صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۵۱۹۰۰

اعتراف کودتاگر

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) برای نخستین بار اعلام کرد حمایتش از کودتا علیه دولت محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران در مرداد ۱۳۳۲ «دموکراتیک» نبوده است.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) برای نخستین بار اعلام کرد حمایتش از کودتا علیه دولت محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران در مرداد ۱۳۳۲ «دموکراتیک» نبوده است.
سازمان سیا این مطلب را در تازه‌ترین قسمت از پادکست رسمی خود آورده که به عملیات فراری دادن 6 دیپلمات آمریکایی از ایران پس از اشغال سفارت ایالات‌متحده در تهران در سال ۱۳۵۸ اختصاص دارد و جزئیات جدیدی را درباره یکی از مشهورترین عملیات سیا در تاریخ فاش می‌کند.
سایر مقامات آمریکایی در گذشته اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند اما اذعان سیا در پادکستی که به تاریخچه این آژانس اختصاص دارد، از آنجا مهم است که بخش بزرگی از جزئیات رسمی وقایع مرداد ۱۳۳۲ در ایران همچنان پس از ۷۰ سال دارای طبقه‌بندی محرمانه بوده و فاش نشده است.
سازمان سیا در بیانیه‌ای در پاسخ به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: «کادر رهبری سیا متعهد است تا حد امکان با مردم روراست باشد. پادکست آژانس بخشی از این تلاش است و ما می‌دانستیم اگر بخواهیم این داستان فوق‌العاده را روایت کنیم، شفاف بودن درباره زمینه تاریخی این رویداد‌ها و نقش سیا در آنها مهم است».
والتر تروسین، سخنگوی سیا و مجری پادکست، در این برنامه در حاشیه پرداختن به اتفاقات پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران، به ادعا‌های مورخان آژانس استناد می‌کند که اکثریت فعالیت‌های مخفی سیا در تاریخچه آن، دولت‌های منتخب مردم را «تقویت» کرده است!
وی با این حال با اشاره به کودتای ۱۳۳۲ می‌گوید: «اما باید اذعان کنیم این یک استثنای واقعا مهم از آن قاعده هست». برنت گیری، مورخ سیا که در پادکست حضور داشت نیز با تایید این موضوع گفت: «این یکی از استثنا‌های آن است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات