صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۴۰۸۸

اوکراین در بن‌بست جمهوری‌خواهان

پیوندزدن کمک‌های مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی به ماجرای تأیید کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین، روندی پیچیده را برای تصویب این حمایت‌ها در کنگره آمریکا رقم زده‌ است. جمهوری‌خواهان در کنگره که جنگ اوکراین را «جنگ بایدن» می‌دانند و نه جنگ آمریکا، حاضر نیستند بودجه بیشتری برای ادامه این جنگ به دولت بایدن بدهند. دولت بایدن اما هر بودجه‌ای را برای کمک نظامی و مالی به رژیم صهیونیستی، به تصویب‌شدن کمک‌های مالی به اوکراین پیوند زده تا بلکه اطمینان یابد فشارها بر جمهوری‌خواهان برای تصویب بودجه کمک به رژیم صهیونیستی، درنهایت به تصویب بودجه برای اوکراین نیز ختم خواهد شد. هفته گذشته اما جمهوری‌خواهان سنا نشان دادند که حاضر نیستند این نقشه بایدن را اجرایی کنند و لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی، با هم در این مجلس رد شد. 
بایدن از هر راهکاری که می‌توانست، برای جلب نظر نمایندگان مجلس سنا استفاده‌ کرد. او حتی تهدید کرد که در صورتی که این بودجه تصویب نشود، به‌احتمال ‌زیاد، روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله خواهد کرد و جنگ اوکراین به یکی از کشورهای اروپایی نیز کشیده خواهد شد. نمایندگان مجلس سنا اما اعلام‌کردند این صحبت‌ها و تبلیغات جنگی را نمی‌پذیرند و حاضر نیستند بودجه دیگری برای اوکراین در نظر بگیرند. آنها در عین حال چنان مخالفتی با این مسئله نشان دادند که مسئولان کنگره آمریکا مجبور شدند سخنرانی از پیش تعیین شده «زلنسکی»، برای جلب نظر نمایندگان در تأمین بودجه جنگ را در دقایق آخر لغو کنند. زلنسکی نیز پیش از این هشدار داده‌ بود که شکست اوکراین در جنگ با روسیه، در واقع همان شکست غرب و کل اروپا در برابر روسیه است و در این صورت، هیچ کشور اروپایی از تهدید روسیه در امان نخواهد بود. این صحبت‌ها و سخنرانی اخیر بایدن در تهدید خواندن روسیه برای کل اعضای ناتو، با واکنش شدید روس‌ها مواجه شد. روسیه در واکنش به این صحبت‌ها عنوان کرد اظهارات بایدن درباره درگیری‌های احتمالی میان ایالات‌متحده آمریکا و روسیه «لفاظی تحریک‌آمیز و غیرقابل قبول برای یک قدرت هسته‌ای مسئول» است.
جمهوری‌خواهان در هر صورت جلوی تصویب این بودجه را گرفتند و به‌جای حمایت از طرف‌های درگیر در جنگ بر لزوم اهمیت سیاست‌های مرزی سخت‌گیرانه‌تر از سوی دولت آمریکا تأکید کردند.
در همین حال، وال استریت ژورنال در گزارشی با بررسی وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در میدان نبرد مقابل روسیه و وجود مولفه‌های داخلی و خارجی دیگر، انجام یک ضدحمله گسترده توسط این کشور را تا سال ۲۰۲۵ بعید دانست. وال‌استریت ژورنال در این مطلب با تجزیه و تحلیل مشکلاتی که اوکراین باید در میدان نبرد مقابل روسیه با آن دست‌وپنجه نرم کند، نوشت: «کی‌یف که از یک‌سو با تردید غرب برای تداوم حمایت اقتصادی و نظامی مواجه شده، از سوی دیگر با موجی از ناامیدی فزاینده همراه با شکاف‌های سیاسی داخلی روبه‌رو است. از همین ‌رو، برخی دیپلمات‌های غربی و استراتژیست‌های نظامی در گفت‌وگو با این روزنامه تأکید کردند که نیروهای مسلح اوکراین برای بهبود وضعیت خود به زمان نیاز دارند و لذا انجام یک ضدحمله گسترده تا سال ۲۰۲۵ را بعید دانستند. ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در ۲۹نوامبر۲۰۲۳ (۸ آذر) دستور ساخت یک شبکه گسترده از استحکامات نظامی را برای کمک به سربازان در حفظ خط مقدم داد که به نوشته این روزنامه نشانگر تغییر چشمگیر رویکرد کی‌یف در جنگ مقابل روسیه است.
به عقیده نویسنده این مطلب، تصمیم جدید زلنسکی نشان داد که قابلیت‌های کی‌یف برای بازپس‌گیری بخش زیادی از قلمرو خود زیر سؤال رفته و این امر به‌ویژه با تقویت قوای روسیه در میدان جنگ و عرصه دیپلماتیک به دستور «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری این کشور قابل تامل است.
«دیمیتری کولبا»، وزیر امورخارجه اوکراین در همین زمینه به وال‌استریت ژورنال گفت: «هرگونه توقف در جنگ این امکان را برای مسکو فراهم می‌کند تا با تجدید قوا دوباره سازماندهی نماید و برای عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ آماده شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات