صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۵۲۷۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما به مردها همیشه سفارش می‌کنیم وقتی کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگی قهر نکنند. بعضی‌ها صبح اول وقت می‌روند بیرون تا ساعت ۱۰ شب. نه! ما معمولاً به کسانی که برایشان ممکن است سفارش می‌کنیم حتی ظهرها را بروند با زن و بچه‌شان باشند. در محیط خانوادگی، غذایشان را بخورند، یک ساعتی با هم باشند، بعد بیایند دنبال کارشان، باز حتماً در زمان مناسب، اول شب بروند بچه‌ها را ببینند، ملاقات خانوادگی حقیقی داشته باشند.(۱۳۷۶/۶/۱۸)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

خط القای ناامیدی

احزاب سیاسی را می‌توان بازیگران اصلی میدان انتخابات دانست که بیش از دیگر بازیگران در شکل‌گیری روندهای انتخاباتی نقش‌آفرین‌ هستند. در این میان، شاید مهم‌ترین رسالت احزاب و گروه‌های سیاسی آن است که افکار عمومی را به سمت مشارکت حداکثری در انتخابات سوق دهند. نگاه امیدوارانه آنان به آینده کشور می‌تواند امید را در جامعه تقویت کند. پاسخ آنان به پرسش‌ها و ابهامات سیاسی می‌تواند اذهان جامعه را به سمت حقیقت امور و زحماتی که دولتمردان برای اصلاح و بهبود زندگی مردم کشیده‌اند، سوق دهد و اجازه ندهد بدخواهان و دشمنان این سرزمین میدان‌دار شده و از طریق رسانه‌هایی که متأسفانه فراگیر شده و به سادگی در اختیار همگان قرار گرفته است، با تحریف واقعیات و وارونه کردن حقیقت، گرد ناامیدی و یأس را بر اذهان جامعه بپاشند.
در این میدان، جریان اصلاح‌طلب در عرصه کمک به رونق انتخابات و تقویت مشارکت، در طول هفته‌های اخیر نمره قبولی نمی‌گیرد. این جریان از دوگانه‌ای رنج می‌برد که حاصل آن تناقض در مواجهه با انتخابات است. از یک سو به دلایل متعدد، از جمله عملکرد و کارنامه ضعیف در دوران حاکمیت دولت مورد حمایت‌شان، نابسامانی تشکیلاتی، تضعیف پایگاه اجتماعی، اسیر شدن در دست جریان‌های استحاله شده رادیکال، نداشتن برنامه‌ای مشخص برای اداره امور و حل مشکلات کشور و... طیفی از اصلاح‌طلبان حضور در عرصه انتخابات را چندان مقرون به نتیجه نمی‌داند و خود را بازنده میدان می‌بیند (هرچند تلاش دارد تا این ناکامی را به گردن دیگران انداخته و با فرافکنی نظام و شورای نگهبان و... را متهم کنند)؛ لذا با قهر با انتخابات به شرکت در این آوردگاه تمایل ندارند.
نکته تأسف‌برانگیز آنکه طیف قهری و تحریمی، نه تنها خود در انتخابات شرکت نمی‌کند، بلکه با القای یأس و ناامیدی تلاش دارد افکار عمومی را نیز به ترک انتخابات دعوت کند. این جریان نه تنها کمکی به گره‌گشایی اذهان جامعه نسبت به انتخابات نمی‌کند، بلکه خود به عاملی برای شیوع اتهامات و دروغ‌پردازی‌ها بدل شده است. کافی است مروری بر رسانه‌های در اختیار این جریان بیندازید تا ببینید روزانه چند پیام و نوشته از این جریان منتشر می‌شود تا از میل مردم به انتخابات بکاهد! حتی طیف اعتدالی از اردوگاه اصلاح‌طلبان که با عقلانیت سیاسی به استقبال انتخابات رفته‌اند نیز از طعن و اتهام این جریان مصون نمانده و تلاش شده است تا از انگیزه‌های آنان نیز کاسته شود.
به هر حال انتخابات با مشارکت پرشور مردم برگزار خواهد شد و در این میان آنهایی که برخلاف منافع ملی برای سرد شدن انتخابات تلاش کرده‌اند، سرشان بی‌کلاه خواهد ماند.

مهدی سعیدی

 

 

▼ گزارش روز

انتقاد غیر توطئه است!

به تازگی «منصوره معصومی اصل» که خود را دانش‌آموخته دکترای علوم قرآن و حدیث و مشاوره خانواده معرفی می‌کند، در یک برنامه تلویزیونی ضمن انتقاد به صداوسیما و رویه شبکه افق، گفته است: «چرا ابطحی و آذری جهرمی را به تلویزیون دعوت می‌کنید؟ به ما می‌گویند، اینقدر می‌گویند، صداوسیما فقط حزب‌اللهی‌ها را می‌آورد. می‌گویند، این مملکت مال‌حزب‌اللهی‌هاست!» پیرامون این موضوع ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

۱ـ این اولین‌بار نیست که منصوره معصومی خبرساز می‌شود و نوک پیکان جریان‌های ضدانقلاب را با اظهاراتش به سمت انقلاب اسلامی تیز می‌کند. چند هفته پیش در فضای مجازی کلیپی از او منتشر شد که حین سخنرانی می‌گوید: «ایران ۸ تا ۱۰ سال آینده بهشت روی زمین خواهد شد؛ آن موقع سلبریتی‌ها جایی در این بهشت زمینی نخواهند داشت!» به غیر از خود منصوره معصومی، دخترش هم مانند مادرش در فضای مجازی خبرساز شده و در ویدئویی فائزه هاشمی را به مناظره فراخوانده بود؛ به نظر می رسد این قبیل اعمال در این زمان باعث دو قطبی شدن فضا و فاصله افتادن میان افراد و عدم اتحاد می‌شود.

۲ـ واقعیت آن است که گروه‌هایی همچون سلبریتی‌ها و برخی چهره‌ها، در جامعه وجود دارند که بخشی از جامعه را جذب خود کرده و بر آن تأثیر می‌گذارند؛ این افراد گاهی در مسائل گوناگون، از جمله حوزه‌های سیاسی اظهار نظر می‌کنند، اما از آنجا که درک درستی از مسائل و ریشه‌یابی آن ندارند، عموماً نمی‌توانند موضع درستی اتخاذ کنند؛ لذا حاشیه‌ساز خواهند شد. نکته‌ای که باید توجه ‌داشت، این است که مواضع هیجانی این گروه‌ها را نباید موضع رسمی جامعه یا جریان‌های اصیل دانست. در این مورد هم، خطایی که برخی رسانه‌ها دچار شده‌اند، این است که اظهارات منصوره معصومی را موضع جریان انقلابی تلقی می‌کنند.

۳ـ دیگر آنکه یکی از جنبه‌های جذاب انقلاب اسلامی، احترام به تفکرات و سلیقه‌های گوناگون است، چنانکه امام خمینی(ره) درباره آزادی احزاب فرمودند: «هر چه می‌خواهند بگویند و هر چه می‌خواهند انتقاد کنند، انتقاد غیر توطئه است... همان طوری که علوم اسلامی بی‌مباحثه نمی‌رسد به مقصد، امور سیاسی هم بی‌مباحثه نمی‌رسد به مقصد.» پیرو همین رویکرد انقلاب بود که در دهه شصت مدل بدیعی در کشور شکل گرفت که تفکرات و سلیقه‌های مختلف در رسانه ملی حاضر می‌شدند و آزادانه با تفکرات گوناگون مناظره می‌کردند.

۴-در پاسخ به اینکه چرا در جامعه چنین چهره‌هایی برجسته شده و حاشیه‌ساز می‌شوند، باید گفت احزاب نقش مهمی در ارتباط مردم و حاکمیت دارند و می‌توانند اظهارات سیاسی جامعه را سامان دهند تا از نظم و مبنای منطقی پیروی کند. طبق پژوهش‌های دانشگاهی، اگر احزاب و نخبگان سیاسی و فکری فعالیت کمتری داشته باشند، افرادی همچون سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور تریبون‌دار خواهند شد که باید از آن ممانعت به عمل آید.

محمد حکیمی


▼ خبر ویژه

ادعاهای یک دروغگوی مشهور قابل اعتنا نیست

یک مقام مطلع نظامی با تکذیب اظهارات رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق، گفت: «از فردی که اصلی‌ترین شهرتش دروغگویی است، بیان مطالبی که غیر واقعی بودن آن بسیار واضح است، عجیب نیست.» وی گفت: «اضطراب شدید ترامپ در لحظه اعلام خبر حمله موشکی کشورمان به عین‌الاسد به قدری واضح بود که سوژه بیشتر رسانه‌های آمریکا شد.» وی با اشاره به تصاویری که رسانه‌های آمریکایی چند روز پس از حمله موشکی از پایگاه عین‌الاسد منتشر کردند و یادآوری مصاحبه‌های متعدد مقامات نظامی آمریکا درباره وارد شدن آسیب‌های مغزی شدید به تعداد زیادی از نظامیان حاضر در پایگاه عین‌الاسد در اثر حمله موشکی ایران، تصریح کرد: «اگرچه مقامات آمریکایی برای حفظ حیثیت خود هیچگاه آمار واقعی تلفات را اعلام نکردند، اما مقامات پنتاگون به دفعات به آسیب مغزی حداقل ۱۰۹ نظامی اعتراف کردند.»

 


▼ اخبار

۱ـ بریکس سلطه دلار را پایان می‌دهد

«جو سالیوان» مشاور ویژه سابق شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دوره ترامپ گفت: «دلار آمریکا از سوی کشورهای عضو بریکس به علت توسعه برنامه‌ریزی شده این گروه و تلاش برای تقویت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری میان اعضای عضو با چالش فزاینده‌ای مواجه است.» سالیوان در مقاله‌ای که نشریه «فارین پالیسی» منتشر کرده، به این نکته اشاره کرده است که احتمالاً گروه بریکس حتی بدون یک ارز واحد، هژمونی دلار را در مبادلات جهانی از بین ببرد. بر اساس برآوردها، گروه توسعه یافته بریکس که سالیوان از آن به بریکس پلاس یاد می‌کند، تا سال ۲۰۴۰ نیمی از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل خواهد داد. گروه بریکس در حال حاضر از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است و ایران، عربستان، آرژانتین، مصر، اتیوپی و امارات نیز قرار است در ژانویه آتی به این گروه اضافه شوند.

۲ـ مشارکت، سلامت رقابت و امنیت در انتخابات را باید محقق کنیم

معاون سیاسی سپاه گفت: «در سپاه پاسداران به عنوان مجموعه در حاکمیت رفتار حزبی و گروهی و سوگیری به نفع یا له وجود ندارد، اما همه وظیفه دارند در انتخابات حضور پررنگ داشته باشند.» سردار جوانی با بیان اینکه انتخابات میزان پشتوانه سرمایه نظام را می‌سنجد، گفت: «همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انتخابات ضعیف برگزار شود، دشمن طمع کرده و فشار وارد می‌کند؛ اگر من به عنوان سپاهی در مورد انتخابات حرف می‌زنم، به خاطر این است که انتخابات به امنیت و نگاه آتی کشور مربوط است.» معاون امور سیاسی سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه مشارکت، سلامت رقابت و امنیت راهبردهای انتخابات از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گفت: «دشمن می‌خواست تا در سالگرد این اغتشاشات دوباره کارهایی بکند و کشور را تا موقع انتخابات با درگیری و اختلالاتی روبه‌رو کند که هیچ کاری نتوانست انجام دهد.»

۳ـ وقتی سربازان ارتش صهیونیستی از جنگ فرار می‌کنند

روزنامه اسپانیایی «الموندو» در گزارشی جزئیاتی را درباره استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از عناصر مزدور اروپایی در جنگ علیه غزه افشا کرد. این روزنامه گفت‌و‌گویی با «پدرو دیاز فلورس کورالس» نظامی سابق ارتش اسپانیا داشته است که در گذشته سابقه مشارکت در جنگ عراق و جنگ اوکراین را داشته و در وضعیت کنونی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به خدمت گرفته شده است. وی در این باره گفت: «یک ارتش کوچک از نیروهای مزدور در شرایط کنونی در اسرائیل (اراضی اشغالی) حضور دارند و با آنها قراردادی برای اجرای مأموریت‌های ویژه منعقد شده است.» نظامی سابق ارتش اسپانیا در ادامه گفت: «فعالیت برای ارتش اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بسیار سودآور است و ما هفته‌ای ۳۹۰۰ یورو دریافت می‌کنیم، جدای از اینکه دریافتی‌های دیگری نیز بابت مأموریت‌های اضافی داریم!»

۴ـ بانک جهانی: تورم مواد غذایی در ایران مهار شده است

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود که تورم مواد غذایی را در کشورهای جهان بررسی کرده است، اعلام کرد: «نرخ تورم مواد غذایی در ایران در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) به ۳۷/۴ درصد کاهش یافته و نسبت به یک سال گذشته تقریباً نصف شده است.» بر اساس این گزارش، تورم مواد غذایی در ایران در ۱۲ ماه منتهی به آگوست ۲۰۲۳، یعنی مرداد ماه امسال ۳۸ درصد برآورد شده است. نرخ تورم مواد غذای ایران در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۲) ۷۱/۴ درصد برآورد شده است که به این ترتیب پس از ۱۲ ماه نرخ تورم مواد غذایی ایران در سپتامبر ۲۰۲۳ به ۳۷/۴ درصد رسیده که تقریباً نصف شده است. به این ترتیب، تورم مواد غذایی در ایران به استناد آمار این نهاد بین‌المللی هم در مقایسه با ماه گذشته و هم در مقایسه با یک سال گذشته کاهش یافته است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

«سرتیپ یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از حمله پهپادی طی ساعات گذشته خبر داد که به اهداف حساس رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی اصابت کرده است. سریع همچنین گفت: «در پی این عملیات، تمامی فعالیت‌ها در پایگاه‌ها و فرودگاه‌های هدف قرار گرفته شده، طی چند ساعت متوقف شد.» وی در پایان تأکید کرد: «نیروهای مسلح یمن با توکل بر خدا، عملیات‌های نظامی بیشتری در حمایت از ملت مظلوم فلسطین انجام خواهند داد تا تجاوز وحشیانه اسرائیل به برادران ما در غزه متوقف شود.»

 

طبق برآوردهای اولیه ۸ درصد از ثبت‌نام‌کننده‌ها تمایلات سیاسی اصلاح‌طلبی دارند و ۹ درصد از نامزدهایی که نام‌نویسی خود را نهایی کرده‌اند، اصولگرا هستند. این برآورد بر اساس چهره‌های شناخته شده جریان‌های سیاسی است و تعداد دیگری از ثبت‌نام‌کننده‌ها نیز هستند که به جهت سابقه کمتر فعالیت سیاسی هنوز نمی‌توان درباره جناح سیاسی‌شان سخن گفت. شیوه نام‌نویسی نامزدهای احزاب در انتخابات مجلس نیز حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان تمرکز اصلی خود را بر شهرستان‌ها گذاشته‌اند.

وبگاه «میدل ایست مانیتور» با استناد به فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی نوشت: «سامانه پدافندی موشکی گنبد آهنین رژیم اسرائیل دچار نفص فنی شده و راکت‌های خود را به تل آویو پرتاب کرده است. این سامانه که برای محافظت برابر تسلیحات کوتاه‌برد طراحی شده و مانع از رسیدن آنها به اهداف مورد نظر می‌شود، در چند مورد در جنگ غزه موشک‌های آن به جای اصابت اهداف در تل آویو فرود آمدند و به اموال ساکنان محلی آسیب زدند.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برگزاری انتخابات را رد کرد و گفت: «صحبت از انتخابات در زمان جنگ، غیرمسئولانه است.» زلنسکی دوشنبه شب خواستار وحدت اوکراینی‌ها برای پرهیز از بحث‌های سیاسی بی‌ثمر شد و افزود: «در شرایط فعلی باید بر چالش‌های نظامی در مقابل نیروهای روس تمرکز کرد. اکنون زمان جنگ و دفاع است و زمان مناسبی برای برگزاری انتخابات نیست.»

«آنتونی بلینکن» که روزهای اخیر به منطقه سفر کرده است با اعلام نگرانی از هدف حمله قرار گرفتن پایگاهای آمریکایی در منطقه اظهار داشت: «ما خواهان هیچ گونه رویارویی با ایران نیستیم.» وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «واشنگتن تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که درگیری فراتر از غزه گسترش نیابد.»

منابع رسانه‌ای از دیدار رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی قدس خبر دادند. در این دیدار تحولات فلسطین اشغالی و همچنین مسئله آزادی اسرای صهیونیستی در نوار غزه بررسی شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات