صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۱۸۵۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بیگدلی: نتانیاهو قادر به وارد کردن کمترین تعرضی به ایران نیست

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: به هیچ وجه نتانیاهو نمی‌تواند در موضوع حمله به ایران یا کاری در این حد و اندازه که به ایران از منظر نظامی آسیبی وارد کند بزند چرا که دست نتانیاهو بسیار خالی است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ گفتگو با علی بیگدلی

به گزارش بصیرت؛ در پی حمله غافلگیرانه حماس به مواضع رژیم صهیونیستی و تحمیل صدمات بسیار زیادی به رژیم غاصب طی روز‌های گذشته شاهد پرگویی‌ها و واکنش‌های تندی از سوی سران رژیم اسرائیلی و برخی از مسئولان و سران کشور‌های غربی علیه ایران بوده‌ایم، اظهار نظر‌هایی مبنی بر دست داشتن یا حمایت همه جانبه ایران از کلید زدن چنین عملیاتی بنحوی که در برخی اظهار نظر‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران اینگونه به نظر می‌رسد که وی قصد دارد آتش جنگ را به منطقه بکشاند. بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این باره پرسیده است که آیا غرب و اسرائیل می‌توانند منطقه را دچار بحران جنگ‌افروزی کنند؟

علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل با حمایت آمریکا و دنیای غرب می‌توانند کلید جنگی علیه ایران را به بهانه‌های واهی که طی روز‌های گذشته عنوان کرده‌اند بیان کند، گفت: به هیچ وجه نتانیاهو نمی‌تواند در موضوع حمله به ایران یا کاری در این حد و اندازه که به ایران از منظر نظامی آسیبی وارد کند بزند چرا که دست نتانیاهو بسیار خالی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آنچه نتانیاهو در خصوص ایران می‌گوید و گردنکشی‌ها یا درشت‌گویی‌هایی که می‌کند ناشی از این است که موضوع را بزرگ نشان دهد تا اینگونه به افکار عمومی اسرائیل و حامیان خود القاء کند که دست روی دست نگذاشته و قوی است.

علی بیگدلی خاطر نشان کرد: با اینکه یهودیان تلاش کردند تا واقعه حمله حماس به اسرائیل را به حمله به برج‌های دو قلوی آمریکا و آنچه در واقعه ۱ سپتامبر اتفاق افتاد نسبت دهند، اما در عمل پر واضح پیداست که این حمله را هیچگاه نمی‌توان شبیه به ۱۱ سپتامبر دانست و با آنچه طی آن روز رخ داد مقایسه کرد چرا که قیاس مع الفارغی است و قطعاً اینگونه نیست.

وی در ادامه بحث یادآور شد: ضمن اینکه تلاش می‌کنند اینگونه نشان دهند که بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر دنیا دچار دگرگونی شد و آمریکا توانست دنیا و عرصه بین‌الملل را آنگونه که می‌خواهد تغییر دهد در حالی که اینگونه نشد.

علی بیگدلی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اتفاقاً آمریکایی‌ها چند سال بعد از واقعه حمله سپتامبر و حمله به عراق و استقرار نیرو‌های خود در افغانستان متوجه شدند که اشتباه بزرگی کردند و این موارد به غیر از تحمیل هزینه‌های سنگین دستاوردی برای آن‌ها به دنبال نداشته است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها آن زمان بعد از آن واقعه خواستند این موضوع را بزرگ نشان دهند تا اهداف مورد نظر خود را در غرب آسیا و خاورمیانه محقق کنند، اما آنچه در حمله حماس به اسرائیل رخ داد و آنچه در غزه در جریان است منجر به تغییری در سطح مسائل خاورمیانه آنگونه که نتانیاهو ادعا می‌کند نمی‌شود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: بیشتر سخنانی که نتانیاهو طی روز‌های اخیر خطاب به یهودیان و ساکنین اسرائیل گفته بیشتر ژست‌گیری برای شاد کردن دل مردم اسرائیل بوده تا از خشم و خشونتی که در اسرائیل به وجود آمده به زعم خود مقداری بکاهد.

علی بیگدلی استاد سیاست خارجی معتقد است: آمریکا اجازه نداده اسرائیل دست به حمله زمینی بزند، چون تبعات انسانی وحشتناکی به جا می‌گذارد ضمن اینکه سازمان ملل شورای امنیت نیز طی روز‌های گذشته بر این موضوع تاکید کرد که اسرائیل به صورت زمینی نباید دست به حمله به غزه بزند ضمن اینکه بر پایان حملات هوایی به غزه نیز باز تاکید فراوان شده است.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند منطقه خاورمیانه بسیار حساس است و با کوچکترین واکنش تندی ممکن است آتش جنگ و درگیری در منطقه روشن شود به این خاطر بر این موضوع تاکید دارند که ایران در موضوع حمله حماس به اسرائیل نقشی نداشته و براساس اسناد و مدارک عنوان کردند کمترین اثری از دخالت ایران در موضوع حمله حماس به اسرائیل نمی‌بینند بنابراین بعید به نظر می‌رسد آتش جنگ به منطقه سرایت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات