صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۰۳

جهان پس از آمریکا

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

همزمان با عقب ماندن کشورهای غربی از گردونه رقابت‌های جهانی در تحقیقات و پژوهش‌های علمی، چین موفق شده است در سال‌های اخیر در ۳۷ مورد از ۴۴ فناوری کلیدی نوظهور حساس و با اهمیت به طور چشمگیر و خیره‌کننده‌ای از آمریکا و غرب پیشی بگیرد.
مؤسسه سیاست راهبردی استرالیا در گزارشی اعلام کرد، بررسی‌های این مؤسسه نشان می‌دهد در برخی حوزه‌ها، همه ۱۰ مؤسسه تحقیقاتی برتر جهان در چین واقع شده است. بر اساس این مطالعه که به سفارش وزارت امور خارجه آمریکا انجام شده است، هرچند آمریکا در تحقیقات جهانی حوزه ابر رایانه‌ها، رایانش کوانتومی، ماهواره‌های کوچک و واکسن‌ها پیشتاز است؛ ولی در دیگر حوزه‌های فناوری پس از چین در رتبه دوم قرار دارد. در این گزارش آمده است: «کشورهای غربی در رقابت‌های جهانی فناوری‌های پیشرفته، از جمله پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی، گوی سبقت را به چین باخته‌اند.»
یکی از نگرانی‌های شدید ایالات متحده در مورد چین، پیشی گرفتن این کشور از آمریکا در حوزه اقتصادی و بعد فناوری است. به همین دلیل است که رقابت برای تسلط بر تایوان بین دو کشور بالا گرفته است، زیرا تایوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ریزپردازنده‌ها و نیمه رسانه‌هاست که در صنعت و فناوری‌های نوین به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چین بتواند بر این بازار تسلط پیدا کند، ایالات متحده در این زمینه با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد شد.
این اندیشکده استرالیا پس از بررسی مقالات علمی پربازدیدی که منجر به اختراعات جدیدی شده‌اند، تأکید دارد اگر برنامه‌های تحقیقاتی دولت چین زیر نظر گرفته می‌شدند، خیلی زودتر پیشرفت شگرف چین در زمینه موشک‌های مافوق صوت پیش‌بینی می‌شد. بنابر این گزارش، در پنج سال گذشته، 48/49 درصد مقالات علمی و تحقیقاتی مهم جهان در زمینه‌های نیروی محرکه هواپیماهای پیشرفته از جمله پیشرانه موشک‌های مافوق صوت مربوط به چین بوده‌اند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات