صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۴۵۹۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 28 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از نقاط امید، فرسودگی جبهه‌ مقابل ما است. بنده به طور قاطع می‌گویم‌. امروز تمدن غربی دچار انحطاط است، یعنی واقعاً در حال زوال است، لب گودال است؛ البته حوادث و تحولات جوامع به تدریج اتفاق می‌افتد؛ یعنی زود احساس نمی‌شود. حتی خود اندیشمندان غربی این را احساس کرده‌اند و بر زبان می‌آورند و می‌گویند. این هم یکی از نقاط امید ما است. تمدن غربی، تمدن مادی در مقابل ما قرار دارد و رو به فرسودگی است. این هم یکی از نقاط امیدبخش است؛ و بعد هم وعده‌ تخلف‌ناپذیر خدا که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم.»(1398/3/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
شیطان را نشانه بگیر
یک بخش از بیانات دیروز فرمانده معظم کل قوا که می‌تواند درس‌های بسیاری برای سیاسیون و نیروهای نظامی ما داشته باشد این جملات بود که فرمودند: «تهدید همیشه هست، چون نمی‌شود زمانی را فرض کرد که تهدید نباشد. این تهدید از ناحیه‌ کیست؟ اشتباه نباید بکنیم؛ مشغول نشویم به این دشمنی‌های جزئی؛ ببینیم چه کسی اصل طراحی را بر عهده دارد.»
به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی منطقه خواننده و یا شنونده به محض مواجهه با این بیانات، انگشت اتهامش را به سمت لفاظی‌های اخیر همسایه شمالی و رئیس‌جمهورش یعنی علی‌اف نشانه می‌رود. اما اگر به عمق مطلب برویم این بیان رهبر معظم انقلاب را باید چارچوبی برای اصلی و فرعی کردن تهدیدات و دشمنی‌ها علیه نظام دانست. براساس این پارامتر و چارچوب، علی‌اف، بن‌سلمان، آل‌خلیفه و... را اول اینکه نباید بیشتر از سطح‌شان دید و دوم اینکه نباید آنها را دشمن اصلی فرض کرد؛ بلکه دشمن اصلی کسی دیگر است.
این نکته را هم باید در نظر داشت که چنین تحلیلی به مقتضای شرایط فعلی منطقه و برای توجیه ارتباط با عربستان و دیگر همسایگان نیست. بلکه در سال 1395 و در اوج بحران ما با سعودی‌ها، رهبر معظم انقلاب باز هم بر این اصل تأکید فرمودند و گفتند: «آمریکا دشمن است با جمهوری اسلامی، با ایران مستقل، با ایران روبه‌جلو و پیش‌رونده؛ انگلیس... دشمن است؛ صهیونیست‌ها دشمنند؛ سرمایه‌داران بین‌المللی و زرسالاران بین‌المللی دشمنند؛ اینها دشمن‌های اصلی هستند.»
چنین رویکردی می‌تواند به ما در دو حوزه شناختی و عملکردی کمک کند. کمک اول این است که موجب جلوگیری از انحراف شناختی می‌شود. در این صورت است که نیروهای دغدغه‌مند ما دچار شبهه نمی‌شوند که چرا نظام حاضر به ارتباط مجدد با آل‌سعود شد؟ مگر با آنها دشمن نبودیم؟ و ده‌ها سؤال دیگر. چرا که بر این اساس دشمن اصلی را کسی دیگر و جایی دیگر می‌بیند. کمک دوم هم در حوزه شناختی این است که به مخاطب یک فهم و شناخت راهبردی می‌دهد که به محض رخ دادن یک پدیده شوم علیه نظام و انقلاب به جای غور در جزئیات، انگشتش را به سمت دشمن اصلی نشانه بگیرد.
اما کمک سوم در حوزه عملکردی است چرا که باعث می‌شود امکانات و توانمندی‌ها به جای متفرق و دچار فرسایش شدن به یک سمت نشانه برود و آن هم شیطان بزرگ است.
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
آیا عربستان به پایان جنگ در یمن رسیده است؟
در میان تحولات منطقه‌ای و بحث در رابطه با اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، از موضوع سفر هیئت سعودی‌ـ عمانی به یمن غفلت شد. سفری که به طور رسمی مقامات سعودی در آن حضور داشتند و این نشان‌دهنده پذیرش انصارالله از سوی عربستان است. در رابطه با این دیدار و دلایل انجام این سفر توسط هیئت سعودی ذکر چند نکته لازم است:
۱ـ سفر هیئت سعودی به یمن در راستای تبدیل آتش‌بس موقت به یک آتش‌بس دائم است که سفر انصارالله مشروط بر پذیرش شرایط خود توسط عربستان با مسائلی همچون رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده و پرونده اسرا و خروج نیروهای بیگانه و بازسازی و پرداخت غرامت، تمایل به آتش‌بس داشته است.
2ـ سفر هیئتی از عربستان به یمن نشان‌دهنده پذیرش انصارالله از سوی ریاض است و این امر حکایت از آن دارد که ائتلاف عربی که عربستان آماده پذیرش شروط مقاومت در یمن برای توافقات دیگر نیز هستند که در ابتدا نیز با بحث تبادل اسرا این امر صورت گرفته است.
3ـ نکته مهم در رابطه با مسئله فوق این است که بسیاری سفر هیئت سعودی به یمن را در راستای دیپلماسی اخیر ریاض در سطح منطقه‌ای می‌دانند که هر چند تا حدود زیادی می‌تواند درست باشد، اما دلیل اصلی این سفر مقاومت ۸ ساله مردم یمن در برابر متجاوزان بوده است که اکنون آنها را به تکاپو انداخته که این‌گونه وارد مذاکره شوند و به دنبال آتش‌بسی دائمی باشند. برخی‌ها به دنبال استحاله مسئله مورد نظر هستند و شرایط منطقه‌ای را دال بر این سفر می‌دانند.
4ـ عربستان سعودی به خوبی آگاه است که برای رسیدن به اهداف خود نیاز به یک محیط آرام و بدون تنش در سطح منطقه‌ای دارد و این امر در راستای پروژه ۲۰۳۰ آن کاملا مشهود است که ریاض باید به مرکز تجاری و اقتصادی منطقه تبدیل شود. چنانچه عربستان دارای تنش در سطح منطقه‌ای باشد و حملاتی از جانب انصارالله متوجه آن باشد، به این راهبرد خود دست نخواهد یافت و علاوه بر آن باید هزینه‌های سنگینی نیز به خاطر جنگ از نظر تجهیزات، نیروی انسانی و هزینه‌های مادی متحمل شود که این امر ریاض را از اهداف اصلی خود دور خواهد کرد. در نتیجه عربستان نیاز به یک محیط بدون تنش دارد که تهدیدی متوجه آن نشود.    
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
چرا رئیس‌جمهور با استعفای میرکاظمی موافقت کرد؟
رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت درباره خداحافظی سیدمسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه اینگونه توضیح داد: آقای میرکاظمی چهره مجرب و باسابقه در حوزه اجرا و فردی صاحب‌نظر هستند که در وزارت‌خانه‌های مختلف حضور داشته است. وی افزود: وی ۴ ماه قبل از پایان سال گذشته در زمان تدوین ۱۴۰۲ اظهار کردند با توجه با ناراحتی قلبی‌ام، من را به دلیل پرتنش بودن این مسیر از ادامه راه معاف کنید و در عین حال قول داد که همکاری خود را با دولت ادامه خواهد داد. رئیسی اظهار داشت: من از آقای میرکاظمی خواستم تا پایان بررسی بودجه ۱۴۰۲ کار را ادامه دهد؛ پس از تصویب و ابلاغ بودجه ایشان هم به صورت حضوری و هم به صورت مکتوب پیگیر بودند که با توجه به وعده‌ای که داده‌اید و پایان‌کار بودجه، می‌خواهم کار را تحویل دهم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: از جابه‌جایی آقای میرکاظمی نباید در افکار عمومی و رسانه‌ها اینطور برداشت شود که تغییر ایشان طی یک اشکال یا ارزیابی انجام شده است بلکه این مسئله به درخواست خود وی بود.
 
▼ اخبار 
1ـ 5 درصد مساحت ایران قابل سکونت است
سید‌حسن موسوی‌فرد، کارشناس سیاست‌گذاری اقتصادی گفت: نیمی از هزینه‌های زندگی در تهران، برای تأمین مسکن است و این سهم در بین دهک‌های پایین به 70 درصد هم می‌رسد اما در کل کشور حدود 40 درصد است. در اروپا این رقم حدود 22 درصد است یعنی نصف ایران. از 1365 تا امروز، بر تعداد خانواده‌های مستأجر افزوده شده و به 40 درصد کل خانواده‌ها رسیده با اینکه خانه‌های بیشتری ساخته شده که نشان می‌دهد بعضی افراد دو یا سه خانه دارند. بی‌مهری دولت‌ها مثل دوره خاتمی که افرادی مثل آقای آخوندی عقیده داشتند نباید مسکن ساخت، با جهش قیمت خانه در کشور روبه‌رو هستیم ولی با شروع ساخت و تحویل مسکن مهر، شاهد کاهش قیمت هستیم. از اوایل 1397 و با جهش ارزی، قیمت مسکن دوباره جهش داشت. قیمت زمین، بالاترین تأثیر را در قیمت تمام شده مسکن در ایران دارد و مصالح و سایر هزینه‌ها، سهم‌شان کمتر است. در شهرهای بزرگ و متوسط، زمین حدود 70 درصد قیمت خانه را شامل می‌شود. در سیاست‌گذاری‌ها باید روی قیمت زمین تمرکز کرد. انحصار بالا و پنهانی در عرضه زمین در ایران وجود دارد که موجب افزایش قیمت بالای آن شده است. 15 درصد مساحت ایران قابل سکونت است و جالب اینکه برای اختصاص زمین به همه مردم، تنها به 2 درصد آن نیاز داریم. دولت باید با ابزارهای مهم همچون زمین، مجوز و تأمین مالی، ساخت زمین را در اختیار مردم قرار دهد که تجربه آن هم در کشور وجود دارد.
 
2ـ گزارش نهادهای نظارتی درباره وضعیت روزنامه‌نگاران در اروپا
یک نهاد اروپایی در گزارش جدید خود از افزایش محدودیت‌ها علیه روزنامه‌نگاران در اروپا خبر می‌دهد. طبق گزارش این نهاد در سال ۲۰۲۲ و از زمان آغاز جنگ اوکراین، حداقل ۱۲ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای در هنگام انجام وظایف حرفه‌ای خود کشته و ۲۱ نفر مجروح شدند. این گزارش می‌گوید که سال ۲۰۲۲ با طیف وسیعی از روش‌های جدید و تثبیت شده برای فشار بر روزنامه‌نگاری، از جمله نظارت و جاسوس‌افزار، آزار و اذیت، قوانین محدودکننده و... روبه‌رو بودیم. همچنین استفاده از اقدامات قانونی برای ارعاب و ساکت کردن روزنامه‌نگاران همچنان ابزار مورد علاقه برخی از سیاستمداران، سرمایه‌داران بزرگ تجاری و دیگر شخصیت‌هاست؛ کمپین‌های آزار و اذیت به صورت آنلاین و آفلاین بدون وقفه ادامه یافت و قوانین محدودکننده جدیدی در چندین کشور مانند انگلیس به تصویب رسید یا پیشنهاد شد که مانع از توانایی روزنامه‌نگاران در انجام حرفه‌شان می‌شد.
 
3ـ اختلاس ۴۰۰ میلیون دلاری زلنسکی از کمک‌های آمریکا
سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی با استناد به تخمین سیا، فاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین و اطرافیانش دست‌کم ۴۰۰ میلیون دلار از مبالغ ارسال‌شده به این کشور را که برای پرداخت سوخت دیزل اختصاص داشته، اختلاس کرده‌اند. این کلاهبرداری حتی شامل تجارت با روسیه می‌شود. ظاهراً کی‌یف سوخت دیزل را برای جنگ ضروری است از روسیه می‌خرد و مبالغ زیادی از بودجه آمریکا را که برای پرداخت هزینه سوخت اختصاص داده شده، اختلاس می‌کند. منابع سیمور هرش می‌گویند وزارتخانه‌ها در کی‌یف برای ایجاد شرکت‌های صوری برای صادرات سلاح و مهمات رقابت می‌کنند و مقامات هم از رشوه‌ها سود می‌برند.
 
4ـ اعتراف ترامپ به سقوط دلار در عرصه جهانی
رئیس‌جمهور سابق آمریکا: چین‌ می‌خواهد ارز استاندارد و معیار را تغییر دهد. و اگر سقوط دلار اتفاق بیافتد مثل شکست در جنگ ‌جهانی است و به معنای واقعی کلمه یک کشور درجه ۲ خواهیم بود. شما در حال از دست دادن برزیل هستید، شما در حال از دست دادن کلمبیا، آمریکای جنوبی هستید.‌ فرانسه در حال بازبینی سیاست‌های خود است. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ ما در حال باختن قافیه هستیم. اگر ارز خود را از دست بدهی، این معادل شکست در یک‌ جنگ‌ جهانی است.
 
▼ اخبار کوتاه
کشف 1/5 میلیون لیتر سوخت قاچاق/ رئیس کل دادگستری استان بوشهر مطرح کرد: با تلاش رزمندگان منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، شناور حامل یک میلیون و ۴۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق به ارزش حدود ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در آب‌های خلیج‌فارس شناسایی و توقیف شد. تعداد خدمه شناور توقیف شده حامل سوخت قاچاق ۱۰ نفر است که با صدور قرار تأمین مناسب به زندان معرفی شدند. قصد این شناور خارجی یکی از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بود.
 
نظرات انصاریان منطبق بر نظرات رهبری است/ «مهدی فضائلی» عضو دفتر حفظ‌ و نشر آثار رهبرمعظم انقلاب در توئیتی نوشت: برخلاف برخی برداشت‌ها سخن اخیر شیخ حسین انصاریان منطبق بر نگاه رهبر انقلاب است: برخلاف برخی برداشت‌ها، ‌این سخت واعظ معزز حجت‌الاسلام حاج شیخ حسین انصاریان که «90 درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم... باطن این خانم‌ها با خداست است» منطبق بر نگاه رهبر انقلاب و تصریحات متعدد معظم‌له است.
 
انصراف هزاران نفر از خودکشی/️ عباس موزون، مجری برنامه ماه رمضانی «زندگی پس از زندگی» گفته: «تاکنون هزاران نفر اعلام کرده‌اند که تماشای این برنامه موجب انصراف آنها از خودکشی شده»  وی از مخاطبان خواسته که اگر تجربه مشابهی دارند زیر همین پست اعلام کنند. در ۱۰ ساعت اول نزدیک ۲ هزار و ۷۰۰ کامنت درباره تجربه‌های مشابه زیر این مطلب نوشته شد.
 
تعطیلی فرودگاه بن گورین در پی حمله‌ای سایبری/ شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه اعلام کرد که سیستم‌های بازرسی این فرودگاه براثر حمله سایبری از کار افتاده است. بر اثر این حمله سایبری، مسافران ورودی و خروجی از سرزمین‌های اشغالی به دلیل عدم امکان مهر شدن گذرنامه‌های‌شان امکان ترک فرودگاه را نداشتند. 
 
بانک جهانی آمریکا را در رتبه 2 اقتصاد جهان قرار داد/ عبدالله گنجی گفت: این حلقه‌ای از زنجیره افولی است که خصوصا در منطقه ما مشهود است. ایران را در رتبه 22 جهان قرار داد که در تحریم حداکثری قابل تحسین است اما در دهه 90 چهار رتبه تنزل کرده. رهبری هم چند بار ضعف دهه 90 را یادآور شدند.
 
حمله سایبری به تلویزیون رژیم صهیونیستی/ رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند کانال‌های تلویزیونی این رژیم هدف حمله سایبری قرار گرفته و فیلم کوتاهی از پرتاب موشک به نمایش درآمده است. در آخر این ویدیو نوشته شد: شما در این سرزمین امنیت ندارید.
 
مردم انگلستان دارای بی‌کیفیت‌ترین سطح زندگی در اروپا هستند/ روزنامه گاردین نوشت: هزینه‌های بالای اجاره، آب، برق و گاز و نرخ بالای بیکاری و جرم و جنایت، از عوامل اصلی بی‌کیفیت بودن سطح زندگی در انگلستان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات