صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۷۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 20 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شب قدر معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسان‌ها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می‌توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی‌ها، بدخلقی‌ها، روحیات تجاوزگرانه، افزون‌خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله‌های روح انسانی است. این شب‌ها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا کند.(1383/8/15) *بارالها! در این شب‌های با عظمت قدر بهترین تقدیرها را برای‌مان مقدر فرما*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
فراتر از یک شعار
در خصوص فلسفه‌ «تکرار» و تأثیر آن در ایجاد و بسط ادبیات و گفتمان مطلوب در هر جامعه باید گفت؛ بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف آموزشی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، تکرار یک معنا و مفهوم در عناوین مختلف و قالب‌های متنوع، می‌تواند سازنده‌ نگرش، باور، رفتار و در نهایت ایجاد عزم و اراده در مسیر تغییر وضع از موجود به مطلوب باشد. و اما تأثیر انتخاب یک شعار برای یک سال در کشور و فلسفه‌ تکرار شعار سال با محوریت اقتصاد در سال‌های اخیر در کشور چیست؟ 
1ـ تعیین شعار در هر سال به معنای پرداختن به آن موضوع صرف آن سال نیست بلکه تعیین اولویت است در مسیر توجه جدی‌تر به آن موضوع خاص برای بسترسازی به معنای تعیین ساختار و فرایند و تدوین و تنقیح قوانین مربوطه در کنار گفتمان‌سازی عمومی و ایجاد هماهنگی و انسجام بخش‌های مختلف کشور به ویژه بهره‌گیری از پشتوانه‌ آحاد مردم در جهت تحقق آن امر در آن سال است که در سال‌های بعد نیز به عنوان یک پرونده‌ مهم، قابل پیگیری، مطالبه و رصد است. 2ـ ایران اسلامی در ابعاد مختلف و مهم در گام اول انقلاب راه پیشرفت و اقتدار را با همه‌ صعوبت و دشمنی‌ها و موانع فراوان البته با سرعت و به صورت خیره‌کننده پیموده است که تحسین و تعجب دشمنان را نیز برانگیخته است اما در بعد اقتصادی به خاطر عمل نکردن به نسخه‌ اقتصاد درون‌زا و نگاه به بیرون، علی‌رغم پیشرفت در برخی بخش‌ها، مشکلات همچنان برجاست و این در حالیست که طعم پیشرفت‌های علمی، دفاعی، هوا‌فضا، نانو‌تکنولوژی و... در مذاق مردم به عینه حس نمی‌شود اما تلخی مشکلات اقتصادی همچون بیکاری، گرانی، تورم و... عینی و ملموس است. 3ـ مهار تورم و رشد تولید با فعالسازی ظرفیت‌های داخلی و عبور از مشکلات معیشتی و امواج گرانی‌ها، باعث افزایش اعتماد عمومی و تحکیم پشتوانه‌ مردمی نظام خواهد شد. 4ـ اقتصاد مقاومتی با رشد تولید ملی و حمایت از صنایع داخلی موجب کاهش وابستگی به واردات و خنثی‌سازی اهرم تحریم‌های ظالمانه‌ دشمنان می‌شود. 5ـ رشد اقتصادی باعث کاهش بیکاری و فقر و فعال شدن جمعیت جوان کشور و در پی آن کم‌رنگ شدن آسیب‌های فرهنگی و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد شد. در یک نگاه جامع و کلان، همگام شدن پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ علمی، فنی و بنیادی با پیشرفت اقتصادی باعث به وجود آمدن ایرانی قوی در همه‌ ابعاد در عصری می‌شود که نظم نوینی در جهان در حال شکل گرفتن است. ان‌شاءالله  
جواد خسروی
 
▼ گزارش روز
رؤیای برباد رفته «ایران‌هراسی!»
«حسین امیرعبداللهیان» و «فیصل بن‌فرحان» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان ‌سعودی پنجشنبه ۱۷ فروردین‌ ماه در پکن بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کردند. طرفین ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند. این توافقات در حالی مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته و آن را زمینه‌ساز تحولاتی جدید در منطقه و جهان دانسته‌اند که واکنش آمریکایی‌ها به این توافق جای تأمل دارد.
گزاره‌های خبری: 1ـ اندیشکده آمریکایی «گیت استون» در تحلیلی به قلم «خالد ابوطعمه» تحلیلگر سیاسی خود نوشت: امروز چین با حمایت از توافق تاریخی بین عربستان سعودی و ایران پیروز شده است در حالی که ایالات متحده رئیس‌جمهوری دارد که می‌آید تا توافق‌نامه‌های سلف خود را از بین ببرد و در طول مبارزات انتخاباتی و ریاست‌جمهوری خود به آن می‌بالد. 2ـ وال‌استریت ژورنال گزارش داد که برنز نسبت به نزدیکی اخیر ریاض با ایران از طریق توافق دیپلماتیک با میانجی‌گری چین و همچنین انعطاف عربستان سعودی برای ارتباط با سوریه، از مقامات سعودی ابراز ناامیدی کرده است. همچنین وال‌استریت ژورنال نوشت: از اینکه آمریکا از تحولات منطقه‌ای کنار گذاشته شده، غافلگیر شده است. 3ـ میدل‌ایست‌آی مدعی شد برنز، مدیر سیا به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت: «ایالات متحده از اقدامات ریاض برای بازگرداندن روابط با ایران و سوریه به عنوان بخشی از خط‌مشی سیاست خارجی مستقل پادشاهی که به‌طور فزاینده پیش رفته است، نگران است و احساس می‌کند که این سیاست «کورکورانه» است.» 4ـ به گزارش رویترز، برخی از کارشناسان نقش چین در تنظیم این توافق را نشانه کاهش نفوذ آمریکا بر عربستان سعودی در بحبوحه تنش بین واشنگتن و ریاض بر سر تعدادی از مسائل از جمله حقوق بشر و کاهش تولید نفت عربستان می‌دانند.
گزاره تحلیلی: این نوع رفتارها نشان از هراس آمریکا از نظم نوین جهانی و آشکار شدن افول نظام سرمایه‌داری و یک‌جانبه‌گرایی غرب در عرصه جهانی دارد که با نقش‌آفرینی قدرت‌های نوظهور همچون چین، ایران، روسیه، هند و... در حال وقوع است. پیوندهایی که در منطقه در حال شکل گرفتن است، نه تنها سودهای کلان تجارت تسلیحاتی آمریکا را با اختلال مواجه خواهد کرد که با منطقه‌محور شدن امنیت، ضمن حرکت به سمت پایان حضور نظامی غرب در منطقه ضربه‌ای شدید به سلطه‌گرایی آنان خواهد زد.
نکته مهم؛ آنچه روز جمعه در پکن اتفاق افتاد، بعد از گذشت یک دهه از تحولات جهان عرب موسوم به بهار عربی و همچنین نزدیک شدن جنگ یمن به نهمین سال خود، رخداد ساده‌ای نبود و توافق ایران و عربستان در چین در شرایطی امضا شد که رژیم صهیونیستی در یک بحران داخلی بی‌سابقه گرفتار شده است و مدتی قبل امید زیادی به عادی‌سازی روابط با ریاض داشت. آمریکا که تلاش داشت با ایران‌هراسی و وعده‌های تسلیحاتی و سیاسی کشورهای عربی را به سازش با رژیم صهیونیستی و ایجاد جبهه واحد در قالب چتر امنیتی واحد علیه ایران سوق دهد امروز رویاهایش را بر باد رفته می‌بیند.
«ایران‌هراسی»، مهم‌ترین سیاست و دستاویزی بوده که غرب با تکیه بر آن، تا توانسته است دلار از کشورهای عربی دریافت کرده است. این توافق در صورت اجرایی ‌شدن و تکامل، به معنای پایان سیاست ایران‌هراسی و به تبع آن پایان دلارهایی خواهد بود که غرب به بهانه حمایت از این کشورها دریافت می‌کند. امروز توافقات و عملکرد موفق کشورهایی هم‌چون ایران، عربستان و چین نظم نوینی را به نمایش گذاشته‌ که در آینده‌ای نه چندان دور در سایر مناطق جهان نیز می‌تواند تکرار شود.
حسين عباسيان

▼ اخبار

1ـ پیام صهیونیست‌ها از 4 کانال

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا در شبکه افق گفت: «شخصیت شاخصی که در مواقع بحرانی بتواند مسائل را در رژیم صهیونیستی حل و فصل کند وجود ندارد و مهم‌ترین شخصیت آنها نتانیاهوست که خودش محور دعواهاست. بسیاری معتقدند اختلافات درون رژیم صهیونیستی هیچ افق معینی ندارد و پیش می‌رود تا رژیم سرنگون شود. اگر بحث قوانین جدید مدنظر بنیامین نتانیاهو نبود باز این اختلافات بروز می‌کردند زیرا شکاف درون حاکمیت صهیونیست‌ها بیشتر از این بهانه‌هاست. رژیم صهیونیستی با وعده امنیت و آرامش، یهودیان را از فرهنگ‌های مختلف به این منطقه آورد، جامعه‌ای ناهمگن که هیچ کدام از وعده‌های قبلی در مورد آن محقق نشده است به طوری که خود یهودیان هم دچار تبعیض‌نژادی شده‌اند. حملات جدید رژیم صهیونیستی حتی منجر به یک مجروح در طرف مقابل نشده ولی خودشان 7 کشته و 15 مجروح داشتند. حتی گروه‌های مقاومت که اسم و رسم شناخته شده‌ای هم ندارند ده‌ها عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام می‌دهند بنابراین امکان اجرای سناریوی قدیمی رژیم صهیونیستی یعنی ترساندن اعراب وجود ندارد. اقدامات مشترک از سوی جبهه مقاومت علیه صهیونیست‌ها انجام شده و سه برابر شهدای ما و مقاومت، در جبهه رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیدند. بنیامین نتانیاهو از طریق 4 کانال پیام داد که قصد حمله به ایران را نداشتیم و اصلا دنبال کشتن ایرانی‌ها نبوده‌ایم.

2ـ خروج متحدان از یوغ آمریکا

نشریه آمریکایی فوربس در مقاله‌ای نوشت: «همه چیز از عربستان شروع شد؛ همان وقتی که بایدن در جریان سفرش به ریاض در ژوئیه گذشته با استقبال سرد ریاض مواجه شد و سپس سعودی‌ها چین را برای میانجی‌گری برای نزدیک شدن به ایران انتخاب کردند و وقتی این دو دشمن قدیمی به یکدیگر دست دوستی می‌دادند، هیچ نماینده‌ای از واشنگتن یا بروکسل در اتاق حاضر نبود. کشور بعدی امارات متحده عربی است. این کشور نیز مانند سعودی‌ها از بسیاری جهات گوش به فرمان آمریکا بود. اما امروز ابوظبی نیز بر اساس منافع جمعی خود عمل خواهد کرد و این یعنی باید راه خود را از آمریکا جدا کند در مورد موضوعات مهم ژئوپلیتیک، سیاست‌های مستقل خودش را دنبال نماید. تابستان گذشته بود که بایدن از محمد بن‌زاید، امیر امارات برای سفر به آمریکا دعوت کرد، اما این سفر هنوز رخ نداده است که این امر بیانگر وقوع مشکلات در روابط آمریکا و امارات است.

3ـ در افغانستان اشتباه کردیم

کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: «بدیهی است که پیش‌بینی‌های ما درباره افغانستان و سرعت طالبان در پیشرفت در سراسر این کشور درست نبود، فکر نمی‌کنم ما به طور کامل پیش‌بینی کرده بودیم که آنها با چه سرعتی در مناطق داخلی افغانستان به توافق می‌رسند و این مناطق به شکلی دومینووار سقوط می‌کنند. ما پیش‌بینی نکرده بودیم نیرو‌های امنیت ملی افغانستان آنقدر سریع از هم می‌پاشند و برای کشورشان نمی‌جنگند آن هم پس از ۲۰ سال آموزش و تجهیزاتی که ما در اختیارشان قرار دادیم. گمان کنم ما به طور کامل از سطح فساد مالی در رده‌های افسری ارتش خبر نداشتیم.

4ـ تأثیرات اقتصادی یک سفر

بنا به ادعای بلومبرگ فروش نفت ایران به چین بعد از سفر رئیس‌جمهور به چین افزایش یافته است. طبق نمودار بلومبرگ، فروش نفت ایران به چین، در ماه گذشته 1/2 میلیون بشکه در روز بوده در حالیکه 1/3 میلیون بشکه در روز را هم لمس کرده است. با توجه به افزایش تقاضای ۱ میلیون بشکه‌ای چین و سفر رئیس‌جمهور کشورمان به این کشور، انتظار می‌رود فروش نفت ایران به چین رکوردهای جدیدی هم بزند.

▼ اخبار کوتاه

داریم فرو می‌پاشیم/ لاپید نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «جامعه رژیم صیونیستی در حال فروپاشی است. او معتقد است که وزیر امنیت داخلی نتانیاهو دارد با کارهایش رژیم صهیونیستی را وارد رویارویی نظامی با دشمن می‌کند. در ۱۰۰ روز گذشته، دولت نتانیاهو باعث ویرانی داخلی بی‌سابقه‌ای شد. لاپید گفت: «جامعه رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است؛ این یعنی بزرگ‌ترین بحران ملی در تاریخ ما.» جورج گالووی، نماینده سابق مجلس انگلیس در دومین مجمع بین‌المللی دموکراسی در پکن خطاب به غربی‌ها گفت: «شما تمام دنیا را وحشت‌زده کرده‌اید و خودتان را امپراتور خطاب می‌کنید! سیستم ما مردم را فقیرتر می‌کند؛ فرانسه در آتش می‌سوزد، انگلیس از سرما به خود می‌لرزد، ۸۰ میلیون نفر در آمریکا فاقد بیمه درمانی هستند بعد غربی‌ها درباره حقوق بشر صحبت می‌کنند!»

پیگیری 20 پروژه رادیو دارو در ایران/ اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «حداقل ده تا نزدیک بیست پروژه رادیو دارویی را در دست داریم و این پروژه‌ها به موازات هم در حال انجام است. سال گذشته سه رادیو دارو جدید رونمایی کردیم و امسال دو رادیو دارو جدید رونمایی کردیم که از جنس محصولاتی است که دانشی است و جزو سه کشور اول دنیا می‌شویم که در دنیا کار شده است. یکی از این رادیو داروها مربوط به بحث سرطان کودکان است و در حال آزمون است و علاوه بر آن رادیو داروهای دیگر نیز در حال آزمون است.»

شهرام هم ناامید شد/ شهرام همایون فعال ضدانقلاب با ابراز ناراحتی از عملکرد اپوزیسیون، خطاب به حامیان آنها گفت: «امیدی به اپوزیسیون خارج از کشور نمی‌شود داشت، تمام اتفاقاتی که در ایران می‌افتد پیش از ماها، کاخ سفید، سازمان‌های امنیتی و دولت‌های مختلف از آن خبر دارند و اگر عکس‌العملی نشان نمی‌دهند به دلیل این است که منفعتی در آن نمی‌بینند.»

زن زندگی آزادی در آمریکا/ ساندرا همی، سال ۱۹۸۰ به جرم قتل در میسوری آمریکا بازداشت و در حالیکه هیچ مدرکی علیه‌اش وجود نداشت به حبس محکوم شد و حال پس از ۴۲ سال مشخص شده است قاتل یک پلیس بوده که با زمینه‌سازی مسئولان دولتی وقت، قتل را گردن این زن انداخته بودند. او در سن ۶۲ سالگی بالاخره آزاد شد.

پایان سیرک براندازی/ کیوان عباسی مدیر شبکه منوتو به شکست پروژه اتحاد و منشور همبستگی و براندازی اعتراف کرده و در توئیتی نوشت: «سیرک زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به بن‌بست رسید و چیزی به تعطیلیش نمونده.»

هیئت سعودی در ایران/ خبرگزاری رسمی عربستان از ورود هیئت سعودی به ایران خبر داد. هدف از این سفر، بررسی سازوکارهای بازگشایی سفارت پادشاهی عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد اعلام شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات