صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۱۳۸۳
گرایشات افراطی در سرزمین ژرمن‌ها افزایش یافته است

نتیجه حکمرانی خوب در آلمان!

رشد قارچ‌گونه نئونازیسم، ناسیونالیسم افراطی و نئوفاشیسم، موضوعی نیست که امروز بتوان آن را در جامعه آلمان منکر شد. متهمان اصلی این واقعه، دستگاه اطلاعاتی و دولت ائتلافی آلمان می‌باشند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ حسین یاری

این روز‌ها رشد گروه‌های افراطی تبدیل به یک دغدغه مهم در کشور‌های اروپایی شده است. به نظر می‌رسد پروژه‌ای که دستگاه‌های اطلاعاتی و دولتی غرب در راستای ترویج مهاجرستیزی طراحی کرده‌اند، تبدیل به پاشنه آشیل آن‌ها در عرصه‌های امنیتی و اجتماعی شده است. آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست! رشد قارچ‌گونه نئونازیسم، ناسیونالیسم افراطی و نئوفاشیسم، موضوعی نیست که امروز بتوان آن را در جامعه آلمان منکر شد. متهمان اصلی این واقعه، دستگاه اطلاعاتی و دولت ائتلافی آلمان می‌باشند.

نظرسنجی‌هایی که گویاست
بر اساس یک نظرسنجی جدید، نگر‌ش‌های راست افراطی از جمله بیگانه‌هراسی در میان مردم آلمان به شدت گسترش یافته است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که در حال حاضر ۸ درصد از مردم آلمان، جهان‌بینی افراطی راست‌گرا دارند.
بر اساس یک نظرسنجی جدید، تعداد حامیان نگر‌ش‌های راست افراطی از جمله نگرش‌های مبتنی بر بیگانه‌هراسی، بی‌اهمیت جلوه دادن جنایات نازی‌ها و داروینیسم اجتماعی و ملی‌گرایی شوونیستی در میان مردم آلمان به شدت افزایش یافته است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که در حال حاضر ۸ درصد از مردم آلمان، جهان‌بینی افراطی راست‌گرا دارند، در حالی که این میزان در سال‌های گذشته دو تا سه درصد از جمعیت را شامل می‌شد.
مارتین شولتس، مدیر بنیاد فردریش ابرت آلمان (نزدیک به حزب سوسیال دمکرات) ضمن توضیح نتایج این نظرسنجی هشدار می‌دهد که مواضع ضد دمکراتیک و قوم‌گرایانه در حال افزایش است. این بررسی آماری که هر دو سال یک بار و به سفارش بنیاد فردریش ابرت انجام می‌شود به بررسی نگرش‌ها و دیدگاه‌های عمومی در جامعه آلمان می‌پردازد. نتایج جدید‌ترین نظرسنجی این موسسه اینک نشان داده که هشت درصد از مردم آلمان، جهان‌بینی افراطی راستگرا دارند که به لحاظ آماری به معنای آن است که از هر دوازده بزرگسال، یک نفر اندیشه‌های راست‌گرایانه افراطی در سر دارد.

ماجرا فراتر از نظرسنجی ادعایی است
بررسی جدید نشان می‌دهد که همه شاخص‌هایی که کارشناسان برای سنجش نگرش‌های افراطی راست استفاده می‌کنند، افزایش یافته است. از جمله شاخص‌هایی که در این بررسی در نظر گرفته شده است می‌توان به دیدگاه‌های ملی‌گرایانه افراطی و همچنین باور‌ها و دیدگاه‌هایی همچون بیگانه‌هراسی، بی‌اهمیت جلوه دادن جنایات نازی‌ها و نگرش‌های مبتنی بر داروینیسم اجتماعی اشاره کرد که میان زندگی و "جان بی‌ارزش" و "جان با‌ارزش" تفاوت قائل می‌شود. بر اساس این مطالعه، تعداد افرادی که دیدگاه سیاسی خود را راست‌گرا یا ترجیحاً راست‌گرا ارزیابی می‌کنند به ۱۵.۵ درصد رسیده است که در مقایسه با دو نظرسنجی قبلی که ۱۰ درصد را نشان می‌داد افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. مارتین شولتس، رئیس بنیاد فردریش ابرت در این‌باره می‌گوید که این مطالعه نشان می‌دهد که «بخش‌هایی از میانه جامعه در حال فاصله گرفتن از میانه روی هستند یا اعتماد خود را به نهاد‌های کارآمد از دست داده‌اند. از این رو پوپولیسم و مواضع ضددموکراتیک و قوم‌گرایانه در حال افزایش است.»
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بیش از شش درصد از افراد، از وجود یک دیکتاتوری با یک حزب قوی و یک رهبر برای آلمان حمایت می‌کنند و ۱۶ درصد از افراد نیز نگرشی منفی نسبت به "خارجی‌ها" دارند. همچنین حدود یک سوم از افراد مورد بررسی – برابر با ۳۴ درصد – بر این باورند که پناهندگان صرفاً برای استفاده از سیستم اجتماعی به آلمان می‌آیند. بر اساس این نظرسنجی اعتماد عمومی به نهاد‌های رسمی کاهش یافته و به زیر ۶۰ درصد رسیده است. همچنین ۳۸ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی، باور‌هایی مبتنی بر تئوری توطئه در ذهن دارند. مواضع پوپولیستی و قومی – استبداد‌گرایانه و شورشی نیز بسیار گسترده است و تقریبا یک سوم از افراد را شامل می‌شود.
شولتس می‌گوید: «این نتایج نه تنها ترسناک‌اند، بلکه [مقابله با آن]، مستلزم اقدام پیگیر - از سوی سیاستمداران، و حتی از سوی خود جامعه است.»
بنیاد فردریش ابرت از سال ۲۰۰۶ تاکنون هر دو سال یک بار این نظرسنجی را سفارش و نتایج آن را منتشر می‌کند. در نظرسنجی کنونی ۲۰۲۷ نفر از تاریخ ۳ ژانویه تا ۲۸ فوریه به عنوان نمونه مورد پرسش قرار گرفته بودند.

آنچه در آلمان سانسور می‌شود
در این میان نمی‌توان از کنار یک حقیقت مطلق به سادگی گذشت! اینکه مقامات آلمانی در خلق و استمرار بحران کنونی مهم‌ترین نقش را ایفا کرده‌اند. اصل ماجرا این است که آژانس اطلاعات فدرال آلمان و دیگر نهاد‌های امنیتی این کشور، در صدد بوده‌اند با مدیریت جریانات افراطی و نژادپرست در مقابل مسلمانان و مهاجرین در اروپا، زمینه را جهت مهار گرایش به اسلام‌گرایی در غرب فراهم سازند. اما به نظر می‌رسد بازی از کنترل ژرمن‌ها، فرانسوی‌ها و دیگر بانیان اسلام‌ستیزی سیستماتیک در غرب خارج شده است!

معضلی بنیادین در غرب
در حال حاضر، نژادپرستی تبدیل به یک برند در آلمان شده و همین مسئله، جامعه این کشور را به کانونی از بحران‌های بالقوه و بالفعل تبدیل ساخته است. مساجد در سراسر آلمان با افزایش نگران‌کننده خرابکاری، آزار و اذیت و تهدید مواجه هستند. کمال آرگون، رئیس گروه مسلمان ترکیه‌ای (IGMG) در این خصوص به نکات قابل تاملی و تلخی اشاره کرده است:
"مسجد‌های بیشتری در هفته‌های اخیر نامه‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده‌اند. ما از این گونه تهدید‌ها نمی‌ترسیم و مرعوب نخواهیم شد، اما ناامید کننده است که در بیشتر تلاش‌ها برای آتش زدن مساجد که ممکن است جان بسیاری از مردم را بگیرد، عاملان آن شناسایی یا دستگیر نمی‌شوند.»
مواضع آرگون، دارای قرائن و شواهد زیادی می‌باشد. بر اساس آمار‌های رسمی، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، ۱۲۴ حمله علیه مسلمانان شامل حملات لفظی و فیزیکی، پیام‌های تهدیدآمیز و آتش زدن مساجد به ثبت رسیده است. متأسفانه، نژادپرستی در آلمان یک واقعیت است و دولت پرادعای اولاف شولتس (دولت ائتلافی کنونی آلمان) نیز همراهی پشت پرده پررنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور در این مسیر غیر اخلاقی و غیر انسانی دارد. بدون شک زمان آن رسیده است که صیانت از جان و سلامتی مسلمانان در اروپا، تبدیل به یک مطالبه فراگیر شود. موضوعی که کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد یا پارلمان اروپا عامدانه چشمان خود را بر روی آن بسته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات