صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۱۱۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 1 مهرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): عقیده‌ راسخ بنده این است که اگر نسل‌های پی‌درپی ما، جوانب مهم و معنادار دفاع مقدس را بشناسند و بدانند که در این واقعه‌ مهم چگونه ملت ایران توانست خود را به سکوی پیروزی برساند و در آنجا با قدرت و با سربلندی بایستد، برای آنها در این شناخت در‌س‌های بزرگی وجود خواهد داشت و کارهای بزرگی پیش خواهد رفت.(1402/6/30) *شهادت مظلومانه امام حسن عسگری(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم* *هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدا، ایثارگران و خانواده‌های آنان گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

صد برابر!

فرمانده معظم کل قوا چهارشنبه گذشته در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت بیانات مهمی داشتند. ایشان در بخشی از سخنان خود تأکید کردند: «این کارهای جاری‌ای که دارد انجام می‌گیرد خوب است، [ولی] اینها باید صد برابر بشود؛ ما توانش را داریم، آدمش را داریم، استعدادش را داریم. می‌توانیم کار هنری بکنیم، می‌توانیم فیلم‌های خوب بسازیم، می‌توانیم کتاب‌های خوب بنویسیم، می‌توانیم رمان‌های حاکی از حوادث بسازیم؛ می‌توانیم؛ [منتها] در این کارهای هنری هدف را فراموش نکنیم، هدف را گم نکنیم.»
سی و پنج سال از پایان جنگ تحمیلی علیه ملت ایران می‌گذرد. جنگی نابرابر که تنها با ایمان و اراده‌های پولادین مردان و زنان و جوانان ایرانی و با فرماندهی شخصیتی، مانند امام خمینی(ره) می‌شد در برابرش ایستادگی و مقاومت کرد و با همه کاستی‌ها و کمبودهای مادی و تجهیزاتی، با ایثار و فداکاری پیروز میدان شد و جلوی راه دشمن را برای تجاوز و تصرف خاک کشور سد کرد. در طی این سال‌ها ،کارهای ارزشمندی برای ترویج فرهنگ غنی دفاع مقدس در ساحت‌های گوناگون فرهنگی و هنری صورت گرفته که برخی از آنها را می‌توان آثار ماندگار فرهنگی و هنری دانست؛ از فیلم و موسیقی گرفته تا کتاب و... .
با گذشت بیش از چهار دهه از آغاز جنگ و دفاع مقدس جانانه ملت بزرگ ایران که بدون شک فصل تاریخی و انکارناپذیری از عمر انقلاب بزرگ اسلامی است و هنوز هم تشییع پیکر یک شهید گمنام یا بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس به کانون ابراز عشق و ارادت مردم به انقلاب و ارزش‌های آن تبدیل می‌شود، هنوز همانطور که پیر سفر کرده انقلاب فرمودند، تربت پاک شهیدان مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان است، اما چرا در تبدیل این گنج گرانبها به ذخایر اجتماعی و سرمایه اجتماعی که بنیان‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آنطور که باید و شاید موفق نبوده‌ایم؟! چرا نتوانسته‌ایم از این گنج عظیم در ساحت فرهنگی جامعه استفاده کنیم؟! چرا در نمادسازی از این گستره بیکرانه و معرفی چهره‌های ماندگار دفاع مقدس به نسل جدید موفق نبوده‌ایم؟! چرا در نبرد رسانه‌ای با قدرت‌های سلطه‌گر و دست‌نشانده‌های‌شان دست برتر را پیدا نکرده‌ایم؟!
این چراها و ده‌ها سؤال دیگر علت تأکید چندباره رهبر حکیم انقلاب بر کار مستمر، فاخر و اثرگذار درباره دفاع مقدس را بیش از پیش روشن و نمایان می‌کند و تأکید ایشان بر کار صد برابری در این حوزه نشان از اهمیت فوق‌العاده این موضوع دارد که بدون شک از امروز باید دغدغه و اولویت نهادهای فرهنگی و متولی دفاع مقدس و فعالان این عرصه قرار گیرد و حتی لحظه‌ای را هم نباید برای تقویت کارزار فرهنگی از دست داد.

علی حیدری

 

 

▼ گزارش روز

کلاف سردرگم آمریکا در اوکراین

با شروع جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند جنگ به زودی خاتمه نیابد، چرا که این جنگ یک بازی ساده نظامی نیست؛ بلکه یک نبرد تمدنی بین دو بلوک جهانی است. این در حالی است که هر چه جنگ پیش می‌رود بر پیچیدگی‌های صحنه نیز افزوده شده و بازیگران را وارد عرصه‌های پیش‌بینی‌ناپذیری می‌کند.
در مدت اخیر، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که آمریکا در حمایت از اوکراین به سیم آخر خواهد زد؛ چرا که تمام حیثیتش را برای جنگ اوکراین گذاشته است. برخی خبرها نشان می‌دهد، آمریکا موشک بالستیک تاکتیکی ATACMS را به اوکراین ارسال خواهد کرد، چرا که شرایط سختی پدید آمده است. سه مقام آمریکایی و یک مقام کنگره روز جمعه به «ان‌بی‌سی نیوز» اعلام کردند، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین وعده ارسال تعداد کمی از موشک‌های دوربرد ATACMS به کی‌یف را داده است. این مقامات که اجازه نداشتند به طور عمومی در این‌باره صحبت کنند، اعلام نکردند که این موشک‌ها در چه زمانی به اوکراین ارسال خواهد شد. آنها حتی زمان صدور اعلامیه در این‌باره را تعیین نکردند. مقام کنگره آمریکا اعلام کرد: «هنوز بحث‌هایی درباره نوع و تعداد موشک‌های ارسالی به اوکراین وجود دارد؛ کشورهای اروپای شرقی تاکنون بخش زیادی از ذخایر تسلیحاتی خود را در اختیار اوکراین گذاشته‌اند. این اقدام آمریکا ناشی از بروز بحران جدی در ماشین جنگی ناتو در اوکراین است. موشک ATACMS هیچ تغییری در موازنه قوا ایجاد نخواهد کرد، اما دشمنی آمریکا و روسیه را عمیق‌تر می‌کند و این به شدت به نفع کشور ماست. روس‌ها به ناچار باید تلافی کنند.»
اما همزمان با آنکه آمریکا بر شدت کمک‌هایش می‌افزاید، لهستان اعلام کرد، ارسال سلاح به اوکراین را متوقف می‌کند. این تصمیم ورشو به‌ منزله یکی از بزرگ‌ترین حامیان اوکراین، واکنشی به بالاگرفتن اختلافات بین کی‌یف و چند کشور اروپایی بر سر غلات است. لهستان و دو کشور دیگر اعلام کردند، به جلوگیری از واردات غلات از اوکراین ادامه می‌دهند. رئیس‌جمهور اوکراین در سازمان ملل، این کشورها را متهم کرد که فقط تظاهر به همبستگی با اوکراین کرده‌اند.
دعوای لهستان و اوکراین نشان داد، اروپا زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، از جنگ اوکراین و درخواست‌های بی‌انتهای زلنسکی خسته شده است. اروپایی‌ها بر سر دوراهی مانده‌اند. آیا باید به ادامه حمایت‌های‌شان از اوکراین ادامه بدهند و مالیات شهروندان‌شان را صرف آتش بی‌فایده علیه روسیه کنند یا از جنگ پا پس بکشند؟ این یک واقعیت است که اگر اروپا پشت کی‌یف را خالی کند، وضعیت در اوکراین کلاف سردرگمی خواهد شد که هیچ کس نتیجه آن را پیش‌بینی نخواهد کرد.
این اولین معضل آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین نیست؛ بلکه این روزها عطش جمهوری‌خواهان برای بازگشت به کاخ سفید بیشتر می‌شود. اگر جمهوری‌خواهی، مانند ترامپ به قدرت برسد، شاید تحولات در این جنگ نیز دستخوش تغییر شود. ترامپ بارها از جنگ با روسیه انتقاد کرده است.
حال باید منتظر ماند و دید که این فراز و فرود جنگ تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا آمریکایی‌ها می‌توانند بر پیچیدگی‌های اوکراین فائق آیند؟ هر چند پیش‌بینی سخت است؛ ولی این را می‌توان گفت که هر چقدر از آغاز جنگ گذشته است، رمق و عطش برای شکاندن کمر روسیه کاهش پیدا کرده و این برای آمریکایی‌ها سخت و کشنده است. آنها نمی‌توانند موفقیت رقیب قدیمی خود و یادگار دوران جنگ سرد را به چشم ببینند.

 

 

▼ اخبار

1ـ نمایش اقتدار

رئیس‌جمهور در رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: «آنچه دشمن را وادار به عقب‌نشینی‌ می‌کند، تسلیم و تزلزل نیست؛ بلکه مقاومت و ایستادگی است. حضور نیروهای بیگانه بزرگ‌ترین مشکل منطقه ماست؛ اما حضور نیروهای مسلح ما ایجادکننده اطمینان است. امروز شعار ما شعار اتحاد است، اتحاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی، اتحاد بسیج با فراجا، اتحاد نیروهای مسلح با مردم و با امتداد راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جهان. پروژه دشمن برای منزوی کردن جمهوری اسلامی و ناامید کردن مردم با شکست مواجه شده است.» اما کمی آن سوتر در بندرعباس رژه نیروی دریایی سپاه و نیروهای مسلح هرمزگان برگزار شد و توانمندی‌های جدیدی از توانمندی دریایی سپاه به نمایش درآمد. دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه از تجهیزات جدید نظامی خبر داده و گفته است: «رهبر معظم انقلاب در خصوص سرعت شناورها امر فرمودند و سرعت ما از 35 نات دریایی به 55 نات، سپس 75 نات و 90 نات رسید و این روند افزایش سرعت تداوم خواهد داشت که این مسئله در دنیا بی‌سابقه است. در شناورهایی که راکت‌انداز بودند، با به‌روز کردن تجهیزات الان قادر به حمل و پرتاب موشک شده‌اند که به نمایش هم درآمد. در شرایط تحریم، زیردریایی هوشمند را با بردهای بسیار زیاد ساخته‌ایم که آزمایش شده و نشان دهنده شعار همیشگی ما می‌توانیم است. در حوزه پهپاد نیز کارهای بزرگی به ویژه با قابلیت‌های متناسب با دریا صورت گرفته که در آینده از آنها رونمایی خواهد شد.»

2ـ سنگ تمام ‌چین برای بشار اسد

رئیس‌جمهور سوریه که برای سفری رسمی عازم چین شده، مورد استقبال ویژه چینی‌ها قرار گرفت. چینی‌ها که در طول جنگ جهانی علیه ملت سوریه هرچند به لحاظ اقتصادی و نظامی کمک چندانی نکردند، اما در سطح سیاسی و بین‌المللی بارها قطعنامه‌های ارائه شده از سوی کشورهای عربی و غربی را وتو کردند. حالا پس از دو دهه، چینی‌ها که متوجه شدند در نظم آینده جهانی کدام یک از کشورها و دوستان به دردشان می‌خورند، از رئیس‌جمهور سوریه و هیئت بلندپایه همراه او استقبال شایانی می‌کنند تا در قالب طرح «یک جاده یک کمربند» سوریه را نیز به منزله یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسیرهای رسیدن به دریای مدیترانه وارد این پروژه کنند. پس از شروع جنگ اوکراین و بسته شدن مسیر روسیه و دریای سیاه و همچنین تلاش آمریکا و برخی کشورهای عربی برای دور زدن طرح چینی‌ها با ایجاد یک کریدور جدید، آنها متوجه شدند بهترین مسیر از ایران، عراق و سوریه می‌گذرد که برای این منظور سوریه باید بازسازی شده و اشغالگران از آنجا خارج شوند و چینی‌ها توان این کار را دارند.

3ـ ترمز اوراق‌فروشی کشیده شد

فروش اوراق یکی از ابزارهای دولت قبل برای پوشش کسری بودجه بود که موجب آینده‌فروشی و بستن دست دولت در سال‌های بعد می‌شد. آمارهای اخیر کنترل قابل توجه این وضعیت را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که نسبت بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی به فروش آنها از 26 درصد در دولت قبل به 175 درصد افزایش یافته که بیان‌کننده شدت گرفتن بازپرداخت این اوراق است. از سوی دیگر، متوسط رشد سالانه(خالص) انتشار اوراق از 108 درصد به منفی 26 درصد کاهش یافته است.

4ـ بارش‌های فرانرمال در راه است

رئیس سازمان هواشناسی گفت، بارندگی‌های پاییز امسال در کشور زودتر از سال‌های گذشته آغاز می‌شود و امسال بارندگی‌های نرمالی برای کل کشور داریم. در بخش‌های غربی کشور، بارش‌ها «فرانرمال» خواهد بود. این وضعیت تقریباً تا اوایل زمستان ادامه دارد و همچنان در دامنه‌های زاگرس وضعیت مساعدی‌تر را به ویژه در دامنه‌های غربی خواهد داشت. گفتنی است، پاییز امسال در کل کشور بارندگی‌ها خوب خواهد بود.

 

 

▼ اخبار کوتاه

بی‌بی گاف داد/ نتانیاهو در جریان سخنرانی خود در سازمان ملل گفت، ایران باید با یک «تهدید معتبر هسته‌ای» روبه‌رو شود.‌ دفتر نخست‌وزیری صهیونیست‌ها تصریح کرد: «این یک اشتباه است، نخست‌وزیر نتانیاهو قصد داشت بگوید «تهدید معتبر نظامی» و در نوشته خود هم این را نوشته بود.» این تهدید در حالی است که نتانیاهو وقتی در مواجهه با سؤال احتمال درگیری با ایران قرار گرفت، سعی کرد از پاسخ دادن خودداری کند و طفره برود.

دست بالای ایرانی‌ها/ برخورد هفته پیش ایران با بازرسان آژانس موجب ناراحتی صهیونیست‌ها شد. کارشناس شبکه 12 رژیم صهیونسیتی به این نکته اعتراف کرده و می‌گوید: «ایرانیان در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند و آنقدر احساس اطمینان می‌کنند که برای مقابله با عدم رفع تحریم‌های تسلیحاتی، بازرس‌های فرانسوی و آلمانی را اخراج می‌کنند.»

رشد منفی قیمت مسکن/ وزیر راه و شهرسازی گفت، طی چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است. یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس‌جمهور بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

عصبانیت بولتون از فرش قرمز رئیسی/ «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت: «آمریکا برای رئیسی فرش قرمز پهن کرد! رئیسی در سازمان ملل می‌گوید از قاتلان (سردار) قاسم سلیمانی انتقام خواهند گرفت، اینها دارند به ایالات متحده دهن‌کجی می‌کنند! حکومت تهران به هر چه که می‌خواهد می‌رسد!»

آلمان و دور زدن تحریم‌ها/ آلمان با وجود وضع تحریم‌ها علیه روسیه، به ویژه قطع واردات نفت پس از آغاز جنگ اوکراین، حالا نفت روسیه را به طور غیر مستقیم وارد می‌کند. بنا بر گزارش تحقیقی اشپیگل، نفت روسیه از طریق هند به آلمان منتقل می‌شود.

تروریست‌ها رفتند/ «سرلشکر باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد، گروهک‌های تروریست و تجزیه‌طلب، از مرزهای ایران فاصله گرفته‌اند. تیم‌های کارشناسی، روند خلع سلاح این گروهک‌ها را در عراق بررسی و راستای‌آزمایی خواهند کرد.

دلارزدایی ادامه دارد/ معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت، با مذاکراتی که با طرف عراقی انجام دادیم، امیدواریم تا سال آینده امکان خرید هموطنان با کارت بانکی ایران در عراق و بالعکس فراهم شود.

 

گردهمایی تجلیل از جانبازان بالای 50 درصد نمایندگی ولی فقیه در سپاه

با حضور نماینده ولی فقیه در سپاه
سه‌شنبه 4 مهر 1402
معاونت نیروی انسانی نمایندگی ولی فقیه در سپاه

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات