صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۱۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): طلوع انقلاب اسلامی در ایران، فصل جدیدی در مبارزه برای فلسطین گشود و موجب پدید آمدن «جبهه‌ مقاومت» در کل منطقه شد و امید به حل مسئله در دل‌ها شکفت و کار بر رژیم صهیونیستی سخت و سخت‌تر شد. امروز جبهه‌ مقاومت رو به اقتدار و امید فزاینده است و به عکس جبهه‌ استکبار روزبه‌روز تهی‌تر و مأیوس‌تر می‌شود.(۱۳۹۹/۳/۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

دو جنگ هم‌زمان در فلسطین

این روزها افزون بر صحنه جنگ سخت نظامی و وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی علیه کودکان و زنان فلسطینی در غزه و تا حدودی در کرانه باختری، آوردگاه جنگ نرم دیگری نیز که به مراتب بزرگ‌تر و فراگیرتر از جنایات جنگی است، در عرصه فضای رسانه‌ای و مجازی به نام نبرد شناختی در جریان است. گردانندگان هر دو جنگ نظام سلطه صهیونیستی‌ـ غربی است. در کف میدان جنگ با آخرین ابزارهای جنگی و بمباران‌های متعدد هوایی روزی چند تن مواد منفجره روی سر مردم مظلوم و بی‌گناه فلسطینی می‌ریزند و صدها نفر غیرنظامی شهید و مجروح می‌شود؛ اما به موازات آن توپخانه رسانه‌ای غربی‌ـ صهیونیستی هم روشن است و آتش‌هایی از جنس دروغ، فریب و اغواگری با هدف ایجاد تعارض شناختی در افکار عمومی به خشم آمده از جنایات آنها در دنیا و منطقه غرب آسیا شلیک می‌شود. آنها با این تلاش‌ها به دنبال آن هستند تا جای ظالم و مظلوم را عوض کنند؛ اقدام غاصب و جلاد صحنه را محق و دفاع مشروع جلوه دهند و کار مدافع از خاک و مبارزه با اشغالگری ظالمانه را نامشروع و گناهی نابخشودنی. اگر شناخت عمیقی از رژیم غاصب و بن‌مایه‌های فکری صهیونیستی داشته باشیم، با نگاهی به راه ۷۵ ساله طی شده با این رژیم ددمنش در می‌یابیم که صهیونیست‌ها برای شهروندان فلسطینی «حق حیات» قائل نیستند، کما اینکه در روز سوم نبرد خونین زمانی که خبرنگار از وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره کشته شدن تعداد زیادی از کودکان و خردسالان پرسید، او گفت: «این نوزادانی که شما به آن اشاره می‌کنید، تروریست هستند؛ چرا که در آینده علیه ما خواهند جنگید!»
بازنمایی این خط را در کشور خودمان هم در برخی از ادبیات‌های دنیای مجازی و در یادداشت‌های سیاسی برخی از سیاسیون می‌توان دید که با ادبیاتی به ظاهر مشفقانه، اما سراسر تزویر و کینه‌جویی و جانبدارانه از محور سلطه و اشغال‌گر این گونه مطرح می‌کنند که اگر مقاومت فلسطینی حمله نمی‌کرد، آنها این گونه غزه را نمی‌زدند؟! این در حالی است که صهیونیست‌ها با جمع‌بندیای که از اوضاع جهان و کاهش روزافزون قدرت آمریکا و روند قدرت‌یابی ایران و جبهه مقاومت دارند، به این نتیجه رسیدهاند که از شر مقاومت جهانی علیه خود راحت شوند و می‌خواستند این کار را از مقاومت در داخل فلسطین آغاز کنند تا به حلقه‌های بعدی از جمله در نهایت به ایران برسند. در ثانی مگر کسی که خانه و سرزمین پدری‌اش اشغال شده است و هفت دهه است تحت شدیدترین ظلم‌هاست، حق ندارد برای بازپس‌گیری سرزمینش اقدام کند؟!

فتح‌الله پریشان

 


▼ گزارش روز

نه بزرگ چین به رژیم صهیونیستی

در دهه‌های اخیر، تاریخچه روابط چین با رژیم صهیونیستی و فلسطین به منزله یک موضوع مهم در روابط بین‌المللی مطرح بوده است. تغییر در تفکرات سیاست خارجی چین و تعاملات منطقه‌ای آن به وضوح کلیدواژه اصلی سیاست خارجی چین را شکل می‌دهد.
چین همواره حامی فلسطین بوده است و از سال ۱۹۶۴ میلادی پس از تأسیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO) این سازمان را به رسمیت شناخته و حمایت فعالانه از آن کرده است. با ورود به سازمان ملل در سال ۱۹۷۱، جمهوری خلق چین به طور مکرر خواستار خروج بدون قید و شرط اسرائیل از قلمروهای فلسطین شده است. چین یکی از اولین کشورهایی است که در سال ۱۹۸۸ میلادی حاکمیت فلسطین را به رسمیت شناخت و در سال ۱۹۸۹ میلادی روابط دیپلماتیک کامل با فلسطین برقرار کرد. درست است که در حال حاضر، چین سومین شریک تجارتی رژیم صهیونیستی است و تجارت دوجانبه آنها در سال گذشته به ۲۳ میلیارد دلار رسید و شاهد عملگرایی چین در سیاست خارجی خود هستیم؛ اما پشتیبانی دیپلماتیک چین از فلسطین بسیار بالاتر از پشتیبانی آن از رژیم صهیونیستی است و در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز چین یک طرح پنج نقطه‌ای برای حل مناقشه فلسطین پیشنهاد کرد. هر چند این حمایت‌ها همواره موجب تأمین منافع چین در منطقه بوده و تنش در این منطقه، می‌تواند منافع حاصل از ابتکار یک کمربند‌ـ یک راه چین را به طرق گوناگون، نظیر کاهش روابط با کشورهای غرب آسیا، تأثیر بر پروژه‌های زیرساختی، تأثیر بر اقتصاد چین و تأثیر بر جایگاه چین در نظام بین‌الملل تحت‌الشعاع قرار دهد.
چگونگی واکنش چین به جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی ممکن است تصویر جهانی آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر چین بتواند نقش مؤثری در حل این مناقشات ایفا کند، ممکن است نقش جهانی خود را تقویت کند. در عین حال، ناتوانی در حل مناقشات ممکن است به تصویر جهانی این کشور آسیب بزند. چین درباره مناقشه اخیر فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز موضع خاصی دارد. رهبر چین، «شی جین پینگ» برای حل این مناقشه، ایجاد یک «دولت مستقل فلسطین» را از طریق راه حل دو دولتی پیشنهاد کرده است. نماینده ویژه چین در خاورمیانه، «ژای جون»، بحران اسرائیل و غزه را به نبود تضمین حقوق فلسطینی‌ها نسبت داده است. همچنین چین حماس را به دلیل حملات به اسرائیل محکوم نکرده است.
به عنوان یک قدرت بزرگ در حال ظهور، چین در تلاش است تا نقش بزرگ‌تری در منطقه خاورمیانه ایفا کند. با این حال، رقابت بین چین و آمریکا ممکن است هر دو کشور را به دخالت بیشتر در امور خاورمیانه کشانده و سبب شود که هر دو کشور سرمایه‌گذاری و تعهدات خود را برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای یکدیگر افزایش دهند.

علی اکرمی‌نیا

 


▼ خبر ویژه

سوءاستفاده از رأفت نظام اسلامی!

دادسرای ویژه روحانیت اعلام کرد: «پس از گذراندن بخشی از دوران محکومیت مولوی کوهی که به دلیل اتخاذ مواضع وحدت‌شکن و همسو با جریان‌های معاند بازداشت شده بود، تعدادی از بزرگان و ریش‌سفیدان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان وساطت کرده و خواستار عفو و بخشش وی شدند که در نهایت پس از اخذ تعهدنامه، این مولوی اهل سنت مورد عفو و رأفت اسلامی قرار گرفت و زودتر از موعد قانونی تعیین شده آزاد شد و به زادگاه خود بازگشت. متأسفانه، نامبرده به این لطف و رأفت نظام کم توجهی کرده و باز هم بر مواضع هنجارشکن و وحدت‌ستیز خود همراستا با جریان‌های معاند و برانداز که همواره به دنبال التهاب‌آفرینی و سلب آسایش روانی و اجتماعی مردم ولایتمدار و غیور سیستان‌وبلوچستان هستند، مبادرت ورزید که با حکم دستگاه قضا به منظور ادامه روند قانونی محکومیت، بازداشت شد.»

 

 

▼ اخبار

۱ـ احزاب اصلاح‌طلب به دنبال عزل رئیس جبهه اصلاحات؟

حاشیه‌ها درباره انتخاب «آذر منصوری» به ریاست جبهه اصلاحات همچنان ادامه دارد، در حالی که چندی پیش تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب از کودتا برای این انتخاب سخن گفته بودند، حالا «غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل سابق حزب کارگزاران می‌گوید که جانشین بهزاد نبوی، یعنی آذر منصوری رزومه سیاسی ندارد. او در گفت‌وگویی بیان می‌کند: «کلا روش بی‌توجهی به نظرات امثال آقای نبوی را خیلی قبول ندارم، چون در یک باشگاه سیاسی و در یک حزب، افراد سالخورده و توانمند که تجربه و تفکر سیاسیِ جا افتاده دارند، سرمایه‌هایی نیستند که آدم بخواهد به راحتی آنها را از دست بدهد... .» کرباسچی همچنین در شرح روحیه‌ میانه‌روی نبوی مطرح می‌کند: «آقای نبوی خودش می‌گوید که من کلا ضد انقلابم. آقای نبوی کلا روش‌های تند و افراطی و برخوردهای حذفی را قبول نداشت. او در هر انتخابات، قبول نداشت که ما به سمت تحریم انتخابات یا به سمتی برویم که از آن، نوعی بوی مخالفت برمی‌آید.»

۲ـ چرا سیدحسن نصرالله سخنرانی نمی‌کند؟

نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان گفت: «رزمندگان مقاومت در مرزهای جنوبی لبنان در حال مبارزه با دشمن هستند و نیروهای آنها را از پا در می‌آورند و مجروح می‌کنند. مقاومت ما راهش را می‌شناسد؛ راهی که برای دفاع از کشور آن را برگزیده است.» حسن فضل‌الله ادامه داد: «کشور ما تحت حمله قرار دارد و دشمن در کمین است؛ اما بداند که مقاومت با شجاعت در جبهه‌ها آماده است. مصلحت لبنان و مردم کشور در صدر اولویت‌ مقاومت قرار دارد. هر یک از ما به دنبال دفاع از غزه و جلوگیری از دستیابی دشمن به اهدافش در این منطقه هستیم.» او همچنین خبر داد: «سیدنصرالله لحظه‌به‌لحظه تحولات درگیری‌ها در جنوب و غزه را پیگیری می‌کند و به همراه فرماندهان میدانی در حال اداره جنگ است. ظاهر نشدن سیدحسن نصرالله در رسانه‌ها بخشی از مدیریت جنگ است. زمانی که سید احساس کند اداره جنگ مستلزم حضور او در رسانه‌هاست، این کار را خواهد کرد.»

۳ـ پیام عجیب رئیس‌جمهور سابق!

رئیس دولت اعتدال در پیامی عجیب به کنگره حزب اعتدال و توسعه با ادعای اینکه در انتخابات سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ با این معضل مواجه شدیم که اکثریت جامعه از حاکمیت فاصله گرفتند و این فاصله و حکومت اقلیت مشکلاتی را به وجود می‌آورد؛ نوشت: «مردم گاهی به‌جای اینکه سخن خود را از طریق نمایندگان خود در مجلس یا نمایندگان خود در دولت بیان کنند، وقتی‌که اقلیت حاکم می‌شود، ناچار می‌شوند از طریق اعتراض یا خیابان حرف‌های خود را بیان کنند.» مشروعیت‌ـ بخشی حسن روحانی به آشوب‌های خیابانی سال‌های اخیر را می‌توان یکی از عجیب‌ترین مواضع سیاسی جریانی دانست که خود را حامی صندوق رأی می‌داند! و عجیب‌تر آنکه این سخنان را کسی به زبان می‌آورد که دولت او سهم بزرگی در مشکلات امروز و نارضایتی‌ها داشته است.

۴ـ سقوط بی‌پایان

«احمد زیدآبادی» با انتقاد از یکی از سران فتنه و سکوت خاص او در ماجرای جنایت در غزه، نوشت: «موضع‌گیری قاطع علیه اسرائیل و دفاع از حماس، اگر هم به معنای حمایت بی‌چون‌وچرا از سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی تلقی نشود، نوعی ابراز وفاداری به چارچوب کلانِ نظام سیاسی را بازتاب می‌دهد. از این جهت سکوت میرحسین‌موسوی اگر به علاقۀ او به فاصله گرفتن از چارچوب مذکور نیز تعبیر شود، با دیگر مواضع اخیر او ناهمخوانی ندارد!» گفتنی است، به نظر می‌رسد برخی برای نشان دادن مخالفت خود با جمهوری اسلامی حاضر هستند با هر رذالت و جنایتی همراه و هم داستان بشوند و دچار یک سقوط بی‌پایان شده‌اند.

 

 

▼ اخبار کوتاه

«رأی‌الیوم» در مطلبی به دلایل بمباران سنگین و جنونوار نوار غزه اشاره کرده و آورده است: «گنج گمشده راز خشم اسرائیل است. اطلاعات مخفی و امنیتی در دست مقاومت افتاده و اسرار و طرح‌ها و نقشه‌هایی که منطقه را دگرگون می‌سازد و اشغالگران را به تغییر نقشه خود مجبور می‌کند. اما گنج مورد نظر چیست؟ اسنادی که نقشه تونل زیرزمینی غزه، مراکز نظامی مهم، شماره و محل جاسوسانی که به نفع رژیم اسرائیل فعالیت می‌کنند و بانک اهداف را شامل می‌شود.»

کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک حمایت کامل خود را از اسرائیل و حق دفاع از خود را اعلام کردند. سران این پنج کشور غربی بدون اشاره به جنایات این رژیم علیه زنان و کودکان غزه، گفته‌اند: «ما حمایت خود را از اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود اعلام می‌کنیم.» این در حالی است که شهروندان این کشورها هر روز در راهپیمایی‌های بزرگ و کم نظیری برای محکومیت جنایات صهیونیست‌ها به خیابان می‌آیند.

شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی مدعی شد، دولت جو بایدن مقامات رژیم صهیونیستی را برای به تأخیر انداختن حمله زمینی به نوار غزه تحت فشار گذاشته است. ترس از پیامدهای منفی حمله زمینی به غزه از جمله مخاطرات ناشی از شکل‌گیری یک جنگ منطقه‌ای سبب شده است تا آمریکایی‌ها با فشار بر کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از وی بخواهند تا هرگونه حمله زمینی به نوار غزه را به تعویق بیندازد.

«فرانس ۲۴» در گزارشی اعلام کرد، پس از گذشت بیش از ۱۵ روز از آغاز جنگ غزه، خشم مردمی در کرانه باختری علیه تشکیلات در حال افزایش است. در ادامه این گزارش آمده است، طی روزهای گذشته تظاهراتی در نقاط مختلف کرانه باختری برگزار و تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار رفتن محمود عباس از ریاست تشکیلات خودگردان شدند.

جانشین فرمانده سپاه گفت: «ایران بارها علنی اعلام کرده است هر کسی با رژیم اشغالگر صهیونیست مبارزه کند، او را پشتیبانی می‌کند.‌ روال امامین انقلاب هم‌ همین است و سپاه پاسداران از همان ابتدا پای کار رفت.» سردار فدوی در تبیین سیاست جبهه مقاومت نیز گفت: «رویکرد مقاومت صبر، مقاومت و اقدام است که در آن واحد در حال انجام است.»

با آغاز هفته جاری قیمت ارز با کاهش روبه‌رو شد و دلالان نتوانستند مانع از ورود دلار به کانال ۴۰ هزار شوند. یکی از دلایل ریزش قیمت دلار در بازار، کاهش قیمت حواله درهم بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات