صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۲۶۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز سیزدهم آبان که نام آن را در کشور روز [مبارزه با] استکبار نهاده‌اند، به نظر من‌ـ ضمن اینکه آن نام، نام درستی است‌ـ روز جوان است؛ روز جوان مؤمن، جوان انقلابی، جوان شجاع، جوان دلاور، جوان مبتکر، جوانی که دست به کاری می‌زند که دشمن را از ابتکار، و از حرکت بازمی‌دارد.(۱۳۹۵/۸/۱۲) *۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

از سیزدهم آبان تا هفتم اکتبر

سیزده آبان ماه سال ۱۳۵۸ یادآور حماسه‌ای بزرگ از سوی دانشجویان پیرو خط امام(ره) در تسخیر لانه جاسوسی شیطان اعظم است؛ اهمیت این روز بزرگ و حماسی در این است که برای اولین بار مردم توانستند آمریکا را به خاطر ظلم و ستم بیکرانی که به مردم و کشور ایران کرده بود، به چالش جدی بکشند. تسخیر لانه جاسوسی اتفاق بسیار مهمی است که توانست در ایران یک دولت را به استعفا بکشاند، در آمریکا یک رئیس‌جمهور را تک‌دوره‌ای کند، هیمنه ایالات متحده را بشکند، عزت و اعتماد به نفس داخلی را ارتقا دهد، اسناد جاسوسی ایالات متحده در طول سالیان متمادی را افشا کند و در نهایت طعم تلخ شکست را به مذاق آمریکایی‌ها بچشاند و برای اولین بار شیطان اعظم را در برابر اراده یک ملت چنین شکست خورده و خوار و ذلیل کند. این خط فکری ادامه پیدا کرد و به شمشیر برّنده‌ای به نام «مقاومت» تبدیل شده که بارها و بارها آمریکا و عمال منطقه‌ای‌اش را با شکست و خفت مواجه کرده است. در باب زبونی آمریکا و اسرائیل همین بس که تا کنون در هیچ جنگی نتوانسته‌اند در برابر «حزب‌الله» پیروز شوند. هر چند «جبهه مقاومت» و «حزب‌الله» و جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه آغازگر هیچ جنگی نبوده‌اند و بر اساس مبانی دینی دکترین‌های دقیق دفاعی برای خود تعریف کرده‌اند؛ اما در صورتی که جنگی علیه ایشان آغاز شود، با قاطعیت تمام از خود دفاع می‌کنند. مواضع عقلانی و حساب شده «سیدحسن نصرالله» که دیروز به سمع و نظر بیش از چهار میلیارد نفر در دنیا رسید، گواه این ادعاست. در مقابل ادعاهای متوهمانه رژیم صهیونیستی و سیاستمداران آمریکایی مبنی بر از بین بردن «حماس» و آزادی اسرای اسرائیلی بدون قبول هیچ یک از شروط جبهه مقاومت همگی نشان از حماقت بی حدومرز آنها و همچنین ضعف و زبونی مثال‌زدنی‌شان دارد؛ چرا که نصرت و پیروزی از آن جبهه مقاومت و «ان حزب‌الله هم الغالبون» خواهد بود. در طول جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و سایر جنگ‌های اخیر رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت، الطاف و امدادهای الهی همواره همراه رزمندگان بوده و سبب شده است تا در کمال ناباوری و با در اختیار داشتن تجهیزات نه چندان پیشرفته نظامی بر دشمن تا بن دندان مسلح صهیونیستی پیروز و چیره شوند. به راستی اتحاد و همدلی فوق‌العاده میان گروه‌های مقاومت و خط فکری مبارزه با استکبار که از سیزده آبان ماه سال ۱۳۵۸ شکل گرفته است، رمز پیروزی ایشان در طوفان‌الاقصی است.

رامین نصیری

 

 

▼ گزارش روز

برآوردی منصفانه از عملکرد دولت در تحقق شعار سال

بدیهی است که تعیین شعار سال از سوی رهبری با هدف قرار گرفتن همه برنامه‌های دولت برای تحقق آن شعار صورت می‌گیرد؛ بنابراین، بهتر است دولت در جهت تحقق آن به صورت دوره‌ای گزارشی ارائه کند. با توجه به اینکه بیش از هفت ماه از سال گذشته، به راحتی می‌توان برآوردهای دقیقی از عملکرد دولت در تحقق شعار سال ترسیم کرد.

بخش اول شعار سال شامل مهار تورم است. بررسی داده‌های مربوط به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نشان می‌دهد، تورم ماهیانه از ۳/۷ درصد در فروردین به ۲/۸ درصد در اردیبهشت کاهش یافته و سپس تا انتهای مهر ماه در محدوده ۲/۸ تا ۲ درصد در نوسان بوده است. تورم سالانه نیز از ۴۹ درصد در اردیبهشت به ۴۵ درصد در مهر کاهش یافته است. تورم نقطه‌ای نیز از ۵۴ درصد در اردیبهشت به ۳۹ درصد در تیرماه کاهش یافته و سپس تا پایان مهر در همین رقم متوقف شده است؛ اما در ادامه چند نکته خیلی مهم هست؛ از جمله اینکه اگر مهار تورم را در چارچوب آمار و مبتنی بر کنترل و ممانعت از رشد آماری تورم بدانیم، در این صورت دولت موفقیت نسبی داشته است؛ اما اگر مهار تورم را مبتنی بر احساس مردم در بازار و تأثیر آن بر نظام تولید بدانیم، در این صورت نمی‌توان نمره قبولی به دولت داد. چه اینکه احساس مردم از مهار تورم زمانی مثبت خواهد شد که نرخ آن به زیر میانگین چهار دهه اخیر (۲۰درصد) برسد؛ اما چنانچه شاهد تداوم تثبیت نرخ ارز، کاهش مستمر نقدینگی حقیقی و همچنین تداوم رشد درآمد نفتی دولت باشیم، ثبات نرخ تورم در حوالی همین آمار تا پایان سال دور از انتظار نیست. همچنین، چنانچه دولت نتواند تورم را در ماه‌های آینده به صورت معناداری کاهش دهد، در این صورت شاهد ضربه خوردن بخش تولید خواهیم بود و دستاورد دولت در رشد GDP کشور، به صورت محسوسی تأثیر منفی خواهد پذیرفت. بخش دوم شعار سال شامل رشد تولید است. تولید ناخالص داخلی حقیقی کشور به قیمت‌های ۱۳۹۵ در فصل بهار امسال معادل ۶/۲ درصد عنوان شد که نشان از ارتقای سه برابری سطح تولید کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. در همین دوره اقتصادی، رشد بدون نفت نیز معادل ۵/۲ درصد اعلام شده است. نکته امیدوارکننده اینکه کشور در همه بخش‌های اقتصادی شاهد حرکت رو به جلوست و همه بخش‌ها تکانه‌های مثبتی را تجربه می‌کند. البته بخش‌های گوناگون به تناسب ضعف‌هایی نیز دارند؛ اما حرکت کلی تولید مثبت است. روند رو به جلوی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی که ۶۰ درصد ارزش محصول کارگاه‌های بزرگ صنعتی را نشان می‌دهد، همراه با کاهش ۸ درصدی موجودی انبار صنایع، احتمالاً از تداوم رشد اقتصادی در تابستان حکایت دارد.

علی محمدی

 

 

▼ خبر ویژه

شوک بزرگ برای سران رژیم کودک‌کش

نتایج نظرسنجی روزنامه «الاخبار» شوک بزرگی برای نتانیاهو و همراهانش بود که طی روزهای اخیر مدعی بودند شهروندان لبنانی حاضر به پرداخت بهای حمایت از حماس نبوده و ورود حزب‌الله لبنان به جنگ میدانی با تل‌آویو را برنمی‌تابند. نظرسنجی «روزنامه الاخبار» لبنان نشان می‌دهد، ۸۰ درصد لبنانی‌ها از عملیات «طوفان الاقصی» حمایت کرده و تنها ۵ درصد از آنها، حماس را مقصر تحولات اخیر در منطقه قلمداد می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه حمایت از حماس در میان شیعیان لبنان ۹۸ درصد، در میان سنی‌ها و دروزی‌ها ۸۶ درصد و در میان مسیحیان نیز حدود ۶۰ درصد بوده است، یعنی کلیت این نظرسنجی نشان‌ از حمایت گروه‌ها و قومیت‌های مختلف لبنانی از حماس و عملیات طوفان الاقصی دارد. الاخبار در پاسخ به این پرسش که مشارکت لبنان در جنگ را چگونه می‌بینید، گزارش داده است، ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان گزینه بی‌طرف ماندن لبنان را رد کرده و خواستار حمایت بیروت از حماس هستند.

 

 

▼ اخبار

۱ـ استبداد و فردگرایی درجریان اصلاحات حاکم است

دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه لیست امید در مجلس دهم خنثی و بی‌خاصیت بود، تأکید کرد: «با تشکیلات جبهه اصلاحات که ترکیبی از دبیران احزاب و افراد حقیقی هستند، مخالف هستم؛ چون یک نفر که پیش از این مسئولیتی را داشته، در کنار حزبی قرار می‌دهند که شاید هزاران عضو دارد. این تصمیم برخلاف تحزب و روح اصلاح‌طلبی است. ما مخالف جبهه اصلاحات هستیم و عضو آن نشده‌ایم و نخواهیم شد و انتظار داریم خود احزاب بدون اشخاص حقیقی جمع شده و تصمیم بگیرند. این استبداد و فردگرایی است که برای احزاب تصمیم‌گیری شود. این تحزب نیست. اصلاح‌طلبان باید دست از این مجموعه‌ها بردارند و شخصیت‌های مهم اصلاح‌طلب باید احزاب را تقویت کنند، نه اینکه به احزاب ضربه بزنند.» رسول منتجب‌نیا همچنین افزود: «با انتخاب دولت روحانی، مردم از اصلاح‌طلبان مأیوس شدند و هرچه به جامعه گفته شد که دولت روحانی اصلاح‌طلب نبود، جامعه می‌گفت شما اصلاح‌طلبان او را معرفی کردید.»

۲ـ غربی‌ها در فهم محور مقاومت ناتوانند

روزنامه بریتانیایی «گاردین» در یادداشتی از «پاتریک وینتور» سردبیر دیپلماتیک این روزنامه با اعتراف به ناتوانی غرب از فهم رابطه ایران و نیروهای مقاومت نوشت: «این بحث برای همیشه ادامه خواهد داشت؛ اما ما چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد ایران با شبکه شرکای خود آموخته‌ایم. (ایران) به آنان قدرت می‌دهد، آنان را حمایت می‌کند، راهنمایی‌شان می‌کند، اما به‌ندرت دستور می‌دهد. غربی‌ها در فهم این زنجیره‌های فرمان مشکل دارند. شرکای ایران مانند برادران کوچک‌تر اما قابل اعتماد هستند. حماس (و حتی حزب‌الله) انتظار کمک مستقیم و پایدار ایران در طول یک درگیری را ندارند. شرکای ایران تصمیم خود را می‌گیرند و به دنبال رضایت ایران هستند. من گمان می‌کنم که آنها کاری را انجام نخواهند داد که ایران با آن مخالفت کند، اما حاشیه مانور زیادی دارند.»

۳ـ هیچ خط قرمزی در مقابله با فساد نداریم

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر جدیت قوه قضائیه در برخورد با فساد گفت: «تاکنون فساد کدام مسئول بزرگ ثابت شده و جمهوری اسلامی با او برخورد نکرده است؟ مثلاً فردی از استان کرمان که مقام بالایی در کشور داشته، رئیس مجلس، رئیس‌جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است، اما دختر و پسرش در زندان هستند و یک دخترش هم در رفت و آمد به زندان است.» حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای ابراز داشت: «وقتی درباره فرزندان معاون اول قوه قضائیه گزارش می‌دهند که این دو نفر این خلاف‌ها را مرتکب شده‌اند، ما هیچ ابایی نداریم و برخورد می‌کنیم و آنجا که ثابت شود، می‌گوییم، بگیرید، بیاورید و بازداشت کنید و آن پدر هم نمی‌گوید حالا این بچه من است، بلکه تسلیم است.»

۴ـ همه صهیونیست‌ها پای سخنان نصرالله نشستند!

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند تمام صهیونیست‌ها پای سخنان سیدحسن نصرالله نشستند و همین امر یک پیروزی برای او به شمار می‌رود. رسانه‌های عبری افزودند: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم همزمان با این سخنرانی، سخنرانی کرد. هدف نتانیاهو از سخنرانی همزمان با سخنان نصرالله این بود که ما فقط از نصرالله حرف نزنیم و از او هم حرف بزنیم.» «یدیعوت آحارونوت» از رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره سخنرانی دبیرکل حزب‌الله نوشت: «نصرالله، اسرائیل و آمریکا را به گسترش میادین نبرد تهدید کرد و افزود آنچه تاکنون شاهد آن بوده‌اید، همه چیز نیست.» این رسانه افزود: «نصرالله تأکید کرد که طوفان الاقصی به بیش از یک جبهه نبرد کشیده است.»

۵ـ رونق صادرات به همسایگان

صادرات ایران به کشور عراق ۳۰ درصد افزایش یافت، براساس آمار در هفت ماهه سال گذشته صادرات ایران به عراق ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود، در حالی که ارزش صادراتی کالاهای غیرنفتی ایران به عراق در هفت ماهه ابتدای امسال به ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

 


▼ اخبار کوتاه

رئیس دولت مردمی در پاسخ به این سؤال که دولت در خصوص اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات چه برنامه‌هایی دارد، گفت: «دولت خود را موظف به برگزاری یک انتخابات مشارکتی، با امنیت بالا و کاملا رقابتی به‌عنوان جلوه‌ای از مردم‌سالاری می‌داند.» رئیسی تأکید کرد: «به‌عنوان دولت هیچ کاندیدایی در انتخابات نخواهیم داشت و صرفا به دنبال ایجاد زمینه مشارکت گسترده‌تر و بالاتر همه مردم و گروه‌ها در انتخابات هستیم.»

رهبر معظم انقلاب بستن راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را یک راهکار مؤثر و عملی در توقف جنایات صهیونیست‌ها معرفی کردند. یکی از اصلی‌ترین کشورهایی که مایحتاج رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کند، ترکیه است. با وجود تأکید اردوغان بر توقف جنایات صهیونیست‌ها و امدادرسانی فوری و همچنین جنون آمیز خواندن رفتارهای اسرائیل، اما همچنان روابط اقتصادی ترکیه با این رژیم کودک کش برقرار است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: «ما در یمن تا زمانی که رژیم صهیونیستی را هدف حمله قرار ندادیم، احساس آرامش نداشتیم و زمانی که شنیدیم آمریکایی‌ها تصمیم دارند ناوگان خود را نزدیک یمن مستقر کنند، احساس خوشحالی کردیم.» «محمد البخیتی» تأکید کرد: «ما به عملیات نظامی خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهیم داد و تهدیدهای آمریکا هرگز ما را نگران نخواهد کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در سفرش به تل‌آویو به همتایان صهیونیست خود گفته است، موافقت با وقفه‌های انسان‌دوستانه در جنگ به واشنگتن برای کاستن از فشارهای فزاینده‌ای که بابت حمایت از تل‌آویو با آن روبه‌روست، کمک خواهد کرد. بلینکن گفته است دولت بایدن به دلیل حمایت کامل از جنگ هم در صحنه داخلی و هم در صحنه بین‌المللی تحت انتقادهای شدید قرار گرفته است.

نشریه «اکونومیست» گزارش داده است، منابع نظامی اسرائیل می‌گویند پنجره فرصت برای آنها برای انجام عملیات با گروه‌های بزرگ نظامیان در داخل غزه محدود و کوتاه است. مطابق این گزارش، ژنرال‌های اسرائیلی پیش‌بینی می‌کنند در هفته‌های آینده فشارهای بین‌المللی اسرائیل را مجبور خواهد کرد حضور بسیار محدودتری در داخل غزه داشته باشد.

ساعتی بعد از سخنرانی «سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «آمریکا تمایلی به گسترش جنگ غزه به لبنان ندارد.» سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه حزب‌الله نباید از درگیری‌ها در غزه سوءاستفاده کند، اضافه کرد: «ما نمی‌خواهیم شاهد گسترش درگیری‌ها به لبنان باشیم.»

 

ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.

50002452424

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات