صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۴۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

کنعانی‌مقدم: مواسات و کمک به فقرا دستور دین مبین اسلام است

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی: مقام معظم رهبری از مردم ایران بخصوص دهک‌های بالای درآمدی خواستند که حمایت از اقشار ضعیف و دهک‌های کم درآمد جامعه را مورد توجه قرار دهند و اهل مواسات باشند چرا که این موضوع جزء مهمی از مبانی دین مبین اسلام به شمار می‌رود
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ مصاحبه با حسين كنعاني مقدم

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص موضوع حمایت از مردم و مواساتی که در جامعه اسلامی ایران برای کمک به دهک‌های ضعیف جامعه باید صورت بگیرد و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید دارند گفت: مقام معظم رهبری به این دلیل از مردم ایران بخصوص دهک‌های بالای درآمدی خواستند که حمایت از اقشار ضعیف و دهک‌های کم درآمد جامعه را مورد توجه قرار دهند و اهل مواسات باشند چرا که این موضوع جزء مهمی از مبانی دین مبین اسلام به شمار می‌رود به طوری که در روایات اسلامی بر این موضوع تاکید شده که اگر شبی را به روز تبدیل کنید، اما مسلمانی گرفتار باشد و در کنار شما گرسنه باشد، مسلمان نیستید! پس کمک به فقرا و نیازمندان نه سخن رهبر بلکه جزء مهمی از دستور دینی مسلمانان است.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کمک به همنوع و مردم جامعه خود جای بسیار قابل تامل و عظیمی در تمدن ایرانی ما دارد به گونه‌ای که شعرا و نخبگان و اندیشمندان در اشعار و سخنانی که از خود به جای گذاشته‌اند بر این نکته تاکید کرده‌اند که بنی آدم اعضای یک دیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار؛ پس همیاری و همدلی و حمایت از ضعفای جامعه بخش مهمی از فرهنگ اسلامی – ایرانی به شمار می‌رود.

* حسین کنعانی‌مقدم در این‌باره توضیح داد: قطع به یقین همدلی و همراهی اعضای جامعه باید پیوسته باشد تا در بطن جامعه اسلامی موضوع مهم فقرزدایی به عنوان یکی از مبانی اسلامی محقق شود. همه در برابر فقرزدایی از مردم تا مسئولین موظف و مسئول هستند، ضمن اینکه لازم است دولت برنامه‌های عملی مهمی در جهت فقرزدایی داشته باشد.

* وی افزود: به این خاطر دولت باید فقرزدایی را جزیی از مبانی اجرایی خود قرار دهد، چرا که فقر ممکن است باعث ایجاد کفر در جامعه شود، اما خداوند این فرصت را در اختیار افراد جامعه قرار داده که مادیات را با صدقه و دادن زکات و خمس و احسان به دیگران به معنویات تبدیل کنند. یعنی خداوند به انسان‌ها این نعمت را داده که مادیات را برای ذخیره ثواب آخرت خود به معنویات تبدیل کنند، به همین خاطر انتظار می‌رود دولت در سیاست‌گذاری و برنامه‌های خود به دنبال فقرزدایی باشد.

* حسین کنعانی‌مقدم معتقد است: مسئولین باید به این موضوع مهم در رفتار‌های مادی و برخورداری مادی خود توجه کنند که نباید تجمل‌گرایی کنند بلکه باید شبیه به مردم جامعه زندگی کنند یعنی رفتار حاکمان نشان‌دهنده این است که آیا به دنبال خیر و مواسات هستند یا خیر؟ چرا که مردم رفتار مادی و نوع زندگی مسئولین را زیر نظر دارند به همین خاطر و به لحاظ گستردگی مسایل جامعه همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات فقر و گرفتاری‌های جامعه مرتفع شود.

* کارشناس و تحلیلگر سیاسی در پایان گفتگو تاکید کرد: قطع به یقین قطره قطره جمع می‌شود و به دریای بیکران نیکوکاری، احسان و مواسات در جامعه تبدیل می‌شود. اخلاق انسانی این موضوع را به جامعه دیکته می‌کند که با نیکوکاری می‌توانید حسن خلق داشته باشید، لذا مردم مومن و مسلمان نباید انتظار داشته باشند که فقط دولت مشکل نیازمندان را حل کند بلکه با همگرایی و همدلی بخشی از این معضل باید به دست مردم توانمند و برخوردار جامعه حل شود تا در گام‌های بعدی شاهد از بین رفتن فقر و فلاکت در جامعه اسلامی و ایران عزیزمان باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات