صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۹۳۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 10 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کسی مثل حسین‌بن‌ علی(علیه‌السلام) که خودش تجسم ارزش‌هاست، قیام می‌کند، برای این‌که جلو این انحطاط را بگیرد؛ چون این انحطاط می‌رفت تا به آنجا برسد که هیچ چیز باقی نماند؛ که اگر یک وقت مردمی هم خواستند خوب زندگی کنند و مسلمان زندگی کنند، چیزی در دست‌شان نباشد... البته در این زمینه، جان خودش را، جان عزیزانش را، جان علی اصغرش را، جان علی اکبرش را و جان عباسش را فدا می‌کند؛ اما نتیجه می‌گیرد. «و انا من حسین»؛ یعنی دین پیامبر، زنده شده حسین‌بن‌ علی است.»(1377/2/18)
 
 
 
▼ حرف روز
فصل انتخابات فرا رسيد
پيش ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمين دوره انتخابات مجلس از 16 مرداد آغاز می‌شود و به گفته محسن اسلامى دبير ستاد انتخابات کشور داوطلبان نمايندگی بايد به پنجره واحد خدمات وزارت کشور مراجعه کنند. انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراى اسلامى و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبری 11 اسفند برگزار خواهد شد و با آغاز مرحله پيش ثبت‌نام به واقع فرآيند انتخابات از هفته آينده آغاز و نامزدهای انتخاباتی در اولين گام، نامزدی خود را اظهار می‌دارند.
پيش ثبت‌نام فرآيندی است که مطابق با قانون جديد انتخابات ايجاد شده است. يکى از دغدغه‌هايى که در طول سال‌هاى اخير متوليان انتخابات را مشغول به خود کرده بود، فاصله زمانى کمى است که در انتخابات مجلس شوراى اسلامى ميان زمان ثبت‌نام تا برگزارى انتخابات لحاظ شده بود. در اين زمان کوتاه، ناظران و مجريان انتخابات بايد صلاحيت هزاران نامزدی که معمولا در ثبت‌نام می‌کنند را بررسى مى‌کردند و اين خود عاملى براى کم‌دقتی و خطا در مسير اين بررسی‌ها بود.
در ماه‌هاى اخير، مجلس يازدهم تلاش نمود تا با ايجاد اصلاحاتی در قانون انتخابات بر مشکلات موجود در فرآيند برگزارى انتخابات از جمله مورد برشمرده فائق آيد. در قانون جديد تلاش شده تا اين بازه زمانی موسع گردد تا با فراغت مناسبى فرآيند احراز صلاحيت‌ها دنبال شود. لذا زمان ثبت‌نام از آذرماه به مهرماه منتقل شده است. همچنين بندى تحت عنوان «پيش ثبت‌نام» نيز لحاظ شده است که مطابق با آن، همه نامزدهای انتخاباتی بايد قبل از ثبت‌نام قطعى، پيش ثبت‌نام داشته باشند که زمان آن ۱۶ مرداد تعيين شده است. براساس اعلام وزير کشور اگر کسى براى پيش ثبت‌نام در یک هفته مشخص شده اقدام نکند، فرصت داوطلبی را از دست مى‌دهد.
هر چند که انتقاداتی به زمان تأخیر در تصويب قانون و زمان اجرایى شدن آن وجود دارد، اما حال که اين قانون تصويب شده، احزاب و گروه‌هاى سياسى، رسانه ملی و همه فعالان فضاى مجازى و همه آنهایی که به نحوى در کشور اثر گذارند بايد تلاش کنند تا در روزهای باقى مانده براى پيش ثبت‌نام، موجى در جامعه ايجاد شده و فعالانی که حرف‌هايی براى گفتن در انتخابات دارند و ظرفيتی براى کمک به حل مشکلات کشور دارند را ترغيب نمايند تا فرصت را از دست نداده و در مرحله پيش ثبت‌نام وارد شوند. ضمن آنکه هميشه امکان انصراف وجود دارد و اگر فردى احساس کرد که شرايط براى حضور او فراهم نيست می‌تواند از روند انتخابات کناره‌گيری نمايد.                         
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
طاقچه بالای اپلیکیشن‌ها
در روزهای اخیر برخی از پلتفرم‌ها اقدام به انتشار عکس کشف حجاب دست جمعی کارکنان‌شان در محیط کار کرده و در فضای مجازی منتشر کردند.
گزاره خبری: 1ـ اپلیکیشن طاقچه در واکنش به اعتراضات گسترده اهالی فرهنگ بیانیه صادر کرد و بدون اصلاح و جبران قانون‌شکنی رخ داده، اعلان کرده ضمن پذیرش درخواست فسخ قرارداد از سوی ناشران، فرایند فسخ را در دستور کار قرار داده است.
2ـ روزنامه کیهان در این خصوص نوشت: «برخی از کارشناسان معتقدند جریانی که با پوشش استارت‌آپ در یک زمان خاص اکوسیستم (تجاری‌ـ خدماتی‌ـ رسانه‌ای) را به وجود آورده حالا با خط‌شکنی در کشف حجاب در حال محک زدن مسئولان کشور و نوع مواجهه آنها با این هنجارشکنی است تا گام بعدی خود را عملیاتی کند.»
3ـ محمدسعید احدیان (دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس) در توئیتی نوشت: «ماجرای طاقچه نشان داد، نه می‌توان در قبال هنجارشکنی سکوت کرد و نه مواجهه صورت گرفته بازدارنده بود اما مطمئن باشید در صورت نهایی شدن لایحه جدید حجاب، حکم جریمه دو ماهه سود کامل بازدارنده است. تازه این برای بار اول است چه برسد به تکرار».
گزاره تحلیلی: 1ـ کشورهای مختلف در ساماندهی فضای مجازی تجربه مفید و کاربردی داشته‌اند. بنا بر قانون اجرای شبکه آلمان 2017 پلتفرم‌ها می‌بایست از وجود ساختار کارآمد جهت ثبت شکایات راجع به محتوای مجرمانه اطمینان حاصل کنند. نیجریه از سال 2013 شرکت‌های خدمات اینترنتی را ملزم به ذخیره‌سازی داده‌ها در داخل این کشور کرده است. پارلمان ترکیه در 2020 قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن شبکه‌های اجتماعی خارجی که بیش از یک میلیون کاربر در داخل ترکیه دارند، باید در این کشور دفتر و نمایندگی محلی داشته باشند.
2ـ با توجه به تجربه‌های کشورهای مختلف در مواجهه مناسب با فضای مجازی، نظام حکمرانی سایبری کشور ما نیز لازم است هر چه زودتر اهداف، جهت و رویکرد تعامل خود را با پلتفرم‌ها روشن کرده و از مسیرهای مختلف همچون قانون‌گذاری، تعیین سفرای سایبری، تغییر در ساختار سیاست خارجی و غیره، منافع ملی کشور را از طریق پلتفرم‌ها در عرصه سایبری دنبال کند. نبود قانون باعث شده است که حتی پلتفرم‌های داخلی برای ما طاقچه بالا می‌گذارند.
3ـ در دوران قبلی وزارت ارتباطات فعالیت این نوع پلتفرم‌ها قوت گرفت تا امروزه منجر به قانون‌گریزی پلتفرم‌ها در غیاب تنظیم‌گری منطقی در کشور گردد. اتفاقی که باعث شده کسب‌وکارهایی مانند طاقچه قانون رسمی کشور را زیر پا بگذارند و در مقابل اعتراضات، نه تنها اشتباهات خود را اصلاح نکنند، بلکه به دنبال «گردن‌کشی برآیند».
بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموعه «طاقچه» متعلق به شرکت خدمات هوشمند ایده طلایی هاتف معاصر است که این مجموعه هم در نهایت وابسته به هلدینگ حصین از مجموعه‌های وابسته به برخی نهادهای حاکمیتی است. وابستگی به نهادهای حاکمیتی باید به معنی تبعیت از قانون کشور هم باشد. نمی‌شود هم از مزایای حاکمیت بهره‌مند شد و هم در بزنگاه‌های نمکدان حاکمیت را شکسته و زیر پا له کرد.                                                                             
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
پنهان‌کاری به سبک آمریکایی
پنهان‌کاری آمریکا درباره سرنوشت فرمانده یگان کماندویی نیروی دریایی به خبر جنجالی رسانه تبدیل شد. پایگاه خبری «میلیتاری» ایالات متحده آمریکا اعلام کرده: ژنرال «آنتونی پاتس» از فرماندهان بسیار زبده مارینز، یگان کماندویی نیروی دریایی این کشور در جریان سقوط هواپیمای تک‌موتوره در مریلند کشته شده است. این در حالی است که بنابر اعلام برخی منابع، پاتس به همراه گروهی از افسران ارشد نظامی آمریکا در جریان حمله موشکی و بمباران مقر فرماندهی نظامیان اوکراینی در حاشیه رود دنیپر واقع در شرق اوکراین کشته شده است.
 
 
▼ اخبار
1ـ خبر رسانه‌ها از جلسات محفلی اصلاح‌طلبان
برخی رسانه‌ها پیرامون جریان‌شناسی سیاسی اصلاح‌طلبان نوشتند: «بررسی‌ها نشان می‌دهد در محافل جریان اصلاحات بحث‌های اختلافی عمیقی درخصوص راهبرد مورد تأکید طیف اصلاح‌طلبان ساختاری مطرح و انتقاداتی درون تشکیلاتی‌ درخصوص موفقیت این راهبرد و پیامدهای آن مطرح‌ شده است. در این میان برخی از اصلاح‌طلبان نهادی و میانه‌رو با بیان اینکه تأکید بر اصلاحات ساختاری و تصریح بر تغییر قانون راهبردی است که صرفاً با تلاش گفتمانی محقق نمی‌شود تأکید دارند اینکه تاج‌زاده و برخی دوستان وی تا پیش ‌از این مخالف اعتراض خیابانی بودند و حال تأکید بر نمایندگی جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» دارند نشانگر آن است که این بخش از اصلاح‌طلبان همچنان به خیابان می‌اندیشند. از سوی دیگر اما اصلاح‌طلبان ساختاری تأکید دارند که جامعه ایران همچنان جامعه اعتراضی بوده و وجود جنبش مهسا هم‌پوشانی طیف‌های مختلف جامعه در زمینه سبک زندگی، حجاب اختیاری و پوشش اختیاری را برقرار کرده است. اصلاح‌طلبان ساختاری همچنین تأکید دارند فضای سیاسی‌ـ اجتماعی کشور پس از جنبش مهسا وارد عرصه جدیدی شده و امر سیاسی اما از دریچه سبک زندگی و اعتراض به شیوه حکمرانی برجستگی یافته است.»
 
2ـ پررویی نجومی انگلیسی‌ها در یمن
اخیرا بی‌بی‌سی در گزارشی بدون اشاره به نقش ویژه و مؤثر لندن در پشتیبانی از ائتلاف متجاوز به یمن، مدعی گفت‌وگو و هم‌نوایی با کودکانی شده که در جنگ دچار نقص عضو شده‌اند! بی‌بی‌سی می‌کوشد اول اینکه موضوع را نه جنگی تحمیلی و ناشی از تجاوز بیگانگان به تمامیت ارضی یمن، بلکه جنگی داخلی معرفی کرده و از سوی دیگر جریان مقاومت با محوریت حوثی‌ها و انصارالله را مقصر ماجرا نشان دهد. رسانه دربار انگلیس، هم‌زمان سیاست تفرقه‌افکنی را در پیش گرفته و با کلیدواژه نقش ایران و عربستان، می‌کوشد نقش غرب در بحران یمن را نادیده بگیرد. این نوع رفتار تهوع‌آور رسانه‌های غربی در قبال جنگ یمن در شرایطی است که کشورهای غربی طی هشت سال گذشته با دمیدن در آتش اختلافات و شعله‌های جنگ، میلیاردها دلار سود از فروش تسلیحات به ائتلاف ضد یمن کسب کرده و در این راه تمام قواعد بین‌المللی و حقوق بشری را زیر پا گذاشته‌اند.
 
3ـ ریل‌گذاری برای ارتباط با شامات
تهران دیروز میزبان وزیر خارجه سوریه بود. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و سوریه گفت: «پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دمشق از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث امروز من و وزیر خارجه سوریه بود. با پیگیری مستمر وزرای کابینه دو کشور، شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی شدن توافقات اقتصادی، تجاری و فن‌آوری بین دو کشور هستیم. تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق معاملات تجاری با پول ملی دو کشور، سفر زائران ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار، افزایش تعداد پروازهای هوایی بین دو کشور، برخورداری تجار دو کشور از حذف تعرفه‌های تجاری با هدف افزایش مبادلات تجاری به موازات توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه ترانزیت از جمله موضوعاتی است که پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده است.»
 
4ـ بحران آمد پزشکان در رفتند
یکی از چالش‌های صهیونیستی در مدت اخیر مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی است. موضوعی که باعث شده است در مدت اخیر 3 هزار پزشک از سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده و به کشورهای دیگر بروند. رسانه‌ها از پیشنهاد فریبنده امارات به پزشکان صهیونیستی برای اشتغال در این کشور خبر داده و نوشتند: حقوق سه برابری، آموزش فرزندان و اقامت طلایی از جمله مزایای این پیشنهاد است. وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی بسیار جدی است و طبق گزارش OECD کمبود پزشک وجود دارد. این رژیم باید به ازای هر 1000 نفر 10 پزشک داشته باشند. در حالی که در رژیم صهیونیستی به ازای هر 1000 نفر 3/3 پزشک وجود دارد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
زمان نابودی صهیونیست‌ها/ گیورا عیلند، رئیس سابق شورای امنیت رژیم صهیونیستی گفت: «احیای روابط ایران و عربستان، همکاری ایران و روسیه، موشک‌ها و پهپادهای دقیق و بحران داخلی رژیم صهیونیستی باعث‌ شده تهران به این جمع‌بندی برسد که زمان نابود کردن این رژیم رسیده است. حمله همزمان ایران، حز‌ب‌الله لبنان، حماس در غزه، شبه‌نظامیان شیعه سوریه، عراق و یمن و خیزش فلسطینی‌ها در کرانه باختری رویدادی خواهد بود که رژیم صهیونیستی از آن جان به در نخواهد برد.»
 
پنهان‌کاری صهیونیستی‌ـ سعودی/ رسانه‌ها مدعی شدند که داوید بارنع، رئیس موساد، حدود دو هفته پیش مخفیانه از واشنگتن بازدید کرد و با مقامات ارشد کاخ سفید و آژانس اطلاعاتی آمریکا، سیا، در مورد تلاش‌های دولت بایدن برای پیشبرد توافق بین کشورهای منطقه و عربستان سعودی که شامل عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز می‌شود، در ایالات متحده گفت‌وگو کرد.
 
از سفارت عربستان چه خبر؟/ علیرضا عنایتی که از سوی جمهوری اسلامی به عنوان سفیر در ریاض منصوب شده، می‌گوید: «عربستان بازگشایی سفارت را به تأخیر انداخت و اعلام کرد: «در زمان مناسب» اقدام می‌کند. عربستان یک طبقه از هتلی در تهران را برای سفارت در نظر گرفته تا تعمیرات سفارت این کشور در تهران انجام شود.»
 
21 هزار اوکراینی قربانی اهداف ناتو/ سرگئی شویکو، وزیر دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که نیروهای روسیه موفق شده‌اند جلوی ضدحمله نیروهای اوکراین را بگیرند و ده‌ها هزار تلفات به نیروهای اوکراین تحمیل کنند. او مدعی شد که اوکراین در ماه جولای حدود 21 هزار نیروی نظامی از دست داد.
 
صیانت پشت پرده آمریکایی‌ها/ ایمیلی در آوریل 2021 از یک کارمند فیس‌بوک به زاکربرگ منتشر شده که نشان می‌دهد کاخ سفید برای حذف محتوای «دلسردکننده» در مورد واکسن کرونا این رسانه را تحت فشار قرار داده است.
 
ترامپ دیوانه بالاتر از رقبا/ شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد که نظرسنجی‌های جدید نشان داده‌اند، ترامپ در رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان در سطح ملی بیش از 50 درصد رأی دارد که از مجموعه آرای همه رقبایش در کنار هم بیشتر است.
 
رشد بی‌برنامه مشاورین املاک/ آمارها نشان می‌دهد که در 25 سال اخیر تعداد مسکن کشور 2/5 برابر شده، ولی تعداد مشاوران املاک 19 برابر شده است. این امر یکی از دلایل سوداگری در مسکن و تورم در بازار آن است.
 
مذاکره منتفی است/ پس از حدس و گمان‌ها از مذاکره روسیه و اوکراین، سخنگوی کرملین اعلام کرد که هیچ زمینه‌ای برای مذاکره صلح با اوکراین وجود ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات