صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۵۲۳۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بدون تردید نقش حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریق مذهبى تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوان تربیت ‌شده‌ دامان اهل ‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه(علیهم‌السلام) موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل ‌بیت(ع) در آن دوره‌ ظلمانی و تاریک حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل ‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.(۱۳۸۹/۷/۲۹) *فرا رسیدن سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله علیها) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

جایگاه طوفان‌الاقصی در تحولات جهانی

افول آمریکا و نمایان شدن نشانگان آن در روابط بین‌الملل حتی سرسخت‌ترین مدافعان هژمونی آمریکا را به این نتیجه رسانده است که دیگر دوره ابرقدرتی آمریکا به پایان رسیده و هندسه قدرت جهانی در دوران گذار قرار گرفته است تا زمان مسلط شدن نظم جدید.
دوران گذار در حقیقت بستر تحولاتی است که بیش از هر چیز نظم گذشته را به چالش می‌کشد. رهبر معظم انقلاب خصوصیات این تحولات را اینگونه برشمردند: «اوّلاً تحوّلات خیلی سریع دارد انجام می‌گیرد؛ خیلی با سرعت؛ ثانیاً در جهت تضعیف جبهه‌ دشمنان جمهوری اسلامی است.» جنگ اوکراین یکی از این تحولات اساسی بود که صف‌بندی جدیدی را به وجود آورد و جدای از اینکه این جنگ به نفع کدام جبهه به اتمام می‌رسد، یکی از تحولات آینده‌ساز هندسه جدید جهانی به شمار می‌آید. یکی دیگر از این تحولات طوفان‌الاقصی گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است. با وجود تلاش شیطانی رژیم صهیونیستی با موشک‌باران غزه، برای سرپوش گذاشتن بر این عملیات، طوفان‌الاقصی نقطه عطفی است در ادامه تحولات سریع در نظم نوین جهانی؛ نظمی که یکی از ظرفیت‌های آن محور مقاومت به شمار می‌آید.
۱ـ طوفان‌الاقصی تسهیل‌کننده افول آمریکاست؛ چرا که آمریکا رژیم صهیونیستی را محور هژمونی خود در منطقه غرب آسیا قرار داده بود و طرح‌هایی، مانند خاورمیانه بزرگ و نیل تا فرات قرار بود تا این هژمونی را تا دهه‌ها تضمین کند؛ اما طوفان‌الاقصی بیش از گذشته نشان داد این پایگاه هژمونی آمریکا در حال ریزش است.
۲ـ هماهنگی مسلمانان و افکار عمومی دنیای اسلام در حمایت از طوفان‌الاقصی و مردم مظلوم فلسطین در حقیقت نشان داد، اگر سران کشورهای اسلامی بتوانند حول محور آزادی قدس، به جبهه واحد تبدیل شوند، ظرفیت بزرگی در نظم نوین جهانی ایجاد خواهند کرد و بدون شک تمدن اسلامی به عنوان یک قدرت دست بالای جهانی عرض اندام خواهد کرد.
۳ـ حضور سراسیمه رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات اروپایی را نباید فقط به حساب روحیات صهیونیستی ایشان گذاشت؛ بلکه اینها به خوبی درک کرده‌اند که شکاف دیوار حائل در سرزمین‌های اشغالی در حقیقت یادآور ریزش دیوار برلین است که نشان جنگ سرد به شمار می‌رفت و فروریختن این دیوار نمادی از تسریع تحولات برای فروپاشی شوروی به حساب می‌آمد. اکنون نیز دیوار حائل برای طوفان‌الاقصی با تلاش گروه‌های مقاومت شکافته شد تا روند فروپاشی هژمونی آمریکا و ایادی آن نزدیک‌تر شود.

مصطفی برزکار

 


▼ گزارش روز

به بهانه سالروز اعتراض به کاپیتولاسیون

حق کاپیتولاسیون در ایران، اولین بار در معاهده ترکمانچای در سال ۱۲۰۶ش در زمان فتحعلی شاه قاجار به روسیه داده شد و بعدها بسیاری از دولت‌های دیگر نیز صاحب این امتیاز شده و قضاوت کنسولی خود را بر دستگاه سیاسی و قضایی ایران تحمیل کردند. در فارسنامه ناصری آمده است: «مقتدایان دین مبین، در همه جا، مردم را به جهاد با روسیه تحریص می‌نمودند و رفته رفته بلادی را که جماعت روسیه در مدت چهارده‌سال از خاک ایران تصرف نموده، به دلاوری سپاه و تحریص مجتهدین دین پناه، ضمیمه ممالک محروسه نمودند.» با وجود تلاش خواص جامعه به خصوص علما، نتیجه جنگ ایران و روس نه تنها به شکست ایران منجر شد؛ بلکه قرارداد ننگین ترکمانچای نیز بر ایران تحمیل شد که یکی از بندهای آن واگذاری حق مصونیت قضایی به اتباع روس بود.
پس از پیروزی انقلاب روسیه، لنین برای اثبات حسن نیت خود الغای تمام امتیازات استعماری دولت تزاری پیشین، از جمله قرارداد ترکمانچای را اعلام کرد. درایران نیز در سال ۱۲۹۷ ش، لایحه‌ای به تصویب رسید که به موجب آن حق کاپیتولاسیون روس‌ها در ایران که برخلاف مصالح ملت ایران بوده است، با استناد به قانون اساسی لغو شد.
پس از لغو قرارداد کاپیتولاسیون، بین ایران و روسیه قراردادهای مشابه با کشورهای دیگر نیز ملغی شد؛ اما کشورهای غربی همچنان به این امتیاز پایبند بودند تا اینکه مجلس شورای ملی در نوزدهم اردیبهشت ۱۳۰۶ ش الغای کاپیتولاسیون را اعلام کرد و به همه دولت‌هایی که از حق کاپیتولاسیون استفاده می‌کردند، یک سال وقت داد تا در قراردادهای خود تجدید نظر و این امتیاز را لغو کنند.
این قانون ننگین، یک بار دیگر در سال ۱۳۴۳ش مطرح شد و به تصویب رسید که به سبب اعتراض امام خمینی(ره) در چهارم آبان ماه، آن حضرت را به ترکیه تبعید کردند؛ اما در نهایت کاپیتولاسیون پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای همیشه لغو شد. چنانکه بیان شد نقش مردم، خواص و به ویژه علما در برهه‌های گوناگون به تدریج برجسته‌تر شد. در واقع، در زمان فتحعلی شاه هرچند مردم و علما همسوی با هم همواره بر استقلال و حفظ عزت ملی تأکید داشتند؛ اما با وجود این امتیازات ننگینی به کشور تحمیل می‌شد. با توجه به حساسیت‌های جامعه و همچنین مخالفت سابق علما و مردم با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی که به الغای آن انجامید، این بارتصویب کاپیتولاسیون در سکوت کامل خبری صورت پذیرفت؛ اما با بصیرت و زمانشناسی مردم و علما، به ویژه خطابه‌های محکم امام خمینی(ره) این نقشه برملا شد و قیام‌هایی در قم، تهران و برخی شهرهای دیگر به وقوع پیوست که شاید بتوان این اقدام را یک نقطه عطف تاریخی دانست که در نهایت به انقلاب اسلامی منجر شد.

حسن قدرتی‌نژاد

 


▼ خبر ویژه

کمتر از نیم درصد!

یک منبع آگاه در جبهه مقاومت اسلامی به «تسنیم» گفت: «حملات رژیم با وجود تخریب گسترده مناطق مسکونی نتوانسته حتی نیم درصد از توان سازمان رزم حماس را هدف قرار دهد.» یکی از مقامات ارشد حماس در اوایل درگیری‌های اخیر شمار رزمندگان مقاومت فلسطین در غزه را بیش از ۴۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته بود، در عملیات طوفان‌الاقصی حداکثر ۲ هزار نفر از این رزمندگان شرکت داشتند. این منبع آگاه با ردّ ادعای صهیونیست‌ها درباره ضربه به قوا و فرماندهان حماس، گفت: «شمار شهدای رزمی مقاومت تا اوایل این هفته کمتر از ۲۰۰ شهید بوده است.» این منبع تصریح کرد: «مقاومت اسلامی در وضعیت کامل مقابله با هرگونه تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به غزه است و از توانمندی لازم برای نابودی دشمن برخوردار است. این در حالی است که براساس برآوردها رژیم اشغالگر تا کنون معادل یک بمب اتم در غزه بمب ریخته است.»

 

 

▼ اخبار

۱ـ حتی پیاده نظام نتانیاهو هم از این حرف‌ها نمی‌زنند

پس از آنکه «احمد زیدآبادی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در یادداشتی در مواضعی عجیب گفته است اگر حماس غزه را ترک کند، مصیبتی رخ نمی‌دهد، «محمدرضا باهنر» در واکنش به این اظهارات گفت: «اگر انسان حداقلی از خرد و احساس و عصبیت نه به اسلام و نه به انقلاب و نهضت فلسطین، بلکه بر دفاع از حقوق اولیه بشر داشته باشد، باید این حرف را بزند و در قاموس فردی که حداقل احساس را بر حقوق بشر داشته باشد، نمی‌گنجند. کسی که این حرف را زده است، کشتارهای مدام صهیونیست‌ها را نمی‌بیند. مقصودش چیست؟ نیل تا فراط را به صهونیست‌ها واگذار کنیم، مشکل او حل می‌شود؟ واقعاً من از این کلمات بوی بسیار بدی را استشمام می‌کنم. اینکه بگویند افرادی که در مرکز مقاومت هستند رها کنند و بروند، حرف بعدی‌اش هم این است که مردم غزه هم کوچ داده شوند به جایی دیگر و این قسمت هم به صهیونیست‌ها داده شود و آرام‌آرام زمین‌ها را برای نیل تا فراط آماده کنند. حتی مستشاران نتانیاهوی سفاک هم این حرف‌ها را نمی‌زنند.»

۲ـ برای مبارزه با شیطان بزرگ لحظه‌شماری می‌کنیم

«ابو حمزه» سخنگوی سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پیام خود اعلام کرد: «۱۸روز بعد از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی برای ما مسجل شده است که رژیم اشغالگر نمی‌خواهد اسرایش زنده باقی بمانند. این رژیم هیچ توجهی به حفظ جان آنها از خود نشان نمی‌دهد.» وی افزود: «تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود به نوار غزه، می‌تواند شوق هزاران نفر از رزمندگان آموزش دیده را برای این مقابله التیام بخشد. آنها برای رویارویی با ارتش دشمن لحظه‌شماری می‌کنند، تا بعد از این جهانیان سلحشوری و توان این مبارزان فلسطینی را به چشم ببینند و به عینه ملاحظه خواهند کرد که چگونه با ماشین جنگی و عظیم دشمن صهیونیستی که شیطان بزرگ آمریکا هم از آن حمایت می‌کند، هماوردی خواهند کرد. رژیم صهیونیستی بهتر از هرکس دیگری می‌داند چه سرنوشتی افسران و نظامیان‌شان را در ورودی نوار غزه انتظار می‌کشد.»

۳ـ صهیونیست‌ها جرئت حمله زمینی به غزه را ندارند

در حالی که صهیونیست‌ها تلاش دارند برای فرار آبرومندانه از جنگ زمینی با نوار غزه با وجود تهدیدات متوالی خود در این زمینه، یک مانور رسانه‌ای راه بیندازند و در همین زمینه هم اعلام کردند که درخواست آمریکا برای تعویق حمله زمینی به نوار غزه را پذیرفته‌اند، محافل و رسانه‌های عبری گزارش می‌دهند که سران اسرائیل به شدت از عملیات زمینی در غزه می‌ترسند. مقامات ارتش اسرائیل معتقدند، حمله زمینی به نوار غزه عواقب بسیار سنگینی دارد. نگرانی دیگر صهیونیست‌ها درباره حمله زمینی به غزه، مربوط به باز شدن جبهه جنگ از شمال فلسطین اشغالی از سوی حزب‌الله لبنان است. روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» در این زمینه گزارش داد، نتانیاهو درباره حمله زمینی به غزه مردد است و مانع از انتقال به مرحله بعدی می‌شود؛ زیرا از جنگ هم‌زمان در جبهه جنوب و شمال می‌ترسد.

۴ـ شعارهای انتخاباتی که تنها مصرف داخلی دارند!

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا، در یک سخنرانی اعلام‌کرد، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، تحریم‌های کاملی را علیه جمهوری ‌اسلامی ایران اعمال خواهد کرد. «دونالد ترامپ» در سخنرانی خود در چارچوب تبلیغات انتخاباتی گفت: «مأموران ایرانی به نیروهای ما در سراسر خاورمیانه موشک شلیک می‌کنند و بایدن هیچ کاری نمی‌کند، این رئیس‌جمهور از مشکلات زیادی رنج می‌برد.» گفتنی است، ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش کارزار حداکثری را علیه کشورمان طراحی کرد که شکست سختی خورد.

 

▼ اخبار کوتاه

در پی بمباران‌ها و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه با حمایت واشنگتن، مواضع ایالات متحده در منطقه هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته است. «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون در پاسخ به پرسش خبرنگاران برای اظهارنظر در این باره که آیا ایران در پشت این حملات قرار دارد یا خیر، گفت: «دستور مستقیمی از مقامات ارشد ایران به بازیگران منطقه رصد نکرده که مبنی بر این باشد که تهران به آنها دستور داده باشد بروید و این کار را بکنید.»

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از عرضه ۸۵۰۰ خودرو در اولین مرحله فروش خودروهای وارداتی خبر داد. «مهدی ضیغمی» افزود: « شرکت سایپا حدود ۶۰۰ خودرو تاکنون پلاک کرده و تحویل داده است.» وی با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تأمین شده است، تصریح کرد: «شرکت‌ها پس از تحویل خودرو با دریافت ریال وارد مرحله بعدی تأمین ارز می‌شوند و بانک مرکزی در تأمین ارز همکاری خوبی داشته است.»

«سیدمحمد صدر» از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همکاری این مجمع با دولت در موضوع تصویب FATF گفت: «آقای رئیسی در گذشته موافق تصویب FATF نبود؛ اما اگر اکنون به عنوان رئیس جمهور به طور رسمی از تصویب آن دفاع و اعلام کند که چه مشکلاتی به عنوان رئیس دولت دارد، من هم فکر می‌کنم این موضع‌گیری سبب همکاری اعضای مجمع می‌شود.»

روزنامه «هاآرتص» از اجماع اعضای حزب «لیکود» برای کنار گذاشتن «بنیامین نتانیاهو» از نخست‌وزیری، پس از جنگ با غزه خبر داد و نوشت: «با تصمیمات بدی که او گرفت، حتی هم‌حزبی‌هایش هم نمی‌توانند از عملکرد او دفاع کنند. لیکود در حال حاضر آماده می‌شود تا سر نتانیاهو را روی یک طبق بگذارد و تقدیم کند تا حزب را نجات دهد. اگر نتانیاهو درس نگیرد، دیگران به جای او تصمیم خواهند گرفت.»

گروه «الویه الوعد الحق» از گروه‌های مقاومت در عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «به جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ملت فلسطین پاسخ خواهد داد.» این گروه گفت، پس از اصرار رژیم صهیونیستی و حامیانش به کشتار ملت فلسطین و آواره کردن آنان، پایگاه‌های آمریکا در کویت و امارات را اهداف مشروعی برای خود می‌داند.

«آنتونی بلیکن» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با توجه به شرایط پیش آمده پس از جنگ گسترده بین نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «واشنگتن به دنبال جنگ با تهران نیست.» گفتنی است، در روزهای گذشته ایالات متحده کمک‌های نظامی گسترده‌ای را به رژیم صهیونیستی برای حمله به مردم بی‌دفاع غزه ارسال کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات