صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۱۹۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 24 مهرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این دشمن خبیث و ظالم، حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته، دیگران هم کمکش می‌کنند؛ رسانه‌های دنیای استکبار کمکش می‌کنند، برای اینکه نشان بدهند این مظلوم است. البته این هم یک محاسبه‌ غلط است؛ این مظلوم‌نمایی، صد درصد خلاف واقع و دروغ است.(1402/7/18)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
روایت‌سازی جعلی از یک قتل
شنبه شب مورخ 22 مهرماه سینماگر معروف کشورمان، مرحوم داریوش مهرجویی به همراه همسرش در ویلای خود در حاشیه شهر کرج به قتل رسید. با توجه به زوایای مبهم این قتل و برخی تلاش‌ها در فضای رسانه‌ای، مجازی و شبکه‌های اجتماعی که با هدف برهم زدن امنیت روانی جامعه و دامن زدن به التهابات داخلی صورت می‌گیرد، یادآوری چند نکته مهم در مواجهه خبری و تحلیلی با این موضوع ضروری به نظر می‌رسد:
با وجود اینکه پزشکی قانونی استان البرز فوت این دو نفر را به دلیل خون‌ریزی حاصل از ضربات چاقو یا اشیاء نوک‌تیز تأیید کرده و نیروی انتظامی استان هم چهار مظنون را بازداشت وبا دقت و سرعت در حال طی کردن روند کشف حقیقت است، در فضای رسانه‌ای و تحلیلی کشور سه احتمال مطرح شده است:احتمال اول، بحث انتقام‌گیری شخصی است؛ احتمال دوم، با توجه به برخی اخبار منتشره مبنی بر سرقت از خانه مقتول، موضوع قتل با هدف اخاذی و سرقت را بیان می‌کند؛ سومین احتمال، که در فضای رسانه‌ای بازخورد بیشتری داشته، بر نوعی بحران‌آفرینی در فضای جامعه مبتنی است. در این سناریو، هدف طراحان و موج‌سواران از چنین حوادث ناگواری ایجاد احساس ناامنی روانی و اجتماعی در جامعه و حتی تداوم دامنه آن تا انتخابات تحلیل می‌شود.
این روزها، بحرانی جلوه دادن کشور از طریق شگردهایی، همانند دامن‌زدن به موضوع مهاجرهراسی، به ویژه افغانی‌هراسی دنبال می‌شود. برخی رسانه‌ها با بازنشر مطلبی ازمرحومه محمدی‌فر، همسر مرحوم مهرجویی که چند ماه پیش در صفحه خصوصی‌اش به سرقت با چاقو از منزلش اشاره کرده بود، در حال تقویت این گزاره هستند. این در حالی است که طبق اعلام پلیس، هنوز شواهدی از دخالت اتباع افغانستانی در قتل داریوش مهرجویی و همسرش به دست نیامده است.
رسانه‌های معاند در حالی به استفاده از این قتل در مواجهه با نظام تمایل دارند که در اغتشاشات اخیر عامل برهم زننده مراسم تحلیل و بررسی فیلم گاو مرحوم مهرجویی در لوکزامبورگ همین جماعت برانداز و تجزیه‌طلب بودند و تلاش داشتند که مهرجویی را به همراهی با نظام متهم کنند.
برخی از رسانه‌ها با پیوند دادن هم‌زمانی این قتل با موضوع فلسطین یا مواجهه با بدحجابی در جامعه، به مخاطب این‌گونه القا می‌کنند که نظام از بدیهیات جامعه، مانند امنیت عدول کرده و به حاشیه‌هایی، مانند فلسطین، پوشش اجتماعی و... ورود کرده است. لازم است این خط تحلیلی غلط با جهاد تبیین درست افشا و تأکید شود که جمهوری اسلامی با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی دشمنان، همچنان از بالاترین ضریب امنیت در سطح منطقه برخوردار است.
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
حمایت سلبریتی‌ها از طوفان‌الاقصی!
چهره‌های هنری متعددی در سال‌های گذشته با وجود فشارهای سنگین لابی صهیونیستی که در صنعت سرگرمی جهان نفوذ قابل توجهی دارند، به حمایت از مردم مظلوم فلسطین برخاسته و خواستار آزادی فلسطین از اشغال شده‌اند؛ افرادی که بعضاً به دلیل این نوع موضع‌گیری با تهدید و حتی بایکوت نیز مواجه شده‌اند. شاید جالب باشد، اما در فهرست هنرمندانی که با فلسطین و فلسطینی‌ها اعلام همبستگی کرده‌اند، نام افرادی دیده می‌شود که اغلب به منزله نماد صنعت سینما یا موسیقی و حتی ورزشی شهرت جهانی دارند. افرادی همانند کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، ریاض محرز، کریم بنزما، محمد صلاح، رابرت دنیرو، خاویر باردم و پنه لوپه کروز، جان استوارت، راسل براند، ناتالی پورتمن وورزشکاران و هنرپیشه‌های معروف دیگری که در این سال‌ها جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم و از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده‌اند.
در میان هنرمندان افرادی، مانند «سلنا گومز» و «ریحانا» بلافاصله پس از انتشار پست‌های حمایت از فلسطین با حمله صهیونیست‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند، چند نفر دیگر نیز به تعدیل مواضع ضداسرائیلی وادار شدند که نشان‌دهنده میزان نفوذ لابی‌های صهیونیستی در مناسبات اقتصادی دنیای هنر در غرب است. افرادی که نام آنها ذکر شد، تنها چند نمونه از چندین و چند مورد حمایت هنرمندان و سلبریتی‌ها از مردم فلسطین است. شماری از زنان بازیگر در هالیوود (مادونا، گال گادوت، نینا دوبریف، صوفیا ریچی، آشلی تیسدال و کایلی جینر) که حمایت خود را از رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی اعلام کردند، با مخالفت هواداران‌شان مواجه شدند. این سلبریتی‌ها میلیون‌ها فالوور خود را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی از دست دادند. دنبال‌کننده‌ها در پاسخ به این حمایت، با شعار فلسطین آزاد و هشتگ از فلسطین حمایت می‌کنیم و انتشار پرچم فلسطین به حمایت این بازیگران از رژیم صهیونیستی پاسخ دادند که به همین دلیل این بازیگران مجبور به حذف کامنت‌های خود شدند.
وظیفه اجتماعی و انسانی سلبریتی‌ها در این وضعیت حساس که نبرد میان حق و باطل در جریان است، ایجاب می‌کند که موضع‌گیری درستی داشته باشند. هر چند از سلبریتی جماعت کسی انتظار ندارد تا بتواند به عنوان تحلیلگر سیاسی، خط مشی سیاسی به جامعه بدهد و چنین انتظاری هم اصلاً طبیعی و بجا نیز نیست؛ چنانکه سال گذشته نیز تجربه بی بصیرتی و گم شدگی در عرصه فضای مجازی برای سلبریتی‌های وطنی با حادثه تلخ فوت «مهسا امینی»به وجود آمد؛اما در موضوع اشغال فلسطینبه دست صهیونیست غاصب چهره حق و حقیقت کاملاً عیان و آشکار است و فقط وجدان بیداری می‌طلبد که آن را ببیند. هر چند گروه‌های فشار و لابی صهیونیست‌ها با خدعه و فریب و نیرنگ مانع از تبلور و تجلی حق و حقیقت می‌شوند.      
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
غرب اپوزیسیون ایران را سرکار می‌گذارد!
سردبیر «دویچه‌وله» با اعتراف به این نکته که آشوب‌های 1401 هدفش برچیدن اسلام سیاسی و زمینه‌‌سازی برای پی‌ریزی نظامی سکولار بود، ناتوانی دولت‌های غربی در حمایت از این آشوب‌ها را به سخره می‌گیرد و با اعتراف به بازی خوردن واشنگتن از تهران می‌نویسد: ایران برای آشکار کردن نتیجه معاملات پشت‌پرده‌اش با آمریکا، سالگرد مرگ مهسا را انتخاب کرد؛ حتی ضرب‌الاجل برای بمباران مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان و توافق با دولت عراق برای خلع سلاح آنان نیز، باید به همین زمان می‌افتاد تا سپس رئیس‌جمهور اسلامی، در صحن سازمان ملل به «اشتباه محاسباتی» غرب توجه دهد و از آمریکا بخواهد که با «اعتماد‌سازی» حسن‌نیت خود را ثابت کند.» وی همچنین با انتقاد از خالی کردن پشت گروهک‌های ضدایرانی، تأکید می‌کند: «غرب اپوزیسیون ایران را مضحکه کرده است و به جای اقدامات عملی در پس پرده با ایران معامله می‌کند و در رسانه‌ها جایزه نوبل می‌دهد و تحریم‌های بی‌اثر فریبکارانه وضع می‌کند.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ تغییر موضع دولت یک حدس رسانه‌ای است
عضو کمیسیون امنیت ملی دوره دهم مجلس گفت: «اگر دولت بتواند با مذاکره بندهایی را که منافع ایران را به خطر می‌اندازد، حذف یا اصلاح کند، می‌شود به FATF پیوست.» «سیدحسین نقوی‌حسینی» با بیان اینکه تغییر موضع دولت درباره این کنوانسیونیک حدس رسانه‌ای است، گفت: «این طور نیست که FATF یک چارچوب واحد با بندهای توافق مشخص برای همه کشورها باشد. مثلاً ما عضو نهادهای محیط زیستی هستیم که پروتکل‌های مشخصی دارند؛ از اساسنامه تا مرامنامه. مشخص هم هست که هر کشوریکه عضو می‌شود،یک سری تعهدات و یک سری حقوقی را داراست؛ اما FATF برای همه کشورها یکسان نیست و آن توافقی که با عربستان می‌شود، ممکن است متفاوت از آن چیزی باشد که مثلاً با روسیه می‌شود. درباره ایران هم این شرایط صادق است.ما به یک سری بندهای FATF در نظر گرفته شده برای ایران انتقادهایی داریم که این بندها می‌تواند به منافع و امنیت ملی ما آسیب بزند.»
 
2ـ معامله بزرگ زیر آوارهای غزه دفن می‌شود؟
نشریه «پولیتیکو» در گزارشی نوشت: «قرار بود رقص دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان سعودی که توسط واشنگتن طراحی شده بود، با تبادل سفیران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی ایالات متحده به اوج خود برسد، اما با حمله حماس به اسرائیل این امید اکنون در حال نابودی است. رهبران عرب اکنون باید راهی برای مهار فشار وارده از «خیابان‌های عربی» بیابند که از آنها می‌خواهد حملات اسرائیل را محکوم و رابطه نوپای خود با این دولت یهودی را قطع کند. حمله حماس یک تغییر بازی است و مهم‌تر از همه، اسرائیلی‌های عادی پس از اتفاقی که افتاده، به معامله صلح با کشورهای عربی تمایلی ندارند. آنها فقط می‌خواهند انتقام بگیرند. اگر محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی اکنون احساسات طرفدار حماس را نادیده بگیرد، با محکومیت گسترده توده‌های عرب مواجه خواهد شد. آنها احتمالاً او را به عنوان خیانت‌کننده بزرگ اعراب و مسلمانان معرفی خواهند کرد.»
 
3ـ پیش‌بینی متفاوت از وضعیت انتخابات اسفند ماه!
«جبار کوچکی‌نژاد» نماینده مجلس درباره آرایش سیاسی انتخابات مجلس دوازدهم گفت: «اصلاح‌طلبان هر چند نیروهایی را به میدان فرستادند، اما هنوز چارچوب انتخاباتی خود را مشخص نکرده‌اند. این در حالی است که جریان اعتدال نیروهای خود را سامان داده‌اند و برنامه انتخاباتی دارند. در نهایت، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها یکی شوند. در سوی اصولگرایان نیز دو جبهه انتخاباتی تشکیل خواهد شد.» این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در این دوره از انتخابات شکافی در جریان اصولگرا ایجاد می‌شود، بیان کرد: «حامیان دولت در یک طرف قرار می‌گیرند و کسانی که یک استقلال سیاسی را در جریان اصولگرایی برای خود قائل هستند نیز جبهه انتخاباتی دیگری را درون جریان اصولگرا تشکیل می‌دهند.»
 
4ـ حماس برای ما دام بزرگی پهن کرده است
«دانی یاتوم» رئیس اسبق سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) گفت: «رئیس اسبق موساد خواستار ویران کردن بیمارستان الشفا در غزه شده است؛ زیرا به زعم او این مکان یک سپر برای رهبران مقاومت فلسطین است.» یاتوم که با شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت‌وگو می‌کرد، همچنین به رهبران رژیمش توصیه کرد: «باید همواره چشم به شمال داشته باشند و مسئله دام راهبردی را که حماس برای ما پهن کرده است هم در نظر بگیریم، این صرفاً یک دام تاکتیکی نیست؛ زیرا زمانی که ما وارد غزه بشویم، آنها ما را متعمدانه به عمق بیشتر آن خواهند کشاند؛ زیرا در آنجا قادر هستند ضربات بسیار شدیدی را به ما وارد کنند، باید با این مسئله با برنامه‌ای کاملاً دقیق تعامل کنیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
بانک جهانی و صندوق بین‌‎المللی پول با ارائه گزارش‌های جداگانه‌‌ای از ارتقای سه شاخص حکمرانی و همچنین صعود یک پله‌‌ای اقتصاد ایران در رنکینگ اقتصاد بین‌الملل خبر دادند. بر اساس گزارش بانک جهانی، وضعیت سه شاخص حکمرانی در ایران شامل ثبات سیاسی، وضعیت دولت ایران نسبت به شاخص کنترل فساد و حاکمیت قانون طی سال گذشته میلادی در مقایسه با سال قبل از آن ارتقا داشته است. صندوق بین‌المللی پول نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد، ایران با یک پله صعود، بیست‌ویکمین اقتصاد دنیا شد.
 
رئیس‌جمهور آمریکا ضمن حمایت از درگیری رژیم صهیونیستی با نیروهای مقاومت هشدار داد، اشغال دوباره غزه اشتباه است. «جو بایدن» در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» درباره احتمال ورود آمریکا به این درگیری‌ها اظهار کرد: «فکر نمی‌کنم نیازی به این مسئله وجود داشته باشد.» وی همچنین درباره اینکه «آیا ایران در پشت جنگ غزه قرار دارد؟» گفت: «نمی‌خواهم وارد جزئیات اطلاعات طبقه‌بندی شوم؛ اما باید بسیار روشن به شما بگویم که هیچ سند روشنی در این باره وجود ندارد.»
 
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اظهاراتی ضد مقاومت حماس مدعی شد، سیاست‌ها و اقدامات حماس مردم فلسطین را نمایندگی نمی‌کند. وی در جریان گفت‌وگوی تلفنی با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا ادعا کرد، سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) تنها نماینده مردم فلسطین است.
 
اندیشکده آمریکایی «استیمسون» با اعتراف به شکست اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت: «این جنگ، نویددهنده همگرایی غیررسمی بیشتر میان چین و روسیه (که هیچ یک حمله حماس را محکوم نکردند) و ایران است و این می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای برای کاخ سفید داشته باشد.»
 
عراق قصد دارد تا 10 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان در راستاییک قرارداد پنج ساله سه‌جانبه با مشارکت ایران وارد کند. این حجم از گاز که درباره آن مذاکره می‌شود، بسیار قابل توجه بوده و برابر با حدود یک چهارم حجم گازی است که در حال حاضر ترکمنستان به مهم‌ترین مشتری خود،یعنی چین می‌فروشد.
 
برخی شنیده‌ها حاکی است، «پرویز فتاح» رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، به‌احتمال زیاد رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خواهد شد. پس از انتصاب «محمد مخبر» رئیس پیشین ستاد اجرایی به معاون‌اولی رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم، «عارف نوروزی» سرپرست این ستاد شده بود.
 
«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت: «سران اسرائیل و سازمان‌های امنیتی در حمایت از شهروندان‌مان شکست خوردند، باید با درد و سرافکندگی به این شکست اعتراف کنیم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات