صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کشور در محصولات پایه غذایی بایستی به امنیت کامل و به خودکفایی لازم حتماً دست پیدا کند. ما بایستی در مورد گندم، در مورد خوراک دام- ذرّت، جو، امثال این‌ها- و مواد اصلی تولید روغن به خودکفائی برسیم؛ و می‌توان این کار را کرد. کشور بزرگ است، ما دشت‌های حاصلخیز زیادی داریم. این دشت‌ها را باید صرف کنیم برای [تأمین]کالا‌های اساسی. (۰۱/۰۱/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

الزامات جراحی اقتصادی در کشور

سال‌هاست که طرح تحول اقتصادی به‌عنوان یک برنامه اصلاح ساختارهای اقتصادی با تأکید بر هفت محور بهره‌وری، یارانه، مالیات، گمرک، بانک داری، ارزش پول ملی، توزیع کالا و خدمات تدوین شده است. همه کارشناسان اقتصادی نیز اذعان به اجرای این طرح دارند. هرچند برخی دولت‌ها از ترس تضعیف مقبولیت سیاسی، از اجرای این طرح سر باز زدند؛ ولی دولت سیزدهم در ابتدای اولین سال شروع به کار خود، بدون ملاحظات این‌چنینی، اقدام به آغاز این جراحی بزرگ نمود. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که برای اجرای این طرح بزرگ، باید الزاماتی را در نظر گرفت:

۱- تجربه کشورهایی که اصلاحات عمیق اقتصادی داشته‌اند، نشان می‌دهد که اجرای موفق این طرح مستلزم عزم ملی و وحدت همه گروه‌ها و احزاب در یاری نمودن دولت است. ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی، باعث ایجاد دودستگی در بدنه اجتماعی و یاس و ناامیدی در دولت می‌شود. ۲- دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی می‌بایست مرتباً در میان مردم باشد و آن‌ها را از جزئیات امور آگاه سازد. داشتن پیوست رسانه‌ای برای اقناع‌سازی افکار عمومی از مهم‌ترین الزامات اجرای طرح است. وزن جریان تحریف و سازوکار رسانه‌ای آفندی و پدافندی با آن باید طرح‌ریزی شود. ۳-کسب نتیجه مؤثر، محسوس و پایدار فقط زمانی امکان‌پذیر است که هر هفت بخش اقتصادی ذکر شده، در یک دوره ۴ تا ۵ ساله اجرایی گردد. چنانچه در گام اول یا دوم دولت متوقف شد، نه‌تنها شرایط بهبود نمی‌یابد، بلکه اقتصاد دچار بحران‌های شدیدتری مثل مارپیچ تورم دستمزد خواهد شد. 4- اجرای سیاست‌های حمایتی دقیق و علمی در سه بخش تولید، توزیع و مصرف، به‌گونه‌ای که خود این سیاست‌ها بحران‌آفرین نباشند. علم اقتصاد تأکید می‌دارد که در کدام بخش، از چه نوع سیاست حمایتی استفاده شود؛ اما نکته مهم این است که این سیاست‌ها نباید تشدیدکننده شاخص‌هایی مثل نقدینگی بی‌کیفیت شود. 5- در همه فرآیند اجرایی سازی طرح تحول اقتصادی، می‌بایست گام‌به‌گام دولت به نقش اصلی خود در اقتصاد برگردد و با اصلاح روند سازوکار خصوصی‌سازی، سهم مردم را از اقتصاد افزایش دهد. جذب سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار از طریق پیگیری و تلاش برای رفع تحریم‌ها و اجرای بیمه ریسک‌های سیاسی- اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد. 6- استحکام و تقویت سیستم کنترل و نظارت بر اقتصاد از اساسی‌ترین ملزومات است که شروع اصلاح نظامات اقتصادی بدون آن، نتیجه‌ای جز فساد شکل نخواهد داد و اجرای طرح را با کندی مواجه خواهد نمود. ۷- در تمام طول دوره اجرای طرح باید ارتباط با کارشناسان منتقد و موافق قطع نشود و به صورت مستمر گزارش‌های آسیب‌شناسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت موجود، احصا گردد؛ تا ادامه مسیر هموارتر شود. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                 

تداوم بن‌بست سیاسی در عراق

اظهارات جدید مقتدی صدر در نطق اخیر تلویزیونی‌اش مبنی بر قرار گرفتن به‌عنوان اپوزیسیون ملی و عدم مداخله‌کننده در مذاکرات تشکیل دولت که همراه با حمله تند به چهارچوب هماهنگی شیعیان بود، پیش از آنکه روند تشکیل دولت در عراق را تسهیل کند، بر پیچیدگی اوضاع سیاسی، میدانی و اجتماعی در این کشور می‌افزاید.

گزاره‌های خبری: 1- در روزهای گذشته مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که بزرگ‌ترین بلوک پارلمان در ائتلاف نجات میهن را دارد، در یک پیام تلویزیونی با انتقاد شدید از «چهارچوب هماهنگی شیعیان» (الاطار التنسیقی) تأکید کرد، «هرگز به وضعیت سهمیه‌بندی مناصب در عراق باز نخواهد گشت». صدر در سخنرانی تلویزیونی کوتاه خود گفت، از اینکه یک‌سوم شکننده نصاب، مانع از تشکیل دولت اکثریت شده‌اند، تعجب نمی‌کند اما آنان (چهارچوب هماهنگی شیعیان) وقاحت را به‌جایی رسانده‌اند که قوانینی را که به نفع ملت است معطل کرده‌اند و نه می‌گذارند دولت اکثریت برای خدمت به ملت تشکیل شود، نه دولت کنونی می‌تواند به ملت خدمت کند! قدرت‌طلبی چشمان آنان را «در برابر مشکلات مردم، شامل فقر و سلطه شبه‌نظامیان و سرسپردگی و خطر عادی‌سازی روابط و محیط‌زیست و فساد بسته است. وی خطاب به گروه «چهارچوب هماهنگی شیعیان» گفت که چه عذری برای محروم کردن مردم از روزی‌شان دارند و افزود که از خشم مظلومان بترسند و آه مظلوم دامن همه آنان را خواهد گرفت! او گفت که اگر آنان فکر می‌کنند با این رفتارها «ما را به ائتلاف با خود وادار می‌کنند، مطمئن باشند که هرگز نمی‌گذاریم عراق به سهمیه‌بندی فرقه‌ای و توافق برگردد که سال‌هاست همین توافق به همه‌چیز در عراق آسیب زده است». 2- علاوه بر این، صدر با انتشار توئیتی با اشاره به وقایع پس از انتخابات نوشت: «تنها راه پیش روی ما پیوستن به اپوزیسیون ملی، دست‌کم برای مدت ۳۰ روز است. اگر جناح‌ها و کمیته‌های پارلمانی در این مدت موفق به تشکیل دولت شوند، این بسیار خوب است. در غیر این صورت تصمیم دیگری اتخاذ و در زمان مناسب آن را اعلام می‌کنیم».

گزاره‌های تحلیلی: 1- اظهارات اخیر صدر مبنی بر قرار گرفتن به‌عنوان اپوزیسیون ملی و عدم مداخله کننده در مذاکرات تشکیل دولت، اگرچه بیشتر شبیه کاغذبازی سیاسی و یا اهرمی برای امتیازگیری است، ولی در عمل باعث پیچیدگی اوضاع در عراق می‌شود؛ شرایطی که عملاً از طریق طولانی‌تر کردن روند تشکیل دولت در عراق، باعث ماندگاری فضای بی‌ثباتی سیاسی و توسعه تهدیدات امنیت ملی و درنتیجه گسترش طول و عرض و عمق زمین‌بازی آمریکا و گروه‌های تروریستی در عراق می‌شود. 2- صدر از یک‌سو به دنبال مرجعیت سیاسی در عراق است و از سوی دیگر می‌خواهد مسئولیت شرایط وخیم اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در عراق را یکجا بر دوش چهارچوب هماهنگی شیعیان که رقیب خود در قدرت می‌پندارد، بیندازد. طرح تبدیل به اپوزیسیون ملی نیز موضوعی است که دقیقاً بر اساس روحیات شخصی و دیدگاه‌های سیاسی صدر شکل گرفته است. صدر احزاب و جریانات سیاسی عراق را در یک دوراهی قرار داده است؛ یا تشکیل دولت اکثریت و یا تبدیل‌شدن به اپوزیسیون که در هر دو حال برجستگی صدر در عراق حفظ می‌شود.

نکته راهبردی: اظهارات صدر هرچه باشد، با واقعیات سیاسی و میدانی عراق منطبق نیست. جریان صدر با میزان کرسی‌هایی که دارد، چاره‌ای جز جلب رضایت چارچوب هماهنگی، برای تشکیل دولت اکثریت ملی ندارد. تشکیل یک دولت توافقی مبتنی بر قاعده برد- برد که مورد حمایت جمهوری اسلامی نیز است، تنها راه‌حل معقول، منطقی و منطبق بر واقعیات سیاسی و میدانی عراق است. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

عزم سپاه برای توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد

هرچند عمده کارایی و ارزش‌افزوده فعالیت‌های فضایی در ماهواره‌ها و کارکرد آن‌ها خلاصه می‌شود، اما بااین‌حال زیربنای توسعه فضایی، ماهواره‌برها هستند؛ چراکه تا ماهواره‌بر نتواند به‌درستی عمل کند، اساساً ماهواره‌ای در مدار تزریق نخواهد شد. وزارت دفاع کشورمان برنامه فضایی خود را با ماهواره‌برهای سوخت مایع آغاز کرد و «سفیر» نخستین ماهواره‌بر ایران بود که در ادامه راه جای خود را به ماهواره‌بر سیمرغ داد و در حال حاضر به سریر و سروش رسیده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز عزم خود را برای توسعه ماهواره‌برهای سوخت جامد به‌عنوان بسترهای ارزان‌قیمت و با قابلیت اطمینان بالا برای پرتاب‌های فضایی جزم کرده و در این مسیر توانسته است برخی از فناوری‌های جدید را هم توسعه دهد. تلاش مجموعه سپاه پاسداران در این حوزه توسعه موتورهای فضایی سوخت جامد است که اولین محصول آن‌که در بهمن‌ ۱۳۹۸ رونمایی شد، موتور فضایی سلمان بود.  دی‌ سال گذشته بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلال یک سخنرانی، خبر از تست جدیدترین موتور فضایی کشور با قابلیت ایجاد ۶۸ تن نیروی رانش (تراست) خبر داد. کمی پس از صحبت‌های سردار حاجی‌زاده تصاویر مربوط به تست این موتور منتشر شد، موتوری که نامش «رافع» بود. در حقیقت با دستیابی سپاه به موتور فضایی سوخت جامد و نازل متحرک «رافع» می‌توان با قاطعیت ادعا کرد که گلوگاه پرتابگر در کشورمان رفع شده است و این مسئله خود فتح بابی برای بیشتر شدن تعداد پرتاب‌های فضایی ایران در سال، توسعه صنعت ساخت ماهواره و همچنین بالا بردن قابلیت اطمینان پرتابگرهای فضایی کشورمان برای انجام پرتاب برای دیگر کشورها خواهد شد. در سال‌های آینده باید منتظر ورود به خدمت نسل جدیدی از موتورهای فضایی سوخت جامد توسط سپاه باشیم که توان حمل محموله‌های سنگین‌تری را در مدارهای بالاتر خواهند داشت.

مشاور ترامپ: بعد از ۴۱ سال فهمیدم ایران بر آمریکا پیروز شده است

«ولید فارس» از ضدایرانی‌ترین تحلیلگران حال حاضر آمریکا، روز دوشنبه (26 اردیبهشت) طی مقاله‌ای نوشت: «بعد از مطالعه بر روی رژیم ایران از آغاز آن تاکنون، بر روی اتحاد ایران با [بشار] اسد، بر روی بحران گروگان‌گیری دهه ۱۹۸۰، بر روی جنگ نیابتی ایران با اسرائیل، بر روی گسترش پروژه هسته‌ای ایران و بر روی کنترل چهار کشور عربی توسط شبه‌نظامیان طی دهه گذشته، جمع‌بندی من در مقطع کنونی این است که حاکمان تهران-دست‌کم تا اینجا- پیروز شده‌اند. ایران، توانمندی‌های نظامی و اطلاعاتی‌اش را در داخل تقویت کرده، توسعه ارضی‌اش در منطقه را از طریق شبه‌نظامیان گسترده کرده و (در تحولی به همان اندازه مهم) به لطف جاذبه توافق هسته‌ای به نفوذ قابل‌توجهی در غرب دست پیدا کرده است».

صندوق توسعه ملی چقدر دارایی دارد؟

«غضنفری» رئیس صندوق توسعه ملی گفت: «ما آمادگی داریم که تمام درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را از دولت بگیریم و از طریق سود سرمایه‌گذاری‌هایمان، بودجه ارزی کشور را تأمین‌ کنیم. اگر از اصل منابع صندوق برداشت نکنند، این کار شدنی است. صندوق ۱۳۶ میلیارد دلار منابع داشته که به‌تدریج برداشت کرده‌اند و اکنون به ۱۰ میلیارد دلار رسیده و با این روند، منابع صندوق صفر خواهد شد. خواهش ما این است که سران سه قوه این مسئله و پیشنهاد ما را جدی بگیرند تا آرزویی که مقام معظم رهبری هم همیشه بر آن تأکید داشتند هم محقق شود».

مقامات صهیونیست: به سمت نابودی حرکت می‌کنیم

روزنامه «یسرائیل هیوم» چاپ سرزمین‌های اشغالی روز دوشنبه در گزارشی نوشت که «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یک نشست‌ محرمانه، گفته است که تسلط فلسطینی‌‌ها به برخی مناطق در آینده بعید نیست و «دولت یهود» طی سال‌های پیش رو کوچک خواهد شد. ترس و واهمه مقامات صهیونیست در خصوص زوال و نابودی این رژیم هرچند موضوع تازه‌ای نیست، اما در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. پیشتر «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در ۱۶ اردیبهشت و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم در تاریخ نهم اکتبر ۲۰۱۷ در این باره سخن گفته‌اند.

اخبار کوتاه

تأکید رئیس‌جمهور بر ساخت مسکن/ رئیسی در سومین جلسه شورای عالی مسکن گفت: «جهش واقعی در ساخت مسکن از اولویت‌های اساسی دولت است. قانون جهش ساخت مسکن همه دستگاه‌ها و نهادها را موظف به همکاری در زمینه تحقق اهداف نهضت ملی ساخت مسکن کرده است. دستگاه‌ها و اداراتی که زمین در اختیار دارند در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی می‌توانند از آن‌ها برای ساخت مسکن مورد نیاز کارمندان ثبت‌نام کرده خودشان بهره بگیرند. ظرف یک ماه اراضی در اختیار دستگاه‌ها را تعیین تکلیف نموده و نتیجه آن را به وزارت راه و شهرسازی اعلام نمایند. مانع ‌تراشان باید از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن کنار گذاشته شوند».

هفت ماهواره ایرانی آماده پرتاب در 1401/ رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد: «اگر ماهواره‌سازها به قرارداد خود عمل کنند، تا پایان ۱۴۰۱ درمجموع هفت ماهواره تکمیل شده و آماده پرتاب خواهیم داشت. تا پایان ۱۴۰۱، نمونه دوم ماهواره «پارس ۱» که یک ماهواره از کلاس مینی و با قابلیت‌های بسیار خوب در این کلاس است، برای پرتاب آماده می‌شود. علاوه بر آن نمونه نخست ماهواره «ناهید ۲» نیز تکمیل می‌شود. ماهواره دیگر در حال ساخت، «پایا» نام دارد. یکی از نمونه‌های ماهواره ناهید ۱ تحویل پرتابگر شده و آماده پرتاب است و نمونه نخست پارس ۱ آماده شده و نمونه اول ناهید ۲ نیز تا آخر سال تکمیل خواهد شد».

وزیر علوم: کجا با لباس لب دریا به دانشگاه می‌روند؟!/ دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با تأکید بر اینکه شئونات ورود به دانشگاه‌ها باید رعایت شود، گفت: «ما عنوان کردیم که دانشگاه و کلاس حرمت دارد و هر کس که وارد این محیط می‌شود باید این شئونات را رعایت کند؛ اما متأسفانه رسانه‌های بیگانه آن را به ضدفرهنگ تعبیر کردند؛ درصورتی‌که در کشورهای دیگر نیز با لباس لب دریا یا مهمانی وارد دانشگاه‌ها نمی‌شوند. در این نوع موارد باید روابط عمومی‌ها فرهنگ‌سازی‌ کنند تا جریان سازی شکل بگیرد».

راه‌اندازی کارخانه پهپاد ایرانی در تاجیکستان/ کارخانه تو‌لید پهپاد تمام ایرانی ابابیل ۲، دیروز با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان و وزیر دفاع تاجیکستان، در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد و کلید نمادین افتتاح کارخانه و گواهینامه پایان دوره آموزشی به فرمانده و کارکنان نیروی هوایی تاجیکستان اهدا گردید. پهپاد ابابیل 2 جزو پهپادهایی با ارتفاع پروازی پایین و در دسته پهپادهای سبک ایرانی است که مداومت پروازی کوتاه دارد. تاجیکستان با خرید تکنولوژی پهپاد ارزان ایرانی، تلاش دارد به باشگاه سازندگان پهپادهای پیشرفته راه یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات