صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۸۲۸

ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه/ از اسلام‌هراسی تا نقض آزادی‌های مدنی

ممنوعیت حضور باحجاب در مجامع عمومی و مدارس و دانشگاه‌ها با بهانه‌هایی همچون وفاداری به آرمان سکولار بودن یک نظام سیاسی، از محدودیت‌هایی است که زنان و دختران مسلمان در تعدادی از کشور‌های غربی با آن مواجه هستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ رضا آرمانیان

سال‌های سال است که غربگرایان به دنبال بزرگنمایی کشور‌های غربی و تخریب کشور‌های مسلمان هستند تا نشان دهند آن‌ها بهترینند و کشور‌های اسلامی عقب‌مانده و امل هستند. تا جایی که عنوان می‌شود آمریکا و اروپا جایی است که آزادی‌های مردم به رسمیت شناخته می‌شود و در طرف دیگر ماجرا کشور‌هایی وجود دارند که عقب‌مانده هستند و به حقوق شهروندان‌شان اهمیت نمی‌دهند.

جامعه مدنی غربی؛ از دروغ تا واقعیت
اما نگاهی به نارضایتی و اعتراضات مدنی در جوامع غربی چیز دیگری می‌گوید؛ تحلیلگران و کارشناسان کشور‌های غربی پرده ار واقعیاتی برمیدارند که تنها برای تبلیغ غرب و دروغ‌های شاخ‌دارشان در آزادی بیان و عقیده عنوان می‌شود؛ ادعایی که در واقعیت چنین نبوده لذا در یک بازی رسانه‌ای همه جانبه همه چیز را غیر واقعی نشان می‌دهند. به عبارتی واقعیت جامعه مدنی غربی، آن چیزی نیست که در فیلم‌ها و بنگاه‌های رسانه‌ای غرب به نمایش گذاشته می‌شود.

ممنوعیت حجاب؛ ترس از اسلام یا نقض حقوق بشر
ممنوعیت حضور باحجاب در مجامع عمومی و مدارس و دانشگاه‌ها با بهانه‌هایی همچون وفاداری به آرمان سکولار بودن یک نظام سیاسی، از محدودیت‌هایی است که زنان و دختران مسلمان در تعدادی از کشور‌های غربی با آن مواجه هستند. چنانچه تصویب ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس فرانسه در سال تحصیلی جاری یکی از مواردی است که عملاً آزادی‌های اجتماعی شهروندان را نقض می‌کند آن هم در حالیکه اسلام دومین دین و مذهب در فرانسه به شمار می‌رود و با وجود موج گسترده اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در این کشور افزایش جمعیت مسلمانان و موج گرویدن افراد به اسلام هر روز بیشتر می‌شود.
دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته میلادی با منع دانش‌آموزان دختر از پوشیدن عبا، اعلام کرد که پوشیدن عبا قوانین مربوط به سکولاریسم در آموزش را نقض می‌کند. این در حالی است که دولت فرانسه از سال ۲۰۰۴ هم پوشیدن روسری را در مدارس دولتی این کشور به این دلیل که نشان‌دهنده وابستگی مذهبی است، ممنوع کرده بود.

وفاداری به قوانین سکولار یا نفرت‌پراکنی
۱۲ میلیون دانش‌آموز برای آغاز سال تحصیلی جدید وارد ۴۵ هزار مدرسه فرانسه شدند و در این میان شماری از دانش‌آموزان مسلمان در مقابل این قانون مقاومت کردند و با همان پوشش اسلامی عبا در کلاس درس حاضر شدند و ۶۷ نفر حاضر به تغییر پوشش خود بنا به قوانین سکولار فرانسه نشدند.
باید عنوان کرد این محدودیت‌ها در کنار موج رسانه‌ای اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی و رفتار‌ها و مواضع برخی مسئولان اجرایی و قانون‌گذاری در کشور‌های غربی، باعث شده خشونت‌ها علیه مسلمانان در برخی کشور‌ها افزایش پیدا کند. امری که واقعیت‌های مگویی از پشت پرده این اسلام‌ستیزی‌ها برملا می‌کند و آن هم چیزی نیست جز ترس از گسترش اسلام.

آزادی بیان به تعبیر غربی
آزادی بیان در غرب همان چارچوبی است که سیاستمداران و دولتمردان غربی می‌خواهند و آن را تعبیر و تفسیر می‌کنند چنانچه این مدعیان پرسروصدا، بار‌ها با ادعای نقض حقوق بشر و نقض آزادی کشور‌ها ایران را مورد هجمه قرار داده‌اند، اما به بهانه آزادی بیان اجازه تعدی به اعتقادات مسلمانان و قرآن‌سوزی در کشور‌های مختلف غربی را می‌دهند تا احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کنند.
نژادپرستی و رفتار‌های تبعیض‌آمیز با رنگین‌پوستان از دیگر حقایق واقعی کارنامه ننگین غربی‌ها در نقض حقوق بشری است که سنگ آن را به سینه می‌کوبند تا جایی که اگر سیاه باشی یا مسلمان و محجبه باشی آزادی بیان و اندیشه و حقوق بشر برایت معنایی ندارد و باید آنطور که آن‌ها می‌گویند عمل کنی.
وقاحت غرب در نقض حقوق بشر تا جایی است که صراحتاً در رسانه‌هایشان نسبت به جنگ اوکراین اظهار تأسّف می‌کنند که این دفعه جنگ در خاورمیانه نیست، در اروپا است. یعنی اگر جنگ و خونریزی و برادرکشی در خاورمیانه باشد اشکال ندارد بلکه در اوکراین و در اروپا باشد اشکال دارد و نسل‌کشی و نقض حقوق بشر است.

وقتی جنگ ترکیبی قدرت تفکر را میستاند
با وجود تلاش و حکمرانی رسانه‌ای غرب در حفظ چهره دروغین مدافع حقوق بشری‌اش امروز افکار عمومی جهان بیش از گذشته می‌دانند که این شعار‌های ظاهراً زیبا، صرفاً ابزار فشار بر ملت‌هایی است که می‌خواهند وابسته به غرب نباشند. آمریکایی‌ها و غربی‌ها در اغتشاشات پاییز سال گذشته در ایران، خیلی صریح و آشکار به نقض تمامی شعار‌های خود پرداختند؛ و از مداخله مستقیم تا آموزش و انعکاس خشونت در رسانه‌های مجازی برای جهت‌دهی آشوب‌ها از هیچ تلاشی در راستای گسترش آشوب و اغتشاش و به قول خودشان جنگ داخلی در ایران دریغ نکردند. آن‌ها در حالی از آزادی سخن می‌گفتند که با بمباران رسانه‌ای و ایجاد جنگ ترکیبی، امکان و ظرفیت تفکر و تصمیم را برای آحاد جامعه، خصوصاً برخی افراد کم‌سن و سال سلب می‌کردند.
حالا فرانسه با نقض آزادی‌های مدنی شهروندان مسلمان این کشور در ممنوعیت حجاب در مدارس عملاً ثابت کرد تمامی شعار‌های آن‌ها در راستای متولی حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی افراد بودن و آزادی بیان و عقیده پوچ و توخالی است و از طرفی مداومت در آتش زدن کتاب آسمانی و مقدس قرآن به بهانه احترام به عقاید ثابت کرد غرب از گسترش روز افزون اسلام و باور‌های دینی متعالی وحشت دارد لذا تلاش خود را به خرج می‌دهد تا مانع گسترش باور‌های اسلامی شود. در حالیکه به خوبی می‌داند موفق نخواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات