صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۴۲
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل :

اهداف سفر امیرعبداللهیان به باکو چیست؟

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اهداف سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به باکو گفت: سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو به دلیل حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها و نیز حضور در کشوری که دشمنان دو ملت به‌ویژه رژیم صهیونیستی به‌هیچ‌وجه علاقه‌مند به گسترش و تحکیم روابط و تبادلات بیشتر فی‌مابین نیستند، اهمیت دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به باکو سفر کرده است، پس از ملاقات با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت، دیداری سازنده، مفصل و ثمربخش با رئیس جمهور آذربایجان در باکو داشت.
وی افزود: انتظار می‌رود با این گفت و گوی صریح و صمیمی فصل جدیدی در روابط دو کشور دوست، برادر و همسایه ایران و آذربایجان گشوده شود و دشمنان و بدخواهان دو کشور را مأیوس کند.
بعد از پشت سر گذاشتن دو سال پر نوسان میان ایران و جمهوری آذربایجان به ویژه در حوزه تبلیغات سیاسی-رسانه ای، گفت وگو درباره موضوعات دوجانبه به وسیله وزیر امور خارجه ایران و سران آذربایجانی مهم به نظر می آید
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پایتخت جمهوری آذربایجان به «راهبرد معاصر» گفت: اجلاس دو روزه جنبش غیرمتعهدها (عدم تعهد) با حضور 120 نماینده از کشورهای عضو برای دستیابی به راهکارهای پایدار در مواجهه با مخاطرات مختلف و چالش های نو ظهور در مرکز همایش های باکو افتتاح شد و وزیر امور خارجه نیز به نمایندگی از ایران در اجلاس شرکت کرد.
وی افزود: امیرعبداللهیان در کنفرانس غیرمتعهدها در باکو با تعدادی از سران شرکت کننده در زمینه موضوعات مختلف دیدار و رایزنی کرده است. علاوه بر این، وزیر امور خارجه ایران دیداری با همتای آذربایجانی و رئیس جمهور این کشور درباره موضوعات دوجانبه داشته است.
کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: هر چند سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو در راستای حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدهاست، اما بعد از پشت سر گذاشتن دو سال پر نوسان میان ایران و جمهوری آذربایجان به ویژه در حوزه تبلیغات سیاسی-رسانه ای، گفت وگو درباره موضوعات دوجانبه به وسیله وزیر امور خارجه ایران و سران آذربایجانی مهم به نظر می آید.
صدرالحسینی گفت: گفت و گو برای حل برخی موضوعات میان ایران و آذربایجان به این دلیل حائز اهمیت است که برخی رسانه های منطقه به ویژه رسانه های صهیونیستی بسیار تلاش کردند آتش جنگ میان ایران و آذربايجان را شعله ور کنند.
کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: ایران و آذربایجان به عنوان دو کشور همسایه در بسیاری موارد علایق مشترک دارند، زیرا دارای تمدن دیرینه و بسیار نزدیک به هم هستند. با وجود برخی اختلافات که متأسفانه به دلیل گرایش های سیاسی حاکمان آذربایجان شاهدیم؛ دو ملت دارای نقاط مشترک فراوانی هستند که تحکیم اشتراکات به نفع حل اختلافات موجود تمام می شود.
صدرالحسینی گفت: بی تردید جمهوری اسلامی ایران علاقه مند افزایش امنیت و آسایش دو کشور و دو ملت است. ایران و آذربایجان در حوزه های انرژی، راه و مرزها، مقابله با تروریسم و اقدامات شرورانه و قاچاق می توانند همکاری قابل توجهی داشته باشند، بنابراین سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو در راستای حل و فصل بسیاری موضوعات که در حوزه رسانه ای بزرگنمایی شده، از جهات مختلف قابل توجه است.
وی تأکید کرد: دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای آذربایجانی و نیز رئیس جمهور این کشور بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، زیرا رسانه های منطقه به ویژه رسانه های صهیونیستی در دو سال گذشته با دروغ پراکنی به دنبال بالا گرفتن دامنه تنش و اختلافات میان دو کشور بودند. طبعاً امیرعبداللهیان در گفت و گوهای دو و چندجانبه موضوعات مورد علاقه ایران و کشورهای دیگر ازجمله تحولات اخیر در فلسطین، جنایت قرآن سوزی  که محل توجه بسیاری از کشورهای جنبش غیرمتعهدهاست و موضوعات جاری میان ایران و آذربایجان را بررسی خواهد کرد.
ایران و آذربایجان در حوزه های انرژی، راه و مرزها، مقابله با تروریسم و اقدامات شرورانه و قاچاق می توانند همکاری قابل توجهی داشته باشند
کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: با اینکه بخشی از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها مسلمان نیستند، اما به دلیل اینکه موضوع فلسطین به لحاظ بین المللی برای همه کشورهای دنیا بسیار مهم است و احترام به کتب آسمانی برای پیروان ادیان مختلف اهمیت دارد، رفع اختلافات و استقلال بیشتر کشورهای عضو جنبش می تواند ازجمله موضوعاتی باشد که در رایزنی های وزیر امور خارجه ایران با مسئولان کشورهای عضو درنظر گرفته شده است.
صدرالحسینی معتقد است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری فعال در حوزه بین الملل در اجلاس های گوناگون حضور می یابد تا توانمندی های خود را برای گسترش روابط با سایر کشورها در معرض دید قرار دهد و از شرکت در این گونه اجلاس ها برای گسترش روابط اقتصادی، تحکیم روابط سیاسی و تأکید بر نقاط مشترک به بهترین شکل ممکن استفاده می کند.
وی افزود: برنامه ریزی برای حل چالش های احتمالی با برخی کشورهای منطقه با توجه به نگرش کنونی جمهوری اسلامی و جهت گیری سیاست خارجی دولت سیزدهم جزئی از اهداف سفر وزیر امور خارجه به باکوست. این نکته مهم نباید فراموش شود دولت سیزدهم به دنبال افزایش ارتباط با دیگر کشورها، حل اختلافات و تأکید بر گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری و بانکی با کشورهای منطقه است، بنابراین حضور در چنین اجلاس هایی از جهات مختلف مهم تلقی می شود.
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو به دلیل حضور در اجلاس جنبش غیرمتعهدها و نیز حضور در کشوری که دشمنان دو ملت به ویژه رژیم صهیونیستی به هیچ وجه علاقه مند به گسترش و تحکیم روابط و تبادلات بیشتر فی مابین نیستند، اهمیت دارد. سفر وزیر امور خارجه ایران به جمهوری آذربايجان نشان می دهد ایران علاقه مند به حل اختلافات با توجه به تمدن و زبان مشترک هموطنانمان در استان های آذری نشین و داشتن دین، مذهب مشترک و سابقه دیرینه تمدنی است.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات