صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۷۳۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کاری کنید که تا اسم حج می‌آید، تا اسم کعبه‌ معظمه می‌آید، آن جوان امروزی ما این مفاهیم به ذهنش خطور کند: مفهوم تمدن‌سازی، مفهوم اتحاد جهانی، مفهوم نگاه فرامرزی و بین‌المللی، مفهوم رفع تمایز و مانند اینها به ذهنش بیاید. فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ها باید انجام بگیرد؛ این، هم به عهده‌ روحانیونی است که در کاروان‌ها هستند، هم به عهده‌ مسئولین حج است، هم به عهده‌ مسئولین بعثه است؛ همه؛ هر کسی که توانایی دارد، در این زمینه‌ها فرهنگ‌سازی کند در باب حج.(1402/2/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
پیام سفر سلطان
سلطان عمان در سفری دو روزه عصر دیروز وارد تهران شد و از سوی مقامات کشورمان مورد استقبال قرار گرفت. سؤال از چیستی اهداف و انگیزه‌های این سفر، محور اصلی رسانه‌ها و تحلیل‌گران در بازتاب خبری و تحلیلی این سفر بوده است. مذاکرات و دیدارهای دوجانبه میان مقامات دو کشور در کنار نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه در جریان این سفر اجرایی خواهد شد. همچنین مقرر شد تا ایران و عمان به امضای چهار سند همکاری در حوزه‌های تحکیم روابط اقتصادی، حل مسائل بانکی و برداشته شدن موانع توسعه تعاملات تجاری، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور بپردازند.
عمان به عنوان میانجی سال‌هاست که روابط بسیار خوبی با ایران دارد و سفر سلطان هیثم به ایران نشان می‌دهد که او هم مانند سلطان قابوس علاقه‌مند به پا در میانی در مسائل بین‌المللی است و این موضوع را مزیتی دیپلماتیک برای کشورش می‌داند. عمان همواره تلاش کرده است تا در منطقه مهم خلیج‌فارس مبتنی بر یک سری اصول حسن همجواری، از امنیت و آرامش و صلح در این منطقه راهبردی و حساس مراقبت کند. میانجی‌گری برای برقراری صلح و امنیت همواره در دستور کار عمانی‌ها بوده و آنها در کنار مسئولان یکی دو کشور دیگر منطقه همانند قطر، در زمینه مذاکرات بین ایران و برخی از کشورهای عربی و غربی به ویژه در مسائل هسته‌ای و برجام هم با جلب اعتماد طرفین نسبتا عملکرد موفقی داشته‌اند و اگر منجر به نتیجه نشده عاملش عهدشکنی آمریکایی‌ها بوده است. آزاد کردن دیپلمات ایرانی که با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی در بلژیک محکوم شده بود و در مقابل زندانی بلژیکی در تهران هم آزاد شد، از آخرین اقدام‌هایی بود که عمان در آن نقش داشت.
به نظر می‌رسد سفر بن طارق می‌تواند بر رخوت حاکم بر مذاکرات برجام که از سوی آمریکایی‌ها به دلیل تحلیل اشتباهی که از اغتشاشات پاییز 1401 داشتند متوقف شد، تأثیر بگذارد. البته نباید این موضوع را همانند برخی رسانه‌های متمایل به غرب در داخل که معتقدند تا اکتبر که برجام به زعم آنها وارد دوره تهدیدآمیز اجرای مکانیسم ماشه می‌شود باید کاری کرد، تحلیل کنیم؛ چرا که اساسا بین آمریکا و اروپا بر سر نحوه مواجهه با ایرانی که همه شرایط لازم برای احیای برجام را دارد اختلاف‌نظر وجود دارد و آمریکایی‌ها به دلیل انسی و الفتی که با تحریم به مثابه ابزار جنگ در دوره صلح پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهند یا نمی‌توانند تحریم‌ها را تعیین تکلیف نمایند برجام تاکنون بی‌فرجام مانده است. ضمن این که آمریکای امروز آمریکای دیروز نیست.
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
قولنامه‌های شفافیت گریز و فسادزا
امروزه از اساسی‌ترین راه‌های کاهش فساد و بالا بردن ضریب امنیت سرمایه‌گذاری، ایجاد شفافیت اقتصادی در همه ابعاد است. دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار، مبارزه با فساد و شفافیت را به عنوان یکی از وعده‌ها و قول‌های خود به مردم در نظر گرفت و در این مسیر گام‌های خوبی را نیز برداشته است. انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی، انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی، صدور آنلاین مجوزهای کسب‌وکار و ساماندهی ۱۹ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان، برخی از مصادیق این اقدامات هستند.
گزاره خبری: در جهت توسعه شفافیت اقتصادی، وزیر اقتصاد در نامه‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند تا اعتبارزدایی از قولنامه‌ها را تصویب کنید. ایشان همچنین در نامه جداگانه‌ای به دبیر شورای نگهبان، خواستار تسریع این شورا در تأیید طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی شدند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ قراردادهای قولنامه‌ای در خودرو و ملک، یکی از راهکارهای مالیات‌گریزی است و این قولنامه‌ها، متأسفانه سندیت قانونی دارد و طبق اعلام اتحادیه مشاوران املاک، نزدیک به ۲۰ درصد قراردادهای نقل و انتقال املاک، را به خود اختصاص داده است. این پدیده قانونی عجیب، سبب گردیده تا اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مصوبه مالیات بر سوداگری را با مشکل مواجه کند. چرا که وقتی اسناد عادی معتبر باشند دوطرف معاملات ملکی، خریدوفروش خود را بدون ثبت در یک نهاد معتبر، انجام می‌دهند، و همزمان مالیاتی نیز نمی‌پردازند. برخی برآوردهای نشان می‌دهد یکی از عوامل عدم شناسایی خانه‌های خالی، همین قولنامه‌ها می‌باشد. طبق گفته مدیرکل دفتر امور مالیاتی تهران، در سال ۱۴۰۰ فقط از ۱۳۷ خانه خالی مالیات گرفته شده است. ضعف دیگر چنین قراردادهایی این است که دولت نمی‌تواند دارایی‌های افراد را شناسایی کند و مطابق با این دارایی‌ها، به توزیع عادلانه خدمات بپردازد. 2ـ جنبه دیگری که اجرای خواسته وزیر اقتصاد را ضروری می‌سازد، مطالبه مردم و رهبری در کاهش فساد است. بدیهی است شفافیت اقتصادی گام نخست مبارزه با فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و فسادهای موجود می‌باشد و به تبع آن می‌تواند با کاهش جذابیت از بخش نامولد اقتصاد، موجبات حمایت از تولید را فراهم آورده و زمینه رشد اقتصادی را از طریق اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران فراهم کند. قابل ذکر است که در حیطه تحقق شعار سال نیز ضروری است تا شفافیت اقتصادی در بالاترین سطح اجرایی شود. 3ـ پرواضح است که وضعیت مالیات ستانی در اقتصاد ایران به عنوان یکی از ارکان شفافیت، مطلوب نیست و از یک‌سو اختلالی و تبعیض‌آمیز می‌باشد و از سوی دیگر محدودکننده فعالیت‌های مولد و تشویق‌کننده فعالیت‌های نامولد است. لذا حکومت نیاز دارد که برای اداره درست اقتصاد، اطلاعات صحیح و به‌هنگام و دقیقی از جریان پول و بازارها داشته باشد. از این منظر نیاز به زیرساخت‌های قانونی برای نیل به اهداف مورد نظر، ضروری است. چرا که قوه اجرایی بدون زیرساخت‌های لازم که باید توسط قوه مقننه طرح‌ریزی شود، قادر به حکمرانی مطلوب نیست.
نکته پایانی؛ ماندگار شدن چندین ساله قوانینی با این درجه از اهمیت، در پیچ و خم اداری نهادهای قانون‌گذار یا تعلل نهادهای مسئول برای اعطای اختیارات قانونی لازم به دولت، جای تعجب دارد. البته باید اذعان نمود که مسیر اداری و تودرتوی نهادی کشور که یکی از نمودهای آن در همین نامه‌های وزیر افتصاد مشهود است، آفات بسیاری را برای همه دستگاه‌ها ایجاد کرده است و باعث کندی سیستم و تحلیل منابع شده و باید برای رفع این معضل فکری کرد.   
علی محمدی
 
▼ اخبار 
1ـ پاشنه‌ آشیل جدید نتانیاهو
سناریوی صهیونیست‌ها در انتقال بحران شکست خورده و جنگ به پاشنه‌ آشیل نتانیاهو تبدیل شده است. سرزمین‌های اشغالی فلسطین مجددا به صحنه اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو تبدیل شده و ده‌ها هزار نفر برای بیست‌ویکمین شنبه متوالی علیه او تظاهرات کردند. از سویی؛ علاوه بر طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو، کاهش ارزش «شیکل» نیز منجر به حضور افراد بیشتر در تجمعات اعتراضی شده است. پس از ترور برخی فرماندهان جهاد اسلامی و شهادت آنها در غزه، نتانیاهو و شرکایش یعنی «بن‌گویر» و «اسموتریچ» مدعی شدند که این اقدام منجر به پایان بحران‌های داخلی خواهد شد. در مقابل؛ حتی برخی از اعضاء کابینه چنین فرضیه‌ای را باطل دانسته و معتقدند شلیک موشک‌های مقاومت جایی برای اثبات برتری نتانیاهو در این مواجهه باقی نگذاشته است. ضمن آنکه اخیرا منابع مصری، التماس صهیونیست‌ها برای برقراری آتش‌بس پس از ۵ روز درگیری را فاش کرده‌اند. اکنون حتی بر ساکنان اراضی اشغالی نیز مسجل شده که ادعای نتانیاهو درباره پیروزی در جنگ 5 روزه اخیر، دروغی بزرگ برای ایجاد حاشیه‌ای امن برای کابینه بوده و واقعیت ندارد.
 
2ـ آمریکایی‌ها فراری از اسلحه
نتایج نظرسنجی‌های جدید که به صورت مشترک توسط «سی‌ان‌ان» و مؤسسه «اس‌اس‌آر‌اس» منتشر شده، حاکی از آن است که 64 درصد مردم آمریکا از قوانین سختگیرانه‌تر کنترل سلاح حمایت می‌کنند. این در حالی است که 36 درصد با این موضوع مخالف هستند. براساس این نظرسنجی، 54 درصد مردم آمریکا معتقدند چنین قوانینی میزان مرگ‌ومیر و کشتار شهروندان با سلاح گرم را کاهش می‌دهد و 58 درصد نیز بر این باورند که دولت می‌تواند اقدام مؤثری برای جلوگیری از تیراندازی‌های گسترده انجام دهد. علاوه بر این 59 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، اظهار کردند که از ممنوعیت سلاح‌های نیمه اتوماتیک حمایت کرده در حالی که 94 درصد معتقدند باید قوانینی برای جلوگیری از در اختیار داشتن سلاح توسط مجرمان سابقه‌دار و افرادی با مشکلات ذهنی وضع شود. همچنین 8 نفر از هر 10 نفر می‌گویند افراد زیر 21 سال نباید اجازه خرید هیچ‌گونه سلاحی را داشته باشند. بالا گرفتن خشونت‌های مسلحانه در آمریکا تا حدی است که از ابتدای سال 2023 میلادی تاکنون حدود 14 هزار نفر در خشونت‌های مسلحانه در آمریکا کشته شده‌اند.
 
3ـ کارنامه ۳ ماهه تجارت ایران با اتحادیه اروپا
تازه‌ترین آمارهای تجاری ایران و اتحادیه اروپا حاکی از افت مبادلات تجاری با این اتحادیه است. بر این اساس، مبادلات ایران و اتحادیه اروپا از یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون یورو در سه ماه نخست ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو در سه ماه نخست امسال رسید. در این مدت، آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در این اتحادیه بوده‌اند. در این میان، تجارت خارجی ایران به آلمان به همراه صادرات به این کشور و واردات از آن کاهش یافته است، اما در ارتباط با سه کشور دیگر، این کشورها رشد تجارت خارجی با ایران را ضمن افزایش صادرات به ایران و کاهش واردات از کشور ما داشته‌اند.
 
4ـ علت درگیری با طالبان چه بود؟
یک منبع آگاه امنیتی گفت: «روز شنبه ۷ خرداد یک کاروان از قاچاقچیان مواد مخدر از سمت شرق قصد ورود به داخل خاک کشورمان را داشتند که نیروهای مرزبانی ایرانی متوجه شده و با آنها درگیر می‌شوند. در پی این درگیری، نیروهای طالبان مستقر در مرز که از موضوع بی‌اطلاع بودند، اقدام به تیراندازی به طرف نیروهای ایرانی می‌کنند که این تیراندازی به درگیری میان دو طرف منجر می‌شود. در جریان این درگیری، متأسفانه یکی از نیروهای مرزبانی کشورمان به شهادت رسیده و چند نفر از نیروهای طرف مقابل «طالبان» هم کشته شدند که آمار دقیقی از آنها نداریم.»
 
▼ اخبار کوتاه
یک شبهه یک پاسخ/ معاون امور حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به این شبهه پیرامون لایحه عفاف و حجاب که می‌گوید: «آیا در این لایحه برای پولداران مصونیت ایجاد نمی‌شود؟! یعنی پول جریمه بی‌حجابی را می‌دهم. پاسخ داد: «اصلا اینطور نیست به چند دلیل: این سؤال بر فرض دقیقی استوار نیست. در جاهای دیگر مانند تخلفات رانندگی هم باید بگوییم هرکس پولدار است تخلف می‌کند!؟ موضوع مهم این است که مجازات‌های مکمل مهمی در لایحه پیش‌بینی شده است و موضوع فقط جریمه نقدی صرف نیست. در صورت تکرار مبنای مجازات جریمه نقدی نیست.»
 
جمعیت میلیونی در ارتحال امام امت/ سردار ذوالقدر فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران در جلسه ستاد برگزاری مراسم ارتحال امام گفت: «تا پنجشنبه 564 هزار نفر از استان‌ها برای حضور در مراسم ارتحال امام اعلام آمادگی کردند. تا الان هیچ مشکلی برای اجرای مأموریت نداشتیم. ستاد راهنمای زائران امسال کار فوق‌العاده‌ای دارد زیرا جمعیت زائران امسال افزایش 10 برابری خواهد داشت.»
 
میعانات گازی روی آب به صفر رسید/ وزیر نفت گفت: «متأسفانه در دولت گذشته در حوزه دیپلماسی انرژی دچار مشکل بودیم و صادرات نفت خوب نبود و در زمستان 1399 نیز به‌ دلیل ناترازی گاز با خاموشی‌های پرشمار روبه‌رو بودیم. در ابتد‌ای دولت بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی به‌دلیل عدم توانمندی دولت قبل در صادرات، روی آب سرگردان بود که بعد از گذشت ۲۰ ماه و با ابتکارات مختلف صادر شد.
 
گزارشی از توریسم درمانی ایران/ وزیر بهداشت در گزارشی از توریسم درمانی ایران گفت: «۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در حوز‌ه‌های بهداشت و درمان در کشور آموزش می‌بینند. سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار خارجی را در مراکز بیمارستانی کشور درمان کردیم. بیشتر آنها از کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، پاکستان، ترکیه، هند، ارمنستان، ترکمنستان، لبنان و تاجیکستان بودند.»
 
8 تریلیونی که دود شد/ پروفسور جفری ساکس استاد مشهور دانشگاه کلمبیا از جنگ‌های بی‌پایان و هزینه‌های سنگین آمریکا انتقاد کرده و گفت: «از آغاز قرن جدید ما درگیر جنگ‌های بی‌پایان بودیم؛ در افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، یمن و اکنون اوکراین. این جنگ‌ها حدود ۸ تریلیون دلار برای ما هزینه داشته است.»
 
خیبرشکن ضد صهیونیست/ عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «چند روز پیش ایران، موشک خیبر را رونمایی کرد، به اسم دقت کنید؛ خیبر! این موشک می‌تواند به شهرهای فلسطین اشغالی برسد!»
 
روز قهرمان/ رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس گفت: بیستم اسفند، زادروز شهید سلیمانی به ‌نام «روز قهرمان ملی» در تقویم رسمی کشور تصویب و نام‌گذاری شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات