صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۴۵۸

شکست در حمله زمینی و سردرگمی در رژیم صهیونیستی

ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات زمینی در حالی اتفاق افتاد که این رژیم از حمایت های اطلاعاتی، نظامی و تجهیزاتی آمریکا نیز برخوردار بود.

دومین شکست رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در حالی اتفاق افتاد که شامگاه جمعه ارتش این رژیم حمله زمینی را آغاز کرد که تنها یک ساعت توانست حالت آفندی بخود بگیرد و که پس از آن با شکست سنگینی روبرو شد. ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در عملیات زمینی در حالی اتفاق افتاد که این رژیم از حمایت های اطلاعاتی، نظامی و تجهیزاتی آمریکا نیز برخوردار بود.
این چندمین بار است که ارتش این رژیم از ۲ محور شرق و شمال غزه قصد ورود به این منطقه را داشت اما با سد محکم گروه‌های مقاومت روبه‌رو شد.

تلاش ارتش رژیم صهیونیستی برای اجرای عملیات زمینی در حالی با شکست و ناکامی روبرو شد که نیروهای گردان‌های القسام موفق به نفوذ به پشت خطوط نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در داخل محدود امنیتی در نزدیکی پایگاه نظامی ایریز "در مجاورت غزه" شده و با آن‌ها درگیر شدند.

موفقیت نیروهای گردان القسام در حالی باعث تضعیف روحیه ارتش شکست خورده رژیم صهیونیستی شد که نیروهای گردان‌های قسام در جنگ 2014 نیز بارها با حمله از پشت، نیروهای اسرائیلی را غافلگیر و اصطلاحا قیچی کردند. در همان جنگ 2014، این عملیات‌های قسام ضربات مهلکی به یگان گولانی از مهم‌ترین یگان‌های رزمی ارتش صهیونیستی وارد کرد و ارتش مجبور به عقب نشینی و صرف نظر از ورود به نوار غزه شد. ذر واقع رژیم صهیونیستی سالهاست که تلاش  می کند در نوار غزه به طرق مختلف مختلف نفود و  در آن اعمال حاکمیت جعلی کند ولی با شکست روبرو شده است.

در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی در پاسخ به اعلام کرده بود با حمله جنگی حماس را از بین خواهد برد در همین زمینه وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد این عملیات، یک عملیات سه‌مرحله‌ای با هدف نابودی زیرساخت‌ها و  تصرف غزه، از بین بردن حماس و ایجاد یک رژیم امنیتی جدید در نوار غزه است و «بنیامین نتانیاهو» (نخست‌وزیر) نیز بر انجام این حمله با هدف نابودی حماس تاکید کرد اما با گذشت بیش از ۳ هفته از آغاز نبرد «توفان الاقصی» به‌رغم بمباران گسترده و شدید غزه که تاکنون به شهادت ۸ هزار انسان بی‌گناه (که 70 درصد آنها زن و کودک هستند) انجامیده است، مقامات این رژیم همچنان برای گرفتن تصمیم نهایی دچار تردید جدی هستند.

بررسی ها نشان می دهد که عملیات زمینی شامگاه جمعه صهیونیست‌ها در تداوم حملات پراکنده شب‌های گذشته رژیم بوده و هدف از آن، تست حساسیت و واکنش‌سنجی مقاومت، آزمایش توانمندی نیروهای خود، نحوه عقب‌نشینی و باز استقرار نیروهای صهیونیست است بوده است. در همین راستا  در روزهای گذشته شاهد چند نوع نفوذ زمینی نیز بودیم. چند شب پیش رژیم صهیونیستی از جنوب به عنوان محلی برای غافلگیری مقاومت تلاش کردند با ارسال کماندوهای آمریکایی و صهیونیستی دست به شناسایی مکان اسرا بزنند که با شکست سنگینی عقب نشینی کردند. در حمله‌ای دیگر کماندوهای دریایی وارد شدند که آن هم با ناکامی رویرو شد. در یورشی دیگر همزمان با نفوذ از شمال و شرق و خبرپراکنی در خصوص استفاده از گاز اعصاب در تونل‌ها، مدعی ترور برخی فرماندهان حماس شدند  و در آخر نیز شامگاه جمعه با هجوم گسترده‌تری از شمال و شرق با پوشش بسیار سنگین هوایی بدنبال نفوذ زمینی بودند. آرزویی که محقق نشد و رژیم صهیونیستی و کابیه افراطی نتانیاهو با شکست غیر قابل جبرانی روبرو شدند.
از این رو واکاوی تحولات جنگ غزه در طول سه هفته گذشته نشان می دهد که امکان موفقیت عملیات زمینی برای رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف و حتی غیر ممکن است. مقامات صهیونیست بهتر از هر کس دیگر می‌دانند ورود به غزه برای آنها چیزی شبیه به ورود به جهنم است. غزه یک منطقه پیچیده جغرافیایی و یکی از متراکم‌ترین مناطق دنیاست که بیش از 2 میلیون و 300 هزار فلسطینی را در خود جای داده و در زیرزمین نیز دارای صدها کیلومتر تونل است که در اختیار گروه‌های مقاومت قرار دارد.

مقامات اسرائیلی می‌دانند کشتار مردم بی‌گناه از طریق بمباران هوایی در نهایت به نتیجه دلخواه آنها و آن هدفی که به صراحت اعلام کردند یعنی نابودی حماس نمی‌انجامد و آنها مجبور هستند برای تعیین سرنوشت جنگ و ترمیم چهره شکست‌خورده خود، از آسمان روی زمین بیایند و با گروه‌های مقاومت -که این روزها در اوج آمادگی هستند و بمباران‌های گسترده غزه هم آسیب جدی به ساختار رزمی آنها نزده- روبه‌رو شوند.

پیشنهاد حمله به حزب الله و مخالفت شدید نتانیاهو

در حالی این روزها شاهد ناکامی ها و شکست های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه هستیم و رژیم از ورود زمینی به غزه بسیار ناتوان خود را نشان داد و این موضوع تکمیل کننده شکست های غیر قابل برگشت اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی می باشد، برخی از اخبار از تلاش اسرائیل با حمله پیش دستانه به حزب الله خبر داده بودند. گزاره ها نشان می دهد که ژنرال یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم در روزهای ابتدایی جنگ به نتانیاهو پیشنهاد داد که با توجه به حضور آمریکا که شاید دیگر هرگز در این حجم و سطح تکرار نشود، باید از فرصت استفاده کرده و به جای یورش به غزه، به تهدید اصلی‌تر یعنی حزب‌الله پرداخت و حمله‌ای پیش‌دستانه به لبنان انجام داد که با مخالفت شدید او همراه بود چرا که صهیونیست‌ها به خوبی از تبعات غیرقابل مهار این اقدام آگاه‌اند. بنابراین آنها علاقه دارد با حرکات انفجاری، منطقه را به سمت جنگ بدون بازگشت بُرده تا در سایه این بحران‌آفرینی گسترده و درگیر کردن عملی آمریکا در این روند، زمان بیشتری برای بازسازی ساختار فروپاشیده و متفرق امنیتی سیاسی و نظامی خود خریداری کنند.

آنچه از روند تحولات منطقه می توان نتیجه گیری کرد، توجه به این موضوع است که رژیم صهیونیستی توان  و برنامه عملی جهت حمله به غزه را ندارد. این رژیم از ترس تبعات حمله زمینی و سیاست ابهام حزب الله و سایر نیروهای محور مقاومت از نحوه پاسخ دهی به عملیات زمینی باعث شده است که نتانیاهو توان اجرای عملیات زمینی را نداشته باشد. البته در صورت خطای راهبردی آنها مبنی بر تلاش برای تهاجم گسترده به غزه، باید منتظر عواقب سنگینی سیاسی، امنیتی و در نتیجه تحولی برای منطقه باشیم. 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات