صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۵۷

حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه در هاله ای از ابهام!

نگرانی های دولت بایدن نسبت به رویکرد کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی در قبال عملیات طوفان الاقصی معطوف به وحشت آشکار  کاخ سفید نسبت به از بین رفتن توان مدیریت حداقلی بحران در عرصه امنیت و سیاست خارجی آمریکاست.

به تازگی تارنمای آمریکایی آکسیوس  اعلام کرد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس جمهور آمریکا گفت، تل آویو چاره ای جز آغاز عملیات زمینی در غزه ندارد و اکنون (در موضع ضعف) نمی تواند در زمینه وضعیت صدها اسیر صهیونیست در غزه با حماس وارد مذاکرات غیر مستقیم شود.

در این زمینه دو نکته اساسی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:
نخست، اینکه تأکید نتانیاهو بر عملیات زمینی در غزه نشان دهنده مخالفت بایدن و نهادهای امنیتی-نظامی آمریکا با این موضوع است. این مخالفت ریشه در خطرپذیری شدید عملیات و احتمال بالای شکست مجدد صهیونیستها در آن دارد. علاوه بر این، شواهد موجود نشان می دهد کنشگری حماس و گروه های مقاومت در عملیات طوفان الاقصی هنوز پایان نیافته و ممکن است در ساعات و روزهای آتی نبرد، شاهد وقوع حوادث تعیین کننده دیگری در اراضی اشغالی باشیم.
در چنین شرایطی اصرار نتانیاهو بر مواجهه همه جانبه با حماس در نوار غزه، هزینه های شکست رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا را در تقابل با جبهه مقاومت به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد و در صورت گستردگی عملیات صهیونیستها در نوار غزه، احتمال ورود دیگر گروه های مقاومت به صحنه منازعه نیز افزایش می یابد. قطعاً این موضوع به پیچیدگی بیشتر اوضاع منجر خواهد شد.

دوم، به اصل مدیریت بحران در سیاست خارجی آمریکا باز می گردد. راهبردنویسانی مانند هنری کیسینجر و فوکویاما معتقد به اصل کنترل پذیر بودن بحران هایی هستند که به وسیله آمریکا یا شرکای آنها در نظام بین الملل ایجاد می شود. به عبارت بهتر، زمانی که بحران  از کنترل خارج می شود، تبعات آن گریبانگیر طراحان آن بحران خواهد شد.

به نظر می آید بایدن و مقام های آمریکایی نسبت به بحران سازی های نتانیاهو در غزه نگران هستند. واشنگتن در پشت پرده معتقد است گام های کنونی و آتی نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی می تواند به جای نوار غزه، عمق راهبردی اراضی اشغالی را بیش از پیش هدف قرار دهد. در این صورت آمریکا نیز ناچار خواهد بود هزینه های شکست و در نهایت اضمحلال رژیم اشغالگر صهیونیستی را به بدترین نحو ممکن بپردازد.
از این رو نگرانی های دولت بایدن نسبت به رویکرد کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی در قبال عملیات طوفان الاقصی معطوف به وحشت آشکار  کاخ سفید نسبت به از بین رفتن توان مدیریت حداقلی بحران در عرصه امنیت و سیاست خارجی آمریکاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات