بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۹۶۸۹

امیرعبداللهیان: هیچگاه مسیر مذاکره و دیپلماسی ترک نشد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۲۱ مرداد ماه و در پی انتشار اخباری در خصوص آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران و موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در پیامی نوشت: از ابتدای کار دولت آقای دکتر‌ رئیسی بر دیپلماسی پویا برای کسب حداکثری منافع ملی و احقاق حقوق ملت بزرگ ایران تأکید شد.

امیرعبداللهیان:هیچگاه مسیر مذاکره و دیپلماسی ترک نشد

وی افزود: ‏علاوه بر استمرار فرآیند خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی، هیچگاه مسیر مذاکره و دیپلماسی ترک نشد.

وزیر خارجه بیان کرد: ‏تلاش‌ها تا کسب نتایج نهایی و احقاق کامل حقوق ایران ادامه دارد.

به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز پیش از این گزارش داد که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 

منابع آگاه هم در این ارتباط به خبرگزاری فارس گفتند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است. این منابع همچنین تصریح کردند که خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌ طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است. آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

پس از آن هم وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۱۹ مرداد ماه در مورد آزادسازی منابع توقیف شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

پیش از این وزیر امور خارجه درباره موضوع تبادل زندانیان اظهارنظر کرده بود. حسین امیرعبداللهیان نیز روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه در اظهاراتی درباره تبادل زندانیان با بیان اینکه تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است، گفت: از طریق عمان و قطر ماه‌هاست پیام‌هایی بین ما و طرف آمریکایی مبادله می‌شود. از نظر ما موضوع تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم. ما به طرف‌های واسط در این رابطه اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در چارچوب مورد توافق تبادل زندانیان را انجام دهیم.

حسین امیرعبداللهیان و «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان سه‌شنبه ۱۷ مرداد ماه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و اخیرا نیز علی باقری سفری به مسقط داشت و چندی پیش هم وزیر خارجه عمان به تهران آمد و یک هفته بعد هم وزیر مشاور در امور خارجی قطر به تهران سفر کرد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات