صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 21 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روح امیدواری، خیلی نعمت بزرگی است... مردم مأیوس، ناامید و بدون افق دید، بی‌صبری می‌کنند؛ نه اینکه کار نمی‌کنند، مانع کار هم می‌شوند؛ ولی مردم امیدوار خودشان جلو جلو می‌دوند و مسئولان را به دنبال خودشان می‌کشانند.(1385/3/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF 

▼ حرف روز
شش هزار شماره با شما
دیروز شش‌ هزارمین شماره نشریه «اخبار و تحلیل‌ها» که در بین بیشتر مخاطبان به «اخبار روزانه» معروف است، منتشر شد. شش هزار شماره و ربع قرن حضور در عرصه خبر و رسانه کشور. از سال‌های پر تلاطم اواخر دهه هفتاد و اوج کشمکش‌های رسانه‌ای جریان سیاسی دوم خرداد تا فتنه‌ها و حوادث گوناگونی که در صحنه داخلی و عرصه بین‌الملل تا سال‌های آغازین قرن جدید بروز و ظهور یافته است. از عصر خبر کاغذی و تسلط جریان اصلی خبر در سه دهه پیش تا دوران تکثر رسانه‌ای و سیطره فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر ساحت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و افکار عمومی که تأثیر زمان و مکان را در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی به حداقل رسانده یا از بین برده است. از دوره‌ای که تلفن‌های همراه به عنوان وسیله ارتباطی کم‌کم در حال جایگزینی وسایل ارتباطی ثابت سنتی می‌شد تا سال‌های اخیر که گوشی‌ها، تبلت‌ها و رایانه‌های هوشمند به عنوان یک وسیله ارتباطی و انتشاری با تنوع امکانات و در اختیار افراد است.
«اخبار و تحلیل‌ها» با عبور از دل زمان و تحولات گسترده و روز به روز نوشونده آن، امروز هم در جایگاه یک رسانه فعال خبری نقش‌آفرین و تأثیرگذار است. دلیل این مدعا را نه تنها در نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های میدانی و مجازی در بین جامعه مخاطب‌ـ که طبق آخرین نظرسنجی رضایت 78 درصدی مخاطبان را داشته‌ـ بلکه در بازتاب‌ها و انعکاس‌های مواضع و تحلیل‌های این رسانه در بین رسانه‌های داخلی و خارجی به وضوح می‌توان دید.
این میزان اثرگذاری و توجه به یک رسانه خبری که از نظر حجم، شکل و تنوع شباهتی به رسانه‌های رنگارنگ خبری امروز ندارد، نشان از یک نکته مهم دارد و آن چیزی نیست جز ارائه تحلیل دقیق و به هنگام از تحولات و جریانات روز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که به عنوان مزیت نسبی این نشریه آن را در کانون توجهات رسانه‌ها و صاحب‌نظران سیاسی قرار داده است.
با همه اینها و با توجه به اینکه امروز رویارویی رسانه‌ای و جنگ شناختی(ادراکی) اصلی‌ترین میدان نبرد ما با استکبار جهانی و نظام سلطه است، مضاف بر اینکه «خبر اول» و ابتکار عمل در عرصه اطلاع‌رسانی را باید حفظ کرد، توجه به ارائه تحلیل صحیح یا به عبارتی «روایت اول» هم در اقناع افکار عمومی نسبت به پدیده‌های سیاسی کارساز است هم جلوی خبرسازی‌ها، سیاه‌نمایی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها را می‌گیرد. اهتمام تحریریه نشریه اخبار و تحلیل‌ها بر این مهم بوده و خواهد بود. در این مسیر نظرات، نقدها و دیدگاه‌های شما خوانندگان راهنمای راه ما خواهد بود.
علی حیدری
 
▼ گزارش روز
آغازی بر پایان زودرس رژیم غاصب
این روزها بسیاری از رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی به ‌صورت مستقیم به نابودی و فروپاشی این رژیم اعتراف کرده و با ارائه دلایل بر این پایان زودرس صحه می‌گذارند.
گزاره‌های خبری: 1ـ «رانی دانیل» تحلیلگر نظامی و افراطی صهیونیست، که از افراد نزدیک به فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی است، گفت: «من مطمئن نیستم که فرزندانم در اینجا، آینده‌ای داشته باشند و گمان نمی‌کنم که آنها در اینجا بمانند». و یا دیسکین رئیس سابق دستگاه امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» پیش‌بینی کرد: «رژیم صهیونیستی تا نسل آینده باقی نخواهد ماند.»
2ـ سرتیپ بازنشسته، نخمیا داگان خلبان ارشد سابق در نیروی هوایی و افسر ارشد آموزش ارتش رژیم صهیونیستی درباره بحران پیشروی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «من از جنگ داخلی بسیار می‌ترسم و احساس وحشتناکی دارم که وضعیت در حال حاضر ما را به جایی می‌برد که در نهایت منجر به نابودی می‌شود.» و از همه مهم‌تر بیانیه‌ نتانیاهو و نگرانی او از پایان این رژیم است که هشدار داده؛ رژیم در آستانه‌ جنگ داخلی قرار دارد و این پایان کار خواهد بود. او می‌گوید: «نقض قوانین، ایجاد هرج و مرج و حمله به کارکنان دولتی و تهدید اعضای خانواده‌های آنها و در نهایت پدیده‌ مخالفت با ادای خدمت نظامی در رژیم، به معنای پایان رژیم صهیونیستی است ...»
گزاره‌های تحلیلی: شواهد و دلایل نابودی رژیم صهیونیستی مبتنی بر بیان رهبر معظم انقلاب که در شهریور 1394 فرمودند: «این رژیم ۲۵ سال آینده را نخواهد دید» عبارتند از: ۱ـ تغییر موازنه‌ قوا به نفع جبهه‌ مقاومت اسلامی و فلسطینی‌ها و شکل‌گیری انسجامی بی‌نظیر در نیروهای مقاومت از سرزمین‌های اشغالی، نوار غزه، کرانه باختری تا عراق، سوریه، لبنان و این روزها جوانان غیور مصر که آرزوی اسرائیل کوچک و امن را نیز از این رژیم غاصب و کودک‌کش ربودند. ۲ـ ضعف رو به زوال رژیم صهیونیستی در جبهه‌ نظامی و سیر ناکامی‌ها و نمایشگاه شکست‌های متوالی این رژیم در جنگ‌های ۳۳، ۲۲، ۸، ۵۱ و ۱۱ روزه تا شکست مفتضحانه‌ دو روزه‌ اخیر نشان‌دهنده‌ افزایش قدرت و توان گروه‌های مقاومت و ناتوانی و ناکارآمدی ارتش تجهیزات‌محور با ادعای گنبد آهنین صهیونیست‌ها بوده و اینکه سربازان تا بن‌دندان مسلح این رژیم در برابر عزم آهنین رزمندگان مقاومت یارای ایستادگی ندارند و محکوم به شکستند. ۳ـ این دو عامل فوق در کنار فساد دولت‌ها، افزایش مهاجرت معکوس، تصلب سیاسی و دیکتاتوری جناح افراطی مذهبی در اصلاحات تحمیلی و در نهایت فوران اعتراضات داخلی که طبق پیش‌بینی‌ها منجر به جنگ نابودکننده‌ داخلی خواهد شد، باعث شده، آینده‌پژوهان سازمان سیا در گزارشی به سنای آمریکا اعلام کنند؛ «رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۲۹ بیشتر دوام و بقا نخواهد یافت.»
نکته پایانی؛ هرچند بسیاری از صهیونیست‌ها فروپاشی این رژیم از درون را پیش‌بینی می‌کنند، اما باید توجه کرد که در جریان جنگ‌های اخیر این واقعیت اثبات شد که توان متنوع و متکثر نظامی و موشکی مقاومت در کنار ضعف‌های دفاعی و روانی ارتش رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که هرگونه ماجراجویی این رژیم، به زودی زود پایان این رژیم جانی و غاصب و جرثومه‌ فساد را در منطقه رقم بزند. ان‌شاءالله    
جواد خسروی
 
▼ خبر ویژه
ارادت روس‌ها به سردار دل‌ها
یوگنی گولیکوف ژنرال روس با اشاره به شجاعت سردار شهید سلیمانی گفت: «وقتی جنگنده ما سقوط کرد و خلبان ما در حال اسیر شدن بود ما بارها تلاش کردیم این خلبان را نجات دهیم ولی با یک کشته در عملیات نجات ناموفق برگشتیم. سردار سلیمانی تنها با 18 نفر از اعضای سپاه قدس خلبان روسی گرفتار در چنگ داعش را نجات داد، کاری که ما در آن شکست خوردیم. پس از این حادثه بود که مردم روسیه ژنرال سلیمانی را شناختند و قدردان او شدند.
 
▼ اخبار 
1ـ خبرهای خوب از اقتصاد ایران
خبر خوب اول از رکوردشکنی صادرات 21 میلیون تنی غیرنفتی‌ها در 2 ماهه ۱۴۰۲ خبر می‌دهد. براساس آمارهای گمرک ایران، در 2 ماهه نخست سال 1402 ارزش وزنی صادرات غیرنفتی کشورمان به 21 میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال 1401 رشد 12/3 درصدی داشته است. همچنین صادرات امسال به لحاظ وزنی بالاترین مقدار صادرات در 6 سال اخیر بوده و یک رکورد به ثبت رسانده است. خبر دوم اینکه رشد اقتصادی ایران به 4/7 درصد رسید. بانک جهانی در بخشی از گزارش جدید خود موسوم با عنوان دورنمای اقتصادی جهان آمار مربوط به رشد اقتصادی 72 کشور جهان در سه‌ ماهه چهارم 2022 برابر با پاییز سال گذشته را منتشر کرده است. اقتصاد ایران با رشد 4/7 درصدی در رده‌بندی این کشورها از نظر بیشترین میزان رشد اقتصادی رتبه 15 را به خود اختصاص داده است. رشد 4/7 درصدی اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته در حالی است که متوسط رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته در این دوره تنها 1/2 درصد بوده است. اقتصاد آمریکا در این زمان تنها 0/9 درصد، منطقه یورو 1/8 درصد و ژاپن 0/4 درصد رشد کرده‌اند.
 
2ـ سهم 5 هزارم درصدی از بازار 800 میلیاردی
براساس آمارهای منتشر شده سهم ایران از بازار جهانی 800 میلیارد دلاری صنایع‌دستی در سال 2022، فقط 0/005 درصد (۵ هزارم) بوده است. از نظر دلاری هم، صادرات ما از 237 میلیون دلار در سال 1395 به 322 میلیون دلار در سال 1399 رسیده و با روند کاهشی، در سال 1401 میزان 224 میلیون دلار را تجربه کرده است (به استناد سالنامه وزارت‌خانه و اظهارات معاون صنایع‌دستی)؛ البته بدون احتساب صادرات چمدانی که حساب و کتاب مشخصی هم ندارد. در فهرست ۱۰ صادرکننده پیش‌رو کالاهای خلاق در سال 2020، چین به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این کالاها (169 میلیارد دلار) بود و پس از آن آمریکا (32 میلیارد دلار) و ایتالیا (27 میلیارد دلار) قرار گرفتند.
 
3ـ آزادی ۳ میلیارد دلار از‌ منابع ایران در عراق
یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «بخشی از طلب ایران در عراق آزادسازی شد. مقداری از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز برای تأمین کالا‌های اساسی پرداخت شد. شنیده‌ها حاکی بر این است که مبلغ پرداختی حدود سه میلیارد دلار است. مجوز پرداخت بخشی از طلب‌های ایران توسط عراق، به طور قطع تأثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت چرا که هم نیاز‌های بانک مرکزی مرتفع و هم کالا‌های اساسی خریداری شده است.
 
4ـ حذف دلار و سوئیفت در اتحادیه پایاپای آسیایی
دبیر اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: «از ماه آینده امکان مبادله با ارزهای روپیه، روبل و یوان برای اعضای این اتحادیه فراهم می‌شود و هر کشوری که مایل باشد می‌تواند در این اتحادیه عضو شود. تا زمان آماده‌ شدن پیام‌رسان مشترک اتحادیه، از پیام‌رسان ایرانی «سپام» استفاده می‌شود؛ استفاده از سپام توسط اعضای اتحادیه، برای ایران درآمد ارزی دارد. با فعال ‌شدن این پیام‌رسان، اعضای اتحادیه از «سوئیفت» که پیش‌تر از آن استفاده می‌شد و تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بی‌نیاز می‌شوند.»
 
5ـ تورم عامل گستاخی بانک‌ها
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست با جمعی از بانوان کارآفرین گفت: «برخی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی، از دستورات تمکین نمی‌کنند. آنها در حوزه کلان اقتصاد هم بد عمل می‌کنند و بسیاری از تورم‌های ما نتیجه این عملکرد بد و تخلفات برخی بانک‌ها است. دولت برای حل این کارشکنی‌های بانک‌ها هم برنامه جدی دارد و همین امسال هم تدابیری اتخاذ شده تا با چند بانک مخرب خصوصی، برخورد جدی صورت بگیرد که یک مورد از آنها هم اقدام شده است.»
 
▼ اخبار کوتاه
قاتل سفید سر سفره ما/ معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: «مسمومیت‌های ناشی از مصرف غذای ناسالم در کشور طی سال گذشته حدود ۴ هزار مورد گزارش شده که ۳۷۰۰ مورد از آب و غذا بوده که بیش از ۲ هزار مورد آن ناشی از مصرف غذای ناسالم بوده است. اگر متوسط مصرف نمک در کشور ۲۵ درصد کاهش یابد آثار آن در کاهش بیماری‌های شاخص و دارای مرگ‌ومیر بالا، بسیار چشمگیر خواهد بود.»
 
اعتراف سناتور به دستان ناپاک/ تیم کین سناتور ایالت ویرجینیای آمریکا با اعتراف به رفتار دوگانه آمریکا در قبال ایران گفت: «به داستان ایران یک‌طرفه نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم دستان پاکی داریم. کمک کردیم یک نخست‌وزیر ایرانی ساقط شود. از صدام حمایت کردیم تا حملات شیمیایی علیه مردم ایران انجام دهد. اینها را نادیده گرفته و می‌گوییم چرا ایران اینقدر به آمریکا بی‌اعتماد است؟»
 
غنی‌سازی برای چانه‌زنی/ اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته است تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده است که اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صورت گیرد. ما از اورانیوم غنی‌سازی شده ۶۰ درصدی در تولید صفحات سوخت و به خصوص مواد اولیه تولید رادیوداروها نظیر «مولیبدن» استفاده بردیم.»
 
داریم پیر می‌شویم/ معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران گفت: «براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در دنیا هر ۱۰۰ سال جمعیت سالمندان دو برابر می‌شود. در ایران نیز هر ۲۰ سال جمعیت سالمندی کشور دو برابر می‌شود. ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی کشور برای سالمندان هزینه می‌شود.»
 
نخبگان ماندنی شدند/ طبق داده‌های سایت گلوبال اکونومی، از سال ۲۰۱۷ وضعیت ایران نسبت به مهاجرت نخبگان بهتر شده و در سال ۲۰۲۲ مهاجرت کمتری نسبت به سال‌های پیش انجام شده است. رتبه ایران در سال ۲۰۲۲ در بین ۱۷۷ کشور ۱۰۶ گزارش شده در حالیکه در سال ۲۰۱۷، رتبه ۷۵ را دارا بود.
 
کفگیر به ته دیگ خورد/ تلویزیون اسکای‌نیوز با اشاره به تحولات اوکراین گفت: «جنگ روسیه در اوکراین، کفگیر انبار مهمات دو طرف جنگ را به ته‌دیگ رسانده است. هم‌پیمانان غربی اوکراین و مسکو برای مسلح کردن طرفین به دست و پا افتاده‌اند.»
 
چقدر لوازم خانگی صادر کردیم؟/ در 11 ماهه سال گذشته، 357 میلیون دلار لوازم خانگی از ایران صادر شده که سهم ارزشی آن از کل صادرات بخش صنعت نزدیک به 5/8 درصد و از کل صادرات غیرنفتی 0/7 درصد بوده است.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات