صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۹۴

دغدغه مشترک فرهنگیان و رهبر انقلاب/ معلم‌ها دلگرم شدند

یکی از سخنان و تاکیدات دائم رهبر معظم انقلاب به مسئولان کشور در دوره‌های مختلف به ویژه در سالیان اخیر بحث رفع مشکلات معیشتی معلمان بوده است.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ علي احمدي

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با جمعی از معلمان برای چندمین بار بر رفع دغدغه معیشت معلمان تاکید کردند.
یکی از سخنان و تاکیدات دائم رهبر معظم انقلاب به مسئولان کشور در دوره‌های مختلف به ویژه در سالیان اخیر بحث رفع مشکلات معیشتی معلمان بوده است. به گونه‌ای که همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های ایشان مطرح و رد پای آن را می‌توان در توصیه‌های آشکار و پنهان ایشان به مسئولان نظام مشاهده کرد.
اما قبل از ورود به مسئله معیشت معلمان و دغدغه موکد رهبر انقلاب در این زمینه، ابتدا نیم نگاهی به جایگاه معلم در کلام بنیان‌گذار و رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) نشان می‌دهد که چرا آیت‌الله خامنه‌ای رهبر و جانشین شایسته ایشان همواره بر رفع مشکل معیشتی این قشر از جامعه تاکید دارند.

* جایگاه معلم در سخنان امام خمینی (ره)
معلم در نگاه امام خمینی (ره)؛ شغل معلمی، همان شغل انبیاست. پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه‌و‌آله معلم همه بشر است و بعد از او، حضرت امیر باز هم معلم بشر است.
(معلم، امانت داری است که غیر از همه امانت ها، انسان، امانت اوست).
(شما معلمین، یک شغل بسیار شریف دارید که همان شغل الله است).
(وظیفه معلم، هدایت جامعه است به سوی الله.)
(کلید سعادت و شقاوت یک ملت، دست [قشر] فرهنگی است.)
(صلاح و فساد یک جامعه به دست مربیان آن جامعه است).
(همه سعادت‌ها و همه شقاوت‌ها انگیزه‌اش از مدرسه‌هاست و کلید، دست معلمین است).
(همه معلمین در فکر این باشند که خودشان را تهذیب کنند! باید خود را مهذب کنند تا حرفشان در دیگران اثر کند).
(این نونهالانی که امید آتیه کشور اسلامی هستند، این‌ها امانت‌هایی هستند در دست معلمین).
(معلمین آموزش و پرورش، اگر خودشان یک پرورش صحیح نداشته باشند و یک تعلیم صحیح، نمی‌توانند جوان‌ها را تعلیم کنند و آموزش بدهند و پرورش بدهند).
در همین چند سطر می‌توان جایگاه و نقش سازنده معلم را به خوبی درک کرد تا در نهایت به درک دغدغه رهبر معظم انقلاب رسید.

* معلم در کلام رهبری
رهبر انقلاب که خودشان دانش آموخته مکتب روح‌الله هستند نیز با نگاهی بسیار ارزشمند به معلم و جایگاه معلم‌ها در کشور می‌فرمایند.
این معلمان چه‏ قدر عزیزند! این شغل معلمى چه ‏قدر ارزشمند است! این مرتبه‏ تعلیم چه قدر والا و بلند است، که همه‏ انسان‌هاى فرزانه، انسانهاى بزرگ و برجسته، هرجایى که باشند، خود را پرورده‏ دست معلم مى‏‌دانند و سایه‏ معلم را بر سر خودشان حس مى‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر ارج نهادن به جایگاه والا و معنوی معلمان همواره با تأکید بر بهبود معیشت آن‌ها تاکید و بیان می‌کنند: با وجود مشکلاتِ امکانات دولتی، اما به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.
رهبر انقلاب در سخنانی که سال‌ها قبل در جمع معلم‌ها داشتند پس از اینکه معلم‌ها را میدان‌دار و علم‌دار آموزش و پرورش کشور دانستند، در چرایی و لزوم توجه به معیشت معلمان خطاب به مردم و مسئولان وقت کشور فرمودند؛ می‌گوییم «معلّم، شاغلِ شغل انبیا است»، «معلّمی شغل انبیا است»، عمق این حرف و مغز این حرف این است. این شد معلّم.

* الزام توجه به اقتصاد و معیشت معلمان
خب، این الزاماتی دارد. یکی از الزامات، همان مسئله‌ی اقتصاد است که عرض کردم؛ اقتصاد آموزش و پرورش، معیشت معلّمین، یکی از الزامات است. محدودیّت‌های دستگاه‌های دولتی را می‌دانیم؛ بیگانه نیستیم از محدودیّت‌ها و اشکالاتی که وجود دارد ولیکن بایستی همّت در مسئولین دولتی این باشد که این بخش را مورد یک توجّه ویژه قرار بدهند.
ایشان می‌افزایند؛ همان‌طور که عرض کردیم، این سرمایه‌گذاری است؛ این بازده دارد؛ این ارزش‌افزوده تولید می‌کند؛ این یک خرج و هزینه‌ی صِرف نیست؛ این بایستی جزو مسائل درجه‌ی یک ما در مدیریّت‌های دولتی و در تصمیم‌های دولتی باشد.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه اگر ما نکنیم، دشمن سوءاستفاده می‌کند ادامه می‌دهند؛ می‌بینید دیگر، از همین نقطه، دشمن با رسانه خود، در رادیوی خود، با عوامل خود، با آدم‌های بددل نسبت به نظام و نسبت به اسلام، با این ابزار‌ها و وسائل دشمن سوءاستفاده خواهد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه معلّمین ما، هم بیدارند، هم نجیبند، هم مؤمنند؛ ادامه می‌دهند؛ حقیقتاً این را من اعتقاد دارم؛ در طول این سال‌ها این را آزمودیم، امروز هم در سطح کشور می‌بینیم؛ معلّمین ما از توطئه دشمن غافل نیستند. رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار خطاب به شنوندگان اظهار می‌کنند؛ این‌هایی که با عنوان «معیشت» یک شعاری می‌دهند، چند شعار فتنه‌گرانه و سیاسی و خطّی هم در پهلویش می‌گنجانند، این را همه‌کس می‌فهمند که انگیزه این‌ها انگیزه‌ی سالمی نیست، برای دلسوزی از معلّم نیست، هدف‌های دیگری دارند. کمااینکه فلان رسانه‌ی خارجی که شروع می‌کند روی این مسئله فعّالیّت کردن - که می‌بینید همین حالا هم مشغولند، از مدّتی پیش بیشتر مشغولند - این از روی دلسوزی نیست؛ این برای مشکل درست کردن برای نظام است.
ایشان می‌افزایند؛ این برای دردسر درست کردن برای نظام است؛ از روی بددلی و کینه‌جویی نسبت به اسلام و نسبت به استقلال کشور و نسبت به نظام جمهوری اسلامی است؛ ولی بالاخره بهانه دست این‌ها نباید داد. دستگاه‌های دولتی و مسئول مسائل مالی و اقتصادی به این نکته توجّه کنند؛ این را جزو برنامه‌های اصلی خودشان قرار بدهند.

* از دلخوشی‌های برجامی تا چشم بستن روی دغدغه‌های رهبری
توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب و پیشگیری از بر زمین ماندن تاکیدات دلسوزانه و پدرانه ایشان امری است که از همان سال‌های ابتدای دهه ۹۰ باید مورد توجه مسئولان وقت قرار می‌گرفت.
اما در آن سال‌ها مسئولان اجرایی کشور چنان مشغول دلخوشی‌های کودکانه برجامی بودند و راهکار رفع مشکلات کشور را در جلب رضایت کدخدایشان می‌دیدند که نه تنها چشم بر سخنان هدایتگرانه رهبر انقلاب بستند که با انواع ترفند‌ها تلاش کردند آموزش و پرورش کشور را به بیراهه بکشانند.
امروز در ابتدای سال ۱۴۰۲ هنوز هم معیشت معلمان جز دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است و می‌طلبد مجلس و دولتی که با شعار انقلابیگری از نردبان انقلاب بالا رفته‌اند اجازه ندهند مسئله معیشت معلمان بیش از این ادامه یافته و بخش عظیم و مهم کشور یعنی آموزش و پرورش را درگیر خود کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات