بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۲۱۹

پیامد‌های ادامه جنگ غزه برای اسرائیل، آمریکا و اروپا

گسترش دامنه اقدامات اعضای جبهه مقاومت علیه منافع و پایگاه‌های آمریکایی و اروپایی و یا یورش یکپارچه و همزمان آن‌ها علیه اهداف صهیونیستی و غربی نیز کمترین واکنشی است که تداوم جنگ می‌تواند در پی داشته باشد
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ احمدرضا هدایتی

در مورد دستاورد‌های عملیات طوفان الاقصی برای مردم فلسطین و مجموع مسلمانان و مستضعفین جهان و نیز نتایج ناگوار حملات وحشیانه و فاجعه‌بار صهیونیست‌ها برای اشغالگران، تاکنون مطالب زیادی در رسانه‌ها منتشر شده است، اما قطعاً عواقب تداوم این حملات غیرانسانی در آینده برای صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها به مراتب بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون گفته شده است. اجماع بر سر ایجاد و شکل‌گیری یک ائتلاف رسمی از سوی کشور‌های مختلف جهان و حتی دولت‌های عربی بر ضد صهیونیست‌ها و همچنین بر ضد آمریکا و اروپا و گسترش دامنه جنگ در منطقه و تبعات غیرقابل پیش‌بینی آن برای غرب و اسرائیل یکی از مهمترین احتمالاتی است که می‌تواند منافع همه آتش‌افروزان در منطقه و بلکه جهان را در معرض خطر قرار داده و حتی به بروز جنگ‌های فرامنطقه‌ای منتهی شود.

گسترش دامنه اقدامات اعضای جبهه مقاومت علیه منافع و پایگاه‌های آمریکایی و اروپایی و یا یورش یکپارچه و همزمان آن‌ها علیه اهداف صهیونیستی و غربی نیز کمترین واکنشی است که تداوم جنگ می‌تواند در پی داشته باشد و سرانجام به فروریختن بیش از پیش هیمنه کاذب آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و خروج ذلیلانه و همیشگی آن‌ها از منطقه یا یک جنگ فرسایشی بلندمدت بینجامد.

برخورد دوگانه و بلکه چندگانه غربی‌ها در برخورد با کشور‌های مختلف دنیا و حمایت‌های بی‌دریغ آن‌ها و به‌خصوص آمریکایی‌ها از رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی نیز سبب خواهد شد تا در نهایت ته‌مانده آبرو و اعتبار کاذب غربی‌ها از بین رفته و چهره منافقانه و نفرت‌انگیز آن‌ها کاملاً برملا و دروغین بودن ادعای دفاع از حقوق بشر و ژست دموکراسی‌خواهی یانکی‌ها برای مردم جهان اثبات و قطعی گردد.

به خاطر اصرار غربی‌ها و به‌ویژه آمریکایی‌ها برای حمایت بی‌چون و چرا از رژیم جنایتکار صهیونیستی، باید از احتمال تغییر گسترده در ساختار سازمان ملل در آینده و اقداماتی مانند حذف حق وتوی نظام سلطه و حتی شکل‌گیری سازمان‌های موازی جدید شاید با عناوینی مثل «سازمان ملل مستضعف» به‌عنوان پیامد دیگری نام برد که قطعاً بروز احتمالی آن ناشی از رفتار‌های ناجوانمردانه خود غربی‌ها است.

با توجه به حمایت‌های بی‌دریغ غربی‌ها از صهیونیست‌های خونخوار، امکان به رسمیت شناختن حماس به عنوان یک دولت مردمی فلسطینی و یا دولت یمن به رهبری انصارالله از سوی همه کشور‌های مخالف نظام سلطه نیز وجود دارد و می‌تواند به‌عنوان یک پیامد غیرمنتظره رخ بدهد و حداقل با فشار افکار عمومی برای برگزاری فوری همه‌پرسی نوع حکومت با مشارکت همه فلسطینیان و یا اجرای کامل مفاد توافقنامه‌های مورد توافق طرفین، نتایج همه تلاش‌های چندین ساله آن‌ها برای تسلط کامل بر منطقه و چپاول منافع مردم مظلوم این دیار را نقش بر آب نماید.

با تداوم شرارت صهیونیست‌ها نه تنها ممکن است تهدید در امنیت کشتیرانی به سایر آب‌های جهان گسترش پیدا کند، بلکه ممکن است، گروه‌های مقاومت و مردم آزاده جهان از سهل‌الوصولترین روش‌ها برای جلوگیری از اقدامات وحوش اسرائیلی و غربی استفاده کنند و امنیت مبادلات تجاری در سایر بخش‌ها مثل؛ حمل و نقل جاده‌ای، راه‌های ریلی، هوایی و یا خطوط انتقال نفت و گاز و آب آن‌ها نیز در معرض خطر جدی قرار گیرد و تجارت جهانی را متأثر عوارض فاجعه‌بار خود نماید.

اظهارات گستاخانه، بی‌شرمانه و در عین‌حال احمقانه سردمداران رژیم صهیونیستی مبنی بر رسمیت بخشیدن به اقدامات تروریستی قبلی برای ترور سران حماس و حزب‌الله و یا انصارالله در نقاط مختلف جهان و در عین‌حال اصرار آن‌ها بر تداوم حملات وحشیانه‌ای که علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه انجام می‌دهند، قطعاً نفرت فراگیر و عمومی از آن‌ها را تشدید خواهد نمود و امنیت صهیونیست‌ها در سراسر جهان را به خطر خواهد انداخت و حداقل این موجودات پلید دیگر جرأت نخواهند کرد به‌عنوان شهروند اسرائیلی به راحتی در سایر کشور‌ها تردد و یا در مناسبت‌ها و رخداد‌های بین‌المللی نظیر اُلمپیک عرض اندام نمایند.

علاوه‌براین ممکن است مردمی که سال‌هاست از این همه بی‌عدالتی و ظلم و ستم سلطه‌گران به ستوه آمده‌اند، برای فرونشاندن خشم خود، منافع ائتلاف عیری و غربی اعم از مراکز و موسسات یا تجهیزات و امکانات وابسته به آن‌ها در نقاط مختلف جهان را با اقداماتی مانند؛ تهدید، تشدید حملات سایبری، خرابکاری و ایجاد اختلال در کار آن‌ها و یا حتی بمب‌گذاری و به آتش کشیدن، در معرض تخریب نابودی قرار دهند. در بُعد روابط رسمی بین‌المللی نیز استمرار اقدامات خصمانه این گروه می‌تواند، اخراج دیپلمات‌های رژیم غاصب صهیونیستی از کشور‌ها و تعطیلی سفارتخانه‌های آن‌ها و متقابلاً فراخواندن سفرای کشور‌ها را در پی داشته و به قطع و یا محدودسازی روابط دیپلماتیک و کند یا متوقف شدن روند سازش اعراب با صهیونیست‌ها و لغو تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌های همکاری در ابعاد مختلف و انزوای بیش از پیش اشغالگران منتهی شود.

از نظر اقتصادی نیز ادامه شرارت صهیونیست‌ها نتایج ناگواری را برایشان به همراه خواهد داشت که از افزایش هزینه‌های هنگفت جنگ، کاهش امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی و فرار سرمایه‌گذاران موجود، افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی و از کار افتادن بنادر آنها، کاهش مبادلات تجاری با سایر کشورها، آسیب دیدن زیرساخت‌ها و تعطیلی کارخانجات و در نتیجه رکود بخش تولید تنها بخشی از پیامد‌های ملموس استمرار شرارت و آتش‌افروزی آن‌ها خواهد بود.

به عبارت دیگر مواردی مانند؛ زیان‌های ناشی از ادامه جنگ و در نتیجه رکود تولید و سقوط بورس و همچنین کاهش ارزش واحد پولی رژیم و در نهایت کسر بودجه و ورشکستگی اقتصادی، پیامد‌هایی است که در صورت تداوم جنگ، در آینده با شدت بیشتری دامن صهیونیست‌ها را خواهد گرفت.

عدم همراهی کشور‌ها با آمریکا، اروپا و اسرائیل در تصمیم‌گیری‌های آتی سازمان ملل و اجتناب از رأی دادن به نفع حکومت‌های مورداشاره و یا حتی اقدام به رأی دادن خلاف منافع و خواسته‌های آنها، پیامد دیگری است که در جریان صدور قطعنامه آتش‌بس در غزه که با رأی موافق تمامی اعضاء مواجه و تنها با وتوی آمریکا از تصویب آن جلوگیری شد، نشانه آشکار بیداری و تشدید مخالفت کشور‌ها با عملکرد و ظلم آتش‌افروزان و انزوای سلطه‌گران در آینده است.

نفرت از اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه سبب شده تا به برکت همان فضای مجازی که چندین سال است علیه مسلمانان به‌کار می‌ررود، تا حد قابل توجهی موج «اسلام‌گرایی» و گرایش به سمت اسلام جایگزین «اسلام هراسی» شود و تحول بزرگی در افکار عمومی جهان رخ بدهد که بی‌شک تداوم جنگ دقیقاً در جهت خلاف خواسته آنها، سرعت آن را افزایش و در نتیجه تمام نقشه‌های شوم قبلی آن‌ها در این زمینه را نیز نقش برآب خواهد ساخت.

گسترش تحریم کالا‌های اسرائیلی توسط مردم کشور‌های مختلف جهان و حتی دولت‌ها نیز یکی از گزینه‌هایی است که تداوم جنایات اشغالگران، استفاده از آن را اجتناب ناپذیر خواهد نمود و بی‌تردید با از دست دادن بازار فعلی و جایگزین شدن رقبا، ضربه جبران‌ناپذیری را به صهیونیست‌تحمیل خواهد نمود. اگرچه رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست به اهداف خود برای نابود کردن حماس و اشغال غزه دست پیدا کند، اما نتایج اقداماتشان هر روز بیش از پیش خشم و کینه نسل آینده برای انتقام از این رژیم کودک‌کش را مضاعف و زمینه وحدت کامل مسلمین و مستضعفین جهان برای بازپس‌گیری کامل سرزمین‌های اشغالی در آینده‌ای نه چندان دور را فراهم خواهد نمود.
به این موارد باید افزایش تنش‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی و تشدید دامنه بی‌اعتمادی اشغالگران نسبت به سردمداران حکومتشان را افزود که به موازات ادامه جنگ هر روز در حال افزایش است و ممکن است ناگهان همچون آتش زیر خاکستر شعله‌ور و طومار این رژیم سفاک را برای همیشه در هم بپیچد.

البته تردیدی وجود ندارد که حمایت آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ه بر انتخابات آتی آمریکا نیز تأثیر خواهد گذاشت و اگرچه به قول معروف «سگ زرد برادر شغال است»، اما حداقل رأی مسلمانان این کشور از سبد آرای رئیس جمهور فعلی این کشور حذف خواهد شد. محاکمه نتانیاهو و حامیانش به عنوان جنایتکار جنگی آخرین پیامدی است که در در صورت ادامه جنگ قطعیت بیشتری پیدا می‌کند و اگر نتواند به حیات رژیم غاصب صهیونیستی پایان بدهد، قطعاً پایه‌های آن را متزلزل و حداقل پایان دادن به فعالیت‌های سیاسی و چه بسا ادامه زندگی نکبت‌بار روسای دولت فعلی اسراییل را ممکن می‌سازد.

در هر حال سیاست جمهوری اسلامی ایران در جنگ غزه در اولویت اول تلاش برای توقف کامل جنگ و جلوگیری از کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه است، اما جامعه جهانی و به خصوص صهیونیست‌ها و حامیانشان باید بدانند که صبر و حوصله ایران اسلامی هم حد و اندازه‌ای دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات