صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۶۵۱

هراس صهیونیست‌ها از موشک جدید «فتاح»

رونمایی از موشک پیشرفته «فتاح»، بار دیگر پیام بازدارندگی نظامی و تغییر معادلات امنیتی را به طرف اسرائیلی مخابره کرده و بر نگرانی و هراس این رژیم افزوده است.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ فرزان شهيدي

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رونمایی از موشک هایپرسونیک (ابرفراصوت) فتاح از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که قادر است در خارج از جو زمین حرکت کرده و هدف خود را با سرعت ۱۳ ماخ در ساعت و به طور دقیق هدف قرار دهد، بازتاب‌های متعددی در سطح منطقه و جهان داشت.
این بازتاب‌ها به ویژه در محافل و رسانه‌های رژیم صهیونیستی برجستگی خاصی داشت؛ زیرا اسرائیل از سال‌ها پیش نسبت به هرگونه پیشرفت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به شدت نگران و حساس بوده و با دقت آن را رصد و تحلیل می‌کند. رسانه‌های صهیونیستی که به خوبی می‌دانند هرگونه تسلیحات ساخت ایران بیش از همه تهدیدی علیه سرزمین‌های اشغالی است؛ موشک فتاح را نیز در این راستا ارزیابی کردند.

روزنامه «هاآرتص» به عنوان یک رسانه سنتی و قدیمی اسرائیل نوشت رونمایی از این موشک نگرانی‌های غرب را در مورد توانایی‌های موشکی تهران تشدید می‌کند و در عین حال معادلات امنیتی و تهدیدات ایران علیه کیان اسرائیل را وارد مرحله تازه‌ای خواهد کرد.

روزنامه «معاریو» نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی خود این رونمایی را پیامی برای اسرائیل تلقی کرد و افزود این موشک که تحت تاثیر جنگ الکترونیکی قرار نمی‌گیرد با حضور رئیس‌جمهور ایران رونمایی شد.

روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست» در گزارشی درباره رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»، تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران نوشت سپاه پاسداران ایران در نوامبر هشدار داده بود که یک موشک هایپرسونیک جدید در حال ساخت توسط آن می‌تواند در مدت ۴۰۰ ثانیه به اسراییل برسد.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در مراسم رونمایی از موشک فتاح اعلام کرد این اولین باری است که ایران از موشکی هایپرسونیک که سرعت آن پنج برابر سرعت صوت است رونمایی می‌کند. این رونمایی تنها چند هفته بعد از رونمایی موشک بالستیک خیبر با برد ۲ هزار کلیومتر انجام می‌شود که قادر است به راحتی اسرائیل را هدف قرار بدهد. به نوشته این رسانه عبری زبان، خیبر نام یکی از جنگ‌های پیامبر اسلام علیه یهودیان در جزیره العرب در قرن هفتم میلادی است و قابلیت حمل کلاهک جنگی ۱.۵ تنی را دارد.

از طرفی، روزنامه جروزالم پست، با بازتاب رونمایی از موشک فتاح، نقل قول سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه را منتشر کرد و نوشت موشک هایپرسونیک فتاح می‌تواند ظرف ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد. پیش از این، آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی موشک‌های مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده‌اند.

رسانه صهیونیستی I۲۴ news هم در گزارشی نوشت ایران برای اولین بار از موشک مافوق صوت «فتاح» با حضور رئیس جمهور رونمایی کرد. موشک ایرانی "فتاح" بردی معادل ۱۴۰۰ کیلومتر دارد و از ویژگی‌های آن سرعت بسیار بالا و توانایی اختفا و مانور در برابر تسلیحات پدافند هوایی است. به گفته این رسانه موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند حداقل ۵ برابر سریعتر از سرعت صوت و در یک مسیر پیچیده پرواز کنند که این موضوع رهگیری آن‌ها را به شدت دشوار می‌کند.

پایگاه صهیونیستی «کردل» هم ضمن اشاره به توانمندی‌های فوق‌العاده این موشک، اعتراف کرد این موشک می‌تواند سیستم‌های دفاعی آمریکا و اسرائیل از جمله گنبد آهنین را دور بزند.

«اسرائیل دیفنس» هم در این‌باره نوشت: بر اساس اطلاعات منتشرشده، این موشک قادر به عبور از سامانه پدافند موشکی اسرائیل است. نویسنده این گزارش در ادامه از رهبران امنیتی رژیم صهیونیستی می‌پرسد، صرف‌نظر از اینکه سامانه‌های اسرائیلی قادر به سرنگونی این موشک باشند یا نباشند، موساد و دیگر نهاد‌های جاسوسی و عملیاتی اسرائیلی کجا بودند که اجازه دادند ایران به این پیشرفت موشکی دست پیدا کند؟

از سوی دیگر، پایگاه خبری «والا نیوز» در گزارشی در این باره ضمن تاکید بر برد ۱۴۰۰ کیلومتری این موشک و توانایی آن در فریب سامانه‌های پدافند هوایی گفت تهران هر از چند گاهی از دستاورد‌های فناورانه خود در زمینه موشکی رونمایی می‌کند و نشان می‌دهد توان سرمایه‌گذاری زیادی در آن دارد. والا نیوز در عین حال تلاش کرد به مخاطبان خود القا کند که راستی‌آزمایی توانمندی‌های ایران همچنان دشوار می‌نماید.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل هم اعلام کرد، موشک‌های هایپرسونیک ایرانی قادر به هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه هستند در حالی که به گفته وزیر دفاع ایران، این توانمندی پیامی برای دشمنان است و اینکه ایران به افزایش توانمندی خود ادامه می‌دهد.

شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل هم با تکرار نظر معاریو در مورد ارسال پیام به اسرائیل نوشت: این موشک با توجه به توانمندی‌های تاکتیکی‌اش (برای اسرائیلی) بسیار نگران‌کننده است، زیرا با سرعت بسیار زیادی به هدف خود می‌رسد.

در مجموع واکنش رسانه‌های اسرائیلی نسبت به موشک جدید فتاح حاکی از نگرانی این رژیم نسبت به توانمندی‌های روزافزون تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بوده و به ویژه رسانه‌های همسو با دولت که دارای رویکرد راست افراطی هستند همچنان قائل به ضرورت مقابله با ایران، چه در زمینه هسته‌ای و چه پیشرفت موشکی هستند.

در پایان باید گفت پیام بازدارندگی نظامی و تغییر اساسی معادلات امنیتی چه به طور مستقیم از سوی جمهوری اسلامی ایران و چه از طریق نیرو‌های نیابتی (حزب‌الله لبنان، گروه‌های مقاومت فلسطین و...) از مدت‌ها پیش به طرف اسرائیلی مخابره شده و بر نگرانی و هراس این رژیم افزوده است. قطعا ادامه این روند در کنار ضعف و گسست‌های آشکار داخلی رژیم غاصب نتیجه‌ای جز فروپاشی محتوم این رژیم نخواهد داشت. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات