صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۲۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 4 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زنده‌ به عاشورا و به حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام) است. همان‌طور که فرمود: «و انا من حسین»؛ بنا بر این معنا، یعنی دین من، ادامه‌ راه من، به وسیله‌ حسین(علیه‌السلام) است.(1391/9/1) *فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
تنگه هرمز در برابر شرارت در تگزاس
روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت‌ژورنال گزارش داده دادستان‌های فدرال آمریکا قادر به فروش 800 هزار بشکه نفت توقیف‌ شده ایران نیستند. این روزنامه آمریکایی نوشت: نفت مذکور در یک نفت‌کش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده و گارد ساحلی آمریکا نیز مجوز تخلیه بار این نفت‌کش به نام «سوئز راجان» را صادر کرده اما شرکت‌های آمریکایی از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به تخلیه محموله آن ندارند. دادستان‌های آمریکایی چند ماه پیش با متهم کردن مالک یونانی این نفت‌کش به نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن را مصادره و به سمت ساحل شهر «گالوستون» در ایالت تگزاس هدایت کردند.
در همین رابطه دریادار فدوی و دریادار تنگسیری از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه اعلام کردند چنانچه شرکتی، نفت ایران را تخلیه کند، جمهوری اسلامی در خصوص مقابله به مثل تردید نخواهد کرد. نکته مهم اینجاست که این تهدید برای کشورها و شرکت‌های دنیا معتبر است؛ چون ایران بارها اراده قاطع خود را در این باره نشان داده است. به طور مثال آبان سال 1400 بود که نیروی دریایی سپاه نفت‌کشی را در دریای عمان توقیف کرد که چند ماه پیش از آن نفت ایران را سرقت کرده بود. جالب اینجاست که در آن چند ماه هر چه سارقان تلاش کردند نفت ایران را در نقاط مختلف دنیا به فروش برسانند اما با تهدید ایران که اعلام شد خرید نفت این نفت‌کش پاسخ قاطع ایران را در پی خواهد داشت، عملا کوشش‌های آنها راه به جایی نبرد و هیچ دولت و شرکتی حاضر به خرید نفت جمهوری اسلامی ایران نشد که در نهایت در یک اقدام ترکیبی اطلاعاتی و عملياتی نفت‌کش متخلف در دریای عمان توقیف شد.
معنای این وضعیت آن است که سیادت دریایی ایران به نقطه‌ای تاریخی رسیده که هیچ‌گونه اراده‌ای توان رویارویی با آن را ندارد. جمهوری اسلامی با اعلام و اعمال بازدارندگی متقارن و نامتقارن در مرحله‌ای از اقتدار قرار دارد که تاریخ ایران نظیر آن را به خود ندیده است. این یعنی گذشت آن روزگار و زمان‌های که انگلیسی‌ها در بوشهر و جزیره خارک نیروی نظامی پیاده می‌کردند و در پی آن با انفعال و هراس حکومت وقت، هرات از ایران جدا شد و بدتر از آن عهدنامه پاریس نیز بر ایران تحمیل شد. تهدیدات روزهای گذشته فرماندهان سپاه نشان داد که ایران بازیگر مقتدر و تعیین‌کننده خلیج‌فارس است و واکنش‌های ایران از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. این سطح کمی و کیفی از توانمندی یعنی ایران به سطح جدیدی از قدرت اعمال اراده در دنیا وارد شده است. در عین حال این رخداد گویای آن است که میدان نه فقط سرنوشت دیپلماسی، بلکه در زمانه پرآشوب کنونی از منافع اقتصادی نیز صیانت خواهد کرد.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
با یزیدیم یا حسین(ع)؟
محمدعابد الجابری اندیشمند نومعتزلی مصر سعی کرده است تاریخ اسلام را در سه واژه حقیقت، قبیله و غنیمت تحلیل و تفسیر کند. نگاهی به تاریخ کربلا و حادثه عاشورا هم نشان می‌دهد که ما در کربلا با سه واژه متفاوت روبه‌رویی هستیم؛ منفعت، مصلحت و حقیقت. در کربلا آنچه اتفاق می‌افتد انسان‌ها را به سه نحله تقسیم می‌کند.
خواص منفعت‌محور: افرادی که در کربلا سهیم هستند همه سیدالشهداء(ع) را می‌شناسند؛ ولی بین منفعت مقطعی و حقیقت گیر می‌افتند. مثلا شریح قاضی اگر فقط بر بالای عمارت کوفه می‌گفت: هانی‌ابن عروه در زندان زخمی و مجروح شده است همانجا قیام مردم علیه ابن زیاد شکل می‌گرفت و حادثه عاشورایی پدید نمی‌آمد. یا یکی مثل عمرابن سعد چرتکه می‌اندازد که حسین(ع) را می‌کشم، به ملک ری که رسیدم توبه می‌کنم؛ ولی آنچه در دوراهی حقیقت و غنیمت برای عمرابن سعد محقق شد این بود که نه به ملک ری رسید و نه از گندم آن خورد.
خواص مصلحت‌اندیش: دیگری هم مثل سلیمانا‌بن صرد خزاعی می‌شود که در شناخت حقیقت و مصلحت در می‌ماند. عقل مصلحت‌اندیش و کوته‌بین انسان‌های بزرگی مانند سلیمان‌ابن صرد خزاعی این‌گونه محاسبه میکنند که قطعا در هماورد بین امام حسین(ع) و سپاه یزید آن کسی که شکست می‌خورد امام حسین(ع) است. به همین دلیل پا پس می‌کشد تا در جایی دیگر بتواند یزید را شکست دهد. اما تاریخ یعنی اقدام در موقع خویش. سلیمان بعدها در قیام توابین با 4000 نفر شهید می‌شود؛ ولی پیام 72 تن کجا؟ و تأثیر 4000 نفر مصلحت‌سنج زمان‌نشناس کجا؟
خواص حقیقت‌طلب: اما کسان دیگری هستند که در طریق حقیقتند؛ حقیقت هم جز پا جای پای معصوم(ع) گذاشتن نیست «المتقدم لهم مارق والمتاخر عنهم زاهق». مالک در جنگ صفین می‌داند که اگر دو شمشیر دیگر بزند خیمه کفر ویران می‌شود؛ ولی به اذن مولایش برمی‌گردد، اما کمی آن‌سوتر عاشوراییان می‌دانند به واسطه راهی که می‌روند سرشان بر نیزه خواهد رفت؛ ولی اذن میدان می‌خواهند. در این حقیقت‌طلبی گاه شمری که 16 بار با پای پیاده به سفر حج رفته و پیشانی‌اش پینه بسته مردود می‌شود؛ ولی سعدابن حارث، ابوالحتوف بن حارث، حربن یزید و... که تا ظهر عاشورا در سپاه یزید هستند به امام می‌پیوندند و شهید می‌شوند.
شیعه حقیقی یعنی بدانی کی قیام کنی و کی قعود؟ کسی مثل مالک می‌تواند فهم کند که چرا در نزدیکی خیمه معاویه باید برگردد؟ چرا که امام علی(ع) فرمان بازگشت داده است. خواصی که این فراز و فرود سیاسی را درک نکردند حسن‌ابن علی(ع) را به واسطه صلحش مُذِلُّ المومنین خواندند و حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشتند. مخلص کلام میدان رفتن ۷۲ تن و کنار کشیدن مالک اشتر را نه با عقلانیت منفعت‌محور می‌توان فهمید و نه با چرتکه انداختن مصلحت‌اندیشانه، فقط یک راه دارد «اعرالله جمجمتک» «سرت را به خدا بسپاری» و پا در ره ولایت نهی.
آنچه گفته شد مختص کربلا و عاشورا نیست؛ مختص امروز نیز هست. اینکه کسی زیر علم حسین(ع) سینه می‌زند باید بداند ما در یک جهان سینوسی و پر فراز و فرود قرار گرفته‌ایم. گاه چنان حوادث غبارآلود می‌شوند که فهم آن برای خواص هم سخت می‌شود. در این مسیر پر فراز و فرود آنچه به رفتن کمک می‌کند شناخت مسیر و داشتن یک شاخص است و شاخص اصلی هم گفته شده است «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا.»    
یعقوب ربیعی
 
 
▼ اخبار 
1ـ پای لرزان صهیونیست‌ها در نظرسنجی‌ها
در نظرسنجی شبکه 13 رژیم صهیونیستی، حزب گانتز در صدر است و اپوزپسیون برنده انتخابات احتمالی است. تقریبا یک‌سوم صهیونیست‌ها به فکر ترک فلسطین اشغالی هستند. 28 درصد از پاسخ‌دهندگان به سؤال مهاجرت پاسخ مثبت دادند، در حالی که 64 درصد پاسخ منفی و 8 درصد پاسخ دادند که نمی‌دانند. در میان رأی‌دهندگان لیکود، تنها 3 درصد به این سؤال پاسخ مثبت دادند، در حالی که 96 درصد پاسخ منفی دادند. 54 درصد از پاسخ‌دهندگان می‌ترسند که وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی در نتیجه این قانون آسیب ببیند، در حالی که 37 درصد نمی‌ترسند و 9 درصد پاسخ می‌دهند که نمی‌دانند. اکثریت صهیونیست‌ها از جنگ داخلی می‌ترسند، به طوری که 56 درصد به این سؤال پاسخ مثبت دادند، در حالی که 35 درصد پاسخ منفی و 9 درصد پاسخ دادند که نمی‌دانند. رأی‌دهندگان لیکود ترس کمتری دارند و تنها 37 درصد از آنها به این سؤال پاسخ مثبت دادند، در حالی که 56 درصد پاسخ منفی و 7 درصد پاسخ دادند که نمی‌دانم.
 
2ـ کاهش تورم نقطه‌ای
براساس داده‌های مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ به‌ نقطه کل کشور در تیرماه به 39/4 درصد رسیده که این مقدار، کمترین تورم نقطه‌ای در 14 ماه اخیر است. همچنین تورم نقطه‌ای تیرماه امسال کمترین تورم نقطه‌ای نسبت به مهرماه 1399 تا مهرماه 1400 نیز هست. قابل ذکر است کارشناسان اقتصادی دلیل بخش عمده کاهش تورم نقطه‌ای در ماه‌های اخیر را، از بین رفتن اثر تورمی اصلاح نرخ ارز ترجیحی در اردیبهشت 1401 می‌دانند. اما بخش دیگری از دلیل کاهش تورم نقطه‌ای در دو ماه اخیر، ناشی از کاهش نسبی انتظارات تورمی به‌ واسطه ثبات نسبی نرخ ارز و خبرهای مثبت از دیپلماسی اقتصادی‌ـ سیاسی دولت بوده است که آثار آن در تورم بخش اقلام بادوام به‌ خوبی قابل مشاهده است؛ به‌ طوری که طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه اقلام بادوام در خردادماه امسال به منفی 4/7 درصد و در تیرماه نیز به منفی 1/3 درصد رسیده که هر دو یک رکورد کم‌سابقه محسوب می‌شوند.
 
3ـ قاتل ناوهای آمریکایی
دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص موشک ابومهدی گفت: «یکی از کارهایی که این موشک می‌تواند انجام بدهد، دورسازی دشمن است و می‌تواند دشمن را از ساحل خودمان دور کند. ما می‌توانیم از عمق موشک ابومهدی را شلیک کنیم. این موشک دارای سیکر دوگانه است و در مقابله با جنگ الکترونیک دشمن موفق عمل می‌کند. موشکی که امروز به نیروهای دریایی سپاه و ارتش تحویل می‌شود، موشکی است که هم می‌تواند بر روی شناور نصب شده و هم از روی سکوهای ساحلی شلیک شود. اگر شناور شما یک هزار کیلومتر وارد عمق شود و این موشک را با برد یک هزار کیلومتری شلیک کند، دشمن یا ناو هواپیمابر باید یک هزار کیلومتر دیگر عقب‌نشینی انجام بدهد. در آن صورت هواپیماهای این ناو هواپیمابر کارایی نخواهند داشت. به همین دلیل، این موشک جزو موشک‌های تحریمی است.»
 
4ـ 19 میلیارد یورو برای تطهیر بن‌سلمان
بنجی‌ کوبز روزنامه‌نگار آمریکایی مدعی شد که وزارت ورزش عربستان 17 میلیارد پوند (19/6 میلیارد یورو) برای نقل و انتقالات اختصاص داده است. در یک سال اخیر ستارگانی مانند کریستیانو رونالدو، کریم بنزما، روبرتو فیرمینو، ادوارد مندی، کانته، نِوِس، بروزویچ و... به لیگ فوتبال عربستان نقل مکان کرده‌اند. پیش از این گزارش شده بود الهلال حاضر است بابت امباپه 300 میلیون یورو به پاری‌سن‌ژرمن بپردازد و با دستمزد 700 میلیون یورویی به او قراردادی یک ساله پیشنهاد دهد. بسیاری از کارشناسان این خریدهای نجومی را برای تطهیر بن‌سلمان پس از جنگ یمن، قتل جمال خاشقچی و... و ارائه چهره‌ای جدید از او می‌دانند.
 
▼ اخبار کوتاه
انتقال بدهی عراق به عمان/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «می‌توانم علاقه‌مندی و تمایل عمان برای دریافت بخشی از بدهی‌های ایران از سوی عراق را تأیید کنم و ما انتظار داریم این انتقال انجام شود. این پول در عمان نگهداری خواهد شد اما محدودیت‌های عراق بر این پول در عمان نیز اعمال خواهد شد. از این پول تنها در اهداف غیر تحریمی و بشردوستانه می‌شود استفاده کرد و هر انتقالی باید از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تائید شود.»
 
یک خبر عجیب از آگاهی سیاسی داخلی/ روزنامه ایران مدعی شد براساس یک نظرسنجی معتبر بیش از 53 درصد مردم گفته‌اند که اسم رئیس مجلس را نمی‌دانند! همچنین در پاسخ به پرسش درباره رضایت از مجلس، بیش از 68 درصد مردم گفته‌اند اصلاً از مجلس رضایت ندارند یا کم رضایت دارند. هر چند 12 درصد هم اعلام کرده‌اند که به مقدار زیاد و خیلی زیاد از مجلس رضایت دارند.
 
احتمال تعطیلی دولت بایدن/ همزمان با آغاز تحقیقات درباره نقش جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در فعالیت‌های تجاری خانوادگی و احتمال استیضاح او، برخی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان پیش‌بینی می‌کنند که اختلاف بر سر هزینه‌ها باعث تعطیلی دولت فدرال در ماه اکتبر خواهد شد.
 
عفو اماراتی‌ها برای زندانیانان ایرانی/ پیرو سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به امارات و موافقت حکام امارات و رئیس امارات عربی متحده، 21 نفر دیگر از اتباع ایرانی زندانی در امارت رأس‌الخیمه عفو شدند و به زودی پس از طی مراحل اداری، به کشور باز خواهند گشت.
 
سرنخ‌هایی از تروریست‌های خاش/ سردار رادان فرمانده فراجا گفت: «سرنخ‌های خوبی از عاملان حادثه تروریستی پلیس‌راه خاش به دست آمده و حتما بدون تردید به سزای عمل خود می‌رسند. به مردم قول می‌دهیم هرکسی قانون‌شکن باشد برابر قانون با وی برخورد می‌شود.»
 
جلسه اضطراری برای هتاکی به قرآن/ سخنگوی وزارت خارجه گفت: در پی پیشنهاد مشترک‌ وزرای خارجه ایران و عراق برای موضع اهانت به قرآن، سازمان همکاری اسلامی با نشست مجازی فوق‌العاده وزرای خارجه در روز 9 مرداد موافقت کرد.
 
انتخابات با قانون جدید/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: با بررسی حذف ماده 53 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در جلسه امروز شورای نگهبان، مصوبه اصلاح قانون انتخابات، مغاير با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
 
پرونده مالی به کنگره رفت/ وزارت خارجه آمریکا قرار است در جلسه‌ای محرمانه به اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان درباره تعلیق «رابرت مالی» از سمتش به عنوان نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران توضیح دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات