صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۴۶
پایگاه خبری گلوبال تایمز بررسی کرد

چرا آمریکا باید در کشور کوچکی نظیر لبنان، دومین سفارتخانه بزرگ جهان را بسازد؟

سفارتخانه‌ای که مساحت آن چیزی در حدود ۴۳ هکتار است. یعنی دو و نیم برابر بزرگتر از مساحت کاخ سفید و ۲۱ برابر بزرگتر از مساحت یک زمین فوتبال

 وجود سفارت آمریکا در هر کشوری برای آن کشورها به معنای محلی برای جاسوسی و مقر عملیات علیه آن کشور محسوب میشود.  این موضوع برای کشورهای مستقل و مخالف با سیاست های استکباری آمریکا چند برابر است.  بعد از فتح لانه جاسوسی آمریکا در کشورمان به دنیا ثابت شد که سفارت آمریکا  بر خلاف رویه قانونی، بدنبال دخالت و کودتا در کشورها است.

اسناد بدست آمده از فتح لانه جاسوسی آمریکا نشان داد که واشنگتن برای به انحراف کشاندن انقلاب اسلامی برنامه ریزی می کرده است.

حال بدون شک باید گفت که آمریکا تنها در کشور خود به دلیل اینکه آنجا سفارت ندارد، دخالت نمی کند و گرنه در همه جای دنیا از طریق سفارت خانه های خود دخالت هایی را در بر هم زدن صلح و ثبات آن کشورها انجام می دهد.  یکی از این کشورها لبنان است. از این رو یکی از دلایل آمریکا برای احداث مجموعه بزرگ دیپلماتیک در لبنان که نزدیک به اراضی اشغالی است، این است که دامنه کمک‌های اطلاعاتی خود به اسرائیل را گسترش بخشد. مساله‌ای که با توجه به موقعیت شکننده تل آویو در روز‌ها و سال‌های اخیر، ابعاد و ماهیت جدی‌تری را به خود می‌گیرد.

 در روز‌های اخیر انتشار تصاویری از ساخت سفارتخانه آمریکا در شهر بیروت پایتخت لبنان، جنجال‌های زیادی را به پا کرده است. سفارتخانه‌ای که مساحت آن چیزی در حدود ۴۳ هکتار است. یعنی دو و نیم برابر بزرگتر از مساحت کاخ سفید و ۲۱ برابر بزرگتر از مساحت یک زمین فوتبال. این سفارتخانه، عملا عنوان دومین سفارتخانه بزرگ جهان را یدک می‌کشد. احداث آن در یک کشور کوچک در منطقه غرب آسیا، بسیار سوال برانگیز شده و جنجال‌های گسترده‌ای را به ویژه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در لبنان ایجاد کرده است. سفارتخانه در دستِ ساخت آمریکا در منطقه عوکر واقع در ۱۳ کیلومتری شمال بیروت واقع شده و از چیزی در حدود ۹۰ هزار متر مربع ساختمان مسقف بهره می‌برد.

پایگاه خبری "گلوبال تایمز" در گزارشی با اشاره به تحرکات جدی آمریکا جهت افتتاح سفارت خانه 40 هکتاری اش در لبنان که در نوع خود دومین مجموعه بزرگ به ظاهر دیپلماتیک در جهان است، سعی کرده به این پرسش اساسی پاسخ دهد که پشت پرده اقدام آمریکا در احداث یک چنین مجموعه بزرگی آن هم در یک کشور کوچک خاورمیانه ای نظیر لبنان چیست؟ 

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارش خود می نویسد:

«چرا آمریکا باید در کشور کوچکی نظیر لبنان، دومین سفارتخانه بزرگ جهان را بسازد؟ معانی این مساله چیست؟ به نظر می رسد که این اقدام یک پیام روشن دال بر این مساله دارد که آمریکا می خواهد در خاورمیانه بماند و در این رابطه لبنان را به مثابه یک مرکز فرماندهیِ بزرگ برای خود می بیند. این موضوع به ویژه در شرایطی که کشورهای منطقه در حال تشویق تنش زدایی از روابط خود هستند و سعی دارند زخم هایی را که آمریکا در سطح منطقه برجا گذاشته التیام بخشند، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می شود. 
شبکه "سی ان ان" به تازگی گزارش داده که احداث مجموعه دیپلماتیک جدید و بزرگ آمریکا در لبنان (به مثابه یک کشور کوچک خاورمیانه ای)، افراد زیادی را به ابراز بدبینی نسبت به این اقدام واداشته است. سفارتخانه جدید آمریکا در لبنان شبیه به یک شهر خودمختار در دلِ کشور لبنان است. این سفارتخانه در زمینی به مساحت 43 هکتار احداث شده و در حومه بیروت قرار دارد. جالب است که مساحت سفارت جدید آمریکا در بیروت دو و نیم برابر مساحت کاخ سفید و 21 برابر مساحت یک زمین فوتبال است. 
مساله احداث سفارتخانه بزرگ آمریکا در لبنان به یک موضوع برجسته و پررنگ تبدیل شده زیرا اساسا یک کشور کوچک نظیر لبنان به نحو آشکاری نیازی به یکچنین سفارتخانه بزرگی که ده ها دیپلمات را در خود جای دهد، ندارد. "دینگ لانگ" استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای می گوید: "به احتمال زیاد، بخش قابل توجهی از کارکنان سفارت آمریکا در لبنان از افسران نظامی و اطلاعاتی تشکیل می‌شوند. به بیان دیگر، کارکردهای اطلاعاتی و نظامی سفارت آمریکا در لبنان به مراتب فراتر از نقش دیپلماتیک آن است". 
آمریکا به هیچ عنوان به این مساله که اقتصاد لبنان از سال 2019 در بحران است و یا 80 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر قرار دارند، توجهی نمی کند. با این حال، این کشور صرفا به موقعیت ژئوپلیتیک لبنان که هم‌مرز با سوریه و اسرائیل است، معطوف شده است. آمریکا اساسا لبنان را به مثابه یک خط مقدم موثر برای برخورد با ایران و گروه حزب الله می بیند. در عین حال، واشنگتن همچنین از طریق لبنان، حضور نظامی روسیه در کشور سوریه را نیز با دقت رصد می کند. 
پس از اتمام فرآیند احداث مجموعه سفارتخانه آمریکا در لبنان، آمریکا می تواند نه تنها بخش قابل توجهی از اطلاعات نظامی را از خاورمیانه و از طریق سفارت خانه اش جمع آوری کند، بلکه همچنین آن را به مثابه یک پایگاه خیلی مهم برای نیروهای عملیات ویژه خود نیز در نظر می گیرد. البته که بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که آمریکا می تواند از سفارتخانه بزرگ خود در لبنان، برای راهبریِ انقلاب های رنگی در خاورمیانه نیز استفاده کند. انقلاب هایی که علیه نظام های سیاسی مخالف با آمریکا و تقویت جریان های سیاسی موافق با این کشور، انجام می گیرند. از این رو، بسیاری بر این باورند که سفارتخانه آمریکا در لبنان را به جای اینکه به چشمِ یک سفارت ببینیم، باید آن را یک مرکز فرماندهی ارزیابی کنیم. 
طرح و برنامه های آمریکا جهت احداث یکچنین سفارتخانه ای در لبنان در سال 2015 اعلام شدند. این پروژه ظاهرا به واسطه عقب نشینی های اخیر آمریکا از منطقه خاورمیانه، کنار نگذاشته شده است. طمعِ آمریکا جهت حضور و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه و در عین حال حفظ هژمونی ادعایی اش در این منطقه، به هیچ عنوان فروکش نکرده است. 

برخی تحلیلگران بر این باورند که آمریکا صرفا حضور و مداخله نظامی خود را در خاورمیانه کاهش داده با این حال، این بدان معنا نیست که این کشور جاه طلبی های خود برای حفظ هژمونی اش در خاورمیانه و حراست از این مساله را کنار گذاشته است. واقعیت این است که آمریکا حضور نظامی، اطلاعاتی و دیگر جلوه های نفوذ نرم خود در منطقه خاورمیانه را روز به روز افزایش می دهد. با این حال، حتی با تمامی این مسائل نیز آمریکا به سختی می تواند به آن چیزهایی که مطلوبش هستند، دست یابد. 
یکی از اصلی ترین دلایل این مساله این است که سیاست خارجی خاورمیانه ای دولت آمریکا به شدت خودخواهانه و البته متوهمانه و دور از واقعیت است. در این رابطه کافی است لبنان را در نظر بگیرید. این کشور به توسعه و محیط باثبات نیاز دارد تا بتواند نیازهای اقتصادی خود و مردمش را که اکنون به معنای واقعی کلمه در بحران هستند، تامین کند. این کشور به رشد اقتصادی نیاز دارد تا مردم آن توانا شوند نه اینکه آمریکا در آن سفارتخانه ای احداث کند که هیچ هدفی جز ایجاد ناامنی منطقه ای و سواستفاده از خاک لبنان ندارد. 
در نتیجه همین رویکردهای دولت آمریکا است که روز به روز شاهد آنیم که اعتماد دولت های خاورمیانه ای به آمریکا کاهش می یابد و در عین حال، خودمختاری راهبردی آن ها نیز افزایش می یابد. این دسته از کشورها اقدام به متنوع سازی متحدان و شرکای خود می کنند و در عین حال راهبرد مبتنی بر اجرای توازن میان قدرت‌های بزرگ جهانی را عملیاتی می کنند. 
در این راستا، وقتی صحبت از سفارتخانه بزرگ آمریکا در لبنان می شود، به سختی می توان نسبت به یک مساله بی تفاوت بود و آن این است که منابع مالی ایجاد یکچنین مجموعه دیپلماتیک بزرگی از کجا تامین شده است؟ این مساله به ویژه در شرایطی که آمریکا با انفجار چندباره بحران بدهی های خود در سال های اخیر رو به رو بوده، به چه معنا است؟ باید اذعان کرد که پولِ تاسیس یکچنین سفارتخانه ای، از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می شود. البته که آمریکا منابع مالی لازم برای کارهایی از این نوع را از برخی کشورهای منطقه و جهان نیز سرقت کرده است(از طریق اقداماتی نظیر سرقت نفتِ سوریه). 
با این همه، نکته مهم این است که این اقدامات نیز دیگر نمی توانند از هژمونی ادعایی آمریکا در سطح جهان حفاظت و حمایت کنند و یا نفوذ آمریکا در خاورمیانه را تشدید نمایند. آنچه که خاورمیانه امروز نیاز دارد این است که آمریکا سفارتخانه های خود در منطقه خاورمیانه را به عملکرد عادی آن ها باز گرداند. این بدان معناست که آن ها بایستی فعالیت های سازنده دیپلماتیک انجام دهند و ارتباطات میان طرف های مختلف را تسهیل کنند نه اینکه به مرکزی برای رهبری انقلاب های رنگی در کشورهای منطقه و یا رهبری فعالیت های نظامی آمریکا در خاورمیانه تبدیل شوند. اقداماتی که انجام آن ها از سوی آمریکا، تبعات گسترده و منفی را برای مردم محلیِ بی‌پناه خاورمیانه به همراه دارد».  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات