بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۳۹

امیرعبداللهیان: سند برنامه جامع همکاری‌های مشترک ایران و سوریه در سطح روسای جمهور امضا شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به همراه سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به دمشق سفر کرده است، در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: محور گفتگوهای ایشان در حوزه مسائل سیاسی فی مابین بود. اراده سران دو کشور بر توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری متمرکز است.

امیرعبداللهیان: سند برنامه جامع همکاری‌های مشترک ایران و سوریه در سطح روسای جمهور امضا شد

وی ادامه داد: در این رابطه توافقات بسیار خوبی در دیدار روسای جمهور دو کشور انجام شد. تا ساعاتی دیگر مرحله و دور جدید گفتگوهای آقای بشار اسد و جناب آقای دکتر رئیسی، آغاز می‌شود و قرار است برخی از موضوعاتی را که طرف سوری نیاز به مشورت بیشتر داشت را مورد مشورت قرار بدهند و قبل از پایان سفر دکتر رئیسی در دیدار مجدد دو رئیس جمهور مورد بررسی قرار بگیرد. 

امیرعبداللهیان افزود: بخش دوم دستاورد سفر به حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری برمی‌گردد. همکارم آقای دکتر بذرپاش که رئیس کمیسیون مشترک هستند توضیحاتی را در این رابطه دادند، اما صفر شدن تعرفه‌های تجاری دو کشور، توافق بر سر نحوه اعزام زوار ایرانی به نحوی که اعزام مرتبط با هیچ ارز خارجی غالبی غیر از لیر و ریال سوری و ایرانی نباشد و زوار ما بتوانند در شرایط بهتری به سوریه سفر کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: بخش دیگر از همکاری‌های تجاری و اقتصادی متمرکز بر توسعه همکاری‌های بخش خصوصی و تسهیل تجارت در بخش خصوصی است که رییس جمهور سوریه توافق کردند با آقای رییسی که در این رابطه گشایش‌ها بر مبنای قوانین جدیدی که در پارلمان سوریه تصویب شده هر چه زودتر با دستور آقای بشار اسد عملیاتی شود.

وی افزود: دیگر دستاورد سفر را می‌شود در حوزه همکاری‌های امنیتی و دفاعی دانست. به هرحال رژیم صهیونیستی تحرکاتی را علیه امنیت منطقه و از جمله ایران در سال‌های گذشته داشته است. این یکی از موضوعات جدی بحث آقای رییسی در سوریه است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: دیدارشان با سران مقاومت فلسطینی و لبنانی و همچنین دیدار ویژه‌ای که شب گذشته با فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی و مدافعین حرم داشتند، به موضوعات امنیتی توجه ویژه‌ای داشت.

وی همچنین در خصوص امضای سند همکاری‌های بلند مدت میان دو کشور توضیح داد: مایلم به عنوان آخرین نکنه عرض کنم که امضای سند برنامه جامع همکاری‌های مشترک ایران و سوریه برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور رخ داد و در سطح روسای جمهور امضا شد. در این سند جامع همه موضوعات فی مابین با نگاه بلند مدت و راهبردی و چند ده ساله مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم از دستاوردهای این سفر مهم دو ملت سود ببرند و در شرایط جدید بتوانیم در راستای گشایش‌های اقتصادی قدم گزارم.

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات