بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۲۱۸۰

تنش‌های مذهبی جدید در نپال

در ۲۰ اوت، دو نفر از مردم محلی از دهران، شهری در شرق نپال، جشنی را به صورت زنده پخش کردند که در آن در حال خوردن گوشت گاو بودند. این جشن که برای آزادی آن‌ها از بازداشت پلیس به دلیل ذبح گاو بود، جنجال آفرین شد.
به گزارش پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، تنها یک ماه قبل، پس از ساخت کلیسایی در نزدیکی معبد هندو‌ها در شهر، اعتراضاتی از سوی هندو‌ها صورت گرفت. هندو‌ها از مردم خواستند در ۲۶ اوت در دهران تجمع کنند تا علیه کشتار گاو اعتراض کنند. نپال از دیرباز کشوری با اکثریت هندو بوده است. بیش از ۸۰ درصد جمعیت هندو هستند و ۱۰ درصد دیگر بودایی هستند. اما تنش‌های مذهبی موجود در نپال یک پدیده نسبتاً جدید است.

تبعیض قومی و طبقاتی یکی از محور‌های اصلی جذب شورشیان در طول یک دهه شورش مائوئیست در نپال از ۱۹۹۶-۲۰۰۶ بود. این شورش با امضای توافقنامه صلح جامع بین مائوئیست‌ها و هفت حزب سیاسی اصلی در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید که راه را به سوی سکولاریسم نپال هموار کرد.

بر این اساس، قانون اساسی موقت نپال، نپال را یک دولت سکولار اعلام کرد که در اولین جلسه مجلس موسسان در سال ۲۰۰۸ رسمیت یافت. با این حال، با گذشت سالها، رای دهندگان و برخی از رهبران سیاسی شروع به احیای مجدد ایده یک کشور هندو کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات