صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۳۹۲
جنگ در مرزهای آمریکا

دولت بایدن چگونه می‌خواهد افکار عمومی را در داخل ایالات متحده مدیریت کند؟

از روزهای ابتدایی جنگ در غزه، بایدن حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از صهیونیست‌ها را به رسانه‌ها و کل دنیا نشان داد. او در سفر به سرزمین‌های اشغالی در همان روزهای ابتدایی جنگ، با نتانیاهو دیدار کرد و با وجود روابط تیره و تار با او، نتانیاهو را در آغوش گرفت و تعهد کرد که از امنیت رژیم صهیونیستی به هر وسیله ممکنی دفاع می‌کند. پس از این دیدار، هواپیماهای[...]

از روزهای ابتدایی جنگ در غزه، بایدن حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده از صهیونیست‌ها را به رسانه‌ها و کل دنیا نشان داد. او در سفر به سرزمین‌های اشغالی در همان روزهای ابتدایی جنگ، با نتانیاهو دیدار کرد و با وجود روابط تیره و تار با او، نتانیاهو را در آغوش گرفت و تعهد کرد که از امنیت رژیم صهیونیستی به هر وسیله ممکنی دفاع می‌کند. پس از این دیدار، هواپیماهای باری ارتش ایالات متحده در سفر به سرزمین‌های اشغالی، چند صد تن محموله‌های نظامی را به این منطقه سرازیر کردند تا مردم غزه با آنها هدف قرار بگیرند. پس از مدتی آمریکا محموله‌های بمب‌های سنگرشکن را در اختیار صهیونیست‌ها قرار داد تا شمال غزه را با خاک یکسان کند. فشار افکار عمومی دنیا بر روی دولت آمریکا از اینجا بیشتر شد و بایدن حالا در سخنرانی‌های خود از ضرورت حفظ جان غیر نظامیان نیز سخن ‌گفت و با آتش‌بس چند روزه برای تبادل اسرا نیز موافقت کرد. پس از آتش‌بس، به نظر می‌رسد لحن آمریکا دچار تغییراتی شده و دولت بایدن با جدیت بیشتری از ضرورت ادامه جنگ و حمایت از صهیونیست‌ها تا پایان دادن به حماس در غزه می‌گوید. صحبت‌های بایدن در جمع مقامات یهودی دولتش در کاخ سفید که هفته گذشته به مناسبت عید یهودیان برگزار شده بود، خطوط روشنی از میزان حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها را مشخص کرد. آمریکا تاکنون سه مرتبه قطعنامه‌های شورای امنیت را در حمایت از ادامه جنایات صهیونیست‌ها در غزه وتو کرده است. یکی از این قطعنامه‌ها که به درخواست دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت راه پیدا کرد، از اهمیت تاریخی بیشتری برخوردار است. با این حال، ایالات متحده نشان داد در حمایت از متحد تاریخی‌اش در منطقه، یعنی رژیم صهیونیستی نه به حقوق بین‌الملل توجهی دارد و نه آبرو و اعتبار سازمانی بین‌المللی که با ابتکار خودش پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد. دلیل این کار البته بسیار مشخص است. سازمان ملل پس از جنگ جهانی تنها برای این مسئله به وجود آمد که منافع آمریکا را در جهان تأمین کند و اگر قرار باشد این سازمان در ادامه راه نتواند از عهده وظیفه‌ای که دارد بر بیاید، به‌ احتمال‌زیاد مورد غضب آمریکا نیز قرار خواهد گرفت. 
بایدن در این سخنرانی البته به مسئله دیگری نیز اشاره کرد و آن، نگرانی از افکار عمومی و نوع روایت جنگ در غزه در سطح دنیا و به ویژه در میان جوانان آمریکایی است. نگرانی دولت آمریکا از نوع برخورد مردمش با جنگ در غزه چندان هم بیجا نیست. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، تنها یک سوم از مردم آمریکا از نوع مدیریت جنگ در غزه به‌دست بایدن حمایت می‌کنند که بیشتر آنها را هم صهیونیست‌هایی تشکیل می‌دهند که به‌احتمال‌ زیاد در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری، اگر ترامپ از حزب جمهوری‌خواه بتواند وارد عرصه انتخابات شود، به او رأی می‌دهند؛ زیرا دوران ریاست‌جمهوری او را بهترین دوران برای ایجاد ثبات در سرزمین‌های اشغالی می‌دانند. 
از سوی دیگر، جنگ در گرفته میان دانشجویان و مدیران دانشگاه‌های آمریکا با سیاستمداران آمریکایی زنگ خطر درباره شکاف سیاسی و اجتماعی بیشتر در جامعه آمریکایی را به صدا در آورده است؛ از همین رو اداره تحقیقات فدرال آمریکا بامداد چهارشنبه گذشته هشدار داد، تداوم جنگ غزه به‌احتمال‌ زیاد خطر خشونت را در داخل آمریکا افزایش می‌دهد.
«اف‌بی‌آی» با بیان اینکه تهدیدهای بالقوه‌ای علیه کنیسه‌های یهودیان در سراسر آمریکا وجود دارد، تصریح‌ کرد: «جنایات ناشی از نفرت علیه جوامع مسلمان و عرب محتمل است.» در تاریخ ششم آذر بود که پلیس ایالت ورمونت آمریکا از تیراندازی به سه جوان فلسطینی‌تبار در نزدیکی دانشگاه این منطقه و مجروح شدن آنها خبر داده‌ بود. در مقابل شرایط ادامه تحصیل برای دانشجویان طرفدار صهیونیسم در برخی از دانشگاه‌های آمریکا نیز بسیار محدود شده و آنها غالباً با هم‌شاگردی‌های خود درگیر می‌شوند. تلاش دولت آمریکا برای مترادف قرار دادن ضد صهیونیست بودن با ضد یهودی بودن، صدای اعتراض بسیاری از فعالان حقوق بشری و یهودیان مخالف صهیونیسم را در این کشور درآورده و حمایت بی‌شائبه دولت بایدن از نسل‌کشی و جنایت جنگی صهیونیست‌ها در غزه، امکان درگیری دو گروه از مردمی را که طرفدار فلسطین یا صهیونیست‌ها هستند، بالا برده‌ است. این مسئله زمانی که به قشر نوجوان و جوان می‌رسد، ابعاد بیشتر و اهمیتی به‌مراتب بیشتر پیدا می‌کند؛ زیرا دولت آمریکا می‌داند ابزار تأثیرگذاری بر افکار عمومی خودش را مدت‌هاست که از دست داده است و شبکه‌های اجتماعی جای رسانه‌های سنتی را در این کشور گرفته‌اند. هشداری که بایدن در مراسم شام با یهودیان درباره افکار عمومی در دنیا داد، به‌مراتب جدی‌تر از چیزی است که دولتش تصور می‌کند؛ زیرا اقدامات همین دولت به افزایش نفرت عمومی از صهیونیست‌ها منجر شده و امکان درگیری بین مردم و طرفداران صهیونیسم را بیشتر می‌کند. در پایتخت‌های اروپایی نیز همین مسئله برقرار است و احساسات ضد یهود که معمولاً در این جوامع وجود داشته، حالا با احساسات ضد صهیونیسم در هم آمیخته و اقدامات پلیسی و انتظامی نیز بر آتش اختلافات دمیده ‌است. 
مرحله بعدی جنگ در غزه برای آمریکا باید جنگ با افکار عمومی خودش در داخل مرزهای این کشور باشد و نزدیک شدن به سال برگزاری انتخابات در این کشور، به‌احتمال ‌زیاد بر ابعاد این جنگ می‌افزاید؛ زیرا دولت بایدن در سال پایانی فعالیتش و در مناظره‌های انتخاباتی باید از عملکرد خود در دو جنگ اوکراین و غزه حمایت کند و انتقادات بیشتری به‌سمت او روانه خواهد شد.
منبع: هفته نامه صبح صادق

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات