صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۵۱۳۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 4 مهرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خطوط مقدم جبهه‌ ما، محراب عبادت بود. اینکه نیمه‌ شب یک جوانی، یک فرمانده‌ـ یا غیر فرمانده ـ یک گروهان یا یک گردانی بنشیند اشک بریزد، گریه کند، عبادت بکند، این نقلش یکی دو مورد یا ده مورد نیست؛ در همه‌ بخش‌های این جبهه، این وجود داشته. اصلاً [شما در] کجای دنیا، کدام جنگ، کدام درگیری نظامی یک چنین وضعیتی را داشتید؟ شوق شهادت، توسل، توجه به خدای متعال، آرزوی شهادت و مانند اینها.(1402/6/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

مدرسه دفاع مقدس

در میان حوادث تاریخی، هشت سال دفاع مقدس بدون شک درس‌های فراوانی برای ملتی دارد که همیشه در صف اول مبارزه با دشمن بوده است؛ خصوصاً برای نسلی که پس از دفاع مقدس چشم بر جهان گشوده‌اند.
1ـ درس اول آنکه در همه شرایط دشمن وجود دارد و گریزی از آن نیست. دشمنی که با تمام تلاش قصد نابودی جریان حق را داشته و برای تحقق اهداف خود سناریوها و ترفندهای متعددی را طرح‌ریزی می‌کند. روزگاری کودتای نظامی و تجاوز به خاک کشور را برمی‌گزیند و در زمانی دیگر راه جنگ تمام‌عیار اقتصادی را در پیش می‌گیرد و روزگاری دیگر با جنگ شناختی و تحریف حقیقت، اذهان یک ملت را نشانه می‌رود. نکته اساسی آن است که شاید شگردها و ترفندهای دشمن تغییر یافته باشد؛ اما دشمن از دشمنی خود کوتاه نیامده و ضدیت و عداوت با جبهه حق همچنان پابرجاست.
2ـ از حوادث روزهای سخت دفاع مقدس می‌آموزیم که در سخت‌ترین شرایط و با بیشترین کمبودهای مادی، اگر ایمان به خدا، شجاعت، اراده‌های بلند، مقاومت، ایستادگی و بصیرت باشد، می‌توان در برابر دشمن ایستاد. به واقع آنچه در معرکه نبرد با دشمن بیش از امکانات مادی و تجهیزات مدرن تعیین‌کننده است، عوامل انسانی و غیرمادی است که باید به چگونگی دستیابی به آن اندیشید. 3ـ دفاع مقدس به ما آموخت که فتنه‌گران داخلی همواره زمینه‌ساز تجاوز بیگانگان و دشمنان خارجی هستند. در حقیقت ترفندهای بیگانگان بدون هموارسازی ایادی داخلی آنها آغاز نمی‌شود و جان نمی‌گیرد! تجاوز عراق به ایران، بدون اقدامات خائنانه لیبرال‌ها و جریان‌های نفاق کلید نمی‌خورد. امروز نیز دشمن بدون مقدمه‌سازی‌های ایادی داخلی خود نخواهد توانست خللی در مسیر انقلاب ایجاد کند. 4ـ درس دیگر دوران دفاع، آن است که همواره می‌توان با تدبیر و هوشیاری، بزرگ‌ترین تهدیدات را به فرصت تبدیل و از آن علیه دشمن استفاده کرد. تجاوز به خاک کشور اگرچه در نگاه اول تهدیدی علیه نظام اسلامی به شمار می‌آمد؛ اما همین تهدید در بستر تدبیر امام و امت به فرصتی برای شکوفایی استعدادها و توانایی‌ها بدل شد. 5ـ بزرگ درس دفاع هشت ساله، آشکار ساختن این مسئله بود که باید به جوانان اعتماد کرد و کارهای بزرگ را به آنان سپرد! در بستر همین اعتماد بود که جوانان 15 تا 30 ساله میدان‌دار عرصه نبرد شدند و در حالی که مستشاران کارکشته نظامی از عدم‌تحقق بسیاری از عملیات‌های نظامی با توجه به کمبود امکانات سخن می‌گفتند، حماسه‌های بزرگی، چون ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، خیبر، والفجر8 و کربلای 5 را خلق کردند. امروز نیز به چنین اعتمادی نیازمندیم.

مهدی سعیدی

 

 

▼ گزارش روز

وَالْعَینَ بِالْعَینِ

نتانیاهو در ادامه لفاظی‌ها و تکرار اتهامات بی‌پایه و اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران، این بار در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی و وجود یک «تهدید معتبر هسته‌ای» علیه ایران شده بود.
گزاره‌های خبری: 1ـ خبرگزاری دویچه وله آلمان نوشت: «نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای رژیم کودک‌کش معرفی کرد و خواهان آن شد که برای بازداشتن جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ای‌اش، فشار بر این حکومت افزایش یابد. به گفته نتانیاهو، «قدرت‌های غربی هشت سال پیش متعهد شدند که اگر ایران برجام را نقض کند، تحریم‌ها بازخواهد گشت؛ ولی حالا که این کشور در حال نقض توافق هسته‌ای است، خبری از احیای تحریم‌ها برای ممانعت آن از دسترسی به سلاح هسته‌ای نیست.» او خواهان تغییر این سیاست از سوی کشورهای غربی شد. نتانیاهو در ادامه سخنرانی خود برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، «یک تهدید جدی و باورپذیر هسته‌ای» علیه این کشور را ضروری دانست.» 2ـ سردار سرتیپ «رضا طلایی‌نیک» سخنگوی وزارت دفاع در یادواره شهدای شهرستان کبودرآهنگ در پاسخ به سخنرانی نتانیاهو گفت: «‌امروز موشک‌هایی در اختیار داریم که اسم آنها را موشک‌های اسرائیل‌زن گذاشته‌ایم و نقطه هدف آنان در وهله اول، سرزمین‌های اشغالی است». سردار طلایی‌نیک در خصوص دلیل ساخت این نوع موشک‌ها اظهار داشت: «چون سیستم تسلیحاتی ما باید متناسب با تهدیدها باشد؛ جایی که بعضی وقت‌ها اراجیف می‌بافد، رژیم صهیونیستی است؛ لذا رسماً هم اعلام می‌کنیم که ما موشک‌های اسرائیل‌زن در اختیار داریم. موشک حاج‌قاسم موشک اسرائیل‌زن است.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ «وَكَتَبْنَا عَلَیهِمْ فِیهَا أَن النفْسَ بِالنفْسِ وَالْعَینَ بِالْعَینِ»؛ و ما در تورات بر بنی‌اسرائیل لازم و مقرر داشتیم که [در قانون قصاص] جان در برابر جان، و چشم در مقابل چشم. دشمنان جمهوری اسلامی ایران هنوز به فهم این مسئله نرسیده‌اند که «دوران بزن در رو تمام شده» است. چنانچه رژیم صهیونیستی به خاک ایران تعرضی داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران از گزینه‌های متعددی برای اقدام متقابل و انتقام روی میز خود دارد. یکی از موارد آن، حمله علیه تأسیسات دیمونای رژیم صهیونیستی است؛ چراکه واکنش در هیچ سطح دیگری همتراز و بازدارنده نخواهد بود. 2ـ جمهوری اسلامی ایران با تسلیحات نوین از جمله موشک جدید «قاسم» به‌راحتی می‌تواند هر نقطه از سرزمین‌های اشغالی را که محل استقرار صهیونیست‌هاست، هدف قرار دهد. شلیک از عمق مطمئن از داخل خاک کشور، امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب را بسیار کاهش می‌دهد و همچنین فرصت کمتری به سامانه‌های دفاع موشکی دشمن برای واکنش احتمالی می‌دهد. سر جنگی جداشونده موشک «قاسم» و نیز سرعت بالای آن در ورود به جو، کار دفاع را برای سامانه‌های موشکی دشمن بسیار سخت می‌کند. 3ـ امروز شکنندگی که در حوزه‌های مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی و امنیتی برای رژیم صهیونیستی وجود آمده، موضوعاتی است که خواب را از چشمان مقامات ارشد این رژیم ربوده است. اتفاقات سال‌های اخیر (عدم موفقیت کنست برای تعیین یک کابینه مستقر، عدم امکان ایجاد اتحاد بین جریان‌های سیاسی و نیز به وجود آمدن مشکلات عدیده بین سیاسیون و مذهبیون در سرزمین‌های اشغالی، عوض شدن چهار نخست‌وزیر در این رژیم در طول نزدیک به چهار سال، حاضر نشدن سربازان برای گذراندن دوران سربازی) چندگانگی را در حوزه‌ مسائل اجتماعی در این رژیم ایجاد کرده و باعث شده است که برخی از سران این رژیم موضوع فروپاشی از درون را مطرح کنند.
نکته پایانی، رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار گرفته است که برای نابودی رژیم صهیونیستی یک جنگ تمام‌عیار نیاز نیست. امروز این مسئله کاملاً ثابت شده است که فروپاشی از درون به دلیل بی‌هویتی، بی‌انگیزگی، نرسیدن به آرزوها و آرمان‌های تعیین‌شده، قریب‌الوقوع است.

فرهاد کوچک‌زاده

 

 

▼ اخبار

1ـ صهیونیست‌ها در تور استانبول

«سلجوق کوچوک‌کایا» عامل جاسوسی دستگیرشده موساد که علیه جمهوری اسلامی ایران در شهر استانبول فعالیت می‌کرد، طی اعترافات اخیری که در تارنمای خبری استار ترکیه منتشر شده، جزئیاتی را از نحوه عمل و اقدام جاسوسی خود فاش کرد. عامل اصلی این شبکه در تازه‌ترین اعتراف خود اعلام کرده که از طریق فرد نظامی تبعه ترکیه با نام «سرکان اوزدمیرچی» که از اعضای گروه گولن بوده و هم اکنون متواری است، به شبکه جاسوسی موساد متصل شده و از طریق اتباع کشورهای عربی، اطلاعات لازم (علیه ایران) را جمع‌آوری کرده و در اختیار موساد قرار می‌داد. این جاسوس دستگیرشده اعتراف کرده که 11 بار در 10 شهر مختلف اروپا با مدیران موساد ملاقات کرده و گزارش‌های تهیه‌شده جاسوسی علیه اتباع و شرکت‌های ایران را در ازای دریافت پول به آنها تحویل داده است. شبکه جاسوسی موساد با سرپرستی این تبعه ترکیه در پی فعالیت 1/5 ساله سازمان اطلاعات ترکیه کشف شده و اعضای آن یک شرکت تجاری و 23 فرد دارای روابط تجاری با ایران را هدف قرار داده و سوابق ورود و خروج خارجی اعضای خانواده افراد هدف، تماس‌های تلفنی و اطلاعات ارتباطی، حساب‌های بانکی و فهرست دارایی‌های آنها را جمع‌آوری کرده و به موساد ارائه می‌کرد.

2ـ یک بام و دو هوای هسته‌ای

«محمد اسلامی»، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «توسعه کمی و کیفی زرادخانه‌های هسته‌ای نگران‌کننده است و این روند مغایر با تعهدات پذیرفته‌شده توسط کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است. مایه تأسف است که پس از گذشته پنج دهه از تصویب معاهده عدم اشاعه ماده 6، معاهده همچنان اجرا نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر طرح منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، نگرانی خود از برنامه مخفی نظامی هسته‌ای رژیم اسرائیل را اعلام می‌کند. متأسفانه رژیم صهیونیستی برنامه هسته‌ای خود را ذیل پادمان قرار نداده و از این رو تهدید نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود و یکپارچگی و اعتبار NPT و آژانس را به خطر انداخته است.»

3ـ مسکن در فاز رفع موانع

رئیس کل بانک مرکزی گفت که ظرف سه روز آینده جلسه کارگروه تخصصی رفع موانع تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با حضور مقامات ذی‌ربط تشکل می‌شود. حسب دستور رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن باید در این کارگروه ویژه، رفع مغایرت‌های آماری در زمینه عملکرد بانک‌ها در حوزه تأمین مالی، تعداد متقاضیان معرفی‌شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقدشده و میزان تسهیلات پرداختی در طرح نهضت ملی مسکن، ‌بررسی و تعیین‌تکلیف شود. همچنین باید پیشنهادهای مختلف و راهکارها و روش‌های تسریع در تامین تسهیلات بانکی ساخت مسکن و حتی استفاده از تأمین مالی خارجی در این طرح ملی بررسی و نتیجه نهایی برای تصمیم‌گیری آماده شود.

4ـ صنعت ایران، نفتی‌تر از همیشه

طبق گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی گروه صنایع و معادن ایران در فصل بهار 1402 معادل 7/3 درصد بوده در حالی که بدون احتساب نفت این عدد تنها به 0/4 درصد می‌رسد.این موضوع نشان می‌دهد که عمده رشد اقتصادی این بخش مربوط به استخراج نفت و گاز طبیعی است که در جدول مرکز آمار رشد اقتصادی 19/8 درصدی را ثبت کرده است. افزایش تولید نفت ایران به 3/3 میلیون بشکه در روز از جمله عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی گروه نفت در شرایط تحریم در بهار 1402 است.

5ـ مسافرت نجومی ایرانی‌ها به ترکیه

بازدیدکنندگان خارجی از استانبول به ترتیب از کشورهای روسیه (179/017)، آلمان (127/489)، ایران (101/459) و آمریکا (81/257) هستند. این کشورها در ماه اوت بیشترین سفرها را به استانبول داشتند. در میان کشورهای عربی، عربستان جایگاه برتر خود را حفظ کرده و پس از آن، عراق، کویت، الجزایر، اردن، مراکش، لیبی و مصر قرار گرفته‌اند.

 

 

▼ اخبار کوتاه

خبر خوش برای جوانی جمعیت/ «بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی گفت: «از سوم مهرماه به‌ مدت 10 روز واگذاری حدود 20 هزار قطعه زمین آغاز شده است. حدود 32 هزار قطعه زمین در راستای طرح جوانی جمعیت به مردم داده شده که این مسیر را تا پایان سال ادامه خواهیم داد و هر دو ماه با فواصل مختلف یک بار پویشی برای واگذاری خواهیم داشت.»

ایالات متحده معتادان/ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ایالات متحده آمریکا با 5 درصد جمعیت جهان، 80 درصد از مواد مخدر جهان را مصرف می‌کند. این کشور سیاه‌چاله و منبع مشکلاتی برای تلاش‌های جهانی مبارزه با مواد مخدر است.» کاربری در واکنش به این خبر نوشته است: «مدیونید اگر فکر کنید این منبع درآمد دولت آمریکا از آمریکایی‌هاست، درست مثل فروش اسلحه.»

شوک بزرگ به سعودی‌ها/ «گرگوری گاوس» استاد امور بین‌الملل دانشگاه تگزاس پیراون علت تغییر رویه سعودی‌ها در منطقه گفت: «عربستان فهمید که نمی‌تواند با قلدری در مقابل ایران کاری به پیش ببرد و اتفاقی که برای آرامکو افتاد، یک شوک بزرگ و زنگ بیدارباش برای سعودی‌ها بود.»

راه طولانی عادی‌سازی/ روزنامه صهیونیستی «معاریو» در گزارشی از عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها نوشت: «️علیرغم اظهارات گسترده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، چندین موضوع در عدن فراتر از مذاکرات با عربستان سعودی است؛ مهم تر از همه موضوع هسته‌ای است.»

حکم قاضی‌القضات علیه تروریست‌ها/ حجت‌الاسلام اژه‌ای برای رسیدگی فوری به پرونده تیم‌های تروریستی دستگیرشده دستور داد. رئیس قوه‌قضائیه در حکمش قید شده که به پرونده عواملی که قصد عملیات تروریستی در کشور داشتند، به سرعت رسیدگی شود.

جوانان عاشق می‌شوند/ نگاهی به سن‌ و سال شهدای 8 سال جنگ ایران و عراق نشان می‌دهد که اکثریت شهدا جوانان هستند. بر اساس تحلیل آماری، 75 درصد شهدای جنگ 8 ساله زیر 23 سال سن داشتند. میانگین سنی شهدا نیز 22 تا 23 بوده است.

چشم‌انداز برق اتمی ایران/ «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه راهبردی توسعه ملی خود مصمم است تا سال 2040 سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به 20 هزار مگاوات افزایش دهد.»

ژرمن‌ها علیه جنگ/ به دنبال موافقت دولت آلمان با کمک 400 میلیون یورویی به اوکراین در قالب یک بسته تسلیحاتی جدید، صدها نفر از مردم در شهر هیلبرون در جنوب غربی آلمان دست به تظاهرات زدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات