صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 خردادماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز‌ ‌سوم‌ ‌خرداد‌‌ ‌از‌ ‌روزهای‌ ‌فراموش‌شدنی‌ ‌نیست؛‌ ‌از‌ ‌روزهایی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌تاریخ‌ ‌کشور‌ ‌ما‌ ‌و‌ ‌در‌ ‌تاریخ‌ ‌انقلاب‌ ‌اسلامی‌ ‌عزیز‌ ‌ایران‌ ‌این‌ ‌روز‌ ‌می‌درخشد.‌‌ ‌نماد‌ ‌است؛‌ ‌نماد‌ ‌پیروزی‌ ‌حق‌ ‌بر‌ ‌باطل‌ ‌و‌ ‌نماد‌ ‌قدرت‌ ‌الهی‌ ‌و‌ ‌دست‌ ‌قدرتی‌ ‌که‌ ‌امام‌ ‌بزرگوار‌ ‌فرمودند: دست‌ ‌قدرتی‌ ‌دارد‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌حمایت‌ ‌می‌کند‌. ‌چنین‌ ‌روزی‌ ‌است‌ ‌روز‌ ‌سوم‌ ‌خرداد‌ ‌و‌ ‌روز‌ ‌آزادی‌ ‌خرمشهر.‌(1395/3/3) *سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر روز مقاومت، ایثار و پیروزی گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
دبیر جدید و رسالت‌های جدید
روحانی، لاریجانی، جلیلی و شمخانی؛ ۴ نفر با ۴ گرایش ویژه سیاسی و تیپ شخصیتی و فکری متفاوت. اما نظام امنیتی کشور و فراتر از آن راهبری نظام به نحوی بوده است که توانسته است با چهره‌های متفاوت و به یمن وجود نهادها و ساختارهای امنیتی و نظامی مربوطه، یک امنیت پایدار با ویژگی‌های منحصر به فرد را در یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان رقم بزند. دکتر علی‌اکبر احمدیان امروز در شرایطی دبیرخانه شورای عالی امنیت کشور را به دست می‌گیرد که کشور دارای چنین امنیت باثباتی است. اما دبیر جدید قطعاً گره‌هایی پیش‌رو دارد که باید برای آنها تدبیر کند.
امروز کشور در فضای حقیقی و کف میدان دارای امنیت باثباتی است اما آیا در حوزه فکری، مجازی و رسانه‌ای هم آرامش و امنیت پایداری که مورد انتظار است، وجود دارد؟ متأسفانه در شرایط فعلی مرجعیت فکری و رسانه‌ای به خاطر جنگ رسانه‌ای دشمن و برخی کم‌کاری‌های داخلی گرایش به آن سوی مرزها کرده است! امروزه بنا به اظهارات متولیان، قیمت دلار را کانال‌های تلگرامی گاه به مرحله انفجار می‌رسانند، امثال سعودی‌اینترنشنال با خبرسازی امنیت جامعه را با اختلال مواجه می‌کنند، هر سلبریتی با تعدادی دنبال‌کننده محدود برای ساختارها عرض‌اندام می‌کند و... . کمرنگ شدن مرجعیت رسانه‌ای، فکری و مجازی در سال گذشته اختلالاتی را ایجاد کرد که تا به امروز آثارش مشهود است. امروز یکی از رسالت‌های ویژه دبیر جدید، تلاش برای احیای این ویژگی‌های از دست رفته است. آنچه گفته شد به معنای تجویز رویکرد سلبی نیست چراکه امروز آثار رویکرد سلبی را دیده و چشیده‌ایم.
یکی از برنامه‌های ویژه دریادار احمدیان، رسیدن به یک سازوکار روزآمد و نو در مواجهه با بحران‌ها و شرایط خاص مانند مدیریت خبررسانی و روایت، نحوه مواجهه با مراجع نوین تأثیرگذار جامعه مانند سلبریتی‌ها و... است. اما مهم‌ترین رسالت دبیر جدید می‌تواند رویکرد ایشان و شورا در خصوص انتخابات باشد. شورای‌عالی امنیت ملی نقش ویژه‌ای در مدیریت امنیت انتخابات دارد؛ اما رسالت ویژه‌تر و مهم‌تر از امنیت انتخابات، تقویت مشارکت و رقابت در لیله‌القدر نظام است کاری که در اسفند ۱۴۰۲ ثمره آن را خواهیم دید.
آغاز هر مسئولیتی زمان مناسبی برای پیش‌بینی آثار و پیامدهای آن مسئولیت نیست چرا که راه پیش‌رو با چالش‌ها و دست‌اندازهایی مواجه است که قابل پیش‌بینی نیست اما سوابق گذشته سردار احمدیان، انضباط فکری او و... می‌تواند نوید خوبی برای آینده پیش‌رو باشد.  
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
از زبان مردم سخن بگویید
استان سیستان‌وبلوچستان از مشکلات متعددی رنج می‌برد، نخبگان دلسوز استان با فهم صحیح قضیه و ورود به هنگام می‌توانند کمک قابل توجهی به حل مشکلات مردم داشته باشند، اما در ماه‌های اخیر برخی از نخبگان این منطقه در فهم اهم و مهم قضیه اشتباه فاحش داشته‌اند. 
گزاره‌های خبری: 1ـ با وجود شکست پروژه آشوب در پاییز 1401، همچنان خطبه‌های هفتگی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی‌بخشی از خوراک رسانه‌ای شبکه لندن‌نشین را تأمین می‌کند. برای مثال وی در روز هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ اظهار داشت: «وقتی قاتل از میان مردم باشد پیدا می‌شود اما وقتی قاتل، مأمور باشد شما چگونه نمی‌توانید او را پیدا کنید؟! ما معتقدیم همان‌طور که اگر مردم، مأموری را بکشند قصاص دارد، اگر مأموری هم مردم را بکشد قصاص دارد. ما در همین بلوچستان دیده‌ایم که در درگیری‌های طایفه‌ای قاتل دستگیر نمی‌شود، اما وقتی مأموری کشته می‌شود لشکرکشی می‌کنید و قاتل را پیدا می‎کنید.» 2ـ نمونه دیگر اینکه آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به سیستان‌‌وبلوچستان درباره حقابه هیرمند تأکید کردند: «می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان‌وبلوچستان را سریعا بدهند.»  اما این صحبت‌ها با واکنش منفی امام جماعت مسجد مکی مواجه شد. عبدالحمید در تاریخ (1402/2/29) درباره سخنرانی رئیس‌جمهور گفت: «رئیس‌جمهور در رابطه با حقابه صحبت‌های تندی کرد و از آن ‌طرف مسئولان افغانستان نیز مقداری روی این موضوع ناراحت شده‌اند. بهتر است این موضوع از طریق گفت‌وگو حل‌ و فصل شود.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ اینکه صحبت مردم باید از زبان افراد تأثیرگذار یک جامعه بیرون بیاید یک موضوع منطقی است اما گاه ممکن است اولویت‌ها تغییر یافته و موجب تهیه خوراک رسانه‌ای برای دشمن گردد. در ماه‌های اخیر سخنان اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان سوژه‌ رسانه‌های ضدانقلاب شده است. متأسفانه وی هر هفته در تریبون‌های نماز جمعه موضعی خلاف امنیت ملی و مصالح عمومی گرفته و خوراک رسانه‌ای جریان ضد انقلاب را تأمین می‌کند. 2ـ طی شش ماه اخیر شاهد تحرکات تروریستی علیه نیروهای انتظامی و مردم در سیستان‌وبلوچستان هستیم. شهیدان معین قدمیاری، عارف هوتی، احمد صالحی، امان‌الله شاهوزهی، بهزاد براهویی، حجت‌الاسلام شهرکی، سرهنگ مهدی ملاشاهی، جواد کیخاجهان‌تی، سروان عباسی، سرهنگ شهرکی‌ و شهادت مرزبانان در منطقه مرزی سراوان تنها بخشی از شهدای و کشته‌شدگان ماه‌های اخیر هستند. بی‌شک یکی از علل چنین اقدامات شنیعی دمیدن در آتش کینه‌ها، اهم و مهم نکردن در مسائل، وارد کردن جامعه به حاشیه و... است که باید نسبت به آن تحذیر صورت پذیرد. 3ـ یکی از الزامات مطالبه‌گری اهم و مهم کردن قضایا و مطرح کردن مطالبات مردمی است. برای مثال بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI)، در مدت زمان یک ساله تا پایان فروردین‌ماه امسال 86/8 درصد از سیستان‌وبلوچستان درگیر پدیده خشکسالی است. این استان 20 سال درگیر خشکسالی شده است. نکته‌ای که از این گفته مستفاد می‌شود این است که نخبه دلسوز کسی است که به درستی اصل و فرع را تشخیص دهد و بر اساس آن اقدام کند. آیا تأمین خوراک رسانه‌ای برای شبکه‌های رسانه‌ای ضد انقلاب اهمیت زیادی دارد یا اینکه باید با موضع‌گیری درست مانع از به شهادت رسیدن جوانان این مرز و بوم و حل مشکلات آبی و ستاندن حق آبه هیرمند شد؟    
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ اخبار 
1ـ کذب‌گویی افغان‌ها هویدا شد
براساس تصاویر ماهواره‌ای بین‌المللی و ماهواره خیام از نقاط مختلف بالادست هیرمند اعم از سد کجکی و سد کمالخان، در حال حاضر در مخزن سد کجکی در حد خوبی آب وجود دارد و طبق ارزیابی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای بین‌المللی، سطح آب موجود در پشت سد حدود ۸۰ درصد ظرفیت سد را پر کرده است. در عین حال،‌ براساس تصاویر ماهواره‌ای و با ارزیابی دقیق انجام شده، در مسیر سد کجکی تا سد کمالخان، اراضی متعدد کشاورزی وجود دارد که این اراضی عموماً عمده آب مورد نیازشان از طریق آب رهاسازی شده از سد کجکی تأمین می‌شود. در مورد سد کمالخان نیز، وجود آب در مخزن سد، نشانگر این است که آب رهاسازی شده از سد عظیم کجکی، به این سد رسیده و این میزان آب توانسته علاوه بر تأمین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی در مسیر سد کمالخان، مخزن سد را هم در بربگیرد. تصاویر ماهواره خیام ضمن اثبات وجود آب در مخزن سد کمالخان، نشان می‌دهد که بعضاً دریچه‌های این سد به سمت ایران باز شده است، اما میزان آبی که از این سد به سمت ایران روانه شده، چندین کیلومتر جلوتر توسط دو کانال دست‌ساز مجدداً به داخل خاک افغانستان منحرف شده و عملاً هیچ آبی به داخل ایران وارد نمی‌شود.
 
2ـ کارنامه 10 ساله تجارت ایران و ‌اندونزی
در آستانه سفر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران به‌ اندونزی، آمار 10 ساله تجارت ایران و این کشور اعلام شد. این آمارها به همراه فهرست مهم‌ترین اقلام مبادلاتی دو کشور نشان می‌دهد که به رغم مازاد تجاری تجارت دو کشور به نفع ایران، لااقل در سال گذشته، کیفیت تجارت به نفع ‌اندونزی بوده است، چرا که طبق اظهارات سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی کمیسیون تجارت‌خانه صمت، بیش از 95 درصد صادرات ایران به‌ اندونزی در سال 1401، محصولات فولادی و آهنی بوده در حالی که واردات از این کشور، به طیفی از محصولات و کالاهای نهایی که به احتمال زیاد دارای ارزش افزوده بالاتر نیز هستند اختصاص داشته است.‌ اندونزی بیش از 300 میلیون نفر جمعیت و به عنوان چهارمین کشور پر جمعیت جهان دارد و دارای موقعیتی بسیار ممتاز است.
 
3ـ احساس خطر صهیونیست‌ها از رزمایش حزب‌الله
یوسی یهوشواع طی گزارشی درباره مانور حزب‌الله لبنان و مواضع رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: «نصرالله نیروهای رضوان را مطابق نقشه خود برای تبدیل از مدافع لبنان به فاتح الجلیل تربیت نمود کسانی در رژیم صهیونیستی بودند که فعالیت‌هایی را که در فیلم‌هایی که از رزمایش حزب‌الله منتشر شد به سخره گرفتند، اما بسیار مهم است که آن را دست کم نگیریم. تغییرات و ارتقاء قابل توجهی در توانایی‌های نیروی زمینی حزب‌الله، به طور خاص نیروی ویژه «رضوان» که در سوریه تجربه عملیاتی به دست آورد، وجود دارد. ظاهراً با هدایت نصرالله خط تماس با رژیم صهیونیستی ارتقاء یافته. این یک حرکت تهاجمی قابل توجه است که برای روز حمله در نظر گرفته شده است.»
 
4ـ نزدیکی توافق اتحادیه اوراسیا با ایران
الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها با ایران به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری دست یابد. آندری اسلپنف وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا EEC پیش‌تر اعلام کرده بود، توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران ممکن است در اوایل سال جاری میلادی امضا شود. اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر پایه اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد. بعداً ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند.
 
▼ اخبار کوتاه
ماشین‌هایی که گران فروخته شد/ با اینکه افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از بهمن‌ماه سال گذشته ممنوع بود و قیمت‌های آخرین مصوبه شورای رقابت باید مبنای قیمت‌گذاری مونتاژکاران قرار می‌گرفت اما رسید خریدهای مخاطبان فارس نشان می‌دهد این خودروسازان تخلف کرده‌اند و ماشین‌ها را گران‌تر به‌فروش رسانده‌اند. قیمت (MVM x22 pro) طبق نظر شورا ۶۴۵ میلیون تومان است اما مدیران‌خودرو آن را ۸۷۰ میلیون به ‌فروش رسانده است. کرمان‌موتور هم خودروی (JAC s3) را ۹۵۵ میلیون تومان فروخته در صورتی‌که شورا قیمت آن را ۶۳۲ میلیون اعلام کرده است.
 
جنبش metoo  برای مردان برانداز/ محمدرضا عالی‌پیام، شاعر و طنزپرداز ملقب به هالو روز گذشته در لندن مورد تعرض جنسی توسط هواداران پهلوی قرار گرفت. ۶ بار در یک تجمع. کاربری این خبر را منتشر کرده و نوشته است: «زن‌هاشون که از دست رفتن دیگه وقتشه برای مرداشون هم جنبش metoo راه بندازن.»
 
ویرانگرتر از بمب هسته‌ای/ براساس خبرها ️بعد از انتشار یک تصویر جعلی از انفجار در پنتاگون، سهام آمریکا افت کرد. کاربری با انتشار این خبر نوشته: «به نظر می‌رسه هوش مصنوعی از بمب هسته‌ای هم ویران‌گرتره و افسار همه چیز رو می‌خواد بگیره دستش. معلومم نیست می‌خواد چه بلایی سرمون بیاره!»
 
از قتلگاه به سیاست/ مکسوِل فراست جوان‌ترین عضو کنگره از شدت خشونت‌های مسلحانه در آمریکا انتقاد کرده و گفت: «من از ۱۵ سالگی تاکنون در ۶۰ مراسم یادبود قربانیان تیراندازی حاضر شدم. من درگیر سیاست شدم چون نمی‌خواستم در مدرسه قربانی تیراندازی شوم.»
 
مصر آماده ارتقای روابط با ایران/ منابع دیپلماتیک به روزنامه العربی الجدید خبر دادند سلطان عمان در دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور مصر با او درباره روابط تهران و قاهره گفت‌و‌گو کرده و مصر اکنون آماده ارتقای سطح روابط با ایران تا سطح تبادل سفیر است.
 
ستون محکمی به نام ایران/ هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به پیام سردار قاآنی نوشت: «ایران رکنی استوار است که مقاومت فلسطین و محور مقاومت در درگیری اصلی خود با دشمن صهیونیستی و هژمونی آمریکا بر آن استوار است.»
 
شگفتی‌ اندونزی‌ها از ربات ایرانی/ ربات جراح سینا که یکی از شاهکارهای ایرانی در حوزه تجهیزات پزشکی است در سفر رئیس‌جمهور به ‌اندونزی موجب شگفتی پزشکان ‌اندونزی شد.
 
جاسوسان موساد در تور ترک‌ها/ رسانه‌های ترکیه‌ای خبر دادند یک تیم جاسوسی موساد که قصد داشت به اهداف ایرانی حمله کند در ترکیه کشف شد و ۱۱ نفر دستگیر شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات