صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۹۵۱

لاریجانی: "چپ‌های تحریمی" از توطئه دشمن پیروی می‌کنند

محمدجواد لاریجانی، دیپلمات سابق و از چهره‌های مبرّز اصولگرا به تازگی در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی در پاسخ به این سؤال که "حدود ۹ ماه به انتخابات مجلس باقی مانده و بحث‌ها در این باره در گرفته است. اما در مقابل اصلاح‌طلبان بر طبل عدم حضور در انتخابات می‌کوبند، دیدگاه شما چیست؟" گفته است: توطئه‌های دشمن برای انتخابات و پیروی جناح اصلاحات از آن، مسأله بدی است. اصلاح‌طلبان یک روز می‌گویند رفراندوم می‌خواهیم و روز دیگر می‌گویند نظارت استصوابی خوب نیست؛ این سخنان، حرف‌های قشنگی برای یک آدم میهن پرست نیست.

او می‌افزاید: دشمن که حقیقی است و توهم هم نیست، اساساً نمی‌خواست در جمهوری اسلامی ایران انتخابات برگزار شود. الان که تجربه کرده توان به هم زدن انتخابات را ندارد، تلاش می‌کند انتخابات به گونه‌ای باشد تا مشارکت در آن کم شود. بعداً بگوید که خب، چون مشارکت در انتخابات کم بوده، بنابراین انتخابات جدی نبوده است. درحالی که در کشورهای خودشان گاهی انتخابات با مشارکت ۳۰ درصدی مردم برگزار می‌شود یا گاهی ۲۵ درصد شرکت می‌کنند اما به ما که می‌رسند چیز دیگری می‌گویند. بنابراین، مهم است که ما به دشمن بگوییم، همان‌طور که در جشن غدیر، دشمنان ما واقعاً دندان‌های خود را از شدت خشم شکاندند و این جشن غدیر بسیار برایشان دردناک بود؛ حضور و مشارکت ما در انتخابات هم تا همین اندازه مهم است و باعث خشم دشمنان خواهد شد.

لاریجانی سپس در پاسخ به این سؤال که "توصیه شما به اصلاح‌طلبان چیست؟" تصریح می‌کند: کسانی که معتقد به قانون اساسی نیستند، اعتقادشان محترم است، اما نمی‌توانند نماینده مجلس شوند. کسی که معتقد است نظام باید سکولار باشد یا کسی که معتقد است اساساً اسلام مندرس است یا کسی که می‌گوید اسلام در مسائل شرعی خود باید تابع آرای عمومی باشد؛ این آدم نمی‌تواند امضا کند که من به قانون اساسی معتقد هستم. بنابراین کسانی باید وارد انتخابات شوند که واقعاً به قانون اساسی پایبند باشند. حالا ممکن است کسی بندی از قانون اساسی را قبول نداشته باشد که البته قبول نداشتن غیر از عدم پایبندی است. بهترین توصیه من به اصلاح‌طلبان این است.

او اضافه می‌کند: نکته دوم این است که دعوت به قانون‌شکنی ضد مدنیت است. ما در این فتنه –اخیر- دیدیم که جناح اصلاحات از رأس تا پایین با ژست‌های مختلف با قانون شکنان همراهی کردند. تا جایی که برخی‌شان کشتار و تروریسم را خشونت الهی نامیدند. (اشاره به اظهارات تاجیک از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب) البته این اصطلاح مال خودشان نیست، خشونت الهی اصطلاحی است که اسلاوی ژیژک از یک آنارشیست نقل کرده است. یا اینکه کسانی که برای امنیت کشور بدنشان پاره پاره شده است؛ اینها را همسطح کسانی قرار دادند که اینها را ترور می‌کنند. چنین افرادی نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. حالا بهانه می‌آورند که رفراندوم بگذارید یا بهانه می‌آورند که چرا نظارت استصوابی است. بهانه بی‌بهانه. این دوره، دوره شفافیت است. مادام که مردم را تشویق به خشونت نکنند و نظرات خودشان را بگویند، این عیب ندارد اما تشویق به خشونت در همه جای دنیا محکوم و مردود است.

خبرنگار در ادامه این گفت‌وگو از لاریجانی می‌پرسد:

"برخی اصلاح‌طلبان برای توجیه عدم رأی‌آوری‌شان می‌گویند اگر هم وارد مجلس شویم، به دلیل سازکارهایی که وجود دارد، اساساً نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم و مجلس نمی‌تواند منشأ اثر باشد. نظر شما چیست؟" و لاریجانی جواب می‌دهد: ما عملکرد اینها را در مجلس ششم دیدیم. شما نمی‌توانید مجلس را پایگاه تغییر قانون اساسی قرار بدهید. مجلس جایی است که برای اجرای قانون اساسی می‌خواهد ریل‌گذاری کند. سؤال این است که این حضرات برای پیشرفت علمی، پیشرفت اقتصادی و پیشرفت سیاسی چه حرف درست و درمانی دارند. اینکه آنجا بنشینیم و مرتب مطالب توخالی بگوییم که فایده‌ای ندارد.

او می‌گوید: یک کلمه حرف درست و حسابی نمی‌شنویم. می‌گویند اوضاع اقتصاد خیلی خراب است. اتفاقاً آدم‌های مرفه جریان اصلاحات این روزها علیه گرانی زیاد صحبت می‌کنند. بفرمایید ریشه گرانی کجاست و شما چه حرف حسابی دارید؟ اصلاً فردا همه کشور دست شما، شما چه کار می‌خواهید بکنید؟ بله، اینکه نوکر امریکا شویم و دلارها بیاید و... این‌که نسخه مندرسی است. کسی که دستش خالی است، چرا اینقدر اشتلم می‌خواند؟ اگر می‌خواهید وارد مجلس شوید، باید متواضعانه بگویید که چه برنامه‌ای دارید و به مردم بگویید که چه می‌خواهید، بکنید. مجلس ششم، برای اصلاح‌طلبان یک مجلس نمونه است. غیر از ناسزا گفتن، غیر از تحصن، غیر از استعفا؛ از این مجلس یک کار درست و حسابی در جهت ایفای وظایف قانونی ندیدیم. اگر می‌خواهند این کار را بکنند، توصیه ما این است که بیخود وقت مردم را نگیرند.[1]

 

*صحبت‌های دکتر لاریجانی حاوی اشارات و تنبیهات مناسبی در مقابل بهانه‌های برخی اصلاح‌طلبان و توطئه آنان برای "تحریم انتخابات" است.

اشارات دقیقی که ما خوانش و قضاوت پیرامون آنها را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

پیش از این، محمدرضا باهنر، یکی دیگر از معاریف اصولگرا نیز در سخنانی به اظهارات تحریمی سعید حجاریان و تأکید او بر لزوم استعفای رئیسی بعنوان شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات واکنش نشان داده و گفته بود:

"این نوعی هنجارشکنی است. رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد. همین مجلس یازدهم وقتی شروع کار کرد برخی از نمایندگان دنبال عدم کفایت سیاسی آقای روحانی بودند. حتی یادم هست سال 90 که آقای احمدی نژاد 10 روزی خانه نشینی کرد برخی دوستان دو آتیشه او در مجلس پیش من آمدند و موضوع در دستور قرار گرفتن عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را خواستار شدند که من خیلی با آنها برخورد کردم و گفتم «از خیلی رفتارهای احمدی نژاد خوشم نمی آید اما عدم کفایت سیاسی کار کوچک و ساده ای نیست». معتقدم از این اصل قانون اساسی ما یک مرتبه درباره بنی صدر استفاده کردیم و امیدواریم و دعا می کنم که دیگر تا انقلاب حضرت مهدی (عج) دیگر لازم نباشد که از این اصل استفاده کنیم. عزل شدن، حق بنی صدر بود اما بعد آن خسارات زیادی همچون حوادث تروریستی هفتم تیر و هشتم شهریور و جنگ های خیابانی به کشور وارد شد. در مجموع اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید."[2]

 

***

 

علت کاهش مشارکت انتخاباتی از نگاه سخنگوی شورای نگهبان

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از سخنان خود در نشست خبری که اخیراً برگزار کرد، با اشاره به تحرکات برخی اصلاح‌طلبان علیه انتخابات گفته است: برای‌ ما جالب است که تحریم کنندگان انتخابات مدعی مشارکت‌ حداکثری شده‌اند.

به گزارش جماران، او می‌افزاید: چیزی که در کاهش‌ مشارکت تأثیر دارد این است که عده‌ای مردم‌ را ناامید و نسبت‌ به‌ صندوق رأی دلسرد کنند. بنده‌ از همه شخصیت‌های سیاسی می‌خواهم که‌ در جهت‌ افزایش مشارکت‌ و امید آفرینی تلاش‌ کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه عده‌ای مدعی هستند اصلاح‌طلبان در انتخابات تأیید صلاحیت نمی‌شوند نیز گفت: شورای نگهبان نگاه حزبی، جناحی و گروهی ندارد.[3]

 

*سخنان وزین سخنگوی محترم شورای نگهبان؛ نمادی از بصیرت نافذ اعضای شورای نگهبان است.

نهادی که متوجه توطئه‌ها و کید دشمن علیه انتخابات و مردم هست و به خوبی پی برده است که هدف دشمن در چارچوب پروژه "تحریم انتخابات" تعقیب می‌شود. پروژه‌ای که از زمان انتخابات سال 98 و توسط جبهه اصلاحات به اجرا درآمد و امروز پس از 4 سال؛ زشتی آن بیشتر آشکار شده است.

قابل تأمل است که سخنگوی محترم شورای نگهبان نیز به این حقیقت مهم اشاره می‌کند که عامل دلسردی کسانی از مردم از صندوق رأی؛ القائات شیطانی عده‌ای از رجال و جریانات سیاسی است.

سخن دقیق آقای طحان‌نظیف بر این معنا ابتنا دارد که صندوق رأی اساسا یک راه حل جامع برای تمام مشکلات است و ناامیدی از صندوق رأی در ساحت یک نظام دموکراتیک؛ اساسا غیر منطقی است.

و از همینجاست که شریرانه بودن توطئه تحریمی برخی اصلاح‌طلبان آشکار می‌شود که چطور قصد دارند با القائات مختلف؛ یگانه راه امید مردم برای حل مشکلات که البته با "رأی خوب" معجزه خواهد کرد را از دست مردم خارج کنند.

تأکید سخنگوی شورای نگهبان بر مدخل نبودن نگاه حزبی و جناحی در شورای نگهبان نیز یک مسئله بدیهی است و نگاهی به کارنامه چندین ساله شورای نگهبان در انتخابات‌های مختلف، اثبات‌گر این امر است.

 

مشرق نیوز

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات