صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام صادق(علیه‌السلام) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده‌اید... . اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(علیه‌السلام) مشغول یک مبارزه‌ دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(علیه‌السلام) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.(1398/12/2) *شهادت جانسوز رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفرصادق(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
خط کلی زندگی امام صادق(علیه‌السلام)
فردا مصادف با سالروز شهادت امام جعفرصادق(علیه‌السلام)، ششمین نور امامت و ولایت است. رهبر معظم انقلاب در خرداد 1358 سخنانی درباره این امام همام دارند که در کتاب انسان 250 ساله نیز آمده است. معظم‌له تأکید دارند: «تنها راهی که می‌تواند ما را با خط کلی زندگی امام آشنا کند، آن است که نمودارهای مهم زندگی آن حضرت را در لابه‌لای ابهام‌ها بیابیم». نمودارهای مهم و برجسته در زندگی امام صادق(علیه‌السلام) را می‌توان در کلام رهبر معظم انقلاب در سه بخش دسته‌بندی کرد: اول، تبیین و تبلیغ مسئله‌ امامت؛ دوم، تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه‌ فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و سوم، وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک‌ـ سیاسی.
امام صادق(علیه‌السلام) مانند دیگر امامان شیعه، محور برجسته‌ دعوتش را موضوع «امامت» تشکیل می‌داده است. از منظر رهبری زندگی ائمه شیعه واجد یک «خط کلی» است و آن، روح مبارزه با ظلم و طاغوت است. این موضوع در سیره و سلوک و تقریرات امام صادق(علیه‌السلام) نیز مشهود است و قاطع‌ترین راه برای اثبات این واقعیت تاریخی، انبوه روایات و احادیثی است که درباره ادعای امامت، ضرورت مبارزه و انتظار قائم‌آل‌محمد(عج‌الله تعالی فرجه الشریف) برای برپایی عدالت و مبارزه با ظلم از زبان امام صادق(علیه‌السلام) به روشنی و با صراحت تمام نقل شده و برای ما به یادگار مانده است. امام در هنگام اشاعه و تبلیغ مسئله امامت، خود را در مرحله‌ای از مبارزه می‌دیده است که می‌بایست به طور مستقیم و صریح، حکام زمان را نفی کند و خویشتن را به عنوان صاحب حق واقعی ولایت و امامت به مردم معرفی کند؛ و قاعدتاً این عمل فقط هنگامی صورت می‌گیرد که همه‌ مراحل قبلی مبارزه با موفقیت انجام گرفته باشد اما تاریخ پرغصه امامت آدرسی از این تمهیدات نمی‌دهد؛ نه آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی در قشر وسیعی پدید آمده و نه آمادگی‌های بالقوه در همه‌جا احساس می‌شد. لذا عمده اهتمام و تلاش امام صرف آماده‌سازی جامعه و تربیت شیعه تراز اسلام می‌شود. امام صادق(علیه‌السلام) در اواخر دوران بنی‌امیه، به موازات کار علمی و تشکیل کرسی‌های علمی و فقهی و تربیت شاگرد در عرصه‌های مختلف، شبکه‌ تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعه‌ امامت آل‌علی(علیه‌السلام) و تبیین درست مسئله‌ امامت بود، رهبری می‌کرد؛ شبکه‌ای که در بسیاری از نقاط دوردست کشور مسلمان، به ویژه در نواحی عراق و خراسان، فعالیت‌های چشم‌گیر و ثمربخشی درباره مسئله‌ امامت عهده‌دار بود و این بخش از زندگی سیاسی امام صادق(علیه‌السلام) و دیگر ائمه(علیهم‌السلام) است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «مهم‌ترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهول‌ترین و ابهام‌آمیزترین فصول زندگینامه» این ذوات مقدس است.  
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
پیروزی مقاومت
بالاخره رژیم صهیونیستی بعد از ۶ روز تجاوز و حملات کورکورانه و ایذایی که بعضا بدون هدف انجام می‌شد با وساطت مصر آتش‌بس را پذیرفت.
گزاره خبری: براساس گزارش یوآو زیتون و عیناو خلاوی در روزنامه یدیعوت آهارنوت نخستین ارزیابی از وضعیت جنگ اخیر به این نحو است: «به ادعای رژیم صهیونیستی، ۱۴۶۹ راکت توسط مقاومت فلسطین پرتاب شد که از میان آنها حدود ۴۳۷ راکت توسط گنبد آهنین رهگیری شد و دو راکت هم توسط فلاخن داوود که براساس آمار ۷۷ اسرائیلی توسط سازمان ستاره داوود (معادل هلال‌احمر) مداوا یا به بیمارستان منتقل شدند و یک اسرائیلی به درک واصل شد. ۴۵ نفر آسیب روانی دیدند و دچار شوک شدند. ۲۳ نفر دیگه هم در راه فرار به پناهنگاه دچار حادثه شدند. در مقابل، به گفته وزارت بهداشت غزه در مجموع ۳۳ نفر به شهادت رسیدند.»
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ عملیات اخیر رژیم صهیونیستی یک عملیات کاملا ایذایی و با هدف ترور فرماندهان جهاد اسلامی براساس طرح بن‌گورین اتفاق افتاد که اکنون به دنبال تسری این ترورها از غزه به کرانه باختری هستند. ۲ـ بازدارندگی رژیم صهیونیستی در این‌ جنگ نیز همچون جنگ سه روزه زیر سؤال رفت و نتوانست بازدارندگی لازم را ایجاد کند که تعداد موشک‌های اصابت شده نشان از همین موضوع دارد. ۳ـ نتانیاهو به این‌گونه بحرانی نیاز داشت تا بتواند بر مشکلات داخلی و به ویژه اعتراض‌های اخیر فائق آید و با تهدیدی به نام جهاد اسلامی و با ایجاد شرایط امنیتی، روند اعتراض‌ها را متوقف کند. اما مشاهده شد که این هفته نیز اعتراض‌ها برگزار و وارد هفته نوزدهم خود شد. این نشان داد که اقدامات این رژیم برای غلبه بر مشکلات داخلی با شکست روبه‌رو شده است.
نکته پایانی؛ برخی این گزاره را مطرح می‌کنند که برخی از اعضای ارشد جهاد اسلامی در این کارزار به شهادت رسیدند و همین امر باعث تضعیف جهاد خواهد شد. این مسئله را باید براساس واقعیت‌های فعلی و گذشته اثبات کرد که همچینن بحثی محلی از اعراب ندارد. زیرا در درگیری‌های گذشته و به خصوص دو سال اخیر هدف این رژیم ترور فرماندهان جهاد بود، اما جهاد در طول دو سال اخیر نشان داده که چه پیشرفت‌هایی به دست آورده است که برخی از آنها را در جنگ اخیر به منصه ظهور رساند. پس این نوع نگاه یک نگاه تقلیل‌گرایانه است که با ترور برخی فرماندهان جهاد اسلامی قدرت این جنبش کاهش خواهد یافت.     
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
آخرین آمار از انتخابات ترکیه
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچ‌ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.
نتیجه نهایی براساس اعلام خبرگزاری‌ها به شرح ذیل است:
رجب طیب اردوغان: 49/35 درصد آراء/ کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه دو هفته بعد یعنی ۲۸ می‌ (۷ خرداد) برگزار خواهد شد. اما در انتخابات پارلمان، نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه تقریبا قطعی شده و ائتلاف جمهور اردوغان نیمی از کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده است.
حزب عدالت و توسعه (اردوغان) ۲۶۶ کرسی/ حزب جمهوری خلق (قلیچدار اوغلو) ۱۶۸ کرسی/ حزب سبز و آینده چپ ۶۲ کرسی/ حزب جنبش ملی‌گرا ۵۱ کرسی/ حزب خوب ۴۴ کرسی/ حزب رفاه نو ۵ کرسی/ حزب کارگران ترکیه ۴ کرسی.
 
 
▼ اخبار 
1ـ بانوی تراز انقلاب
این روزها زندگی خانم فائزه کاشانیان به عنوان یکی از بانوان تراز انقلاب در رسانه‌ها برجسته شده است. دکتر «فائزه کاشانیان» از بانوان موفق و نابغه جهانی علم نانو است. وی با معرفی اجمالی فعالیت‌های خود، می‌گوید: «دارای فوق دکترا نانوبیوتکنولوژی هستم ‌و موفق ‌به‌ انجام ‌اختراعات‌ و تألیف کتاب‌های مختلف شده‌ام. اما مهم‌ترین افتخار زندگیم مادری برای سه دخترم است. متأسفانه در دنیای امروز از خانواده و فرزند به عنوان عوامل سرعت‌گیر یک زن صحبت به میان می‌آورند. اما امروز من مدیر عامل یک شرکت هستم و نه تنها فرزندانم مانعی برای پیشرفتم نبودند، بلکه آرامشی که به واسطه خانواده به زن در کنار ایفای نقش همسری و مادری القاء می‌شود و برکتی که حضرت زهرا(س) به زندگی ما می‌دهند در هوش اجتماعی ما تأثیرگذارتر است.» وی با معرفی یکی از مهم‌ترین عامل‌های موفقیتش در عرصه علمی گفت: «در دوران دکترا که تازه خداوند به من فرزند عطا کرده بود همزمان بایستی یک پروژه تجربی و عملی را اجرا می‌کردم و با وجود آنکه محل دانشگاه من تهران بود با ۴ مقاله موفق به دفاع از پایان‌نامه شدم و این برای دوستانم جای تعجب بود. امروز دشمن تلاش می‌کند تا جامعه ما را ناامید کند اما بانوان بسیار موفقی داریم که من یکی از کوچک‌ترین آنها هستم. دشمن القاء می‌کند که زنان با حجاب نمی‌توانند پیشرفت کنند و این درحالی است که من در تمام نشست‌های علمی دنیا با حجاب حضور پیدا کردم و هرگز در ذهنم خطور نکرد که اگر حجاب نداشتم موفق‌تر بودم. امروز بانوی یهودی دارای ۵ فرزند است ولی به زنان ایرانی القا می‌کنند؛ باید مجرد بمانید و یا اگر فرزند داشته باشید، نمی‌توانید پیشرفت کنید.»
 
2ـ صدای پاپ هم درآمد
انتقاد پاپ فرانسیس از کاهش نرخ زادوولد در ایتالیا؛ نباید حیوانات، جانشین فرزند شوند. رهبر واتیکان در یک کنفرانس در ایتالیا که به موضوع کاهش جمعیت در این کشور اختصاص داشت، با اعلام این هشدار افزود: «تشکیل خانواده در ایتالیا به یک «اقدام پر هزینه و فوق تصور» تبدیل شده است که فقط ثروتمندان می‌توانند از عهده آن برآیند. کاهش نرخ زادوولد نشان‌دهنده فقدان امید به آینده است و نسل جوان تحت تأثیر احساس عدم اطمینان، شکنندگی و بی‌ثباتی شرایط قرار دارند. یافتن و حفظ شغل ثابت، مسکن و اجاره‌ بهای بالا و دستمزد ناکافی از مشکلات واقعی جوانان است. حیوانات خانگی جایگزین کودکان در برخی از خانواده‌ها می‌شوند. چند هفته قبل یک زن کیف خود را باز کرده و از من خواست که برای نوزادش دعا کند. اما در حقیقت آن یک بچه نبوده، بلکه یک سگ کوچک بوده است. حوصله‌ام را از دست دادم و به او گفتم: کودکان زیادی هستند که گرسنه‌اند و تو برای من یک سگ آورده‌ای؟»
 
3ـ حمایت تا ریشه‌کنی صهیونیسم
سردار اسماعیل قاآنی در پیامی به گروه‌های مقاومت در پایان جنگ پنج روزه با بیان اینکه مردم و مجاهدان غزه با وجود محاصره، ابزارهایی برای عزت، دفاع و جهاد، خلق می‌کنند، خطاب به رزمندگان مقاومت گفت: ای فرماندهان اتاق عملیات مشترک، حماسه جدیدی در تاریخ نبرد رقم زدید و مجددا ثابت کردید که می‌توانید هیمنه دشمن را درهم شکنید و آن را شکست دهید. شما با همکاری و اتحاد خود، توانستید پیروزی دیگری به پیروزی‌های قبلی خود، اضافه کنید. این پیروزی‌ها، گام‌های ثابتی به سمت پیروزی نهایی است. ایران همچنان از ملت و مقاومت فلسطین حمایت خواهد کرد و به تقویت محور مقاومت ادامه خواهد داد تا رژیم صهیونیستی از سرزمین فلسطین، ریشه‌کن شود. سردار قاآنی همچنین از رزمندگان حزب‌الله لبنان و همه گروه‌های مقاومت به خاطر ایستادگی در برابر دشمن صهیونیستی قدردانی کرد.
 
▼ اخبار کوتاه
ارابه مرگ/ سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا گفت: «خودرو از چین وارد کشور می‌کنیم و در داخل لاستیک یا باطری به آن اضافه می‌کنیم؛ اینکه تولید ملی نیست! سال گذشته در هر ساعت ۲ تا ۳ نفر از هموطن‌مان در سوانح خودرویی جان خود را از دست می‌دادند و ۲۵ نفر هم مصدوم می‌شدند؛ از این‌رو برای رفع این مسئله، توقف تولید خودروهای ناایمن مانند پراید و ۴۰۵ در دستور کار ما قرار دارد. عدم ارتقای کیفی خودروهای تولیدی در حالی است که هنوز در تصادفات شاهد حریق هستیم یا به دلیل آلیاژ به کار رفته در خودروها هنگام سوانح، درب‌ها قفل و سرنشینان محبوس می‌شوند که این مسئله مرگ‌ومیر و مصدومیت را افزایش می‌دهد.»
 
توئیتر یار انتخاباتی اردوغان/ توئیتر اعلام کرده در پی درخواست ترکیه در بحبوحه انتخابات این کشور دسترسی کاربران را به برخی محتواها محدود کرده است. ایلان ماسک در جواب خبرنگار بلومبرگ نوشت: شما بودید بین ممنوعیت کامل توئیتر و محدودیت دسترسی به برخی از توئیت‌ها کدام را انتخاب می‌کردید؟ همه شبکه‌های اجتماعی این کار را انجام می‌دهند و فرق توئیتر این است که در مورد آن شفاف است.
 
ایران متشکریم/ هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین گفت: «گروه‌های مقاومت از طریق اتاق عملیات مشترک، ابتکار عمل را در دست گرفته و عملیات انتقام آزادگان را مدیریت کردند. از ملت خود و از کشورهای دیگر به ویژه ایران و حزب‌الله که در ایجاد معادله قدرت در برابر دشمن صهیونیستی نقش داشتند، تشکر می‌کنیم.»
 
ایلان را یادتان هست؟/ کاربری با انتشار مطلبی از جنگ اخیر فلسطین نوشت: «یادتان هست عکس ایلان، کودک سوری، چه پروپاگاندایی در جهان بر پا کرد؟ جهان سرمایه‌داری می‌خواست بشار اسد سرنگون شود. اما این روزها ده‌ها عکسِ مظلومانه از قتل‌عام کودکان فلسطینی منتشر می‌شود. اما صدای هیچ رسانه‌ سرمایه‌داری و پروپاگاندا و فعال صنعت حقوق بشر به اعتراض بلند نمی‌شود.»
 
عادی‌سازی در مسیر اجرا/ کمال خرازی رئیس شورای روابط خارجی ایران گفت: «بهبود روابط با کشورها قاعده کار وزارت خارجه است. اگر شرایط ایران در این گفت‌وگوها پذیرفته و رعایت شود و هرچه روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه بیشتر بهبود پیدا کند، به نفع همه است. وزارت امور خارجه همیشه آماده است که با کشورهای مختلف گفت‌وگو کند تا روابط منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای بهتر شود.»
 
حداقل به خودتان رحم کنید/ ‌رژیم صهیونیستی اذعان کرد که یهودیان اتیوپیایی رو بدون اطلاع خودشون عقیم می‌کرده است. کاربری این خبر را منتشر کرده و تیتر زده است: «وقتی یک رژیم فاشیست باشه، حتی به ساکنین خودش هم رحم نمیکنه!».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات