صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۱۹۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «محو اسرائیل» یعنی مردم فلسطین که صاحبان واقعی آن سرزمینند‌ـ چه مسلمان‌شان، ‌چه مسیحی‌شان، چه یهودی‌شان‌ـ خود صاحبان اصلی دولت خودشان را انتخاب بکنند؛ بیگانه‌ها و اراذل و اوباشی مثل نتانیاهو و مانند اینها را که واقعاً اراذلند، از بین خودشان بیرون کنند.(۱۳۹۸/۸/۲۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

میانه قهر و آشتی

در حالی که مرحله نام‌نویسی نهایی انتخابات ۱۴۰۲ از پنج‌شنبه ۲۷ مهرماه آغاز خواهد شد، برخی جریان‌های سیاسی هنوز تکلیف خود را در قبال انتخابات مشخص نکرده‌اند. جریان اصلاح‌طلب که در ادوار انتخابات گذشته یک سوی رقابت سیاسی بوده است، در این دوره دچار چندگانگی است و آسیب دیده از رشد افراط‌گرایی در درون اردوگاهش ناتوان از جمع مشخص برای مواجهه با انتخابات است و میانه قهر و آشتی گیر کرده است!
از یک سو عضو مشهور حزب کارگزاران معتقد است: «ما اگر انتخابات را کنار بگذاریم چه باید بکنیم؟ یا باید از کار سیاست کناره‌گیری کنیم یا باید به یک شیوه‌ای حرف خودمان را بزنیم. اگر بخواهیم متوسل به تظاهرات و خیابان شویم که این کار سیاسی نمی‌شود. حالا یک وقت تظاهرات موردی پیش می‌آید، اتفاقی می‌افتد و مردم به هیجان می‌افتند که بحث آن جداست؛ ولی یک جریان سیاسی که نمی‌تواند بگوید که من می‌خواهم همه کار سیاسی خود را با تظاهرات و در خیابان انجام دهم!»
از آن سو، عضو دیگری از این اردوگاه معتقد است: «فهم حداقلی از سیاست به ما می‌گوید نباید به مسائل قطبی نگاه کنیم. می‌خواهم بگویم حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست. از انتخابات تا خیابان، منازل زیادی وجود دارد... من دو قطبی «صندوق یا خیابان» را مغالطه‌آمیز می‌دانم زیرا سیاست‌ورزی منحصر در این دو مقوله نیست.»
حقیقت آن است که مهم‌ترین تجلی‌گاه حیات احزاب و گروه‌های سیاسی «انتخابات» است. در معرکه انتخابات است که اندوخته‌های احزاب و فلسفه وجودی‌شان به نمایش گذاشته می‌شود و وزن‌کشی ایشان صورت می‌گیرد. احزاب سیاسی اگر برای انتخابات حرفی برای گفتن ندارند، طبیعی است که در مواقف دیگر سیاسی نیز حرفی برای گفتن در حوزه عمومی ندارند. اینجاست که یا باید مرگ سیاسی خود را اعلام کنند یا راه‌های غیرقانونی و مسیر نافرمانی مدنی و آشوب و بلوا و براندازی را پیشه کار خود قرار دهند! در این میان راه سومی وجود ندارد و تلاش‌های تئوریسین جریان رادیکال نیز ره به جایی نخواهد برد.
سیاست‌های خیابانی و فریب هواداران و کشاندن آنان به خیابان و ایجاد بلوا و آشوب برای امتیازگیری، رویکرد منسوخی است که حداقل در سال گذشته برای چندمین بار تکرار و بی‌اثری آن در جمهوری اسلامی آشکار شد. بنابراین، این گونه است که اگر عقلای این جریان همچنان میدان‌دار بوده و افراطیون و خشونت‌طلبان را به حاشیه برانند، امکان بازیگری برای این جریان در انتخابات پیش‌رو فراهم است؛ اما اگر کار برعکس شود و فتنه‌افکنان میدان‌دار شوند، پیشاپیش ناکامی خود را در انتخابات اعلام کرده‌اند.

مهدی سعیدی

 


▼ گزارش روز

تحولات منطقه غرب آسیا پس از عملیات طوفان‌الاقصی

در حالی که جنگ در غزه یازدهمین روز خود را سپری می‌کند و بین طرفین، تبادل آتش و پیام‌های سیاسی در جریان است، سؤال مهمی که ذهن کارشناسان و تحلیلگران را به خود مشغول کرده، این است که روابط کشورهای منطقه غرب آسیا با رژیم صهیونیستی چگونه خواهد شد و چه تحولاتی در این منطقه رخ خواهد داد؟ در پاسخ به این مسئله به چند نکته اشاره می‌کنیم:
اولین تأثیر تحولات امروز غزه، تخریب وجهه بین‌المللی رژیم صهیونیستی است، به گونه‌ای که «صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به ادعای همیشگی نتانیاهو مبنی بر «صلح با اعراب به معنای پایان مناقشه در منطقه و ایجاد آرامش و ثبات» این اظهارات را «حیله‌گرانه» توصیف می‌کند. کشورهای عربی منطقه نیز درباره کشتار مردم بی گناه فلسطین موضع گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که قطر رژیم صهیونیستی را مسئول تشدید تنش‌ها می‌داند. افزون بر آن، در روزهای اخیر شاهد قطع رابطه کلمبیا با رژیم صهیونیستی و موضع صریح ضد صهیونیستی رئیس‌جمهور کرواسی بودیم که همگی بیان‌کننده تضعیف جایگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی است. فجایع اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، رابطه یا حتی حمایت از این رژیم در آینده را هزینه‌ساز می‌کند. همانطور که اکنون نیز همپیمانان او از جمله آمریکا‌ـ که سابقه قتل عام‌های گسترده را در کارنامه خود دارد‌ـ مجبور می‌شود در انتقاد به کشتار مردم بی‌گناه به دست این رژیم واکنش نشان دهد. تقویت جبهه همبستگی جهانی با مردم فلسطین و همراهی نکردن ملت‌ها با رژیم صهیونیستی بیان‌کننده گسترش پایگاه گفتمانی فلسطین و تضعیف گفتمان اسرائیل در جهان است.
از آنجایی که اقبال عمومی و نوع نگاه کشورها به این رژیم روند مثبتی را بیان نمی‌کند، تلاش رژیم صهیونیستی در جهت نفوذ در منطقه و محدود کردن قدرت ایران از یک سو و نیز سعی در انجام پروژه‌های گوناگون تحت‌الشعاع تحولات اخیر فلسطین قرار خواهد گرفت. بنابراین، به نظر می‌رسد پروژه‌هایی، همچون کریدور اتصال هند از طریق امارات و عربستان به اردن و اسرائیل نیز راه به جایی نخواهد برد. نکته دیگر آنکه، با توجه به حمایت‌های سیاسی و معنوی عربستان و سایر کشورهای عربی از فلسطین، به نظر می‌رسد شاهد یک عقب‌نشینی در بحث عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهیم بود و در مقابل با توجه به ارتباطات اخیر ایران با کشورهای عربی، شاهد تقویت رابطه ایران با این کشورها باشیم.
بر این اساس، اگرچه سقوط رژیم صهیونیستی در این مقطع یک تحلیل است و تحلیل نیز شدت و ضعف دارد، اما قطعاً عملیات طوفان‌الاقصی یک شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی است که‌ترمیم نخواهد شد و این عملیات می‌تواند مقدمه‌ای برای فروپاشی این رژیم باشد. بنابراین، پس از عملیات طوفان‌الاقصی روند بازی در منطقه غرب آسیا به نفع مسلمانان و جبهه مقاومت پی گرفته می‌شود.

محمد حکیمی

 


▼ خبر ویژه

اینترنت ماهواره‌ای قانونمند می‌شود؟

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره «اینترنت ماهواره‌ای»، خواستار وضع قوانین خرید، فروش و بهره‌برداری از تجهیزات و اشتراک این نوع اینترنت شده است. در این سند، تخصیص یارانه به شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت برای ارائه سرویس ماهواره‌ای به شهروندان و ایجاد منظومه‌ «اینترنت بومی» با استفاده از رابطه استراتژیک و دوستانه با ابرقدرت‌های آسیایی چین و روسیه پیشنهاد شده است. در این گزارش که درباره خدمات اینترنت ماهواره‌ای مدار پایین با مطالعه موردی استارلینک تهیه شده، تأکید کرده است، آشکارسازی و ردیابی محل قرارگیری ترمینال با استفاده از تجهیزات لازم به سادگی ممکن است؛ از این رو در صورت ممنوعیت اینترنت‌های ماهواره‌ای غیر بومی، کاربران استقبال چندانی برای استفاده از آن نخواهند داشت. گفتنی است، استارلینک به تازگی برنامه زمانی اتصال مستقیم شبکه این شرکت به تلفن‌های همراه عادی را منتشر کرد. در همین حال، سایر شرکت‌ها نیز در حال رقابت برای ارائه سرویس‌های مشابه اینترنت ماهواره‌ای هستند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ گفت‌وگو بر سر چه چیزی و با کدام تمدن؟

یکی از اعضای ارشد جبهه اصلاحات که به بهانه جنگ در غزه با روزنامه «اعتماد» صحبت می‌کند، در سخنانی گنگ و نامشخص خواستار آغاز گفت‌وگو با طرف مقابل شده و می‌گوید: «شرایط منطقه امروز بسیار خطرناک است و می‌تواند زمینه‌های منازعه‌ای فراگیر و وسیع را در سطوح منطقه‌ای و جهانی فراهم کند. این نگرانی‌ها از سوی بسیاری از اندیشمندان، صاحب‌نظران و تحلیلگران مورد هشدار و نگرانی قرار گرفته است. رخدادهای اخیر در فلسطین اشغالی می‌تواند یکی از بسترهایی باشد که باعث نزاع بزرگ تمدنی و دینی باشد. بازگشت به گفت‌وگو، تعامل و مفاهمه بین تمدن‌ها و ملل می‌توانست و هنوز می‌تواند بستری برای یافتن راه‌حل‌های نجات‌بخش باشد. دنیا اما در حال دور شدن از ایده گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌هاست!» مشخص نیست منظور «علی باقری» از تمدن کدام کشور است! آیا معتقد است رژیم صهیونیسیتی تمدنی است که باید با آن گفت‌و‌گو کرد؟ همچنین مشخص نیست که درباره جنگ غزه با چه کسی و بر سر چه چیزی توافق کنیم؟ با رژیم صهیونیستی و بر سر میزان اشغالگری؟

۲ـ موج‌سواران از خون مهرجویی هم نمی‌گذرند!

«مسیح مهاجری» در سرمقاله حیرت‌آور و البته مضحک روزنامه جمهوری اسلامی سعی می‌کند قتل داریوش مهرجویی را با توهمات سیاسی خود گره بزند و می‌نویسد: «اگر بررسی‌ها به واقعیت تلخی از قبیل ارتکاب این جرم توسط باندهای توطئه‌گر داخلی منتهی شد، مبادا ملاحظه‌ای صورت بگیرد و با توسل به توجیهات غیرشرعی و غیرقانونی از اعلام اسامی و برخورد با افراد آن باندها خودداری شود.» البته مسیح مهاجری در سیاسی کردن این قتل دلخراش تنها نیست و شبکه ضد ایرانی «اینترنشنال» و دیگر رسانه‌های بیگانه نیز با تأکید بر موضوعات نبود امنیت و دخیل بودن نهادهای تلاش در موج‌سواری خود را دارند و حتی چهره‌های امنیتی و سیاسی جریان اصلاح‌طلب و فردی چون عمادالدین باقی با صدور پیام‌های بی‌سابقه‌ای با تأکید روی کلیدواژه‌هایی، مانند «نگرانی مردم» و «لزوم شفاف‌سازی» بدون ذکر هیچ مدرکی و صرفاً براساس ذوقیات و تشابه اسمی و زمانی (فصل پاییز) سعی کردند قتل یک هنرمند را به یک مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل کنند!

۳ـ جنگ با ایران برای ما خطرناک است

«ایهود اولمرت» با تأکید بر اینکه ادعای نتانیاهو برای نابودی و حذف حماس خیال‌پردازی و امری نشدنی است، گفت: «‌هیچ تردیدی ندارم که بدون حمایت ایران،‌ حماس نمی‌توانست به عملیات دست بزند. نه پولش را داشت؛‌ نه سلاح کافی،‌ و نه امکانات لجستیکی،‌ که برای اجرای چنین عملیاتی، ضروری است؛ اما اینکه آیا ایران مجوز اجرای حمله،‌ در این زمان مشخص را صادر کرده یا نه،‌ نمی‌دانم.» نخست‌وزیر اسبق رژیم اشغالگر درباره موضع آمریکا نیز گفت: «من فکر می‌کنم آمریکا،‌ از نقطه نظر دیگری‌ـ که البته متوجهش هستم و درکش می‌کنم‌ـ به موضوع نگاه می‌کند و می‌خواهد این وضعیت را،‌ به همین منطقه محدود نگه دارد و جلوی گسترش احتمالی‌اش را بگیرد؛ من هم فکر نمی‌کنم نیاز باشد که اسرائیل مستقیماً با ایران درگیر شود. فکر نمی‌کنم در حال حاضر،‌ چنین کاری به نفع اسرائیل باشد. فقط می‌توانم بگویم که آمریکایی‌ها دارند با ما همکاری می‌کنند که بتوانیم بحران را از نظر فیزیکی به منطقه کوچک‌تری محدود کنیم.»

۴ـ اصلاح‌طلبان خودکشی نمی‌کنند!

نماینده ادوار مجلس درباره راه‌های پیش روی اصلاح‌طلبان برای سیاست‌ورزی گفت: «عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات به معنی خودکشی است؛ آنها این واقعیت را می‌دانند و به هیچ وجه این کار را نخواهند کرد.» «حسین سبحانی‌نیا» با بیان اینکه اصلاح‌طلبان حتما در انتخابات اسفندماه حضور خواهند یافت، افزود: «البته جمع قلیلی از اصلاح‌طلبان که با نظام میانه خوبی ندارند، شاید رویه دیگری را بروند؛ اما اکثریت اصلاح طلبان به نظام معتقد هستند و در میدان رقابت سیاسی شرکت خواهند کرد.» این فعال سیاسی یادآور شد: «اصلاح‌طلبان تنها یک راه برای رسیدن به پیگیری اهداف سیاسی‌شان دارند و آن حضور قوی در صحنه انتخابات است و باید برای نیل به آن اهداف آرای مردم را به دست آورند. کنار نشستن و صرفا انتقاد کردن به معنی حضور در کنار مردم نیست و قطع به یقین مردم این رویکرد را نخواهند پسندید.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

وزیر خارجه آمریکا که با هدف متقاعد کردن شرکای عرب برای محکوم کردن عملیات طوفان‌الاقصی به منطقه سفر کرده بود، پس از ساعت‌ها معطلی برای دیدار با ولی‌عهد سعودی سخنانی شنید که انتظار آن را نداشت. «واشنگتن‌پست» در باره این دیدار می‌نویسد: «هنگامی که جلسه آغاز شد، اختلاف نظرها بلافاصله ظاهر شد. محمدبن‌سلمان بر لزوم توقف عملیات نظامی اسرائیل «که جان مردم بی‌گناه را گرفته» و رفع «محاصره غزه» که این منطقه را بدون آب و برق و سوخت رها کرده، تأکید کرد.»

مجلس دولت را مکلف کرد نسبت به فعال‌سازی حداکثری ظرفیت‌های متنوع شهرستان بوموسی در استان هرمزگان با محوریت جزایر مربوطه با تأکید بر استقرار و ارائه خدمات برتر در سطوح فراملی، ملی و محلی و با در نظر گرفتن نظام حمل‌ونقل، خدمات بازرگانی، توسعه مؤثر زیرساخت‌های انرژی و ارتباطات، صنعت و معدن و ایجاد توزیع خدمات اجتماعی شامل آموزش عالی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و شناسایی و گسترش ظرفیت قلمروهای گردشگری و اقامتی و اقتصاد دریا محور اقدام کند.

«مرتضی آقاتهرانی» رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: «برای انتخابات پیش‌رو از فردی که صلاحیت‌های لازم برای نمایندگی مجلس را داشته باشد، حتی اگر از اعضای جبهه پایداری نباشد، حمایت می‌کنیم. انتخابات موضوعی ملی است و بحثی شخصی نیست که مخصوص یک دستگاه و ارگان خاص باشد و دستگاه‌های دیگر درباره آن وظایفی نداشته باشد.»

فرمانده کل سپاه گفت: «سال گذشته تمام جبهه استکبار به میدان آمده بود تا انقلاب اسلامی را با شکست مواجه کند و به فضل الهی توفیقی نیافتند؛ اما امسال تمامی آنها هم نمی‌توانند سرپوشی بر شکست صهیونیست‌ها بگذارند.» سرلشکر سلامی افزود: «جنگ غزه اولین مرحله از فروپاشی زودرس رژیم جعلی صهیونیستی است.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه با بیان اینکه موضع اتحادیه اروپا در محکومیت تروریسم و حفاظت از غیرنظامیان در همه حال روشن است، ‌از تماس تلفنی خود با وزیر خارجه ایران خبر داد و افزود: «از ایران خواستم تا از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه استفاده کند.»

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: «برنامه ما این است که تا پایان دولت با تأمین سالانه ۶۴۵ هزار متر مکعب آب شیرین شده از دریا، ۳ میلیون نفر را در مناطق نوار ساحلی جنوبی تحت پوشش منابع آب شرب نامتعارف (از دریا) قراردهیم.»

«ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی حمله حماس را «بزرگ‌ترین شکست در تاریخ اسرائیل» توصیف کرد و گفت: «اگر اسرائیل می‌خواهد حماس را شکست دهد، چاره‌ای جز حمله زمینی به غزه ندارد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات