صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۱۷

فشار غرب به امارات برای تحریم روسیه

مقام‌هایی از ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا برای توضیح گستره وسیع محدودیت‌های تجاری خود و همچنین فشار به مقام‌های اماراتی برای سختگیری در اعمال تحریم‌ها در هفته‌های گذشته، به این کشور ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس سفر کرده‌اند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif متحدان غربی امارات متحده عربی را برای توقف صادرات کالا‌های مهم به روسیه تحت فشار قرار داده‌اند تا توان ولادیمیر پوتین برای ادامه جنگ علیه اوکراین کاهش یابد. در همین راستا مقام‌هایی از ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا برای توضیح گستره وسیع محدودیت‌های تجاری خود و همچنین فشار به مقام‌های اماراتی برای سختگیری در اعمال تحریم‌ها در هفته‌های گذشته، به این کشور ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس سفر کرده‌اند. برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، نیز ماه گذشته از امارات دیدن کرد.

* دولت ایالات متحده نگران است که امارات متحده عربی به مرکزی برای ارسال اقلامی، چون لوازم الکترونیکی که می‌توانند در راستای پیشبرد جنگ روسیه تغییر کاربری دهند تبدیل شود. به گفته افراد آگاه، یک نگرانی ویژه ایالات متحده درباره «صادرات مجدد» کالا‌هایی است که از طریق امارات متحده عربی و با دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه، به آن کشور ارسال می‌شوند.

* جیمز اوبراین، رئیس دفتر هماهنگی تحریم‌های ایالات متحده، دیوید اوسالیوان، نماینده اتحادیه اروپا در زمینه تحریم‌ها و دیوید رید، مدیر اداره تحریم‌های بریتانیا، برای تاکید بر اقدام‌های خود در ماه فوریه به امارات سفر کردند. یک مقام غربی در این رابطه می‌گوید، درخواست اصلی ما از امارات این است که صادرات دوباره را متوقف کند و به این نکته اذعان کنند که صادرات مجدد امری مشکل‌ساز است. او افزود که مذاکرات با مقام‌های اماراتی ادامه دارد.

* بر اساس تحلیل داده‌های گمرک روسیه در «بنیاد روسیه آزاد»، صادرات قطعات الکترونیک از امارات به روسیه در سال گذشته بیش از هفت برابر شد و به تقریبا ۲۸۳ میلیون دلار رسید. داده‌های اطلاعاتی می‌گوید که امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۲، ۱۵ برابر سال قبل ریزتراشه به روسیه صادر کرده است و تجارت این محصول از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۱، به بیش از ۲۴ میلیون دلار در سال گذشته میلادی افزایش یافت. امارات متحده عربی همچنین در سال گذشته میلادی ۱۵۸ پهپاد به ارزش تقریبا ۶۰۰ هزار دلار به روسیه صادر کرده است.

* گفت‌وگوی مقام‌های آمریکایی و اروپایی با امارات متحده عربی در حالی جریان دارد که متحدان غربی تمرکز خود را از اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه، به تشدید اجرا و ترغیب به پایبندی بخش خصوصی به محدودیت‌ها و تحریم‌ها تغییر داده‌اند. اوسالیوان ماه گذشته بدون نام بردن از کشورها، به فایننشال تایمز گفت که کشور‌های غربی شاهد «جهش‌های غیرمعمول» در تجارت روسیه با برخی از کشور‌ها بوده‌اند. متحدان غربی عملکرد امارات متحده عربی، ترکیه و کشور‌های آسیای میانه و قفقاز را زیر نظر دارند. امارات در عین حال به‌عنوان مقصد مطلوب روس‌های ثروتمندی است که پناهگاهی برای دارایی‌هایشان جست‌و‌جو می‌کنند.

* مقام‌های ایالات متحده مایل‌اند بر عواقب بالقوه همکاری‌های تجاری تاکید کنند که انتقال کالا‌هایی را که ممکن است در خدمت جنگ روسیه باشد تسهیل می‌کنند. اوبراین گفت: «بخشی از پیام ما به بخش خصوصی در هر یک از این کشور‌ها این است که به آن‌ها درباره قماری که می‌کنند هشدار دهیم.» او افزود: «هر کسی که در تجارت این قبیل کالا‌ها دخیل باشد مشمول تحریم می‌شود، زیرا برخی از کالا‌هایی که انتقالشان به روسیه را تسهیل می‌کنند ممکن است از میدان جنگ سر درآورد.»

* امارات متحده عربی می‌گوید یک قدرت منطقه‌ای بی‌طرف است و می‌خواهد روابط نزدیک امنیتی و تاریخی خود را با شرکای غربی و همچنین با قدرت‌های نظامی و اقتصادی مانند روسیه و چین حفظ کند. دبی از دیرباز کانونی برای صادرات مجدد کالا‌ها در منطقه به شمار می‌رود و بندر جبل‌علی این شهر یکی از بزرگ‌ترین مناطق حمل‌ونقل جهان است. اتحادیه اروپا در تلاش برای تحکیم اجرای مقررات تحریم در اواخر سال گذشته میلادی اقدام‌های جدیدی را معرفی کرد که دست اروپا را برای تحریم افرادی که به شرکت‌های اروپایی در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند باز می‌گذارد. یکی از درخواست‌های اروپا اطلاعات درباره کالا‌هایی است که امارات در عمل به روسیه صادر می‌کند.

* یک مقام اماراتی می‌گوید که این کشور «نقش حیاتی خود را در حفظ یکپارچگی سامانه مالی جهانی به رسمیت می‌شناسد و فرایند‌های شفافی را برای مقابله با نهاد‌های تحریم‌شده در پیش گرفته است.» این در حالی است که معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده هفته گذشته در سخنانی درباره «الگو‌های نگران‌کننده در چندین کشور» که کرملین «روابط مالی و جریان‌های تجاری خود را با آن‌ها افزایش داده است» هشدار داد. والی آدیمو گفت که اگر کشور‌ها تمایلی به پرهیز از رعایت تحریم‌ها ندارند، آمریکا و شرکایش از «ابزار‌های مختلف اقتصادی» استفاده خواهند کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات