صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۵۲۳۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): همه‌ دنیای اسلام موظف است که از فلسطینی‌ها حمایت کند و باذن‌الله حمایت هم خواهد کرد؛ امّا این کار(عملیات طوفان‌الاقصی)، کار خود فلسطینی‌هاست؛ طراحان هوشمند، جوانان شجاع و فعالان از جان ‌گذشته توانسته‌اند این حماسه را به وجود بیاورند و این حماسه ان‌شاءالله گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهد بود.(۱۴۰۲/۷/۱۸)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

نشانه‌های آغاز جنگ بزرگ و شکست بزرگ!

به نظر می‌رسد، عملیات طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی آنقدر سنگین بوده که هنوز رفتارهای دیوانه‌وار آنها به پایان نرسیده است. کشتن زنان و کودکان و به طور کلی حمله به غيرنظاميان در هیچ کجای دنیا دستاورد نظامی به شمار نمی‌آید، اما رژیم جعلی از یک‌سو چون خطر موجودیتی را در نزدیکی خود می‌بیند و از دیگر سو راهی برای تغییر معادلات نظامی جنگ در اختیار ندارد، به اقدامات وحشیانه رو آورده است. این یک واقعیت یقینی است که نتیجه قطعی حرکات وحشیانه و خارج از چارچوب عقلانیت و محاسبه، شکست قطعی است. بر این اساس، چه اهمیتی دارد که آمریکای جنایتکار فرماندهان سنتکام و نیروهای ویژه خود را در سرزمین‌های اشغالی مستقر کند و خود فرماندهی عملیات علیه مردم غزه را به دست گیرد. آمریکایی‌ها به دنبال آنند تا نقش خود را در حوادث غزه در حد ارسال تجهیزات و حمایت سیاسی نشان دهند؛ اما واقعیت را نمی‌توان تغییر داد که از اساس این آمریکاست که فرماندهی صحنه جنگ را در اختیار گرفته است. در ساعات پایانی روز گذشته، رسانه‌ها به نقل از منابع رسمی و مقامات صهیونیستی حمله زمینی رژیم جعلی را به غزه منتشر کردند. اینجا همان جایی است که پس از گذشت حدود ۲۰ روز از آغاز جنگ، سرنوشت این مصاف، حقیقت درونی خود را نشان خواهد داد. در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی دیشب عملیات گسترده زمینی، دریایی و هوایی را علیه باریکه غزه آغاز کرده است، اما «دانیل هگاری» سخنگوی ارتش این رژیم به «آی‌بی‌سی نیوز» گفت: «عملیاتی که در غزه در حال انجام است یک تهاجم زمینی رسمی نیست و یک گسترش زمینی در منطقه غزه است!» این یعنی اینکه صهیونیست‌ها درباره نبرد زمینی کاملاً با نگرانی و احتیاط عمل می‌کنند تا در صورت شکست عملیات‌ـ که نشانه‌های قطعی آن آشکار شده‌ـ امکان توجیه ناکامی را داشته باشند. درست در ساعاتی که اخبار تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی به غزه مخابره شد، رسانه‌ها خبر دادند که انفجارهای شدیدی در بندر ایلات به وقوع پیوسته است و مبدأ آن را یمن دانستند. از منظر راهبردی اهمیت این رخداد فراتر از جنگ فعلی و تأثیرگذار در معادلات و تحولات آینده خواهد بود. گروه‌های مقاومت پیشتر اعلام کرده بودند در صورت آغاز حمله زمینی به غزه همه ظرفیت‌ها و جبهه‌ها را فعال خواهند کرد. به تحولات جاری منطقه می‌توان از زاویه دیگری نیز نگریست و آن را تحلیل و حتی پیش‌بینی کرد؛ جبهه مقاومت طی چند سال اخیر در هر جنگی با هر مختصاتی جز با موفقیت از آن خارج نشده است.

عزیز غضنفری

 


▼ گزارش روز

مسیر درست دولت در مبارزه با قاچاق سوخت

در هفته‌ای که گذشت، یک شبکه سازمان‌یافته قاچاق سوخت و سرشبکه‌های آن در استان هرمزگان منهدم شد. قاچاقچیان سوخت در پوشش مغازه‌های تعویض روغنی و مراکز معاینۀ فنی در حاشیه شهر بندرعباس اقدام به دریافت و انباشت سوخت خودرو‌های سنگین می‌کردند و سپس از طریق وانت‌های سوخت این سوخت را به شهرستان میناب برای انتقال به دریا می‌فرستادند.
برآورد نهادهای متولی حکایت از آن دارد که میزان قاچاق گازوئیل بین ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر و بنزین ۵ میلیون لیتر در روز گزارش می‌شود. جالب است بدانید، بخش اصلی و عمده قاچاق گازوئیل کشور مربوط به نیروگاه‌ها و به میزان ۱/۵ میلیارد لیتر در سال است. در حال حاضر، حدود ۲۰ میلیون کارت سوخت در کشور وجود دارد و متأسفانه شاهد آن هستیم که از سهمیه کارت‌های سوخت به تعداد بالا برای قاچاق استفاده می‌شود.
بر این اساس مطابق برخی آمارهای موجود و بررسی‌های صورت گرفته، کشور وارد ناترازی بنزین شده است. میانگین مصرف بنزین در اواخر شهریور ماه به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده بود؛ در حالی که توان تولید بنزین کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. شاید ظرفیت‌های فعلی کشور از طریق سوآپ و فشار بر پالایشگا‌ها بتواند ناترازی فعلی را جبران کند؛ اما جبران همین مقدار نیز هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند. موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که با روند فعلی در پایان سال، مصرف بنزین به مرز ۱۴۰ میلیون لیتر خواهد رسید.
نکته مهم دیگر اینکه یکی از ریشه‌های تورم در کشور، قیمت انرژی و سوخت است و هر گونه افزایش قیمت آن بدون اجرای سیاست‌های حمایتی، به ایجاد تورم، شوک‌های اقتصادی و تبعات دیگر منجر می‌شود.‌ بنابراین، یک راهکار تک خطی یا تک بعدی همچون استفاده از مکانیسم قیمت برای کنترل تقاضا نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد. ضمن اینکه به دلیل تورم مزمن و دو رقمی در کشور، اثر افزایش نرخ بنزین، پس از مدتی تعدیل شده و دوباره مصرف به همان اعداد قبلی بازمی‌گردد.
لذا دولت باید همزمان با یک پیوست رسانه‌ و اجتماعی که در آن شفاف با مردم گفت‌وگو صورت می‌گیرد، برنامه‌ای مدون و جامع برای حل این بحران تدوین کند؛ چنانکه بر اساس برخی اخبارها هم این مهم در دست انجام است. این برنامه می‌تواند شامل الزام خودروسازها به ایجاد بهینه‌سازی در مصرف و رعایت استانداردهای جهانی، سیاست‌های تشویقی در کاهش مصرف، مبارزه با قاچاق، اسقاط خودروها، توسعه سوخت‌های جایگزین، توسعه پتروپالایشگاه و... باشد. این راهکارها باید توأمان با هم اجرا شود تا کارایی لازم را داشته باشد؛ اما تمرکز بیشتر باید بر بهینه‌سازی مصرف خودروها و مبارزه با قاچاق سوخت باشد.

علی محمدی

 


▼ خبر ویژه

نقطه بدون بازگشت برای رژیم کودک‌کش

«حاییم لوینسون» روزنامه‌نگار صهیونیست با تأکید بر اینکه «ارتش اسرائیل، شاباک و همه امکانات، پهپادها، هوش انسانی، هوش مصنوعی، اطلاعات به دست آمده از منابع انسانی، متخصصان واحد ۸۲۰۰، هیچ کدام پیش‌بینی این واقعه(طوفان‌الاقصی) را نکردند.» نوشت: «موفقیت حماس یک رویداد استراتژیک برای اسرائیل است. مفهوم امنیت از بین رفته است. دشمن به راحتی جنگ را بدون هیچ پاسخی وارد مرزهای اسرائیل کرد. ارتش حماس در عمق مناطق ما ظاهر شد، پلیس هیچ حرفی برای گفتن نداشت.» وی اضافه می‌کند: «جامعه اسرائیل، پس از ۷ اکتبر به وضعیتی که قبلاً داشت (شروع عملیات طوفان‌الاقصی) برنخواهد گشت. همانطور که جنگ یوم کیپور اسرائیل را تغییر داد، این جنگ نیز اسرائیل را تغییر خواهد داد. در جلوی چشمان ما، شکستی به بزرگی شکست نخست وزیر گلدا مایر رخ داده است، گلدا مایر سرخوش بود و باور داشت بی‌عملی بهتر از عمل است.»

 

 

▼ اخبار

۱ـ جبهه اصلاحات دیگر وجود ندارد

روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» با تأکید بر وجود شکاف عمیق در جبهه اصلاحات نوشت: «زمان جدایی استراتژیک در این جبهه فرا رسیده و این جبهه دیگر وجود خارجی ندارد. باید آن جریانی که معتقد است صندوق رأی و انتخابات را تا اطلاع ثانوی باید ببوسیم و کنار بگذاریم،‌ کنار برود و به یک حزب و جبهه تبدیل شود یا‌ اعلام سکوت و سیاست «صبر و انتظار» کند و آن جریان مقابل هم یک تشکیلات جدیدی را شکل دهد. واقعاً سخت بتوان آینده‌ای برای جبهه اصلاحات متصور شد که این دو گرایش راهبردی (اگر نگوییم گرایش سومی هم در میانه آنها قابل‌تصور است)، از یکدیگر جدا شوند و تشکیلات مجزایی داشته باشند... حضور در بازار سیاست با کالای مشخص، وظیفه جریان اصلاحات و هر جریان دیگری است. اصلاحات باید همین را بگوید که مغازه من اینجاست و کالایم هم اصلاح‌طلبی با استفاده از ابزارهای موجود که مهم‌ترین آن هم انتخابات است؛ نه اینکه هر روز یک چیزی بفروشد و باز هم مدعی شود اصلاح‌طلب هستم.»

۲ـ ایران را خشمگین نکنید

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس به رژیم صهیونیستی و متحدانش درباره حمله به ایران هشدار داد و گفت: «چنین اقدامی ممکن است باعث بروز جنگ جهانی سوم شود.» وی در اظهاراتی گفت: «احتمال جنگ جهانی سوم منتفی نیست و ممکن است که از خاورمیانه شروع شود. چگونه؟ اگر آنها (رژیم صهیونیستی و آمریکا) به ایران حمله کنند.» وی افزود: «مسئله این نیست که ایران آنها را تحریک می‌کند، بلکه این است که آنها ایران را تحریک و خشمگین می‌کنند.» رئیس‌جمهور بلاروس گفت: «آیا شواهدی دارید که ایران پشت حمله (حماس به رژیم صهیونیستی) بود؟ اگر دارید این شواهد را روی میز بگذارید.» وی تأکید کرد: «تاکنون شواهدی در این باره به دست نیامده است.» لوکاشنکو خاطرنشان کرد: «هیچ تضمینی وجود ندارد که ناو هواپیمابر آنها از غرق شدن بگریزد.»

۳ـ بایدن نگران نظرسنجی‌ها

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که یک مرکز افکار سنجی آمریکاای منتشر کرده، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که حدود یک سال تا انتخابات سال ۲۰۲۴ باقی مانده، به دلایل گوناگونی از جمله محبوبیت پایین و سن بالا در این انتخابات آسیب‌پذیر است. تارنمای «هیل» نوشت: «محبوبیت بایدن پیوسته پایین آمده است و نگرانی‌های گسترده‌ای درباره سن او وجود دارد و بایدن در نظرسنجی‌های رو در رو با ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که چهار بار متهم شده است، در بهترین حالت، در وضعیت تساوی قرار دارد. اکنون نظرسنجی‌هایی که در ایالت‌های تأثیرگذار در انتخابات آمریکا انجام می‌شود، زنگ هشدار را به صدا در آورده است. دموکرات‌ها درباره مفهوم آن و اینکه اوضاع تا چه حد وخیم است، اختلاف نظر دارند.»

۴ـ طرح عمان همچنان روی میز است

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو ملی آمریکا مبنی بر اینکه پیش از حمله ۷ اکتبر، ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران و دیگران به توافق رسیدند که اتباع آمریکا را آزاد کنند و در قبال آن ۶ میلیارد دلار از درآمدهای ایران ناشی از فروش نفت آزاد شد. بعد از این اتفاق، چه چیزی متصور خواهد بود؟ آیا این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: «ما برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام ماه‌ها گفت‌وگو کردیم. الآن مدتی است طرحی از طرف سلطان عمان در این زمینه روی میز قرار دارد که آنچه برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا اتفاق افتاد، بخشی از آن بود. آن طرح هنوز روی میز است. ما همچنان از بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام استقبال می‌کنیم.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

مجلس لیبی خواستار توقف صادرات نفت به حامیان اسرائیل شد که همچنان حملات هوایی خود را به نوار غزه ادامه می‌دهند. «عبدالله بلیحق» سخنگوی مجلس لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از دولت می خواهیم صادرات نفت و گاز به کشورهای حامی اسرائیل را متوقف کند.» مجمع مستقر در شرق لیبی همچنین از سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه خواست فوراً لیبی را ترک کنند. در این بیانیه آمده است: «مجمع به شدت حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و ایتالیا از جنایات اسرائیل در غزه را محکوم می‌کند.»

اداره‌کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان با همکاری دادگستری شهرستان سراوان یک شبکه گسترده ارتشا، اختلاس و زمین‌خواری را در سراوان شناسایی و متلاشی کرد. بر این اساس، بیش از ۶۵ هکتار از اراضی مذکور به ‌ارزش ۵۹۹ میلیارد تومان از ید زمین‌خواران آزاد و به بیت‌المال برگردانده شد. همچنین چهار نفر از مدیران و زمین‌خواران بزرگ سراوان که این شبکه را به‌صورت حرفه‌ای مدیریت می‌کردند، دستگیر و به دادسرای شهرستان سراوان معرفی شدند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ارتباط بین مشارکت و احراز صلاحیت‌ها و اینکه برخی تصور می‌کنند اگر شورای نگهبان گشایش ایجاد کند و همه در انتخابات حضور داشته باشند، مشارکت بالا می‌رود، گفت: «شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها طبق قانون عمل می‌کند.» کدخدایی درباره اینکه گفته بودید تأیید صلاحیت افرادی که قبلاً در انتخابات ردّ صلاحیت شدند، وجود دارد؟ گفت: «ما صلاحیت کاندیداها را در همه انتخابات برای همان دوره بررسی می‌کنیم.»

وزیر ارتباطات مالزی گفت: «تنظیم‌کننده ارتباطات این کشور به شرکت‌های تیک‌تاک و متا به دلیل مسدود کردن محتواهای مربوط به فلسطین در پلتفرم‌های‌شان هشدار داد.» «فهمی فاضل» وزیر ارتباطات گفت: «رسانه‌های اجتماعی محتواهای مربوط به فلسطین را محدود می‌کنند.» وی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «اگر این موضوع نادیده گرفته شود، از اتخاذ رویکرد و موضع بسیار قاطع دریغ نخواهم کرد.»

«عطاءالله مهاجرانی» با اشاره به حمایت انگلیس و آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نوشت: «ظاهرا اسرائیل است که بمباران می‌کند و انتقام می‌گیرد، اما سرانگشتان نابودکنندگان درسدن(در جنگ جهانی دوم) آشکارتر از آن است که بتوانند پنهانش کنند.»

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» با ابراز خشم از ناتوانی و انفعال غرب در برابر قدرت گرفتن محور مقاومت نوشته است، مقامات غربی خود را به خواب زده یا از سوی ایران جادو شده‌اند؛ وگرنه می‌دانند که پشت‌صحنه حماس، ایران قرار دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات