صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۸۹۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

قنادباشی:مطالبه از کشور‌های اسلامی و عربی برای مقابله با جنایت صهیونیست ها به مرز انفجار رسیده است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: بی‌تردید افکار عمومی نه تنها در کشور‌های اسلامی، بلکه در کشور‌های غیر اسلامی سران کشور‌های اسلامی و عربی را برای تشکیل اجلاس حمایتی از مردم غزه تحت فشار قرار داده بود
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با جعفر قنادباشی

به گزارش بصیرت؛ برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران کشور‌های اسلامی و عربی در خصوص وضعیت غزه در ریاض و تلاش برای ایجاد آتش‌بس در غزه موضوعی است که مورد توجه امروز رسانه‌های بین‌المللی و افکار عمومی قرار گرفت. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی نشست مذکور و مواضع کشور‌های عربی و اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داده است.

جعفر قنادباشی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با بصیرت در خصوص برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران کشور‌های اسلامی و عربی در خصوص وضعیت غزه در ریاض گفت: قطع به یقین اجلاس برگزار شده در خصوص حمایت از غزه توسط کشور‌های اسلامی و عربی از جایگاه بخصوصی برخوردار است هرچند این اجلاس تنها می‌تواند بخشی از اهداف مورد نظر حامیان مردم فلسطین را محقق کند.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: بی‌تردید اجلاس حمایت از مردم غزه و تلاش برای پایان دادن به کشتار مردم بیگناه غزه توسط رژیم صهیونیستی بسیار ضروری بود و همگان ضروت آن را احساس می‌کردند، اما انتظار می‌رفت در پی حضور همه کشور‌های عربی و اسلامی در این اجلاس شاهد موضع گیری بسیار روشن و قاطع‌تری می‌بودیم که متاسفانه اینگونه نشد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: بی‌تردید افکار عمومی نه تنها در کشور‌های اسلامی، بلکه در کشور‌های غیر اسلامی سران کشور‌های اسلامی و عربی را برای تشکیل اجلاس حمایتی از مردم غزه تحت فشار قرار داده بود. افکار عمومی جهان بسیار متاثر از جنایت‌هایی است که در غزه توسط اسرائیل صورت می‌گیرد به طوری که مطالبه افکار عمومی از کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب به مرز انفجار رسیده است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: امروز کشور‌های عربی برای پاسخ‌گویی به احساسات مردمی و جلوگیری از انفجار افکار عمومی در اجلاس مورد نظر شرکت کردند و موضع‌گیری‌هایی داشتند البته همانطور که عرض شد حضور و موضع‌گیری سران برخی از کشور‌های اسلامی و عربی توانست تنها بخشی از انتظارات را تامین کند نه همه انتظارات را.

جعفر قنادباشی معتقد است: اینکه همه کشور‌های اسلامی و عربی بر این موضوع تاکید داشتند که باید به مردم فلسطین کمک شود بسیار خوب است و در عرصه عمل راهگشاست. اینکه همه کشور‌ها بر ضرورت کمک‌رسانی و پایان محاصره دارویی و غذایی در غزه تاکید داشتند قطعا منجر به گشایشی می‌شود، اما با توجه به تجاربی که پیش از این در خصوص اقدامات ضد انسانی اسرائیل در فلسطین و غزه دیده شده است این حد از موضع‌گیری کشور‌های اسلامی و عربی اصلا کافی نبود.

کارشناس و تحلیلگر بین‌الملل و مسائل منطقه تصریح نمود: طبیعتاً موضع‌گیری مجموعه کشور‌های بزرگ اسلامی و عربی نمی‌تواند بازدارندگی لازم برای اسرائیل و آمریکا را ایجاد کند. به هر حال بعد از انتقادات فراوان نسبت به برخی مواضع بعضی کشور‌ها در رسانه‌های گروهی جهان حتی کشور‌های که مواضع ملایم اتخاذ کردند اجلاس برگزار گردید، اما مساله این است همچنان رسانه‌های عمومی باید مطالبات مردم در خصوص آتش‌بس و کمک به مردم غزه را منتشر کنند تا سران کشور‌های اسلامی و عربی را برای دنبال کردن این موضوع تحت فشار قرار دهند و آن‌ها را برای تحقق آتش‌بس در غزه و فشار بر آمریکا و اسرائیل به کار بیشتری وادار کنند.

جعفر قنادباشی تاکید نمود: تحریم اقتصادی اسرائیل و قطع روابط تجاری و اقتصادی کشور‌های اسلامی و عربی یعنی کشور‌هایی که روابط اقتصادی خاصی با رژیم صهیونیستی دارند در ایجاد فشار بر اسرائیل برای قبول آتش‌بس و پایان دادن به نسل کشی در غزه بسیار مهم است ضمن اینکه لازم است کشور‌هایی که نفت و گاز به اسرائیل صادر می‌کنند با قطع نفت وگاز رژیم صهیونیستی را وادار به آتش بس و توقف کشتار مردم غزه کنند.

جعفر قنادباشی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل افزود: یکی از محاسن برگزاری این نشست روشن شدن مواضع ایران، سوریه و کشور‌های حامی فلسطین و کشور‌هایی که صادقانه و بدون هیچ چشم‌داشتی در صدد توقف درگیری‌ها هستند بود. در واقع این اجلاس برای ایران به مثابه تریبونی بود که مواضع ما را به صورت صریح به دنیا اعلام کرد یعنی توانستیم از طریق رسانه‌های گروهی مواضع خود را بیان کنیم چرا که رسانه‌های بیگانه در این مدت بسیار تلاش کردند تا مواضع ما را وارونه جلوه دهند.

وی در خصوص سخنرانی رئیس‌جمهور ایران نیز گفت: در اجلاس فوق‌العاده سران کشور‌های اسلامی و عربی مواضع و سخنان رئیس‌جمهور ایران مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفت چرا که اجلاس دقیقاً در زمانی انجام شد که پایتخت‌های کشور‌های اروپایی و آمریکا شاهد بی‌سابقه‌ترین، گسترده‌ترین و پرشورترین تظاهرات به نفع فلسطینی‌ها بود بنابراین سخنان آقای رئیسی کمک کرد تا عقبه استراتژیک ایران فراتر از مرز‌ها و منطقه به سراسر جهان گسترش پیدا کند و جمهوری اسلامی ایران در راس و جایگاه بالایی در میان کشور‌های محور مقاومت و کشور‌هایی که خواستار پایان سلطه‌گری سلطه‌گران هستند قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات