صبح صادق >>  خرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۴۵
نگاهی به تحول و الزامات آن در کلام رهبر معظم انقلاب‌ـ۲

دولت کانون جوشان تحول

گاهی انسان‌ها و جوامع دشمنانی دارند که تحول را با رویکرد منفی و دارای پیامدهای خسارت‌بار نسبت به این جوامع دنبال می‌کنند. رهبر حکیم انقلاب فرمودند، مقصود نظام سلطه به محوریت آمریکا از ضرورت ایجاد تحول در مردم ایران، ارتجاع و بازگرداندن کشور به دوران وابستگی مطلق به غرب است[...]
پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده
تحول و تحول‌خواهی از سنت‌های الهی است و گریزی از آن نیست و رویکرد غالب انسان‌ها ایجاد بسترهای تحول در عرصه‌های ایجابی و مثبت زندگی فردی و اجتماعی خودشان است؛ اما گاهی انسان‌ها و جوامع دشمنانی دارند که تحول را با رویکرد منفی و دارای پیامدهای خسارت‌بار نسبت به این جوامع دنبال می‌کنند. رهبر حکیم انقلاب فرمودند، مقصود نظام سلطه به محوریت آمریکا از ضرورت ایجاد تحول در مردم ایران، ارتجاع و بازگرداندن کشور به دوران وابستگی مطلق به غرب است که این عین عقب‌ماندگی پس از آزمودن تحول واقعی در دوران انقلاب اسلامی است. از این ‌رو، ملت ایران در مقابل این تحول‌خواهی منفی همواره ایستادگی کرده و کشور و مردم را با توان و استعداد داخلی متحول کرده و جلو برده است. به طور مسلم، تداوم تحول و تحول‌خواهی نیازمند الزامات و در گروِ فراهم‌سازی بسترهایی است که به برخی از آنها مبتنی بر اندیشه و بیان رهبری در سخنان اول سال‌شان در حرم رضوی و دیدار کارگزاران نظام اسلامی با معظم‌له اشاره شد. در این شماره سایر الزامات تحول‌خواهی مبتنی بر منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بررسی می‌شود. جنس بسیاری از این الزامات در گرو ورود عقلایی و محققانه دولت مردمی و انقلابی است. از این منظر، دولت محور و کانون تحول‌ کشور در زمینه‌های گوناگون است.   
 
الزامات تحول با محوریت دولت 
5ـ ولایت‌مداری؛ اگرچه این انگاره به صراحت در کلام رهبر معظم انقلاب نیامده است؛ اما موفقیت جامعه اسلامی در گرو عملیاتی‌سازی این امر مهم است. ایران اسلامی از زمانی که در مسیر ولایت‌مداری قرار گرفت، تحول یافت و اکنون، دولتی مردمی در ایران روی کار است که به دنبال سربازی ولایت است و تلاش می‌کند نه تنها همانند برخی از دولت‌های سابق که با مشی غرب‌گرایی برنامه‌های اجرایی و مدیریتی خود را دنبال می‌کردند، هیچ‌گاه به دنبال ایجاد درگیری‌های سیاسی و رسانه‌ای با ارکان مختلف نظام نباشد؛ بلکه همواره بر پیرو ولایت بودن خود تأکید مؤکد داشته و ادراکات و راهبردهای ولی جامعه را بر برداشت‌ها و دیدگاه‌های خود مقدم داشته و برای محقق‌سازی آنها وارد عمل شده است. ولایت‌مداری جزء وظایف دینی، اخلاقی، سیاسی و قانونی تمام بخش‌های دولت مردمی است. تجربه نیز ثابت کرده است، در زمانی که برخی دولت‌ها سعی کرده‌اند در خطی به جز خط ولایت‌مداری حرکت کنند، چه آسیب‌ها و هزینه‌های گزافی بر منافع ملت ایران وارد شده است. ابراز رضایت رهبر فرزانه انقلاب از رویکردهای دولت از مهم‌ترین دستاوردهای موفقیت این انگاره در عمل در کمتر از دو سال اخیر است.
6ـ اتخاذ مواضع فعال؛ تحول با به‌دست‌گیری ابتکار عمل مترادف است. با نگاه آسیب‌شناختی به گذشته، در می‌یابیم که یکی از ضعف‌های ما که در ترقی و جلو رفتن کشور تأثیر داشته، همین موضوع بوده است. در برخی از موضوعات، موضع ما واکنشی و انفعالی است. این موضوع، به ویژه در جریان رسانه‌ای خود را نشان می‌دهد. خاصیت رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران در جنگ ترکیبی و شناختی، واژگون‌سازی و قلب واقعیت است. جای شهید را با جلاد عوض کردن و طلبکار را جای بدهکار نشاندن، عملیات رسانه‌ای دائمی جریان ضدانقلاب است.
بیشترین فشارها در این زمینه بر حوزه فرهنگی نظام و دولت وارد شد تا با انفعال این بخش‌ها، ضد انقلاب بتواند اهداف خود را محقق کند که هوشمندی بدنه فرهنگی و هنری، برگزاری مطلوب جشنواره فیلم فجر و تقویت تعامل دوسویه دولت و فعالان فرهنگی و هنری در کنار اصلاح ریل‌های کلان فرهنگی کشور در جهت تحقق اهداف فرهنگی دولت مردمی مانع این امر شد.
7ـ اهتمام به نارسایی‌ها و کاستی‌ها؛ دیدن و توجه به تمام نقص‌ها و کاستی‌ها، با امید‌آفرینی مغایر نیست. زمانی که مدیران و بدنه کارشناسی دولت مردمی به ‌واسطه حضور در میان مردم و دریافت گزارش‌ها از منابع گوناگون، به خوبی در جریان کاستی‌ها قرار گرفتند، اهتمام تکلیف‌مدارانه‌ای را برای رفع مشکلات و نقایص در دستور کار خود قرار داده‌اند که برخی از آنها رفع شده، برخی برای حصول نتیجه نیازمند زمان هستند و برخی نیز به تلاش بیشتر و طراحی برنامه‌های جدید نیاز دارند. مهم‌ترین این کاستی‌ها نیز در حوزه اقتصاد است. بنای دولت مردمی از همان ابتدا این نبود که مقصران وضعیت را معرفی و مشخص کند که وضعیت کنونی شامل چه سیاست‌هایی بوده است، امّا مردم و نخبگان می‌دانند که دولت چه وضعیتی را در چه اوضاعی تحویل گرفت. بنای دولت رفع مشکلات مردم و کشور بوده و خواهد بود. سال ۱۴۰۲ نتایج بسیاری از تحولات اقتصادی که در ۱۹ ماه گذشته دولت انجام شده است، روشن خواهد شد.
8ـ جهاد امیدآفرینی؛ مهم‌ترین مانع تحول، ناامیدی است. ناامیدی، یعنی پذیرش شکست و رکود و بی‌تحرکی. زمانی که یک انسان یا جامعه همه چیز را تمام شده تلقی کند و شکست را بپذیرد، دیگر دلیلی برای تحول ندارد. امید به آینده، انرژی تحول را فراهم می‌کند. از همین رو دشمنان ملت ایران، این‌چنین روی یأس‌آفرینی و ناامیدسازی مردم تمرکز کرده‌اند؛ اما برخلاف پندار خام دشمنان، ملت ایران نه تنها امید را مایه و پایه حرکت پیش‌برنده خود می‌داند؛ بلکه بنا بر تعبیر متعالی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، جهاد امیدآفرینی را در موقعیت کنونی دشمنی‌ها با انقلاب و نظام اسلامی مهم‌ترین وظیفه خود می‌شمارد. مردم فهیم ما با تمام وجود خباثت کارگردانان جنگ شناختی را در وارونه‌نمایی پیشرفت‌ها و موفقیت‌های ملت ایران ادراک کرده و می‌دانند که دشمنان به موازات اینکه کوچک‌ترین مشکل و نارسایی در بخشی از کشور را با ضریب‌دهی مضاعف در بوق‌های رسانه‌ای خود سر دست می‌گیرند تا از آن بهانه‌ و حربه‌ای برای مقابله و منازعه با جمهوری اسلامی بسازند، اما دستاوردها و پیشرفت‌های محیرالعقولی، همچون پرتاب ماهواره به فضا، پیشرفت‌های علمی چشمگیر و هر نوع اتفاق مثبت دیگری را با هر درجه‌ای از سطح اهمیت و جایگاه راهبردی آن با بایکوت و سکوت خبری به محاق می‌برند. این در حالی است که همه این دستاوردها نه در موقعیت عادی، بلکه در بدترین وضعیت تحریمی به دست آمده و ارزشی دو چندان دارد. نظام سلطه سرمایه‌داری به شدت از همین موضوع که در لایه‌های پنهان خود پیام عمیقی از استقلال واقعی و مقاومت در برابر سلطه‌گری را به دنیا مخابره می‌کند و قدرت عجیبی در الهام‌بخشی و الگودهی دارد، هراس دارند. 
9ـ مشارکت مردم؛ تحول در اداره جامعه، بی‌مشارکت مردم معنایی ندارد. هر جا مشارکت مردم بوده، ایران پیشرفت کرده است. نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تأسیس خود دو لنگر و تکیه‌گاه داشته است؛ ولایت‌فقیه و مردم. این دو تکیه‌گاه سبب شده‌اند در بیش از ۴۴ سال گذشته، نظام جمهوری اسلامی در برابر بزرگ‌ترین تجاوزات، تهدیدات، فشارها و دشمنی‌ها، نه تنها از پای درنیاید؛ بلکه پیشرفت کند و به قدرتی تبدیل شود که ملجأ بسیاری از مظلومان منطقه و جهان باشد. با اتکا به الزامات فوق و زیرساخت‌ها و تغییرات فراهم شده در ۱۹ ماه گذشته، امید فراوانی ایجاد شده که دولت بتواند تحول جدی در ساختار، کارگزاران و منابع انسانی، بودجه و مهم‌تر از همه بازسازی انقلابی بر اساس تکالیف قانونی و آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب آمده، ایجاد کند. به طور مسلم، تحولات مثبت در برنامه و بودجه ۱۴۰۲ در گرو همکاری نزدیک دولت و مجلس و سایر قوا و نهادهای انقلابی و حاکمیتی است. تحول صحیح و در مسیر انقلاب اسلامی بر پایه تمدن درخشان ایرانی اسلامی برنامه اصلی دولت مردمی است و با تکیه بر مردم، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های شبانه‌روزی، ساختن ایرانِ قوی نزدیک‌تر از هر زمان دیگری است. در اجرا و تکمیل این تغییرات، هدف و مأموریت مهم عبور از دوره «دولت اسلامی» به «جامعه اسلامی» و زمینه‌سازی برای تحقق «تمدن نوین اسلامی»، آرمان بزرگ ما خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات