صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۵۲۳۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیرمعتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختی‌ها. این می‌شود الگو؛ جوان احساس می‌کند یک نمونه‌ عالی در مقابل چشم دارد.(۱۳۹۰/۱۲/۱۰) *میلاد پر نور و سرور حضرت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) بر شیعیان جهان مبارک باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

نهضت نام‌نویسی

داوطلبان مجلس شورای اسلامی از ۲۷ مهر ماه به مدت یک هفته تا سوم آبان ماه فرصت یافته‌اند از طریق پنجره واحد انتخابات وزارت کشور به صورت برخط نسبت به تکمیل کاربرگ نام‌نویسی و بارگذاری مدارک و گواهی‌های مورد نیاز اقدام کنند. آن دسته از داوطلبانی که در مرحله پیش ثبت‌نام، نام‌نویسی کرده و کد رهگیری دریافت کرد‌ه‌ا‌‌ند، مجاز به نام‌نویسی نهایی هستند. در روزهای گذشته، نامزدها نام‌نویسی خود را آغاز کرده‌اند و امید است این روند با شدت بیشتر و حال و هوای مهیج‌تری تا روز پایانی ادامه یابد.
در این میان، از جریان اصولگرا کمتر صدایی به گوش می‌رسد و بزرگان این جریان به ظاهر ترجیح می‌دهند که کمتر در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران قرار گرفته و درباره روندهای پیش روی این جریان و آنچه در درون جلسات‌شان می‌گذرد، خبر دهند؛ اما در نگاهی کلی می‌توان گفت، این جریان با تمام توان خود را آماده حضور در انتخابات کرده و اضلاع گوناگون آن نیز همگی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و نامزدهای خود را روانه میدان کرده‌اند. هر چند اخباری که از این اردوگاه می‌رسد، از تکثر و واگرایی‌هایی حکایت دارد و احتمال معرفی چند فهرست در انتخابات از جان این جریان دور از ذهن نخواهد بود، مگر آنکه در ماه‌های پیش رو تلاش‌ها برای همگرایی نتیجه دهد و از واگرایی‌ها بکاهد!
این در حالی است که هنوز جریان اصلاح‌طلب تکلیف خود را مشخص نکرده و در میان قهر و آشتی در انتخابات سردرگم است. هفته پیش بود که سعید حجاریان تلاش کرد تا راه سومی را با عنوان «مشارکت مشروط» در این میان باز کند و جریان خود را از میانه دوگانه مشارکت‌ـ تحریم برهاند، اما این شگرد هم چندان پاسخگو نبود. طیف رادیکال این جریان بر طبل تحریم و قهر می‌کوبد و هر چند از سالگرد فتنه شهریور ۱۴۰۱ دست خالی و منفعل برگشته است، اما همچنان ناامیدانه همسو با اپوزیسیون، نیم نگاهی به خیابان و آشوب و بلوا دارد تا شاید بتواند با دریوزگی و کم رونق کردن صندوق رأی، برای دست‌های خالی‌شان میوه‌چینی کنند!
آغاز مرحله نام‌نویسی نهایی نامزدها، مرحله مهم و گامی رو به جلو به سمت انتخابات اسفندماه است و تا حدودی تکلیف صف‌آرایی جریان‌های سیاسی را مشخص خواهد کرد. هر چند این روزها همزمانی این رخداد با ماجرای تحولات فلسطین و حماسه بزرگان مجاهدان جبهه مقاومت، همه نگاه‌ها را بیش از انتخابات به سمت غزه معطوف کرده و اخبار مربوط به آن را کم‌رنگ کرده است، اما همچنان انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهدی سعیدی

 


▼ گزارش روز

پشت پای نرم از توئیتر

«ایلان ماسک» مالک پلتفرم ایکس طی اقدامی جالب توجه تیک آبی حساب «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی را حذف کرد. ادرعی اولین کسی بود که یک صوت جعلی را در حساب خود در ایکس منتشر و ادعا کرد، مکالمه دو عضو حماس است. وی در آخرین پست خود نیز با فرار از حمله وحشیانه و غیرانسانی این رژیم به بیمارستان المعمدانی، نوشت، دلیل حمله به بیمارستان موشک حماس بوده و شبکه‌های خبری، از جمله الجزیره را به انتشار اخبار دروغ در این زمینه متهم کرد. پس از حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی که به شهادت چندصد فلسطینی منجر شد، این رژیم ادعا کرد رژیم صهیونیستی پس از حمله به این بیمارستان می‌کوشد با تمام قوا در فضای مجازی حقیقت را وارونه جلوه دهد و سخنگویان این رژیم نیز در تلاشند با استفاده از تاکتیک‌ها و تکنیک‌های قدیمی عملیات روانی، یعنی همان فریب، دروغ و وارونه‌سازی حقایق و... جنبش مقاومت حماس را علت آن نشان دهند.
ایلان ماسک یک تاجر و سرمایه‌دار آمریکایی است و قطعاً نمی‌خواهد اعتبار خود را از دست بدهد. همچنین، هیچ علاقه‌ای برای از بین بردن سرمایه‌های خود که شامل توئیتر(ایکس) نیز می‌شود، ندارد. بنابراین، تلاش دارد همچنان توئیتر را به مثابه یک فضای نخبگانی به مخاطبانش معرفی کرده و چنین وانمود کند که به نظر مخاطبانش احترام می‌گذارد؛ بنابراین، در اقدامی غیر منتظره، تیک آبی را از حساب ادرعی حذف کرد.
به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال آینده برگزار خواهد شد، ایلان ماسک نمی‌خواهد از اعتبار این شبکه اجتماعی کاسته شود تا همچنان به منزله شبکه‌ای مؤثر در تحولات سیاسی و اجتماعی ایالات متحده نقش‌آفرینی کند. بنابراین، از آنجا که پیش از این بارها کاربران شبکه ایکس (توئیتر سابق) نسبت به ادعای دروغین و واهی ادرعی درباره جنگ غزه معترض بودند، این اقدام ماسک با استقبال گسترده فعالان بین‌المللی در این شبکه روبه‌رو می‌شود. با وجود این، نباید از عملیات مدیریت اذهان در این شبکه اجتماعی غافل شد؛ چنانکه نشریه بین‌المللی «کریدل» می‌نویسد، توئیتر حساب‌های کاربری جعلی تحت مدیریت پنتاگون را شناسایی کرده، اما به جای حذف، از آنها حمایت کرده است تا پیام‌های‌شان چندبرابر بازتاب داشته باشد. موضوعی که هم نشان‌دهنده تأثیرات شگرف و انکارناپذیر شبکه‌های اجتماعی در زندگی مردم و سرنوشت سیاسی آنهاست و هم اینکه نشان می‌دهد مردم و نخبگان باید تلاش کنند در این فضای ملتهب و پر آشوب بسیار با دقت و تمرکز بالا حرکت کنند تا گمراه نشوند.

محمد حکیمی

 


▼ خبر ویژه

شناسایی حملات سایبری پیش از حمله

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون توانسته‌ایم با کمک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، ۱۰ حمله اساسی سایبری را پیش از حمله شناسایی و دفع کنیم، خاطرنشان کرد: «در یک مورد مراجع اطلاعاتی به ما گفتند طی چند روز آینده به دیسپچینگ برق حمله خواهد شد، لذا ما در مدت کوتاه ۱۶ اقدام عملیاتی را طراحی کردیم و توانستیم با همکاری دوستان سایبری شرکت برق این حمله را شناسایی و دفع کنیم.» سردار جلالی ادامه داد: «در حوزه پدافند سایبری اقدامات راهبردی انجام دادیم و بخش عمده‌ای از مشکلات ساده‌ای را که در این حوزه وجود داشت، با آموزش حل کردیم.» وی افزود: «در حوزه حفره‌های امنیتی به این نتیجه رسیدیم که باید محصولات داخلی داشته باشیم، در نتیجه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع ۳۰۰ محصول بومی در این حوزه تهیه و سال گذشته ۸۰ درصد حملات را با این محصولات دفع کردیم.»

 

 

▼ اخبار

۱ـ مشارکت حداکثری مطالبه چه کسی است؟

«حسین مرعشی» عضو ارشد حزب کارگزاران با این ادعای عجیب که «دلیل اصلی این است که نظام از سیاست «مشارکت حداکثری» به سیاست «نتیجه مطلوب» در انتخابات میل کرده؛ یعنی نتیجه انتخابات مهم‌تر از میزان مشارکت مردم است»، گفت: «همیشه در ایران انتخابات‌هایی که رقابتی و نسبتاً آزاد برگزار شده، شاهد چنین اتفاقات مثبتی بوده‌ایم و روی شاخص‌های اقتصادی و مشخصاً روی رشد اقتصادی اثرات خودش را نشان می‌دهد. دومین و مهم‌ترین اثر حضور مردم نقش بازدارندگی در مقابل فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی است. تمام دوره‌هایی که مردم در انتخابات حضور پررنگ داشتند و نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کردند، با حضور مردم جلوی خطرات بزرگی را علیه ایران گرفته‌ایم.» البته مرعشی توضیح نداد که اصلاح‌طلبان چه بلایی سر پرشورترین و رقابتی‌ترین انتخابات پس از انقلاب در سال ۱۳۸۸ آوردند، و اشاره نکرد اگر پیروز انتخابات نشوند، زیر میز انتخابات می‌زنند و از صندوق رأی به کف خیابان میل می‌کنند!

۲ـ صادرات در سال ۱۴۰۲ کمتر شده است؟

در حالی که برخی از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مدعی شدند، به دلیل سیاست‌های دولت و بانک مرکزی روند صادراتی کشور کاهشی بوده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد، در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ حجم صادرات نسبت به دوره مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۹ درصد افزایش یافته، ولی ارزش کالاهای صادراتی ۲/۶ درصد کاهش داشته اشت. این آمار و ارقام نشان می‌دهد، حجم کالاهای صادراتی نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش ۲۹ درصدی هم داشته است؛ ولی به‌دلیل کاهش جهانی قیمت کالاها در مجموع ارزش کالاهای صادراتی کاهش یافته است. در همین راستا و به‌دلیل افزایش بهای نفت و تأثیر آن بر قیمت کالاهای تولیدی در جهان، در شهریور ماه علاوه بر رشد وزن کالاهای صادراتی، ارزش کالاهای صادراتی هم رشد داشته است. در شهریور ماه وزن صادرات ۳۸ درصد و ارزش آن ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

۳ـ تا کی می‌خواهید سکوت کنید؟

رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در پیامی با تأکید بر اینکه جنایتکاران صهیونیست تفاوتی میان هیچ کسی در غزه قائل نیستند و زن و کودک و سالخورده را قتل عام می‌کنند، در واکنش به انفعال کشورهای اسلامی و عربی خطاب به رهبران آنها افزود: «چقدر باید خون فلسطینی ریخته شود و کشتار صورت گیرد تا اقدامی کنید؟ موضعی تاریخی در مقابل قتل عام کودکان، زنان و سالخوردان غزه بگیرید.» «اسماعیل هنیه» همچنین خطاب به کشورهای غربی گفت: «به غربِ مدعی حقوق بشر، اما شریک در قتل عام و ریختن خون بی‌گناهان از ملت‌مان می‌گویم که با مواضع خود در حمایت از جنگ نسل‌کشی در غزه برای همیشه از انسانیت سقوط کردید و دیواری میان خود و ملت‌های عربی و اسلامی ایجاد کردید که تا ابدالدهر فرو نخواهد ریخت.»

۴ـ ائتلاف نمی‌کنیم!

«رمضان شجاعی کیاسری» نماینده ادوار مجلس و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی گفت: «آقای لاریحانی دغدغه انتخابات، مشارکت و مجلس با کیفیت را دارند و چون این دغدغه را دارند، امکان دارد برای پرشور بودن انتخابات و مشارکت حداکثری در تمامی شهرستان‌ها و استان تهران لیست دهند.» وی درباره ائتلاف رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با اصلاح‌طلبان گفت: «اصلاح‌طلبان به آخر خطر رسیده‌اند؛ چون هرچه در چنته داشتند رو کردند، آخرین آن نیز آقای روحانی بود و دیگر موقعیت جدیدتری یا تحول‌آفرینی در آینده که بتواند در زندگی مردم تأثیرگذار باشد ندارند. قطعاً آقای لاریجانی با این گروه‌ها و جریانات سیاسی ائتلاف نمی‌کند.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: «در روز دوشنبه، اول آبان‌ماه ۴۱۸۲ داوطلب دیگر نام‌نویسی قطعی خود را برای انتخابات اسفند ماه انجام دادند و به این ترتیب در پایان روز پنجم شمار متقاضیان حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ۱۰۷۲۴ نفر رسید.» «محسن اسلامی» با اشاره به ترکیب جنسیتی ثبت‌نام‌کنندگان، افزود: «همچنان ۱۰ درصد زن و ۹۰ درصد مرد هستند. ترکیب سنی هم ۳۰ تا ۴۰ سال (۲۸ درصد)، ۴۰ تا ۵۰ سال (۳۷ درصد)، ۵۰ تا ۶۰ سال (۲۶ درصد) و ۶۰ تا ۷۵ سال (۹ درصد) است.»

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «بر اثر تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه مدعیان حقوق بشر، هزاران سایت و سرویس کاربردی برای کاربران ایرانی فیلتر شده که نیاز عموم مردم، برنامه‌نویسان، متخصصان و دانشگاهیان هستند؛ اما عده‌ای نادانسته یا عامدانه این فیلترینگ گسترده را به داخل کشور مرتبط می‌کنند و حتی آن را با عنوان «اختلال در شبکه» فاکتور می‌کنند. گفتنی است، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۳۰۰ هزار سایت و سرویس برای مردم ایران به دلیل تحریم‌ها، محدود شده است.»

شبکه «المیادین» در خبری اعلام کرد، سه پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر در ریف دیرالزور، پایگاه التنف در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن و نیز پایگاه الشدادی هدف حمله موشکی قرار گرفتند. در همین راستا صفحه «اینتل تایمز» نزدیک به محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم با اشاره به این حملات گفت: «گروه‌های مقاومت عراقی مسئولیت حمله به پایگاه‌‌هایی آمریکایی در سوریه و عراق را به عهده گرفتند و خبر دادند تهاجم با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری انجام گرفته است.»

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «به آمریکا اعلام کردیم همان‌طور که تلاش‌تان برای حذف حزب‌الله لبنان نتیجه نگرفت، الان هم در حذف مقاومت فلسطین موفق نخواهید شد. امروز حزب‌الله در نقطه‌ای از قدرت قرار دارد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها به آن ده‌ها پیام فرستاده‌اند که جبهه جنگ جدیدی علیه رژیم صهیونیستی باز نکند.»

«بلومبرگ» گزارش داد، آلمان با وجود تحریم‌های غربی و تعهد خود به قطع روابط انرژی با روسیه به انتقال گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش‌‌ها، نقض قرارداد با مسکو میلیاردها یورو برای شرکتی که از طریق مالیات‌دهندگان (آلمانی) تأمین می‌شود، هزینه خواهد داشت.

«آیت‌الله حسین نوری‌همدانی» با بیان اینکه مهم‌ترین زمینه‌سازی ظهور تلاش برای نابودی رژیم صهیونیستی است، گفت: «بر اساس روایات تا با صهیون مبارزه نکرده و این خار را از راه مسلمانان برندارید، امام زمان(عج) ظهور نخواهند کرد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات