صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۱۱۵۷

معلمان قدر خود را در جایگاه تعلیم و تربیت بدانند

آیت‌الله ابراهیم رئیسی صبح امروز با حضور در مدرسۀ شهید امیرکمندی شهرستان بهارستان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی 1403 ـ 1402 در جمع دانش‌آموزان اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور شجاعت و ایستادگی مردم و رزمندگان دلاور است و باید در این ایام یاد شهدا، رشادت و ایستادگی آن‌ها را گرامی بداریم و برای جانبازان و ایثارگران از خداوند متعال طلب عافیت کنیم.

معلمان قدر خود را در جایگاه تعلیم و تربیت بدانند
وی با تأکید بر اینکه اهمیت به جایگاه معلم و تربیت بسیار مهم است افزود: شغل انبیاء و اولیاء است، معلمی. معلمان قدر خود را در جایگاه تعلیم و تربیت بدانند، منزلت و شأن آنان والاست، خودشان باید این شأن را حفظ کنند و دیگران هم به این شأن و منزلت باید توجه داشته باشند. بچه‌ها هم به معلمان‌شان توجه دارند. علم‌افزایی و معرفت‌افزایی معلمان بسیار اهمیت دارد. معلمان باید جایگاه خود در این امور به‌نحوی ارتقاء دهند که همواره برای دانش‌آموزان الگو باشند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ارتباط بین خانه و مدرسه گفت: خانواده‌ها وقتی فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند یعنی به مدرسه اعتماد دارند اما نباید هیچ وقت رابطه خود را با مدرسه، معلم و مدیران قطع کنند و دانش‌آموز باید همواره احساس کند که میان خانه و مدرسه که دو مجموعه اثرگذار هستند قرار دارد.

مدرسه مرکز علم، امید، نشاط و ایمان است
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: خانه، پدر و مادر نقش بسیار زیادی در هویت‌سازی و شخصیت‌سازی برای فرزندان دارند و همچنین مدرسه نیز نقش قابل‌توجهی دارد و به‌طور کل ارتباط خانه و خانواده با مدرسه بسیار مهم است.
وی ادامه داد: مدرسه مرکز علم، امید، نشاط و ایمان است و نیز مرکز تحول است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای سند تحول ابراز داشت: اگر رهبری معظم انقلاب بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش تأکید می‌کنند، محور اجرای این سند مدرسه است و باید این تحول را با حضور مربیان و معلمان و همت و پیگیری مجدّانه ایجاد کند.

طرح "پویش مهر" به‌جای "پرسش مهر"
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت مدرسه بیان کرد: دانش‌آموز، معلم و مدیر اهمیت دارند و ستاد آموزش و پرورش باید همواره مسیر مدارس و روند کار آن‌ها را پیگیری کند.
وی با اشاره به طرح "پویش مهر" به‌جای "پرسش مهر" گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی در شهر، روستا، استان و در جای جای کشور داشته است و شما دانش‌آموزان که در روزهای نخست پیروزی انقلاب نبودید خوب است که باخبر باشید وضع گذشته ما چه بوده و الآن در کجا قرار داریم و در آینده باید چه مسیری را طی بکنیم.
کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت نیز برگزار شود
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اطلاع شما از وضع موجود و آنچه سپری شده بسیار مهم است لذا تأکید می‌کنم به دانش آموزان گرامی که همه شما با سلایق بسیار خوب خود، پیشرفت‌های شگفت‌انگیز کشور را به‌رغم تهدیدها و تحریم‌های دشمنان و پیشرفت شهر، روستا و... را به تصویر بکشید.
وی ادامه داد: چندی قبل مطرح شد که کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت و نیز برگزار شود و دانش‌آموزان و دانشجویان توسط مدرسه و دانشگاه عازم راهیان پیشرفت شوند و پیشرفت‌های کشور را مشاهده و روایت کنند.

دانش‌آموزان ‌از خانواده ‌وضع پیشین شهر و روستا را سؤال کنند
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: از دانش‌آموزان درخواست دارم پیشرفت‌ها را مشاهده کنند و هرکدام با قلم و تصویرسازی خود با تهیه گزارش به مدیر مدرسه و معلم تحویل دهند و پیشرفت کشور را در مدرسه برای همه دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به نمایش بگذارند و این اقدام مهم در منطقه، شهر، استان و کشور بسط پیدا کند و آموزش و پرورش جشنواره‌ای از این گزارش‌ها و پویش مهر که توسط دانش‌آموزان تهیه می‌شود برگزار کند.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند از خانواده خود وضع پیشین شهر و روستا را سؤال کنند افزود: این جشنواره و تولیدات آن بسیار دیدنی خواهد بود زیرا که با نگاه نوجوانان و جوانان تهیه شده است.

وضع امروز کشور و سایر مناطق را با 30 ـ 40 سال قبل مقایسه کنید
رئیس‌جمهور با اشاره به ساخت مدرسه در بهارستان گفت: این مدرسه ظرف مدت کوتاهی برای تحصیل شما دانش‌آموزان ساخته شده است، لذا باید وضع امروز منطقه بهارستان را با 40 سال پیش مقایسه کنید و ببینید چه وضعیتی داشته است و همچنین وضع امروز کشور و سایر مناطق را با 30 ـ 40 سال قبل مقایسه کنید.
وی تأکید کرد: این پیشرفت‌ها تنها در حوزه ساختمانی نبوده و در مسائل مختلفی مانند کارخانه و صنعت نیز اتفاق افتاده است که شما دانش‌آموزان می‌توانید در قالب پویش مهر با کمک معلمان، والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها انجام دهید.
مشارکت همه دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان با دولت
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: شرکت دانش‌آموزان در پویش مهر بسیار اهمیت دارد زیرا که در این طرح دانش‌آموزان فقط سؤال را پاسخ نخواهند داد و در ساختن کشور و ارائه پیشنهاد و نظرات برای روستا، کشور، صنعت و معادن مشارکت دارند و این به‌معنای مشارکت همه دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان با دولت برای ساختن بهتر کشور است.
وی گفت: نقش مشارکتی شما بسیار اهمیت دارد و شما دانش‌آموزان احساس می‌کنید که در نگاه به وضع کشور، شهر و روستای خود و وضعیت شهر توجه دارید و در نهایت موجب تقویت احساس مسئولیت دانش‌آموزان و همراهی و مشارکت آن‌ها در ساخت کشور خواهد شد.

رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: از والدین درخواست دارم نسبت به فرزندان توجه داشته باشند و این فضای ارتباطی را که امروز ایجاد شده است، مدیریت کنند و از رها کردن دانش‌آموز در این فضای ارتباطی بدون توجه و تربیت مناسب خودداری کنند زیرا که ممکن است در این فضا رهزنانی فکر، اخلاق و رفتار آن را بربایند و طبق میل خود تغییر دهند.

توصیه جدی رئیس‌جمهور به خانواده‌ها
وی گفت: توصیه جدی من این است که پدران و مادران در نوع تربیت امروز دانش‌آموزان مشارکت کنند زیرا که بسیار مهم است که این دانش‌آموزان فرزندان این انقلاب، مرز و بوم و سرزمین بمانند و هویت آن‌ها هویت زندگی اسلامی ایرانی باشد و شخصیت آن‌ها را شکل دهد.

رئیس‌جمهور خطاب به مدیران آموزش و پرورش و مدارس ابراز داشت: سال گذشته در رابطه با تلاش برای افزایش بهره‌وری صحبت کردیم و امسال می‌خواهیم بر افزایش بهره‌وری تأکید مضاعف داشته باشیم زیرا که بسیار مهم است و تأکید من به آموزش و پرورش و مدیران معلم این است که در این راه تلاش کنند.

تلاش کنید سطح علم دانش‌آموزان افزایش یابد
وی ادامه داد: در بررسی بهره‌وری باید مشخص شود که چه‌میزان امکانات و نیرو در اختیار هر مدیری قرار دارد و تلاش کند بهترین استفاده و بهره‌وری را از این نیرو و امکانات داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی در پایان خطاب به معلمان خاطرنشان کرد: تلاش کنید سطح علم دانش‌آموزان افزایش یابد و در این راه باید نمرات سال‌های گذشته ارتقا پیدا کند لذا از معلمان می‌خواهم تلاش کنند سطح علم دانش‌آموزان کنار تربیت و پرورش آن‌ها ارتقا یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات