صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۸۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دانشگاه علاوه بر وظیفه‌ای که نسبت به درون خود دارد، یک وظیفه‌ای هم درباره‌ جامعه دارد. وظیفه‌ درونی، همین تولید علم، پیشرفت علمی، تربیت علمی است؛ وظیفه‌ بیرونی، اثرگذاری در مجموع جامعه است. دانشگاه نمی‌تواند از مسائل جامعه منفک و منزوی باشد. این یک نکته‌ بسیار مهمی است که بنده به اساتید محترم، برادران و خواهران عرض می‌کنم: سعی کنید دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنید.(۱۳۹۸/۳/۸)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

هنوز ملت فلسطین را نشناخته‌اند!

پس از گذشت حدود ۳۲ روز از عملیات طوفان الاقصی که طی آن همه ابهت و قدرت پوشالی رژیم غاصب صهیونیستی از بین رفت، حقیقت این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «غربی‌ها هنوز ملت فلسطین را نشناخته‌اید»، بیش از پیش برای همگان آشکار شده است. به گزارش منابع اطلاعاتی گوناگون، در این بازه زمانی حدود ۸۲ تن مواد انفجاری بر سر مردم مظلوم فلسطین ریخته شده است، بیش از ۱۲ هزار شهید (۵۴۰۴ شهید کودک تاکنون) و بیش از ۲۵ هزار مجروح و مصدوم نتیجه این بمباران‌های هوایی بوده است. در کنار آن انواع ظلم‌ها و جنایت‌ها و قساوت‌ها از سوی دشمن صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطینی نه تنها باعث نشده است که ذره‌ای تردید و ابهام یا ترس از مقاومت در دل‌هایشان به وجود بیاید که برعکس، مصمم‌تر و با عزم و اراده‌ای قوی‌تر از همیشه به دنبال مقابله با متجاوز هستند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «ملت فلسطین یک ملت چند هزار ساله است، ملت دیروز و امروز نیست»، ملتی که حماسه‌ساز دوران در برابر رژیم جعلی کودک‌کش منحوس صهیونیستی است؛ ملتی که در برابر هجمه‌ها و توطئه‌ها و ظلم‌های صهیونیست‌ها با عزم و اراده‌ای مثال‌زدنی و با روحیه ایثار و ازجان‌گذشتگی مقاومت کرده است ملتی که در برابر اهانت‌ها و تجاوزات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و فلسطینیان، طوفان به پا کرده است و هر چقدر ظلم و جور صهیونیست‌ها بیشتر می‌شود، عزم و اراده جوانان فلسطینی برای بازپس‌گیری سرزمین‌های پدری خود نیز بیشتر می‌شود. ملتی که نه شدت قساوت دشمن، نه گذر زمان، و نه حتی بازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی دشمنان نتوانسته است آنها را شکست دهد. هم اکنون نیز عملکرد فلسطینیان ستودنی است؛ پس از گذشت دوازده روز از آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه مقاومت جانانه، مبتکرانه و راهبردی فلسطینیان مانع از آن شده است که ارتش اسرائیل جز چند متر محدود بتواند در باریکه غزه پیشروی کند، ارتش اسرائیل مغمومانه‌ترین و شکست خورده‌ترین روزهای خود را در حالی سپری می‌کند که مبارزان فلسطینی با کمترین امکانات و تجهیزات نظامی در حال دفاع از مواضع خود هستند. رزمندگان القسام در نبرد زمینی خارق‌العاده عمل کرده و در مصاف با سربازان صهیونیستی که از معتبرترین مؤسسات نظامی نخبگان جهان فارغ‌التحصیل شده‌اند، عملکرد بهتری را ثبت کرده‌اند؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر عراق اعلام کردند: «اگر کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی آمریکا نباشد، کار برای رژیم صهیونیستی دیگر قابل ادامه دادن نخواهد بود» و در برابر فلسطین قطعاً شکست خواهند خورد.

علی حیدری

 

 

▼ گزارش روز

صدای مظلومی که در گوش وجدان بشریت طنین‌انداز شد...

«فلسطینیان» مردمی که سال‌هاست در زیر یوغ اشغالگری رژیم صهیونیستی به سر می‌برند و از حقوق ابتدایی خود محروم هستند. تاریخ فلسطین، تاریخ پر فراز و نشیبی از ظلم و ستم است. این سرزمین کهن، مهد تمدن بشری بوده است و همواره مورد توجه اقوام و ملت‌های مختلف بوده است. با این حال، در قرن حاضر این سرزمین شاهد اشغالگری رژیم صهیونیستی بوده است. رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۴۸ میلادی با حمایت قدرت‌های غربی به ویژه انگلیس بر بخشی از سرزمین فلسطین مسلط شد، توانست دولت جعلی اسرائیل را در این منطقه تأسیس کند. این اقدام، موجب آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم فلسطین شد. رژیم صهیونیستی در طول سال‌های اشغالگری خود، مرتکب جنایات متعددی علیه مردم فلسطین شده است؛ ایشان را از حق بازگشت به سرزمین خود محروم کرده، به منازل و اموال آنها حمله کرده و هزاران نفر از آنها را شهید کرده است. مردم مظلوم فلسطین خواستار پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی‌اند. علاوه بر آن، مردم بسیاری از کشورهای دنیا نیز در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی می‌کنند و خواستار پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها هستند. این راهپیمایی‌ها، در کشورهای مختلف جهان، از جمله فرانسه، انگلیس، آمریکا، اندونزی، عراق، اردن، لبنان، ایران و... برگزار شده است. راهپیمایی مردم آمریکا در شهر واشنگتن، یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های حمایت از مردم فلسطین در سال‌های اخیر در ایالات متحده بوده است. در این راهپیمایی بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم واشنگتن شرکت کردند و با حمل پلاکاردهایی با مضمون‌های «مرگ بر اسرائیل»، «آزادی فلسطین» و «حمایت از مردم غزه»، خواستار پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی شدند. صدای مظلومی که از نوار غزه به گوش می‌رسد، در گوش وجدان بشریت طنین‌انداز شده است. صدایی که شنیده شده است و ملت‌های آزاده دنیا به آن پاسخ داده‌اند. فلسطینیان حق دارند در سرزمین خود زندگی کنند و از حقوق ابتدایی خود برخوردار باشند. همزمان و دوشادوش مردم آزاده دنیا، نهادهای سیاسی بین‌المللی نیز خواهان اتمام اشغال‌گری و خروج صهیونیست‌ها از سرزمین‌های فلسطینی هستند؛ اما چه فایده که واکنش‌های بین‌المللی به اشغالگری رژیم صهیونیستی، همواره ناقص و غیرمؤثر بوده است. سازمان ملل متحد، بارها اقدام به صدور قطعنامه‌هایی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی کرده است، اما این قطعنامه‌ها، تاکنون نتوانسته‌اند رژیم صهیونیستی را به ترک سرزمین فلسطین وادار کنند. نبود یک قدرت بین‌المللی برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد باعث شده است این نهاد سیاسی فاقد ابزارهای لازم برای اجرای قطعنامه‌های صادر شده از طرف اعضای خود باشد و بنابراین به رژیم صهیونیستی این امکان را داده است تا از اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد سر باز زند.

رامین نصیری

 


▼ خبر ویژه

دوراهی عجیب برای آلبانی!

یک منبع آگاه امنیتی با اشاره به اهتمام دولت آلبانی برای رهایی از حواشی ناشی از حضور گروهک تروریستی منافقین گفت: «اخیراً جلسه‌ای میان نمایندگان این گروهک تروریستی با مسئولان سیاسی و امنیتی آلبانی برگزار شده است، آلبانی در پاسخ به علت چرایی تغییر رویکرد نسبت به منافقین، عنوان می‌دارند که دولت آلبانی از ابتدا با حضور منافقین در این کشور مخالف بودند، اما دولت آمریکا برای پذیرش منافقین این کشور را تحت فشار برای انتخاب بین دو گزینه قرار می‌دهند؛ یا پذیرش دپوی زباله‌‌های اتمی آمریکا و اروپا در آلبانی یا پذیرش زباله‌های انسانی گروهک تروریستی منافقین! آمریکایی‌ها وعده داده بود برای کاهش فشارها این گروهک را از لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا خارج می‌کنیم و سازمان مجاهدین هم متعهد خواهد شد در کشور شما هیچ اقدام سیاسی یا تروریستی علیه ایران انجام ندهد، اما علی‌رغم توافق دولت آلبانی با منافقین، این گروهک به هیچ کدام از تعهدات پایبند نبود.»

 



▼ اخبار

۱ـ از سرنوشت خبرنگار صهیونیست اطلاعی در دست نیست!

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، یک خبرنگار این رژیم که در گزارش خود اعلام کرد، اجساد ده‌ها نظامی اسرائیلی کشته شده در غزه را به چشم دیده، توسط نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی دستگیر شد. رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، «افرائیم موردخای» خبرنگار صهیونیست که در گزارشی اعلام کرد، اجساد تلنبار شده نظامیان صهیونیست را در یکی از بیمارستان‌های تل‌آویو به چشم دیده، بعد از انتشار این گزارش دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شده است. این خبرنگار با انتشار تصاویری از انتقال اجساد نظامیان رژیم اشغالگر فاش کرد، ارتش صهیونیستی حاضر به تسلیم اجساد آنها به خانواده آنها یا اعلام رسمی کشته شدن آنها نیست. گفتنی است، سخنگوی مقاومت غزه بارها رژیم صهیونیستی را برای اعلام آمار واقعی تلفات خود در تجاوز زمینی به این منطقه به چالش کشیدند. حال این اعتراف تمام ادعاهای نتانیاهو درباره پیشرفت در غزه و موفقیت در جنگ با مردم غزه را زیر سؤال برده است.

۲ـ نتانیاهو باید برود

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر رژیم اشغالگر از سمتش به دلیل رفتار نامناسب در دوره جنگ و مسئولیت وی در شکست سنگین در مقابل مقاومت فلسطین شد. این روزنامه افزود: «هیچ توضیح منطقی برای اظهارات نخست‌وزیر در سخت‌ترین لحظات وجود ندارد. نتانیاهو مانند عقرب در داستان عقرب و قورباغه است؛ این طبیعت اوست.» هاآرتص همچنین نوشت: «واضح است که ۱۴۰۰ کشته برای او کافی نبود، ۲۴۰ گروگان (اسرای صهیونیستی در غزه) هیچ تأثیری بر او نداشت، هزاران اسرائیلی آواره شدند و با این وجود او به همان شکل باقی ماند.» این روزنامه نوشت: «نتانیاهو مثل همیشه تحریک می‌کند، فقط به خودش فکر می‌کند، از موقعیتش دفاع می‌کند و فقط نگران آینده خودش است.» این روزنامه اضافه کرد: «ما نباید اجازه دهیم که او در قدرت باقی بماند. نظام سیاسی باید راهی برای پایان دادن به حکومت بدخواهانه نتانیاهو بیابد. بهایی که اسرائیل برای ادامه کار کابینه او خواهد پرداخت بسیار بالا و سنگین است.»

۳ـ اقتصاد اشغالگران سقوط می‌کند

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد، ذخایر خارجی رژیم اشغالگر صهیونیستی در ماه گذشته بیش از هفت میلیارد دلار کاهش یافته است. روزنامه آمریکایی «فایننشال تایمز» نیز گزارش داد، اقتصاد اسرائیل به دلیل جنگ در نوار غزه در وضعیت رکود قرار دارد. شرکت‌های صهیونیستی به این روزنامه آمریکایی گفتند صدها شرکت در نتیجه عمل نکردن کابینه اسرائیل به وعده‌های خود مبنی بر حمایت مالی از آنها در معرض ورشکستگی قرار دارند. انجمن تولیدکنندگان در اسرائیل نیز با اشاره به خسارات و شوک‌های مالی هنگفتی که برای بسیاری از افراد در نتیجه جنگ ایجاد شده، گفته است کابینه اسرائیل مردم خود را رها کرده و به دنبال جبران خسارات آنها نیست. در جنگ کنونی غزه، شاخص Tase۳۵ بورس اوراق بهادار تل‌آویو ۱۵ درصد کاهش یافت، در حالی که سهام برخی از شرکت‌ها در آن بیش از ۳۵ درصد نسبت به قبل جنگ سقوط کرد.

۴ـ تل‌آویو پیشنهاد بایدن را رد می‌کند؟

اکسیوس نوشت: «دو مقام امریکایی و اسرائیلی به اکسیوس گفتند، بایدن از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته است تا با توقف سه روزه درگیری‌ها موافقت کند تا امکان پیشرفت در آزادی برخی از گروگان‌های در دست حماس در غزه فراهم شود. این دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند نتانیاهو به بایدن گفته است که به نیات حماس اعتماد ندارد و معتقد نیست که آنها آماده توافق درباره گروگان‌ها هستند. نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفته است که اسرائیل ممکن است در صورت توقف سه روز درگیری، حمایت بین‌المللی فعلی خود را از دست بدهد.» گفتنی است بر اساس ارزیابی تل‌آویو، حماس حدود ۱۸۰ گروگان، جهاد اسلامی فلسطین ۴۰ گروگان و سایر گروه‌ها حدود ۲۰ گروگان را در دست دارند.

 

 

▼ اخبار کوتاه

دبیر کل حزب‌الله لبنان هشدار داد، اگر رژیم صهیونیستی و آمریکا به تجاوز خود به غزه ادامه دهند، این مسئله به یک درگیری فراگیر منجر خواهد شد. «سیدحسن نصرالله» با بیان اینکه حزب‌الله برای کم کردن فشار به غزه، در جنگ حضور دارد، تأکید کرد: «حملات رو به افزایش ما، حامل این پیام است که اگر اسرائیل [دامنه حملات خود را] گسترش دهد، عواقب وخیمی خواهد داشت.»

«مهدی آیتی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با بیان اینکه «مهم‌ترین مشکل جبهه اصلاحات آن است که درون این تشکیلات به معنای واقعی کلمه حزب وجود ندارد» گفت: «ما نمی‌توانیم بفهمیم جبهه اصلاحات به صورت یکپارچه و منسجم لیست می‌دهد یا نه، می‌خواهد در انتخابات شرکت کند یا نه، می‌خواهد سکوت کند یا نه؛ جبهه اصلاحات به هیچ‌وجه منسجم نیست.»

«بلومبرگ» بر اساس آمارهای رهیابی و حرکت نفتکش‌ها اعلام کرد، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر به ۴۳/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. بلومبرگ در ادامه نوشت، پیش از ماه اکتبر هم انتظار می‌رفت صادرات نفت ایران کاهش یابد. منابع آگاه در ماه سپتامبر گفته بودند، احتمالا میزان صادرات به اوج خود رسیده است؛ زیرا با پایان تابستان، تقاضا در آسیا کاهش می‌یابد.

معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، نیروهای این کشور طی سه هفته اخیر، حداقل ۴۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند که ۲۲ بار در عراق و ۱۸ بار در سوریه بوده است. «سابرینا سینگ» با بیان اینکه تعداد کل نیروهای مجروح‌شده آمریکایی در این حملات ۴۶ نفر است، افزود: «این حملات شامل ترکیبی از پهپادهای تهاجمی و موشک‌ها هستند.»

بر اساس نتایج نظرسنجی‌های روزنامه نیویورک تایمز/ کالج سینا و شبکه سی‌بی‌اس/ یوگاو، اگر انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری آمریکا همین الان برگزار می‌‎شد، بایدن در یک رقابت مجدد مقابل رقیب جمهوری‌خواه خود (ترامپ)، شکست می‌خورد. این نظرسنجی نشان داد، شبح ترسناک ترامپ بر فراز کاخ سفید در چرخش است.

«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به آخرین آمار ثبت‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: «در مجموع سه روز اولیه ثبت‌نام ۸۸ نفر برای نامزدی در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند.»

«مرضیه برومند» مدیرعامل خانه سینما از این سمت کناره‌گیری کرد و با استعفای او موافقت شد. رسانه‌ها علت اصلی مرضیه برومند را فشارهای ناشی از اظهارات او درباره مبارزه با رژیم صهیونیستی دانستند!

وبگاه «تایمز اسرائیل» سفر برنامه‌ریزی شده «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به اسرائیل انجام نخواهد شد. علت تعلیق این سفر درز اخبار ورود او به اسرائیل (فلسطین اشغالی) است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات