صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۸۲۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 6 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شهدا قهرمان کشورند؛ قهرمان‌های کشور ما شهدا هستند؛ بالاتر از شهدا ما هیچ قهرمانی نداریم؛ اینها هستند که در دشوارترین میدان‌ها مبارزه کردند و توانستند به عالی‌ترین درجات برسند و توانستند دشمن را شکست بدهند؛ اینها قهرمانند.(1402/4/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
کارنامه سیاه یک تمدن
جهان در قرن بیستم با استیلای همه‌جانبه غرب شکل گرفت و غرب توانست تفوقی را که از قرن هفدهم به بعد ایجاد کرده بود، به تدریج کامل کند. حاصل این استیلا شکل‌گیری تمدنی با نام «تمدن غرب» است که به مثابه عالی‌ترین دستاورد بشری خودنمایی می‌کند.
سال گذشته بود که حکیم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) از این حقیقت این تمدن اینگونه پرده برداشتند: «غربی‌ها سه قرن دنیا را غارت کردند؛ از شرق آسیا، از اندونزی، از فیلیپین، از نپال، از شبه‌قاره‌ هند بگیرید تا آسیای مرکزی و آسیای غربی و تا شمال آفریقا، بخش‌های مغرب آفریقا و تا سرتاسر آفریقای سیاه؛ غربی‌ها سه قرن اینها را غارت کردند؛ به اینجا اکتفا نکردند، آمریکای جنوبی را هم دست گذاشتند، آنجا را هم غارت کردند؛ قاره‌ آمریکا را! قاره‌ آمریکا هم صاحبانی داشت، تمدنی داشت، ملت‌هایی داشت؛ اینها با حیله‌های گوناگون‌ـ که همه‌ اینها در تاریخ‌های دقیق مشخص است؛ کتاب بخوانید ان‌شاءالله، این حقایق را بیشتر از نزدیک درک کنیدـ فاجعه آفریدند؛ قتل، غارت، کشتار جمعی، شکنجه، فشار، برده‌گیری، برده‌داری؛ این کارها را غربی‌ها کردند... اینها شاهکارهای تمدن غرب است!»
حقیقت آن است که آنچه امروز تمدن غرب خوانده می‌شود، بر دو پایه جنایت بی‌رحمانه علیه بشریت و غارت منابع جهانیان شکل گرفته است. از یک‌سو با سیاست گسترش‌گرایی به زور شمشیر و سلاح‌های گرم و مکر و فریب و... سرزمین‌های بسیاری را به اشغال درآمده و جان و ناموس میلیون‌ها انسان به تاراج رفته است. در این سیاست تنها چیزی که اعتبار نداشته حقوق بشریت است و چه بسیار کودکان و زنان و پیران و جوانانی که برای تحقق آمال و آرزوهای انسان غربی، زندگی خود را از دست رفته دیده و بی‌خانمان شده‌اند! به وافع چرخ دنده‌های توسعه غرب به خون میلیون‌های انسان از نژادهای مختلف از چهارگوشه جهان آلوده است.
از دیگرسو آنچه موجب توسعه و پیشرفت غرب شده نه استعداد و نبوغ و خوشفکری انگلوساکسون‌ها که محصول سرمایه بزرگی است که با غارتی کثیف از دیگر سرزمین‌ها انباشت شده است. امروز ثابت شده است که بدون سرمایه امکان راه‌اندازی هیچ خط تولیدی ممکن نخواهد بود، لذا است که آنچه چرخ دنده‌های توسعه صنعتی در غرب را به حرکت درآورد، ثروتی بود که از دیگر ملت‌ها به یغما رفته بود!
روحیه زیاده‌خواهی و غارت جهان همچنان در انسان غربی زنده است، تنها تجلیات آن تفاوت یافته و در زرورقی به نام حقوق بشر و توسعه و... پنهان گشته است و حاصل آن تداوم غارت و جنایاتی است که در گوشه کنار دنیا شاهد آن هستیم.  
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
حقوق بشر آمریکایی از واقعیت تا ادعا
حقوق بشر به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تمدن و پیشرفت جامعه بشری از اهمیت بسیاری در روابط بین‌الملل برخوردار است؛ اما کشورهای غربی به ویژه آمریکا با استفاده از دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای خود کشورهای مختلفی را مورد هجمه تبلیغاتی قرار داده‌اند، این مواجهه در شرایطی اتفاق افتاده است که غربی‌ها نقش مؤثری در نقض حقوق بشر در جهان دارند. 
گزاره خبری: 1ـ خبرگزاری شینهوا «انجمن حقوق بشری چین» در گزارشی، ضمن روایت گوشه‌هایی از جنایات حقوق بشری آمریکا در منطقه خاورمیانه می‌نویسد: «جنایات آمریکا نه تنها منجر به جنگ‌های مکرر و دائمی در خاورمیانه و سایر مناطق شده است، این مناطق را در باتلاق درگیری‌ها و معضلات امنیتی فرو برده و به طور جدی حقوق ساکنان محلی را برای زندگی، سلامت، حیثیت شخصی، آزادی عقیده مذهبی و بقا و توسعه تضعیف کرده است.» 2ـ آمارهای مجله مؤسسه «اسمیتسونین» (Smithsonian) آمریکا نشان می‌دهد که از سال 2001، جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی که توسط آمریکا به بهانه «مبارزه با تروریسم» آغاز شده است، حدود 40 درصد از کشورهای روی کره زمین را پوشش می‌دهد.» 3ـ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی(رحمه‌الله) فرمودند: «آمریکایی‌ها مردم را می‌کُشند و با جنایت واضح و آشکار، خودشان را نشان می‌دهند و عذرخواهی هم نمی‌کنند؛ در عین حال زبان‌شان هم دراز است، می‌گویند حقوق بشر.»
گزاره تحلیلی: 1ـ نگاهی گذارا به تحولات کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و به خوبی نشان می‌دهد که مصداق‌های بارز نقض فاحش این حقوق اساسی بشری در درجه اول توسط خود آمریکا صورت می‌گیرد. آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهند که در جریان درگیری‌های نظامی افغانستان بیش از 36 هزار غیرنظامی قتل عام شده‌اند. بر اساس آمار سازمان انگلیسی (Opinion Research Business) تنها تا سال 2007 یعنی 4 سال پس از آغاز جنگ، یک میلیون و دویست هزار عراقی کشته شدند. در زمان جنگ سوریه و داعش، آمریکا منابع سوری را غارت کرد. چاه‌های نفت و گاز آنها را برای خود مورد استفاده قرار می‌دهد، محصولات کشاورزی سوری‌ها را می‌سوزاند، اراضی آنها را اشغال می‌کند. جنگ یمن با عربستان با چراغ سبز واشنگتن به راه افتاد. از سال 2015، آمریکا میلیاردها دلار تسلیحات، آموزش و پشتیبانی لجستیکی به عربستان سعودی و امارات فروخت و درآمد کسب کرد. 
2ـ جمهوری اسلامی ایران در حیات چهل و اندی سال خود انواع سیاست‌های خصمانه ایالات متحده را تجربه کرده است که بسیاری از آنها با مبانی و موازین حقوق بشری در تعارض و تناقض بود. حمایت از تجزیه‌طلبی و تروریسم، حمله طبس، کودتای نوژه، کمک مستقیم به عراق، تحریم‌های اقتصادی، تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، دخالت در روند انتخابات ایران و... تنها بخشی از اقدامات ضد حقوق بشر آمریکا علیه ملت ایران است. 
3ـ شواهد بیشماری نشان می‌دهد که آمریکا به نقض گسترده حقوق بشر از سوی متحدان خود بی‌تفاوت است. رژیم صهیونیستی از بدو شکل‌گیری موجودیت نامشروع خود با کمک آمریکا در اراضی اشغالی مرتکب جنایات گوناگون و کشتار ملت مظلوم فلسطین شد. آمریکا فقط در سال 1972 در برابر بیش از 40 قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی حقق وتو را به کار برد. 
نکته پایانی؛ آمریکا همواره داعیه دفاع از مبانی و اصول حقوق بشر را داشته و این موضوع یکی از مهم‌ترین شعارها و ادعاهای مقامات آمریکایی در نظام بین‌الملل به حساب می‌آید. در واقع دولتمردان آن کشور از حقوق بشر سوءاستفاده ابزاری کرده‌اند.    
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ اخبار 
1ـ بدترین روزهای صهیونیست‌ها
اسحاق بریک، ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد: «ما در بدترین موقعیت از زمان جنگ استقلال (1948) هستیم. ما شاهد روندی هستیم که از دیدگاه رژیم صهیونیستی فروپاشیدگی است. توافق سال 2015 که آمریکا علیه ایران رهبری کرد که به وضوح حفره‌های زیادی در آن وجود داشت. این قرارداد لغو شد و از همان لحظه ایرانی‌ها بدون نظارت هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند. امروز آمریکا می‌آید توافقی ببندد که در آن ایران متعهد می‌شود که غنی‌سازی اورانیوم از 60 درصد فراتر نرود و در ازای آن بیست میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایرانی‌ها را آزاد کند. ایرانی‌ها مبالغ هنگفتی دریافت خواهند کرد که از آن برای تقویت ظرفیت خود در برابر رژیم صهیونیستی استفاده خواهند کرد. ما امروز آماده نیستیم و در مقابل این تقویت، برابر خواهیم بود. ما سیاستی را دیدیم که فروپاشیده است، آمریکایی‌ها اصلاً مثل گذشته با ما مشورت نمی‌کنند، چون ما فقط نگران سلاح‌های هسته‌ای ایران و حمله به غزه و شمال بودیم، بدترین مکان از نظر امنیتی از زمان جنگ استقلال، زیرا ما آمادگی مقابله با جنگ داخلی هزاران موشک در روز را نداریم.»
 
2ـ پیشتازی دیوانه از دیوانه
نتایج نظرسنجی جدید ان‌بی‌سی نیوز طبق یک انتخابات ریاست‌جمهوری فرضی نشان داد که جو بایدن 49 درصد آرا و دونالد ترامپ 45 درصد رأی را کسب کرده‌اند. بیشترین منفعت بایدن از سوی رأی‌دهندگان سیاه‌پوست است، درحالیکه رأی‌دهندگان غیرشهری بزرگ‌ترین منفعت ترامپ محسوب می‌شوند. حمایت از ترامپ در میان رأی‌دهنگان اصلی جمهوری‌خواه در نظرسنجی 16 الی 20 ژوئن، از 46 درصد ماه آوریل به 51 درصد افزایش پیدا کرد؛ آماری که نشان می‌دهد این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مسئله اتهامات کیفری به دلیل عدم تحویل اسناد طبقه‌بندی شده را با موفقیت پشت سر می‌گذارد و در حال حاضر از آن جان سالم به در می‌برد. همچنین طبق نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز، اکثر رأی‌دهندگان (68 درصد) نسبت به وضعیت سلامتی روحی و جسمی جو بایدن ابراز نگرانی کردند.
 
3ـ پاسخ فقهی به یک شبهه مجازی
دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب در خبری به شبهه حرام بودن خرید خودرو از سامانه یکپارچه خرید خودرو واکنش نشان داده و نوشت: «به‌تازگی برخی رسانه‌ها با استناد به یک استفتاء از دفتر رهبر انقلاب، با برداشتی نادرست و غیرفقهی از این استفتاء، آن ‌را به سامانه یکپارچه فروش خودرو که توسط وزارت صمت ارائه شده، ربط داده و از حرام و خلاف‌ شرع بودن این سامانه خبر داده‌اند. از لحاظ فقهی، صحیح نبودن یک قرارداد یا بیع، به معنای حرام و خلاف‌شرع بودن آن نیست و حائز شرایط خاص خود است که طبق شرع مقدس، با شرایط مختلفی همچون مصالحه و رضایت طرفین معامله، قابل رفع است. بنابراین نویسندگان گزارش‌های رسانه‌ای مذکور به‌علت عدم احاطه به مباحث فقهی، دچار این اشتباه شده‌اند.»
 
4ـ 26/5 میلیارد دلار تجارت خارجی در بهار
گمرک جمهوری اسلامی ایران در گزارشی اعلام کرد: «ارزش تجارت خارجی ایران در بهار امسال به 26/5 میلیارد دلار رسید. در این مدت 12 میلیارد و 500 میلیون دلار به استثنای نفت خام، نفت کوره ، نفت سفید و تجارت چمدانی از کشور صادر و 14 میلیارد دلار کالا وارد کشور شد. صادرات غیر نفتی به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 42/24 درصد افزایش و 48/8 درصد کاهش داشت. واردات هم به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و 79/5 درصد افزایش یافته است. دلیل کاهش ارزش صادرات افت قیمت‌های جهانی برخی از کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی اعلام شد. ذرت، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، برنج، گندم و جو عمده‌ترین اقلام اساسی وارداتی به کشورمان بوده‌اند.»
 
▼ اخبار کوتاه
احیای اقتصاد بدون توافق/ مالک شریعتی نماینده مجلس گفت: «اواخر دولت گذشته عنوان می‌شد امکان فروش حتی یک قطره نفت و بازگرداندن درآمد فروش نفت به کشور را نداریم. دولت سیزدهم بدون اینکه توافقی صورت بگیرد سطح درآمدهای ارزی کشور را ارتقا داده. ذخایر کالاهای اساسی در شرایط خوبی دارد. تنش بودجه‌ای سالانه و کسری بودجه را در سال 1401 و 1402 نداشته و نخواهیم داشت. بخش قابل توجهی از کسری بودجه با درآمدهای نفتی جبران شده است. دولت سالانه 120 هزار میلیارد مطالبات و بدهی‌های دولت قبل را پرداخت می‌کند. تنش‌های تورمی ناشی از مشکلات دولت قبل همچنان ادامه دارد.»
 
هوش مصنوعی در اختیار رسانه‌ها/ پرفروش‌ترین روزنامه اروپا هوش مصنوعی را جایگزین دبیرانش می‌کند. روزنامه بیلد آلمان، پرفروش‌ترین روزنامه اروپا، قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه صد میلیون یورویی کاهش هزینه خود، طیفی از مشاغل دبیری را با هوش مصنوعی جایگزین کند. اکسل اسپرینگر، مالک این نشریه می‌گوید: « متاسفانه در حال جدا کردن راه خود با همکارانی هستیم که وظایفشان در دنیای دیجیتال توسط هوش مصنوعی ویا فرآیندهای خودکار قابل انجام است.» از جمله این شغل‌ها می‌توان به «ویراستار، کارمند چاپ، تصحیح کننده و ویرایشگر عکس» اشاره کرد.
 
رابطه غربی‌ها و اگنر در حال بررسی/ وزیر خارجه روسیه گفت: دست‌داشتن غرب در شورش روسیه در حال بررسی است. بسیاری از متحدان روسیه حمایت و همبستگی خود را با دولت در جریان شورش واگنر اعلام کردند. مکرون که می‌گفت: اروپا باید از آمریکا مستقل شود هرآنچه واشنگتن در مورد ضعف روسیه گفته را تکرار کرد.
 
کاهش مالیات برای کالاهای اساسی/ نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در جریان اصلاح تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 با کلیات لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد برای داروهای ضروری و تجهیزات مصرفی پزشکی و همچنین کالاهای اساسی موافقت کردند.
 
کاهش 96 درصدی زندانیان چک/ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: «تعداد زندانیان مرتبط با چک در سال 1396 روزانه بالغ بر 10 نفر بود. پس از اجرایی شدن قانون جدید چک، با کاهش بیش از 96 درصدی در دو ماه ابتدایی امسال به هر سه روز یک نفر رسیده است.»
 
پهپاد صهیونیستی در چنگ مقاومت/ مقاومت اسلامی لبنان روز گذشته موفق به نشاندن سالم یک فروند پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی شد. این پهپاد با سامانه جنکال مقاومت آرام و بدون ضربه و آسیب به قطعات اصلی به زمین نشست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات