپ‌های هرزه و رقص دانش آموزان به دنبال این موضوع رفتند که توجه دانش آموزان و مدیران مدارس را از «سلام فرمانده» به موضوعات حاشیه‌ای غیر سازنده معطوف سازند، تا این‌گونه القا کنند که فرهنگ غالب در مجموعه دانش آموزان، فرهنگ انتظار نیست.

نکته پایانی: سلام فرمانده آغاز یک راه بود. گروه‌های فرهنگی خودجوش اکنون با شناختی که از ذائقه نسل جوان به دست آورده‌اند، باید ضمن مراقبت از این روحیه‌هایی که در ذات پاک این نسل دمیده شده، آن را روزبه‌روز تعالی بخشند. قطعاً در این راه نباید دغدغه طرح‌های فاخر، منابع مالی و ... را یا به قول سلام فرمانده، «غصه نبود سرباز» را داشت؛ چراکه تجربه نشان داده جامعه در این‌گونه موارد پای کار بوده و خلأهای موجود را رفع می‌کند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

بی‌بی‌سی: نیروهای ایران در اینستاگرام نفوذ کرده‌اند!

هم‌زمان با اجرای طرح اصلاح اقتصادی و هدفمندسازی حقیقی یارانه‌ها به سود اقشار ضعیف جامعه از سوی دولت سیزدهم، برخی رسانه‌های خارجی با سوار شدن بر موج نگرانی‌های مردم در برخی مناطق کشور و تلاش برای منحرف کردن آن به سمت آشوب و هرج‌ومرج، وارد میدان شدند. در همین راستا و در پی محقق نشدن سناریوی جریان رسانه‌ای معاند در بستر شبکه‌های اجتماعی،  بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی از پاک شدن فیلم‌های برخی کاربران از تجمعات محدود در شهرهای مختلف در اینستاگرام انتقاد کرده است! این رسانه در ادامه مدعی شده است که شرکتی در شهر اِسِن آلمان که کارمندان ایرانی دارد، ممکن است مسئول پاک شدن پست‌های مربوط به اعتراضات در ایران باشد! این ادعا در حالی مطرح می‌شود که از سال ۱۳۹۸ تا به امروز، شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیس‌بوک و... تمام پست‌ها با محتوای سردار شهید سلیمانی، آرم سپاه و حتی بازتاب راهپیمایی‌های عمومی ایران را به بهانه مقابله با خشونت و نفرت پراکنی حذف می‌کند. سیاستِ به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی برای فشار سیاسی، همواره بخشی از برنامه دولت‌های غربی بوده است. به نظر می‌رسد با توجه به ناکام ماندن تلاش این رسانه‌ها برای بازتاب فضایی آشوب‌زده و غیرقابل‌کنترل در ایران که هیچ نسبتی با واقعیت‌های موجود ندارد، اینک گزاره القایی «نفوذ ایران در بسترهای اصلی شبکه‌های اجتماعی» برای توجیه دروغ‌هایی که گفته شده، انتخاب شده است.

واشنگتن‌پست: آمریکا سریع‌تر به توافق هسته‌ای بازگردد

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به قلم «خاویر سولانا» و «کارل بیلت» به دولت آمریکا توصیه کرد، هرچه سریع‌تر به توافق هسته‌ای بازگردد. در این مقاله آمده است: «در هنگامه شعله کشیدن جنگ در قلب اروپا، نباید مسئله هسته‌ای ایران در غرب آسیا را فراموش کنیم». در این مقاله ضمن توصیه آمریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تأکید شده است: «اگر نتوانیم توافق هسته‌ای را به مسیر خود بازگردانیم، در مسیر منازعه‌ای تازه با تهران قرار می‌گیریم». واشنگتن‌پست با انتقاد از دولت بایدن برای تعلل در احیای برجام نوشته است: «بایدن و رهبران اروپایی درباره اوکراین با سرعت و قاطعیت عمل کردند و اکنون باید گام‌هایی را برای جلوگیری از رسیدن ایران به نقطه گریز هسته‌ای بردارند». واشنگتن‌پست در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت آمریکا، بایدن را در عمل به شعار «بازگشت به توافق» ناکام خوانده و تعلل بایدن در بازگشت به توافق هسته‌ای را مسئله‌ی انتخاباتی دموکرات‌ها دانسته است.

توقع امام‌جمعه موقت پایتخت از دولت رئیسی

«حاج علی‌اکبری» در خطبه‌های دیروز نماز جمعه تهران گفت: «حوزه اقتصادی کشور دارای اشکالات اساسی است و هنوز اندیشه‌های غیرانقلابی، عناصر نفوذی و میدان جولان مفسدان و ساختارهای معیوب در این بخش‌ها وجود دارد. اخیراً دولت با عمل به قانونی که در مجلس تصویب شده، بخشی از این عملیات فتح خرمشهر اقتصادی را آغاز کرده است. دولت تدبیری کند که طبقات ضعیف طعم شیرین اصلاح را بچشند و اراده ملی با این عملیات هماهنگ بشود. از دولت توقع داریم، گفت‌وگو با مردم، کمک گرفتن از آن‌ها، پرداخت به‌موقع یارانه، اصلاح سامانه‌ها، وسعت توزیع کالاهای اساسی در مراکز عرضه، منطقی سازی قیمت‌ها، نظارت قوی و برخورد با متخلفان را در دستور کار جدی خود قرار بدهد.

قتل صدها هزار نفس در ایران!

رئیس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام: «در سال حدود ۵۳۰ هزار سقط عمدی در ایران داریم. سقط عمدی حدود یک‌سوم سقط‌های کشور را تشکیل می‌دهد. سقط خود به خودی نیز که 40 درصد از سقط در کشور را تشکیل می‌دهد، حداقل حدود دو برابر آمار جهانی است و این نشان می‌دهد که این نوع سقط نیز در کشور مشکوک است و غالباً افراد تحریک به سقط می‌شوند و با علائم مشابه سقط خود به خودی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند». پروفسور محمد اسماعیل اکبری همچنین قانون جمعیت را قانونی بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: «اگر نصف احکام آن نیز اجرایی شود، اوضاع جمعیتی ایران روبه‌راه خواهد شد».

اخبار کوتاه

برنامه‌های دولت برای رفع فقر مطلق در کشور/ رئیس‌جمهور در بیست و یکمین سفر استانی خود، در جمع اقشار مختلف مردم آذربایجان غربی در ارومیه گفت: «فقر و تبعیض و فساد زیبنده نظام اسلامی نیست. دولت دنبال این است تا زمینه‌های فساد را از بین ببرد. بیمه درمانی رایگان برای پنج میلیون نفر و پرداخت‌هایی (یارانه) که از ابتدای دولت صورت گرفته است، گام مهمی در جهت رفع فقر مطلق بوده است. باید قدرت خرید را بالا ببریم تا فقر مطلق کاهش پیدا کند. برنامه‌های ویژه برای رفع فقر مطلق در جامعه داریم که با جدیت در حال پیگیری برای اجرا شدن آن هستیم.

کالاهایی که سپاه کشف کرد/ در پی اقدامات اطلاعاتی صورت گرفته پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها توسط سازمان اطلاعات سپاه در سراسر کشور، بیش از ۳۵۴۱۰ تن کالای اساسی به ارزش تقریبی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محتکران و قاچاقچیان کشف گردید. این اقلام که شامل ۱۲۲۰۰ تن روغن خوراکی، ۴۸۰۰ تن برنج، ۴۰۰۰ تن نهاده‌های دامی، ۲۵۰۰ تن قند و شکر، ۱۵۰۰ تن ماکارونی، ۱۹۰۰ تن آرد و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، با هماهنگی مراجع قضایی، به‌سرعت در بازار عرضه شده است.

حقوق سربازان دو برابر شد/ اعتبار برای فزایش حقوق سربازان به ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص یافته و سربازان در حقوق دریافتی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ افزایش حداقل دو برابری حقوق را شاهد خواهند بود. کمترین میزان حقوق سربازان 2.2 میلیون تومان خواهد بود.

خروج نیروهای روسی؛ موضوع سفر بشار به تهران/ «محمدرضا باقری» سفیر اسبق ایران در سوریه در خصوص دلیل اصلی سفر یک روزه بشار اسد به تهران گفت: «بشار اسد در سفر اخیر و دیدار با رهبر انقلاب، می‌خواست شخصاً مشاوره بگیرد و به نظرم یکی از مهم‌ترین محورهای مشاوره او درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه بوده است».

دشمن احمق!/ رسانه صهیونیستی معاریو در خبرسازی جدید خود از کشورمان، به اعتراضات مردمی در خصوص طرح مردمی سازی یارانه‌ها پرداخته و با انتشار تصویری که در آن مردم شعارنوشته‌های مرگ بر اسرائیل در دست دارند، تیتر زده، «اعتراضات مردم به گرانی مواد غذایی در ایران»! خدا را شکر که دشمنان اسلام را از احمق‌ها قرار داد.

نقطه پایان پرفروش‌ترین نمایشگاه کتاب/ پایان کار بخش مجازی نمایشگاه کتاب که در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود، ساعت ۲۴ روز دوم خرداد است و امروز، 31 اردیبهشت‌ماه آخرین روز بخش حضوری است. سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران گفته است، مجموع فروش نمایشگاه کتاب در بخش حضوری و مجازی، از مرز 100 میلیارد تومان عبور کرده و پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان باقی‌مانده، میزان فروش به 150 میلیارد نیز برسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات