صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 3 اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مناجات مأثوره‌ ماه شعبان‌ـ که روایت شده اهل ‌بیت(علیهم‌السلام) بر آن مداومت داشتندـ یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالیی همراه است که نظیر آن را در زبان‌های معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.(1369/10/1)*حلول ماه شعبان‌المعظم مبارک‌باد*
 
 
▼ حرف روز
اما و اگرهای مرکز مبادله ارز و طلا
دیروز پس از کش‌وقوس‌های فراوان مرکز جدید مبادله و ارز مصوب شورای پول و اعتبار راه‌اندازی شد؛ در این مرکز قیمت ازر، سکه و طلا درج می‌شود اما این‌ بخش از کار برای فاز اول است و در آینده قرار است به مرکزی بزرگ‌تر و کامل‌تر برای معاملاتی از قبیل سلف و سواپ و همچنین توسعه ارتباطات با بازارهای مالی و ارزی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود. دیروز این مرکز برای اولین بار قیمت دلار را در دو تالار اسکناس و حواله قیمت‌های 41549 تومان برای اسکناس و 36130 برای حواله کشف شد. در این باره نکات زیر قابل توجه می‌باشد:
1ـ به گفته مسئولان بانک مرکزی قیمت ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا در دو تالار نقد و حواله بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف می‌شود. این فرآیند در دل خود نوعی ابهام به همراه دارد و این شائبه به وجود می‌آید که این قیمت نیز مانند ارز 28500 تومانی دستوری است. به نظر می‌رسد مسئولان باید در مورد نحوه کشف قیمت در این بازار شفاف‌تر سخن بگویند.
2ـ مرکز مبادله ارز و طلای ایران قرار است تنها بازار رسمی کشور برای مبادله ارز با نرخ آزاد باشد. بنابراین باید قیمت‌گذاری طلا و ارزهای مجازی نیز بر اساس همین نرخ صورت بگیرد. اگرچه هنوز نمی‌توان در این باره قضاوت کرد ولیکن در روز اول قیمت طلا و همچنین قیمت ریالی ارزهای مجازی مانند تتر بر مبنای دلار 50 هزار تومانی تعیین شد و اگر قرار است بازارهای موازی اعتبار نداشته باشند بانک مرکزی باید بتواند طلا را نیز بر مبنای قیمت ارز کشف شده عرضه نماید. در غیر اینصورت بازار آزاد غیر رسمی همچنان نقش خود را در جهت‌دهی به بازار ایفا خواهد کرد.
3ـ توقف عرضه دلار و یورو با کارت ملی و همچنین عرضه ارز بنگاه‌های بزرگ تولیدی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکی از تصمیمات خوب بانک مرکزی است که هم به نفع تولید است و هم سوداگری در این بازار را کاهش می‌دهد.
سخن پایانی اینکه اگر تصمیم بانک مرکزی به درستی اجرا شود و قیمت طلا، ارزهای مجازی و کالاهای وارداتی بر مبنای قیمت ارز در مرکز مبادله ارز و طلا صورت گیرد، می‌تواند اصلاح یک زیرساخت مهم دیگر اقتصاد در کشور باشد. این در حالی است که همزمان خبرهایی به گوش می‌رسد که بانک مرکزی برنامه‌هایی برای وارد کرد دلارهای خارج از چرخه اقتصاد به بازار دارد و این موضوع نیز می‌تواند اعتبار این بازار را افزایش دهد.
علی کارگر
 
▼ گزارش روز
خوش‌خدمتی جدید آل‌خلیفه به رژیم صهیونیستی
با وجود تمام تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای حفظ پیمان موسوم به «ابراهیم» و تسری آن به سایر کشورهای عربی، اما این پیمان روز به روز وضعیت شکننده‌ای پیدا می‌کند. با وجود توقف پروژه عادی‌سازی که در اندازه روزهای انعقاد یعنی سپتامبر ۲۰۲۰ باقی‌مانده است، اما در این میان رژیم آل‌خلیفه اصرار عجیبی بر خوش‌خدمتی به رژیم جنایتکار اسرائیل در قالب پروژه مذکور می‌کند.
گزاره خبری: رژیم آل‌خلیفه در جدیدترین اقدام سازشکارانه خود، پس از انتخاب «محمد مبارک‌الجمعه» به عنوان وزیر آموزش و ‌پرورش، در حال ایجاد تغییرات بنیادین در کتاب‌های درسی و آموزشی مدارس این کشور پیرامون مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی است. مبارک یکی از طرفداران جدی نشر فرهنگ سازش و تحریف تاریخ مبارزات ملت فلسطین در جامعه بحرین از طریق گنجاندن آموزه‌های همسو با پروژه عادی‌سازی در نظام آموزشی این کشور است.
«اتحادیه ضد افترا (ADL)» در کنار برخی سازمان‎های آمریکایی‌ـ یهودی از جمله گروه‌های فشار صهیونیستی است که در یک سال اخیر فعالیت‌های پنهانی گسترده‌ای در برخی کشورهای عربی در زمینه تغییرات متون درسی به نفع رژیم صهیونیستی دارد. حذف آیات جهاد از برخی کتاب‌های درسی، آموزش روند صلح اعراب و اسرائیل، حذب مطالب با جنبه انتقادی از رژیم صهیونیستی و یهودیان، گنجاندن مطالب آموزشی درباره هولوکاست و همچنین تحریف تاریخ فلسطین از جمله موضوعاتی است که تحت نظارت سازمان‌های مذکور در کتاب‌های درسی کشورهای عربی از جمله بحرین از مهد کودک تا دانشگاه اعمال می‌شود.
این اقدامات در حالی است که بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی «بنیاد مطالعات آمریکایی واشنگتن»، بیش از 80 درصد بحرینی‌ها مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچنین 75 درصد ملت امارات هرگونه‌ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند و این در حالی است که بیش از 75 درصد از ملت عربستان کاملاً مخالف ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم غاصب اسرائیل هستند.
گزاره تحلیلی: یکی از اهداف مهمی که از تغییر کتب درسی در بحرین و پیش از آن در برخی کشورهای عربی با همکاری سامان‌های یهودی و حکام سازشکار دنبال می‌شود، شکل دادن به هویت و نگرش تحریف شده بین نوجوانان و جوانان نسبت به رژیم صهیونیستی است. اینکه حاکمان بحرینی برخلاف دیدگاه‌ها و جریان حاکم بر افکار عمومی کشورشان و به رغم مخالفت‌های موجود، همچنان اصرار دارند که ضمن انجام اصلاحات و تغییرات «زیرساختی» در نظام آموزشی خود، بذر دوستی با رژیم صهیونیستی را از سنین کودکی و از درون مهد کودک و مدرسه بکارند و آن را به کل جامعه بحرین گسترش دهند، یک «محاسبه غلط» مبتنی بر «نگاه کوتاه‌مدت» است که قطعاً با «پیامدهایی» همراه خواهد بود. به عنوان پیامد مهم، این مسئله در میان‌مدت با واکنش افکار عمومی داخل مواجه شده و حاکمیت در این کشور را با مشکلات زیرساختی مواجه خواهد کرد.
ابوالحسن نجفی
 
▼ خبر ویژه
اشک تمساح نریزید
اولیانوف رئیس هیئت روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین در واکنش به خبرسازی رسانه‌های غربی در مورد برنامه هسته‌ای ایران در توئیتی نوشت: «متأسفانه «نشت» اطلاعات حساس در رسانه‌ها غیرمعمول نیست و تا حد زیادی به دلایل سیاسی انجام شده و هدف آن پیچیده کردن شرایط پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای آن است. اکنون منابع بلومبرگ تصمیم گرفته‌اند که اوضاع را در آستانه نشست آتی شورای حکام که از ۶ تا ۱۰ مارس (۱۵ تا ۱۹ اسفند) در وین برگزار می‌شود، «گرم» کنند. شاید قصدشان اختلال در برنامه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز بوده باشد. نگرانی‌های منتشر شده در رسانه‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران را «اشک تمساح» است.» با پر رنگ شدن احتمال از سر‌گیری مذاکرات یکی از مسائلی که تقویت خواهد شد افزایش خبرسازی‌ها و روایت‌های جعلی با هدف تأثیرگذاری بر جامعه و مذاکرات است که در این روزها شاهد آغاز این خط تحلیلی و خبری هستیم.
 
▼ اخبار 
1ـ بی‌بی‌سی پاتوق تجزیه‌طلبان
شبکه BBC شب گذشته تریبون خود را در اختیار مصطفی هجری سرکرده گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان قرار داد. مصطفی هجری برای آشنایان با تاریخ احزاب تجزیه‌طلب غرب کشور نامی آشناست چرا که عناصر وی در دهه شصت نقش مهمی در ربایش و به شهادت رساندن نیروهای جهاد سازندگی، رزمندگان و پیشمرگه‌های کرد مسلمان داشتند. جنایت زندان دولتو که در طی آن چند صد نفر از نیروهای سپاه، ارتش و پیشمرگه که در دست حزب دموکرات به شهادت رسیدند در کارنامه مصطفی هجری ثبت شده است. مصطفی هجری در این مصاحبه ضمن تأکید بر ادامه مبارزه مسلحانه با مردم ایران و ادامه فعالیت‌های‌شان در اقلیم کردستان عراق تجزیه‌طلبی را انکار کرد اما ایده خود را یک حکومت فدرالی برای ایران دانست که در حقیقت هم جدایی‌طلبی است. در اثنای مصاحبه وی بارها از واژه ملیت برای اقوام ایرانی استفاده کرده و پرچم اقلیم در کنار وی بود. سرکرده گروهک دموکرات کردستان به مذاکره با رضا پهلوی اشاره کرده و مدعی شده تاکنون با وی به توافقی نرسیده‌اند اما به ایده آنها مبنی بر فدرالی کردن ایران تمایل داشت. از ابتدای اغتشاشات ماه‌های اخیر در برخی شهرها، گروهک‌های تجزیه‌طلب فعالیت گسترده‌ای در رسانه‌‎های معاند داشتند و بارها سران آنها که عمدتا در لیست گروه‌های تروریستی هستند به این شبکه‌ها دعوت می‌شدند.
 
2ـ پمپئو زیر دید ایرانی‌ها
در پی افشای جزئیات دقیق از برنامه‌های سفر سری و جلسات مخفیانه پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، با مقامات بلندپایه رژیم موقت اسرائیل در تل‌آویو و یافا، دفتر امنیت منطقه‌ای آمریکا (RSO) با همکاری شین‌بت، تغییراتی را در پروتکل‌ها و جدول برنامه‌های استقبال و برگزاری نخستین نشست امنیتی سری «تیکواح ‌اسرائیل» اِعمال کردند. تا پیش از افشای جزئیات این نشست، قرار بود تمامی برنامه‌ها به‌صورت کاملاً سری و مخفیانه انجام شود و هیچ شخصی از جزئیات نشست، برنامه‌ها و جلسات حاشیه‌ای مطلع نشود اما پس از انتشار سه گزارش خبری پیاپی، تیم حفاظت پمپئو، وادار شد برنامه‌های استقبال و پروتکل‌های تشریفات حداقلی او در فرودگاه بن‌گوریون و یافا را هم از ترس عملیات انتقام‌جویانه رزمندگان مقاومت، لغو کند. یک منبع مطلع گفت: مدیر امور اجرایی دفتر پمپئو گفته که او از افشای این سفر و جزئیات برنامه‌هایش توسط یک رسانه ایرانی، به‌قدری عصبانی بود که برای لحظاتی دچار تیک عصبی شد اما پس از مشورت با چند نفر، تصمیم گرفت سفر را لغو نکند و به توصیه RSO، برنامه‌ها و پروتکل‌های تشریفاتی‌اش تغییر کرد و مقرر شد که هیچ برنامه‌ای در این راستا انجام نشود.
 
3ـ توجه ویژه روسیه به کریدور شمال‌ـ جنوب
شب گذشته مهم‌ترین سخنرانی پوتین در یک سالگی جنگ اوکراین صورت گرفت که یکی از محورهای این سخنرانی کریدور شمال به جنوب بود. پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مجمع فدرال این کشور گفت: «مسئولان اقتصادی ثبات اقتصاد را حفظ کرده و مانع از بروز کسری بودجه و فروپاشی نظام مالی کشور شدند. همه فرصت‌ها برای پیشرفت وجود دارد. این روسیه نیست که تسویه حساب‌های دلاری را کاهش می‌دهد، غرب مسبب اصلی این روند است و همه این کارها را با دستان خود انجام داده است و هم‌اکنون سهم روبل در تسویه حساب‌های تجاری خارجی دو برابر شده است. روسیه در واقع به چرخه جدیدی از توسعه اقتصادی گام می‌گذارد. همه ‌فرصت‌ها برای پیشرفت در بسیاری از عرصه‌ها وجود دارد. این کشور کریدورهای لجستیکی جدید خواهد ساخت، مسیرهای داخلی و خروجی به آسیا را توسعه خواهد داد. دولت توجه ویژه‌ای به کریدور بین‌المللی «شمال‌ـ جنوب»، «راه آهن ترانس سیبری»، مسیر بایکال‌ـ آمور، مسیر دریای شمال نشان خواهد داد. این امر باعث گسترش و تعمیق همکاری با چین، هند، ایران و سایر کشورهای دوست خواهد شد.»
 
▼ اخبار کوتاه
فتنه‌انگیزی در سیستان با قتل‌های سریالی/ یک منبع آگاه در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرد: تیم تروریستی دستگیر شده ابتدا شیخ سجاد شهرکی را به ‌عنوان روحانی شیعه ترور و بعد مولوی ریگی از چهره‌های اهل سنت را ترور کردند. این تیم‌ها با هم ارتباطی نداشتند اما همه از یک اتاق فکر دستور می‌گرفتند تا این‌گونه القا شود که ترور مولوی ریگی در ازای ترور شهید شهرکی است. قرار بود این انگارهای منفی به ‌سمت لشکرکشی در میدان پیش برود.
 
آژانس سیاسی کاری نکند/ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «دیده شدن ذرات اتمی ۸۴ درصد در یک فرایند غنی‌سازی امری طبیعی است. یعنی ممکن است ما ۵ درصد تولید کنیم و ذرات ۱۱ درصد را ببینیم و یا ۲۰ درصد تولید کنیم اما ذره ۳۷ درصد ببینیم، در گذشته هم این موارد بوده است. آژانس ناشیانه بازی سیاسی می‌کند لااقل طوری بازی کند که تعدادی از افراد فنی به تردید نیفتند.»
 
اضافه شدن قابلیت جدید به پیام‌رسان‌های داخلی/ وزیر ارتباطات اعلام کرد که قابلیت «اینترکانکشن» به پلتفرم‌های داخلی اضافه می‌شود. در قالب این رویه پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند بین خودشان پیام رد و بدل کنند. این مسئله در دست اقدام است و تا پایان سال انجام می‌شود.» به گفته وزیر ارتباطات در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از مردم و کسب‌وکارهایشان به پیام‌رسان‌های داخلی وارد شده‌اند.
 
سدها همچنان درگیر ناهنجاری شدید آبی/ احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، ضمن اشاره به اینکه بارش‌های زمستانی به‌طور میانگین ۲۰ درصد بیش از حد نرمال بوده‌اند، گفت: «مناطق شمالی کشور دچار کم‌بارشی شدید هستند. سدهای آب وضعیت مناسبی ندارند و در پایان سال برای تأمین آب این مناطق دچار مشکل خواهیم شد.»
 
بفرمایید قمه و چاقو/ سردار گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا گفت: «یک شناور قاچاق با بیش از ۵ هزار سلاح قمه و شمشیر در استان بوشهر کشف شد. این سلاح‌های ساخت کشور آمریکا به گونه‌ای است که هر قدر خون به آنها اصابت کند برنده‌‌تر می‌شود. این سلاح‌ها با هدف رسیدن به دست اغتشاشگران و اراذل و اوباش ارسال شده است.»
 
حمایت آشکار آلمان از یک تروریست/ آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان روز سه‌‌شنبه در اقدامی متناقض با منشور ملل متحد در خصوص لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، در واکنش به صدور حکم اعدام برای «جمشید شارمهد» سرکرده گروه تروریستی تندر، آن را حکمی «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات