صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۰۱۷

شکست اسرائیل راهبردی است نه تاکتیکی

شکستی که رژیم صهیونیستی از عملیات طوفان‌الاقصی متحمل شد در طول ۷۵ سال گذشته و در حیات نحس این رژیم بی‌سابقه بوده است. تحلیل این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی دچار شکست‌های غیر قابل ترمیم در حوزه‌های امنیتی، سیاسی؛ اقتصادی و اجتماعی مشاهده کرد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ اکبر معصومی

شکستی که رژیم صهیونیستی از عملیات طوفان‌الاقصی متحمل شد در طول ۷۵ سال گذشته و در حیات نحس این رژیم بی‌سابقه بوده است. تحلیل این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی دچار شکست‌های غیر قابل ترمیم شده است که ابعاد آن را می‌توان در حوزه‌های امنیتی، سیاسی؛ اقتصادی و اجتماعی مشاهده کرد.

تمرکز بر عملیان طوفان‌الاقصی نشان می‌دهد که حماس اقدام بزرگ و راهبردی را انجام داده است و رژیم صهیونیستی را به نوعی کیش و مات کرده است. اقدام بی‌نظیر حماس در طراحی و اجرای عملیات طوفان‌الاقصی به اندازه‌ای مهم و تاثیرگذار در معادلات منطقه بوده است که تصور می‌شود رژیم صهیونیستی دیگر نتواند به ایده‌آل‌های خود در سرزمین‌های اشغالی فکر کند.

رزمندگان فلسطینی در اقدام خود، یک رویکرد تاسیسی را ایجاد کردند و وارد ادبیات منطقه کردند که برای همیشه ثبات و آرامش صهیونیست‌ها را از بین بردند. به این معنی که حماس برای اولین بار توانست روند‌های تدافعی را به رویکرد تهاجمی تبدیل کند و اقدام و عملیات در خارج از نوار غزه و در داخل سرزمین‌های اشغالی اتفاق بیفتد. دقت در این مساله نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی و به تبع آن ارتش این رژیم همواره تلاش می‌کردند جنگ و ناامنی‌های صورت گرفته در منطقه را از بیرون از مرز‌های این رژیم تعریف کنند.

حال که حماس و رزمندگان فلسطینی توانستد در عمق راهبردی رژیم صهیونیستی عملیات طوفان‌الاقصی را اجرا کنند و نزدیک به ۱۴۰۰ نفر از صهیونیست‌های افراطی را از بین بردند، باعث به وجود آمدن حس ناامنی برای صهیونیست‌ها خواهد شد. ممکن است در روز‌های آینده بسیاری از شهروندان رژیم صهیونیستی این پرسش را از دولت نتانیاهو بپرسند که شما که ناتوان از تامین امنیت ما هستید، چرا با وعد‌ه‌های بسیار ما را به اینجا آوردید؟ پرسش که به شورش‌های اجتماعی در داخل سرزمین‌های اشغالی منجر خواهد شد و روند مهاجرت معکوس را فعال‌تر خواهد کرد.

اقدام رزمندگان فلسطینی، عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب را که در ایستگاه ریاض متوقف شده بود را دچار ابهام کرد و جایگاه مقاومت را در منطقه افزایش داد و یکپارچگی مقاومت را بر همگان آشکار ساخت و در نتیجه ترس و هراس را در سرزمین‌های اشغالی برای همیشه ماندگار ساخت.

از بین رفتن هیمنه امنیتی و اطلاعتی رژیم صهیونیستی مساله دیگری است که پس‌لرز‌ه‌های مثبت این مساله بر منطقه و تاثیر منفی آن در رژیم صهیونیستی بسیار مهمتر از دیگر نتایج ارزنده طوفان‌الاقصی می‌باشد؛ بنابراین عملیات طوفان‌الاقصی می‌تواند به معنای زیر پا گذاشتن اصول دکترین نظامی رژیم صهیونیستی نام برد توازن اسرائیل را در داشتن آرامش و امنیت بر هم زد. اصل بازدارندگی، اصل اطلاعاتی، اصل جنگ در بیرون و اصل دفاع از شهروندان خود، اصول اساسی رژیم صهیونیستی برای حفظ موقعیت برتر خود توسط بن‌گورین مطرح شده بود؛ بنابراین خدشه در این چهار مورد به معنای شکست اسرائیلی‌ها در راهبرد خود بوده است که غیرقابل ترمیم می‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات